Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wanneer verkoop ik mijn 2019 Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in Q4 2019 mijn Model 3 gekocht en ben voorlopig nog prima tevreden over mijn (zo goed als) nieuwe waggie. Met alle nieuwe ontwikkelingen waar ik hier op het forum over lees vraag ik mij wel af wat het beste moment zal zijn wanneer ik mijn 2019 Model 3 weer zal verkopen? Wordt dat al eind dit jaar als in Q4 2020 de volgende Model 3 koopgekte uitbreekt? Of beter nog 1 tot 2 jaar wachten tot Giga Berlijn klaar is en dan inruilen voor een EU Model Y of de nieuwe Model 3 met een 1 miljoen km/mijl batterij obv chassis uit de Giga Press en met kleuren uit de nieuwe World Class paintshop.
Ik kan ook wachten tot mijn boekhouder over 4,5 jaar zegt dat hij fiscaal is afgeschreven of wat ik van mijn Groenlinks buurman hoor dat ik hem beter helemaal niet verkoop maar er zo lang mogelijk zelf in blijf rijden.

Op dit forum is inmiddels veel ervaring aanwezig van nieuwste-model-inruilers, boze-afschrijvers-na-prijsverlaging, uit-de-garantie-doorrijders en nooit-meer-een-Tesla-verkopers. Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn zodat ik op het juiste moment mijn slag kan slaan. Bij voorbaat dank.
 
Ik heb een model 3 ook van q4 2019, maar die gaat nog lang niet weg. Wat de boekhouder daar van zal zeggen kan me al helemaal niet schelen overigens, zolang ik er blij mee bent blijft die. Als dat je allemaal wel boeit denk ik dat de conclusie is dat je zo’n deal niet weer gaat krijgen en die 5 jaar vol maken gewoon financieel de beste keuze is.

Ik zie nog niet echt EVs voorbij komen die me ook maar enigszins laten twijfelen of dit nou de goede keuze was.
 
Ik heb in Q4 2019 mijn Model 3 gekocht en ben voorlopig nog prima tevreden over mijn (zo goed als) nieuwe waggie. Met alle nieuwe ontwikkelingen waar ik hier op het forum over lees vraag ik mij wel af wat het beste moment zal zijn wanneer ik mijn 2019 Model 3 weer zal verkopen? Wordt dat al eind dit jaar als in Q4 2020 de volgende Model 3 koopgekte uitbreekt? Of beter nog 1 tot 2 jaar wachten tot Giga Berlijn klaar is en dan inruilen voor een EU Model Y of de nieuwe Model 3 met een 1 miljoen km/mijl batterij obv chassis uit de Giga Press en met kleuren uit de nieuwe World Class paintshop.
Ik kan ook wachten tot mijn boekhouder over 4,5 jaar zegt dat hij fiscaal is afgeschreven of wat ik van mijn Groenlinks buurman hoor dat ik hem beter helemaal niet verkoop maar er zo lang mogelijk zelf in blijf rijden.

Op dit forum is inmiddels veel ervaring aanwezig van nieuwste-model-inruilers, boze-afschrijvers-na-prijsverlaging, uit-de-garantie-doorrijders en nooit-meer-een-Tesla-verkopers. Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn zodat ik op het juiste moment mijn slag kan slaan. Bij voorbaat dank.
Voor de Mia is het zaak dat je hem gedurende 3 kalenderjaren rijdt. Anders moet je deze weer desinvesteren. Neem dat wel mee in je besluit.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Voor de Mia is het zaak dat je hem gedurende 3 kalenderjaren rijdt. Anders moet je deze weer desinvesteren. Neem dat wel mee in je besluit.
Ik ben half december 2019 gaan rijden. Is de mia regel dan dat ik kalenderjaren 2020, 2021 en 2022 moet blijven rijden? Vanaf januari 2023 mag ik dan zonder mia desinvestering over naar een volgende auto?
 
Ik ben half december 2019 gaan rijden. Is de mia regel dan dat ik kalenderjaren 2020, 2021 en 2022 moet blijven rijden? Vanaf januari 2023 mag ik dan zonder mia desinvestering over naar een volgende auto?
Als je hem in ‘19 in gebruik hebt genomen telt dat jaar. Alleen realiseer ik me nu dat het 5 jaar moet zijn. Dus ‘19, ‘20, ‘21, ‘22, ‘23 is 5 jaar. Theoretisch zou je dus januari ‘23 kunnen verkopen. De belastingdienst kan dit ook anders interpreteren maar dat is naar mijn weten nog niet gebeurt.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Ik denk dat het een heel lastige voorspelling is die zal vanaf hangen van veel factoren zoals de prijzen die je kunt krijgen voor je M3 en de auto die beschikbaar zijn op dat moment en waar je zelf behoefte aan heb, naast je eigen budget natuurlijk. De electrishe markt is nog volop in beweging...

Personelijk ik lease mijn M3 sinds maar 2019 en toen ik besloot voor FSD ook te kiezen dacht ik : ik zal mijn auto ook overnemen na de lease als het financieel interessant is, want echt genieten van deze dure optie zal ik ook pas doen nadat de lease afgelopen is is mijn verwachting. Maar ook vooral: dit is de beste auto die ik ooit ever heb gehad en als de verwachting kloppen zal het meevallen in onderhoud kosten en zal de auto lang mee gaan. Dus financieel gezien denk ik een slimme keus. Nu zou ik tegen die tijd ook kunnen kiezen om een nieuwe (zeer waarschijnlijk tesla maar kijken wat de markt doet) opnieuw gaan leasen... Maar dan gebruik ik liever mijn mobiliteit budget om een mogelijk lening om mijn M3 te overnemen te betalen... (ben eigenlijk al aan het sparen ervoor hèhè).

Dus tsja het blijft een heel personelijk keus, voor me zie ik voorlopig geen betere (betaalbare) auto en ik ben zo op verliefd nog steeds dat ik er liever geen afscheid van neem.... :).
 
Het zou me niet verbazen als er een tweedehands prijsdip komt eenmaal de Model Y beschikbaar is en nog één als de Model 3 met betere batterij op de markt is.

Alleen is het lastig om daar goed op te anticiperen. Je kan moeilijk je model 3 verkopen net voor de prijsdip en dan nog maanden op de nieuwe wachten. Gewoon 5 jaar uitrijden lijkt me geen straf en daarna koop je gewoon wat op op dat moment het meeste waar voor je geldt biedt.
 
Het zou me niet verbazen als er een tweedehands prijsdip komt eenmaal de Model Y beschikbaar is en nog één als de Model 3 met betere batterij op de markt is.

Als Gigafactory Berlijn up en running is kan de 10% importheffing (USA -> EU) af van te prijs.
Dat voordeel zal wel doorgegeven worden, dus dan zou een Berlijn geproduceerde Model Y net zo duur zijn als een Model 3 nu.
Best interessant...
 
Elon zei ooit dat FSD van je tesla een 'appreciating asset' maakt. Ik hoop zelf op een soort afschrijvingsbescherming (prive asset voor mij). Klopt deels omdat de prijs ervan duurder is geworden, maar dan moet het wel voldoende toevoegen dat het op de occassion markt gewild wordt. Ik verwacht wel dat een leasemaatschappij in dat geval niet gek is en je een marktconform prijs zal vragen. Dus nu betaal je extra bijtelling en/of bijdrage en straks is het een duurdere auto om over te nemen.
 
Dat is een risico inderdaad, waarvoor ik ook bang voor bent maar ik denk eerder dat een lease maatschappij een standaard verkoopprijs als de auto afgeschreven is voor hun om over te nemen, ik heb destijds een discussie met ze gehad over het feit dat ik deze optie dus volledig betaald in 4j tijd aangezien ik van mening was dat het extra waarde toevoeg aan de auto maar ze zaggen het niet zo. Ik heb het zwart op wit dus als ze straks een duurdere overnam prijs voorstellen zal ik het ook aankaarten. Tegen die tijd kan veel veranderen wat betref FSD.

Ik wou dat ik het helemaal kon voorspelen maar nu probeer ik gewoon de beste gok te maken en genieten van mijn keus :). Waar ik vroeger een auto zag puur als vervoermiddel heb ik nu zo veel plezier aan dat ik gewoon ook graag meer geld aan uitgeef, het belangrijkste is wel om daar bewust van te zijn denk ik.
 
Als Gigafactory Berlijn up en running is kan de 10% importheffing (USA -> EU) af van te prijs.
Dat voordeel zal wel doorgegeven worden, dus dan zou een Berlijn geproduceerde Model Y net zo duur zijn als een Model 3 nu.
Best interessant...
Zo werkt Tesla dus niet. De prijzen van Tesla worden wereldwijd aardig gelijk gehouden. Als er dus een voordeel behaald gaat worden dan zal dit in de zakken van Tesla belanden. Zo berekend Tesla ook geen hogere bedragen door als een keertje de kosten hoger uitvallen.
 
Zo werkt Tesla dus niet. De prijzen van Tesla worden wereldwijd aardig gelijk gehouden. Als er dus een voordeel behaald gaat worden dan zal dit in de zakken van Tesla belanden. Zo berekend Tesla ook geen hogere bedragen door als een keertje de kosten hoger uitvallen.

de prijzen zullen wel bepaald worden adhv de concurrentie. er is nu een goedkopere versie van de jaguar i-pace bv. (320pk ipv 400, voor de rest identiek), die voor een scherpe prijs wordt verkocht, 65000 geloof ik. dit kan wel druk zetten op de prijs van de model y.
 
Carvana
Sold my August 2019 build Model 3 SR+ with 21,700 miles to Carvana this morning, trouble free experience - would recommend. Sold my 11month old, 21,700 mile white SR+ “bare bones” model for $35,500. That’s right, it lost $3,490 in 11months and 21,700 miles - you couldn’t lease a Model 3 @ 20,000miles a year for that depreciation.

Wow, in de VS is Carvana de hoogste bieder voor Model 3 SR+. Maar 10% afschrijving na 11 maanden en 22k mijlen. Dat zijn 35k km's. Wanneer komt Carvana naar Europa!?