Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds ik Tesla rijd, bijna drie jaar, hoor ik steeds dezelfde verhalen. Er is tot nu toe nog helemaal niets van de fabrikanten gekomen. Ook de Bolt bleek te vroeg gejuicht nu GM daar maar weinig van per jaar wil maken.
De fabrikanten komen steeds meer onder druk te staan en presenteren de ene innovatie na de andere.
Tegelijkertijd blijven ze even vrolijk met nieuwe ICE modellen komen.

Voorlopig plaats ik dit in het rijtje van pogingen om klanten ervan te weerhouden om "over te lopen" en zie ik die laders er niet komen. 400 laders zijn trouwens iets van 50 Superchargers, ofwel minder dan een vijfde van het huidige al in gebruik zijnde netwerk.
Elke verkochte Tesla is er eentje minder voor die merken want veel kopers komen daar vandaan. Met Model 3 steeds dichterbij raken ze, begrijpelijk, in paniek.

De deskundigheid wat batterijen en laders betreft zit volgens mij bij Tesla. Natuurlijk zal Tesla wel met een SuC upgrade komen maar wel met beide benen op de grond blijven staan en niet meehollen in het roepen van hoge waardes als 350 Kw. Ik heb ooit eens van J.B. Straubel een uitleg gehoord waarbij hij een range van max. 500 km het meest praktisch vindt (heeft Elon ook gezegd) en de laadsnelheid ergens rond de 200 tot 240 Kw optimaal zal zijn. Dat gaat er wel komen maar meer niet.

En waar zijn in het verhaal de Franse merken en de Japanners? Moeten we dan echt drie standaarden hebben omdat ze geen van allen hun klant centraal willen stellen? Het is jammer want zo zetten hun eigen toekomst, die toch al erg onzeker is, nog meer op het spel.
Ik denk dat ze het nu wel menen.
Al is 350kW een best-case scenario. Komt neer op 3C bij een 120kWh-batterij, ik hoop dat ze een goede verzekering hebben...
 
Zou toch wel leuk zijn als er in Europa één enkele standaard was... En voor zover ik begrijp is CCS geen slecht idee qua uniforme standaard.
Waren wettellijke vereisten voor CSS niet problematisch voor de uitrol van het supercharger netwerk?
IIRC was er iets dat in Duitsland vanaf 2017 of 2018 fast chargers verplicht werden om CCS aan te bieden? Waardoor Tesla het supercharger netwerk prioritair in Duitsland uitgerold heeft?
En iets gelijkaardig in Spanje, waar Tesla dan een uitzondering op verkregen heeft, maar wat voor de nodige vertraging gezorgd heeft?
 
Volgens mij kan geen enkele wetgeving iets opleggen aan een privé oplaad initiatief in een gesloten netwerk. Het heeft geen zin Tesla te verplichten CCS stekkers te gebruiken op hun superchargers als hun auto's er niet op voorzien zijn. Volgens mij is die wetgeving enkel van toepassing voor openbare palen.
 
Waarom holt iedereen ineens als kippen zonder kop in het rond omdat een paar automerken misschien ooit laadinfrastructuur in Europa gaan uitrollen? Is er dan helemaal geen kritische pers meer? Zelfs goed geïnformeerd Electrek.co komt niet verder dan het citeren van het persbericht.
Ter overdenking:
  • Hoe gaan ze de kosten van dit geintje verantwoorden? Omslaan per verkochte auto gaat niet, want die verkopen ze nog niet (genoeg). Ik vrees dat er gerekend wordt op EU subsidie, of dat die zelfs al verankerd is. Terugverdienen per kWh is sowieso onmogelijk, zoals de investeerders in 'ons' FN aan den lijve ondervinden.
  • Wat wordt het prijsmodel? Te lage prijzen gaat niet, dat pikken de aandeelhouders niet (lang). Te hoog kennen we van het voorbeeld FN, de markt dwingt die prijzen vanzelf naar omlaag.
  • Wat is het idee achter infrastructuur aanleggen met 350 kW CCS waar (nog) geen auto's en batterijen voor zijn? Wordt nog leuk als straks de enige auto's die gesignaleerd worden op die desolate laadpunten Tesla's met CCS adapter zijn. Moet bijzonder fijn voelen voor alle medewerkers van de betreffende ICE merken, die van reorganisatie naar ontslagronde leven, dat de enigen die baat hebben van die investeringen juist de kopers van de concurrent zijn.
  • Uit het FN voorbeeld weten we dat er, zodra deze beschikbaar komen, CCS naar Tesla adapters aan de stations zullen komen. Tesla is een van de partijen die CCS heeft vastgesteld als norm en heeft al een tijd geleden verklaard dat indien er genoeg infrastructuur met die standaard is, er een adapter komt.
Ik denk dat het dus niet van de grond komt, wat voor ons Tesla eigenaren jammer is, want we zouden er wel iets aan kunnnen hebben. Zo was er ook ooit het plan voor 200 Duitse waterstoftankstations. De teller staat daarvoor op één gerealiseerd station en hopelijk blijft het daar ook bij.
 
Waarom holt iedereen ineens als kippen zonder kop in het rond omdat een paar automerken misschien ooit laadinfrastructuur in Europa gaan uitrollen? Is er dan helemaal geen kritische pers meer? Zelfs goed geïnformeerd Electrek.co komt niet verder dan het citeren van het persbericht.
Ter overdenking:
  • Hoe gaan ze de kosten van dit geintje verantwoorden? Omslaan per verkochte auto gaat niet, want die verkopen ze nog niet (genoeg). Ik vrees dat er gerekend wordt op EU subsidie, of dat die zelfs al verankerd is. Terugverdienen per kWh is sowieso onmogelijk, zoals de investeerders in 'ons' FN aan den lijve ondervinden.
  • Wat wordt het prijsmodel? Te lage prijzen gaat niet, dat pikken de aandeelhouders niet (lang). Te hoog kennen we van het voorbeeld FN, de markt dwingt die prijzen vanzelf naar omlaag.
  • Wat is het idee achter infrastructuur aanleggen met 350 kW CCS waar (nog) geen auto's en batterijen voor zijn? Wordt nog leuk als straks de enige auto's die gesignaleerd worden op die desolate laadpunten Tesla's met CCS adapter zijn. Moet bijzonder fijn voelen voor alle medewerkers van de betreffende ICE merken, die van reorganisatie naar ontslagronde leven, dat de enigen die baat hebben van die investeringen juist de kopers van de concurrent zijn.
  • Uit het FN voorbeeld weten we dat er, zodra deze beschikbaar komen, CCS naar Tesla adapters aan de stations zullen komen. Tesla is een van de partijen die CCS heeft vastgesteld als norm en heeft al een tijd geleden verklaard dat indien er genoeg infrastructuur met die standaard is, er een adapter komt.
Ik denk dat het dus niet van de grond komt, wat voor ons Tesla eigenaren jammer is, want we zouden er wel iets aan kunnnen hebben. Zo was er ook ooit het plan voor 200 Duitse waterstoftankstations. De teller staat daarvoor op één gerealiseerd station en hopelijk blijft het daar ook bij.
Eens met je punten. Een aantal partijen die wat geld hebben geïnvesteerd in CSS om in ieder geval een weerwoord te hebben op ChaDeMo en Tesla Supercharging, maar tot op heden eigenlijk enkel in de vertragende modus hebben gezeten, roepen nu gezamenlijk heel hard dat ze de komende jaren snelladers gaan plaatsen (maar geen auto's die daar echt gebruik van kunnen maken). Ik heb niet vernomen wat voor bedragen ze voor ogen hebben, het is enkel een voornemen om 400 laadpalen te plaatsen die mogelijk toto 350 kW kunnen laden. Maar het zou net zo goed kunnend dat ze vanwege kosten infra uitrollen die tot 50 kWh kan laden. Er kan toch geen auto gebruik van maken.
 
S
ze maken nu mooie (en goedkope) sier en gaan straks bij Europa geld halen, let maar op...
Sterker nog... Als ik een van de commentaren op tweakers mag geloven hebben ze dat blijkbaar al gedaan:

Wat niet in het bericht staat, maar meer dan een maand geleden al bekend was, is de naam van dit project: Ultra-E. Vooralsnog een project van pakweg 13M Euro, voor de helft gesponsort door de EU, omdat die ook graag een standaard wenst.
 
Ik ben een enorme Tesla fan, maar dat betekent niet dat ik graag de andere bedrijven zie falen. Immers kan Tesla het niet alleen. Subsidies zijn misschien wat omstreden omdat de grote fabrikanten gezien kunnen worden als voldoende liquide om zelf deze kosten te dragen. Aan de andere kant denk ik dat subsidies vanuit de EU wel helpen om de ontwikkeling te versnellen en dat kan ik alleen maar toejuichen. Laten we wel wezen: 13 miljoen is niks voor de EU en zo'n laadnetwerk zorgt wel voor een flinke duw in de goede richting. Ik zie het dus graag verschijnen.
 
  • Like
Reactions: HerrJones
CCS (niet CSS) is juist zo ontwikkeld dat het zo compact mogelijk AC en DC laden toelaat met een aansluiting die vrij beperkt is. Bij het huidige Tesla-systeem ook niet, maar daar moeten de contacten intern herschakeld worden al naargelang de laadmodus.
Anders krijg je pas echt een mastodont van een laadklep zoals bij de Leaf het geval is waaronder een CHAdeMO en een type 1 samengeperst zitten.
Ik wist het niet, maar in de VS is er blijkbaar een gelijkaardige combinatie gangbaar van DC en AC-type1.
013_CCS_specification.jpg
 
Ergens in het hele verhaal is men CCS de 'Frankenplug' standaard gaan noemen. Toepasselijk voor een technologisch hoogstandje dat niet zo fraai is vormgegeven.
Ik moet toch zeggen dat ik de Tesla oplossing een meer technisch hoogstandje vind, maar bovendien veel fraaier. Uitgangspunten destijds voor het ontwerpen van deze standaard waren gebruiksgemak en beperkte omvang opdat dit ten aanzien van het design van de auto minder impact zou hebben. Moet zeggen dat Tesla daar flink beter in geslaagd is.
 
  • Like
Reactions: FVO
Waarom holt iedereen ineens als kippen zonder kop in het rond omdat een paar automerken misschien ooit laadinfrastructuur in Europa gaan uitrollen? Is er dan helemaal geen kritische pers meer? Zelfs goed geïnformeerd Electrek.co komt niet verder dan het citeren van het persbericht.
Ter overdenking:
  • Hoe gaan ze de kosten van dit geintje verantwoorden? Omslaan per verkochte auto gaat niet, want die verkopen ze nog niet (genoeg). Ik vrees dat er gerekend wordt op EU subsidie, of dat die zelfs al verankerd is. Terugverdienen per kWh is sowieso onmogelijk, zoals de investeerders in 'ons' FN aan den lijve ondervinden.
  • Wat wordt het prijsmodel? Te lage prijzen gaat niet, dat pikken de aandeelhouders niet (lang). Te hoog kennen we van het voorbeeld FN, de markt dwingt die prijzen vanzelf naar omlaag.
  • Wat is het idee achter infrastructuur aanleggen met 350 kW CCS waar (nog) geen auto's en batterijen voor zijn? Wordt nog leuk als straks de enige auto's die gesignaleerd worden op die desolate laadpunten Tesla's met CCS adapter zijn. Moet bijzonder fijn voelen voor alle medewerkers van de betreffende ICE merken, die van reorganisatie naar ontslagronde leven, dat de enigen die baat hebben van die investeringen juist de kopers van de concurrent zijn.
  • Uit het FN voorbeeld weten we dat er, zodra deze beschikbaar komen, CCS naar Tesla adapters aan de stations zullen komen. Tesla is een van de partijen die CCS heeft vastgesteld als norm en heeft al een tijd geleden verklaard dat indien er genoeg infrastructuur met die standaard is, er een adapter komt.
Ik denk dat het dus niet van de grond komt, wat voor ons Tesla eigenaren jammer is, want we zouden er wel iets aan kunnnen hebben. Zo was er ook ooit het plan voor 200 Duitse waterstoftankstations. De teller staat daarvoor op één gerealiseerd station en hopelijk blijft het daar ook bij.
Het klinkt als paniek voetbal en weinig doordacht.
1. De nieuwe SuC’s van Tesla zijn al uitgerust met 145kW aansluitingen maar er zijn geen batterijen die dit kunnen opnemen. Het lijkt me inderdaad vreemd dat er in 2017 ineens batterijen zijn die 350kW kunnen opnemen.
2. Wat heb je aan 350kW laadvermogen?
Als je een lange verplaatsing hebt, zeg 1000km dan gaat dat met maximaal 125km/uur. Bij verbruik van 250wH/km heb je 250kWh nodig. Als je je gedurende 8 tot 10 uur gaat verplaatsen, heb je al gauw enkele sanitaire stops nodig en is het niet onverstandig om een keer de benen te strekken. Bij drie stops van een halfuurtje kun je met 175kW voldoende laden om de rit te maken.
3. De AP2.0 van Tesla vraagt om een aansluiting die automatisch gaat zonder handmatig koppelen.

Anderzijds.
Het is goede reclame voor Tesla, EV’s zijn de toekomst geven nu ook andere fabrikanten publiekelijk toe.
En ongetwijfeld zullen ze worden opengesteld voor Tesla’s, de kosten moeten worden terug verdient. Altijd handig om bij de hand te hebben.
En was vandaag bij een SeC. Ze schatten in dat de SuC’s zeker zoveel gaan kosten als thuisladen. Dus concurrentie is gewenst.