Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Let op hoe je mooi het vermelden van het gebrek aan 3f lader kunt vermijden ;)

Voor diegenen die misschien niet duidelijk was wat ik bedoelde het maar even uitgelegd want hij schrijft er lekker omheen: “Zondagochtend 22 juli begin ik al vroeg met de voorbereiding voor de reis door de I-PACE op te laden aan de snellader. Normaal laad ik natuurlijk s'nachts, maar door het gebrek aan snelladers in mijn nabije woonomgeving, ben ik naar de dichtsbijzijnde snellader in de buurt gegaan”
Wat hij hier dus wil te zeggen is dat ondanks een hele nacht laden aan een 11kW lader zijn batterij ‘s ochtends nog niet vol was voor zijn trip en hij dus meteen bij een dc snellader moest stoppen. En dat hij dus graag ter compensatie van zijn 1f lader een 22kW lader (‘snellader’) in de buurt zou willen hebben (en die vervolgens slechts voor 1/3 te gebruiken).

Wordt Henk gesponsord door Jaguar?
Ik dacht het eerlijk gezegd niet maar met name door die laatste alinea’s begon ik toch zoiets te vermoeden..
 
De Byton staat bij het Conservatorium Hotel in Amsterdam.
(prototype zonder batterij begrijp ik net, thanks @Adm)
Van het weekend maar eens even kijken.
bcf80293-34ea-45d9-aeec-45d0cc799250-original.jpeg
81dc29ae-da7c-4b96-942b-5ec0f9baa60d-original.jpeg
Links en rechts van het stuur was nog wel ruimte voor een extra LCD scherm, jammer dat ze dat onbenut hebben gelaten, gemiste kans! :)
 
Daarmee is dan ook meteen je vraag voor Over-The-Air updates beantwoord.

.. dat verband zie ik eigenlijk niet zo 123... -;)

ben met name benieuwd naar het model dat gehanteerd gaat worden.. is er nog een rol voor de dealer (want is natuurlijk overbodig), waar bestaan die updates uit (noodzakelijke aanpassingen of ook verbetering/nieuwe functionaliteit), wat wordt het verdienmodel... Het model dat Tesla hanteert impliceert dat de auto's een veel lagere "levensduur" hebben (maak maar eens een lijstje van wat er sinds 2013 is aangepast/bijgekomen) - dit is nogal een gamechange tov de traditionele autoindustrie. Het maakt de restwaarde veel hoger.. ben benieuwd of men daar (nu al ) in meegaat..
 
Hij probeert het mooi te verwoorden, maar het komt er simpelweg op neer dat je met deze Jaguar I-pace niet normaal door kunt rijden op lange ritten. 130 is al te snel... Ook fijn dat meneer 22 kW palen bezet houdt met zijn 1-fase auto...

Ook nog wat onzin over laadtijden in vergelijking met Tesla. Deze I-Pace kan max 100 kW laden (straks na update) en samen met dat hoge energiegebruik kan dat niet tippen aan Tesla. Grappiger is dat mijn vader straks met zijn Kona (minder dan helft van kosten van gelijkaardig aangeklede I-Pace) sneller de rit maakt. Laat mooi zien hoe ontzettend belangrijk efficientie/aerodynamica is. Dat hebben Tesla en Hyundai echt goed begrepen. Ben benieuwd of de Audi en Porsche dat ook goed doen.
Bestaat er eigenlijk een verloop van type 2 naar CCS (met travo) zodat je in 2 a 3 uur zou kunnen laden?
 
.. dat verband zie ik eigenlijk niet zo 123... -;)
Huh? Het onderbreken van het laden was toch netjes gedocumenteerd op video. Binnen een week is het volgens Henk Meiborg verholpen. Dan is er dus een vorm van OTA updates mogelijk. Misschien ook wel aanpassingen met een laptop of USB stick bij de dealer, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk, want die dealers weten nog niet al te veel van deze auto’s.
ben met name benieuwd naar het model dat gehanteerd gaat worden.. is er nog een rol voor de dealer (want is natuurlijk overbodig), waar bestaan die updates uit (noodzakelijke aanpassingen of ook verbetering/nieuwe functionaliteit), wat wordt het verdienmodel... Het model dat Tesla hanteert impliceert dat de auto's een veel langere "levensduur" hebben (maak maar eens een lijstje van wat er sinds 2013 is aangepast/bijgekomen) - dit is nogal een gamechange tov de traditionele autoindustrie. Het maakt de restwaarde veel hoger.. ben benieuwd of men daar (nu al ) in meegaat..
Is inderdaad een interessante test case, nu bij Jaguar. Maar ik ben het eens met Maarten, waarom je bestaande verdienmodel opgeven omdat een nieuw model een ander type aandrijflijn heeft? Omdat toevallig één andere producent van auto’s met dezelfde aandrijftechniek een ander verdienmodel (en sowieso geen dealers) heeft? Je kunt je ook de ultime frustratie voorstellen van Jaguar klanten die voor een update van het navigatiesysteem ruim € 200 betalen (vervang je achterhaalde kaarten door een jaar minder achterhaalde kaarten), terwijl dat bij een andere klant gratis zou zijn (vervang je achterhaalde kaarten door actuele kaarten). Wordt een (te?) moeilijk verhaal.
 
Bestaat er eigenlijk een verloop van type 2 naar CCS (met travo) zodat je in 2 a 3 uur zou kunnen laden?
Er is geen adapter nodig. De Type 2 plug past ‘gewoon’ in het bovenste (AC) gedeelte van de CCS aansluiting. Dan laadt je inderdaad via de gelijkrichters van de auto.

Een externe gelijkrichter, aan te sluiten op het onderste (DC) gedeelte van de CCS aansluiting is een ander verhaal. Die zijn gewoon te koop vanaf drie mille ofzo. Hoe die apparaten worden gevoed, maakt helemaal niet zoveel uit. Je ziet ze natuurlijk nu alleen met de meest praktische aansluitingen; CEE-16 of CEE-32 voor 3fase krachtstroom. Maar wanneer een handige Harry een Type 2 socket op die gelijkrichter maakt -met het juiste pilootdraadje protocol- zie ik geen reden waarom het niet zou werken.
 
Er is geen adapter nodig. De Type 2 plug past ‘gewoon’ in het bovenste (AC) gedeelte van de CCS aansluiting. Dan laadt je inderdaad via de gelijkrichters van de auto.

Een externe gelijkrichter, aan te sluiten op het onderste (DC) gedeelte van de CCS aansluiting is een ander verhaal. Die zijn gewoon te koop vanaf drie mille ofzo. Hoe die apparaten worden gevoed, maakt helemaal niet zoveel uit. Je ziet ze natuurlijk nu alleen met de meest praktische aansluitingen; CEE-16 of CEE-32 voor 3fase krachtstroom. Maar wanneer een handige Harry een Type 2 socket op die gelijkrichter maakt -met het juiste pilootdraadje protocol- zie ik geen reden waarom het niet zou werken.
Ik zag die Setec portable 10 en 20kWh versies wel met een rode stekker maar niet met een type 2 mennekes. Maar dat aanpassen is waarschijnlijk niet al te moeilijk.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB