Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe valt het tegen :) (ben gewoon thuis hoor)

Schermafbeelding 2018-07-30 om 17.15.17.png
 
  • Funny
Reactions: S-19910

De 500 km is mogelijk nog gebaseerd op NEDC. Desalniettemin, als zij met hun snellaadpalen 80% in 15 minuten halen is dat fantastisch! Tesla haalt op zijn best zo'n 30% (120 kW * 15 minuten = 30 kWh).

De batterijdichtheid is lastig te beoordelen. Als het om batterijpakket gaat zitten ze gigantisch hoog (geloof ik eerlijk gezegd niet). Als ze het hebben over de dichtheid van de individuele cellen zitten ze op niveau van Tesla (~282 Wh/kg op celniveau voor 100 kWh batterij). Dus erg goed! Wh/kg van 2170 van Tesla is helaas nog niet bekend voorzover ik weet. De 2170 zijn volgens mij nog hoger.

440 kW vermogen is veel! Er zijn helaas verschillende meetmethoden (afgifte batterij, power aan de wielen) om vergelijkingen makkelijk te maken. Ik weet niet waar Porsche mee rekent. Wat ik tegenkom is dat de P100D 575 kW uit de batterij kan halen (iets minder dus aan de wielen). De gewone 100 zou zo'n 420 kW leveren uit batterij. Hier staat het een en ander: Horsepower & torque specs?

Conclusie: als Porsche de laadtijd waarmaakt en voldoende palen neerzet, dan hebben ze een zeer bijzondere auto die zich kan meten met Tesla en qua laden zelfs veel sneller is.
 
Last edited:
Okee, dit gaat misschien iets meer over wat andere merken al hebben gedaan / niet gedaan. Gisteren met de kids naar het Museo Nazionale dell'Automobile in Turijn. Een paar observaties:
1. Dat het museum een paar aardige elektrische auto’s uit het verre verleden herbergt (< 1900).
2. Dat er een Roadster in de collectie staat, nog zonder tekstbordje. Ik stel mij voor hoe de conservator nogal worstelt met welke tekst hij ter goedkeuring zal voorleggen aan de directie.
3. Dat er drie ‘supercars’ te huur zijn: twee rode Ferrari’s en een grijze Tesla Model S. Prijzen in de afbeelding.
4. Dat het daarna toch extra lekker wegrijdt bij zo’n museum, in je eigen supercar...
 

Attachments

  • 821C8CF4-A372-4CB4-BBB9-5962C0E67856.jpeg
    821C8CF4-A372-4CB4-BBB9-5962C0E67856.jpeg
    436.2 KB · Views: 67
Van onze Duitse whiskey-expert een heldere uitleg over i-Pace en E-tron.
Gegevens over Jaguar zijn niet verrassend.

Wat ik wel vreemd vind is de uitleg dat de CCS stekker een (voorgeschreven) begrenzing heeft van 200A. Ik weet niet of dat inderdaad zo is. Weet iemand dat?

Als dat zo is dan liggen de echte laadsnelheden voorlopig nog onder de 100 Kw.

 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Niets verassends overigens
.
Toch wel, voor mij althans nieuw. Cw waarde 0.29 van de i-Pace zou nog zonder de spiegels zijn.
En dat de i-Pace in de tests tot nu toe slechts tot max 83kW kan laden komt vanwege de limitering tot 200A.
Dat is dus volgens de CCS1 specificatie. Sneller lader gaat slechts volgens de CCS2 specs.

Hij kan zich leuk boos maken trouwens.
 
.
Toch wel, voor mij althans nieuw. Cw waarde 0.29 van de i-Pace zou nog zonder de spiegels zijn.
En dat de i-Pace in de tests tot nu toe slechts tot max 83kW kan laden komt vanwege de limitering tot 200A.
Dat is dus volgens de CCS1 specificatie. Sneller lader gaat slechts volgens de CCS2 specs.

Hij kan zich leuk boos maken trouwens.
Dat met die ‘geoptimaliseerde’ Cw waardes is toch standaard? Afplakken van naden, verwijderen van ruitewissers en spiegels, etc.?
 
Vergelijkende range-test uit Spanje, met volgende wagens:MS, MX, ioniq, Soul, Leaf, i3, e-golf, Zoe, I-Pace, Ampera-e.
Opmerkelijk zijn toch
  • opnieuw de bevestiging van het zeer lage verbruik, de hoge efficiëntie van de Koreaanse modellen.
  • het hoge verbruik van de I-pace
Voor winterverbruik zou de I-pace wat kunnen opschuiven in de ranking dankzij de heatpump voor verwarming.
Het verbaast me dat de Golf zo efficient is. Schijnbaar snappen ze bij VAG toch hoe het werkt.
 
Bij de Koreanen helpt de batterij-chemie aan een lage interne weerstand. Dat heeft vooral in koudere omstandigheden een positief effect, hetgeen verklaart waarom de ioniq ook in de wintertests van Bjorn goed scoort. In de zomer en in Spanje zal dat minder spelen.
Verder scoren wagens met een permanente magneetmotor goed.
De rest is stroomlijn en gewicht, lijkt me. Hoewel een I-pace of een Tesla allicht ook meer uitnodigt om ne keer zot te doen dan een Renault Zoe (die trouwens ook goed scoort) of een Ioniq.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik vermoed dat men gereden heeft tot stilstand (vandaar ook het restbereik) en dan de wagen terug heeft volgeladen. Inderdaad: via de nominale energie-inhoud van de batterij klopt het totaal niet. Die is ook niet erg betrouwbaar.
Over de oude Zoe sprak men van 22 kWh, maar de capaciteit van de batterij was in werkelijkheid +25kWh waarvan maar 22 kWh beschikbaar kwam. Bij Tesla is het juist omgekeerd: daar communiceert men de werkelijke capaciteit en niet de beschikbare.