Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Diverse merken hebben aangegeven in 2019 en 2020 met ev's te komen. Als alle autofabrikanten samen tegen 2020 ca. 5 procent van hun nieuwe auto's elektrisch wil hebben, gaat het al snel om meer dan 2 miljoen auto's. Dan moeten er dus ergens 4 giga factories nu worden gerealiseerd. En omdat dat nu niet gebeurt, verwacht ik helaas in 2020 nauwelijks ev's van andere merken.
Dat liedje horen we al minstens 10 jaar!
 
Zonet de aankondiging gezien dat Mercedes de stekker uittrekt uit de B-klasse.

Dus géén full EV meer met 'ster'-allures. Productie wordt stilgelegd… .
Slechte zet vind ik persoonlijk. :(

Klopt, zat er aan te komen.

Vanaf dit najaar dus een youngtimer in wording... :cool:

Enige kleine nadeel vind ik het gebrek aan snellaadmogelijkheid.
 
Ik heb het hier wel eens vaker benoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ideeën zijn.

Tesla wil in 2018 ca. 500.000 Ev's per jaar produceren. Om dat mogelijk te maken wordt de giga factory gebouwd, die straks voor dat aantal auto's batterijen kan produceren. De totale kosten voor deze fabriek bedragen meer dan 5 miljard.

Als andere autofabrikanten echt serieus zouden zijn met elektrisch vervoer en bijvoorbeeld in 2020 1 miljoen EV's gaat produceren (ca. 15% EV's voor de grote merken), moeten ze voor de celproductie al snel een bedrag van 10 miljard neertellen, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontwikkelingskosten van een nieuw model, en aanpassing van bestaande assemblage lijnen, die momenteel nog volledig zijn ingericht op de productie van een conventionele auto.

Maar daarnaast moeten de autobouwers als ze echt aangeven dat EV's snel gemeengoed gaan worden en binnen ca. 5 jaar tijd 30% of meer van hun auto's EV's zouden zijn, hun huidige patenten en R&D direct afschrijven naar 0. Ik schat in dat deze nu voor waardes tussen de 5 en 15 miljard in de boeken staan.

Als we dit bij elkaar optellen, hebben we het over bedragen tussen de 15 en 25 miljard over 3 jaar 15% EV's te produceren. Wetende dat BMW ongeveer 60 miljard en Daimler 76 miljard dollar waard zijn, zijn dat uitgaven, afschrijvingen en investeringen die ook dergelijke bedrijven niet eenvoudig kunnen doen.

Mijn stelling is daarom dat deze bedrijven in een bizarre spagaat zitten. Zelfs al zouden ze geloven in EV's en daar vol op in willen zetten, kan dat niet en zouden ze vanwege de bizarre afschrijving nagenoeg failliet gaan. M.i. ook de reden dan Volvo zegt, ja we gaan volledig voor elektrisch, maar doen dat wel via de weg van hybrides (oftewel, de huidige technologie hoeft niet direct te worden afgeschreven). Voor bedrijven als VAG, BMW en Daimler is daarom de enige optie te roepen dat ze voor EV's gaan, auto's ontwerpen en ontwikkelen, de batterijtechnologie en productie extern inkopen en een zeer beperkte hoeveelheid EV's te verkopen. Zo ook het voorbeeld van Hyundai die de Ionic bracht, maar voor deze EV maximaal voor 7.000 auto's batterijen kon krijgen bij LG. LG en samsung willen wel (beperkte) uitbreiding van de productielijnen (ca 50k auto's in de EU) maar wachten tot partijen dit gecontracteerd afnemen.

Denk ook nog even aan alle boetes die VW moet betalen en eventuele maatregelen die ze nog boven het hoofd hangen omdat leningen van de EIB bedoeld voor het verschonen van motortechniek mogelijk is gebruikt voor sjoemelpraktijken.
Volkswagen kreeg onder valse voorwendselen lening van EIB | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
Vanmorgen geladen in Emsburen en onderstaande stations gezien. Zou dit de 1e aanzet zijn voor een netwerk vd andere autofabrikanten?
IMG_1906.JPG
IMG_1907.JPG
IMG_1908.JPG
 
Ik heb het hier wel eens vaker benoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ideeën zijn.

Tesla wil in 2018 ca. 500.000 Ev's per jaar produceren. Om dat mogelijk te maken wordt de giga factory gebouwd, die straks voor dat aantal auto's batterijen kan produceren. De totale kosten voor deze fabriek bedragen meer dan 5 miljard.

Als andere autofabrikanten echt serieus zouden zijn met elektrisch vervoer en bijvoorbeeld in 2020 1 miljoen EV's gaat produceren (ca. 15% EV's voor de grote merken), moeten ze voor de celproductie al snel een bedrag van 10 miljard neertellen, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontwikkelingskosten van een nieuw model, en aanpassing van bestaande assemblage lijnen, die momenteel nog volledig zijn ingericht op de productie van een conventionele auto.

Maar daarnaast moeten de autobouwers als ze echt aangeven dat EV's snel gemeengoed gaan worden en binnen ca. 5 jaar tijd 30% of meer van hun auto's EV's zouden zijn, hun huidige patenten en R&D direct afschrijven naar 0. Ik schat in dat deze nu voor waardes tussen de 5 en 15 miljard in de boeken staan.

Als we dit bij elkaar optellen, hebben we het over bedragen tussen de 15 en 25 miljard over 3 jaar 15% EV's te produceren. Wetende dat BMW ongeveer 60 miljard en Daimler 76 miljard dollar waard zijn, zijn dat uitgaven, afschrijvingen en investeringen die ook dergelijke bedrijven niet eenvoudig kunnen doen.

Mijn stelling is daarom dat deze bedrijven in een bizarre spagaat zitten. Zelfs al zouden ze geloven in EV's en daar vol op in willen zetten, kan dat niet en zouden ze vanwege de bizarre afschrijving nagenoeg failliet gaan. M.i. ook de reden dan Volvo zegt, ja we gaan volledig voor elektrisch, maar doen dat wel via de weg van hybrides (oftewel, de huidige technologie hoeft niet direct te worden afgeschreven). Voor bedrijven als VAG, BMW en Daimler is daarom de enige optie te roepen dat ze voor EV's gaan, auto's ontwerpen en ontwikkelen, de batterijtechnologie en productie extern inkopen en een zeer beperkte hoeveelheid EV's te verkopen. Zo ook het voorbeeld van Hyundai die de Ionic bracht, maar voor deze EV maximaal voor 7.000 auto's batterijen kon krijgen bij LG. LG en samsung willen wel (beperkte) uitbreiding van de productielijnen (ca 50k auto's in de EU) maar wachten tot partijen dit gecontracteerd afnemen.
Het is een keuze. Niks meer, niks minder.
Hadden ze volop het EV-pad gekozen, hadden ze met gemak Tesla van de markt kunnen verdrijven.

Ga maar na: geschatte kosten gigafactory: 5 miljard; budget R&D VW in 2015: ruim 15 miljard; resultaat VW: een slap aftreksel van de Passat CC. Dat hadden ook 3 gigafactories kunnen zijn.

En dan had VW marktleider in batterijproductieland kunnen zijn. Ze maken echter de keuze om te investeren in oude techniek.

Van mij mogen ze slepen aan een dood paard, totdat ze dezelfde status hebben bereikt. Helaas zal de Duitse overheid dit niet snel toelaten en met centjes van het volk de T-Rex (dat is toch de juiste afkorting van Touareg?) in leven houden.
 
  • Like
Reactions: FVO and is3
Even afwachten wie over n jaar of 5-10 de Nokia en Blackberries zijn geweest ...

Met ook steeds meer overheden die over n verbod op ICEs praten/besluiten, had ik wel al meer daadkrachtige ontwikkelingen verwacht.

Het is overigens niet alleen BEV vs ICE wat ze dreigen te missen. Ook de overgang naar automatisering in het autorijden.