Ik heb het hier wel eens vaker benoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ideeën zijn.
Tesla wil in 2018 ca. 500.000 Ev's per jaar produceren. Om dat mogelijk te maken wordt de giga factory gebouwd, die straks voor dat aantal auto's batterijen kan produceren. De totale kosten voor deze fabriek bedragen meer dan 5 miljard.
Als andere autofabrikanten echt serieus zouden zijn met elektrisch vervoer en bijvoorbeeld in 2020 1 miljoen EV's gaat produceren (ca. 15% EV's voor de grote merken), moeten ze voor de celproductie al snel een bedrag van 10 miljard neertellen, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontwikkelingskosten van een nieuw model, en aanpassing van bestaande assemblage lijnen, die momenteel nog volledig zijn ingericht op de productie van een conventionele auto.
Maar daarnaast moeten de autobouwers als ze echt aangeven dat EV's snel gemeengoed gaan worden en binnen ca. 5 jaar tijd 30% of meer van hun auto's EV's zouden zijn, hun huidige patenten en R&D direct afschrijven naar 0. Ik schat in dat deze nu voor waardes tussen de 5 en 15 miljard in de boeken staan.
Als we dit bij elkaar optellen, hebben we het over bedragen tussen de 15 en 25 miljard over 3 jaar 15% EV's te produceren. Wetende dat BMW ongeveer 60 miljard en Daimler 76 miljard dollar waard zijn, zijn dat uitgaven, afschrijvingen en investeringen die ook dergelijke bedrijven niet eenvoudig kunnen doen.
Mijn stelling is daarom dat deze bedrijven in een bizarre spagaat zitten. Zelfs al zouden ze geloven in EV's en daar vol op in willen zetten, kan dat niet en zouden ze vanwege de bizarre afschrijving nagenoeg failliet gaan. M.i. ook de reden dan Volvo zegt, ja we gaan volledig voor elektrisch, maar doen dat wel via de weg van hybrides (oftewel, de huidige technologie hoeft niet direct te worden afgeschreven). Voor bedrijven als VAG, BMW en Daimler is daarom de enige optie te roepen dat ze voor EV's gaan, auto's ontwerpen en ontwikkelen, de batterijtechnologie en productie extern inkopen en een zeer beperkte hoeveelheid EV's te verkopen. Zo ook het voorbeeld van Hyundai die de Ionic bracht, maar voor deze EV maximaal voor 7.000 auto's batterijen kon krijgen bij LG. LG en samsung willen wel (beperkte) uitbreiding van de productielijnen (ca 50k auto's in de EU) maar wachten tot partijen dit gecontracteerd afnemen.