Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Excuses als dit al elders op het forum staat.... ik loop ver achter.
20170728_184810-1209x1612.jpg
20170728_184801-1209x1612.jpg
 
EV +1
Kleur -1
Model -1

-1, doe mij maar een M3 :)
Vind je een nieuw type VW Beatle ook lelijk? Of de nieuwe mini? Of de nieuwe fiat 500? Dit is afgeleid van de klassieke Citroën Mehari (net als de toen ook gangbare kleur), en van daaruit bezien vind ik het wel een grappig karretje. Zonder de Mehari te kennen zou ik 'm denk ik ook lelijk vinden... ;) Zo'n modelletje leent zich fantastisch voor een elektrische aandrijving, ik wou dat er veel meer van dit soort modellen op de markt kwamen, dan was er tenminste iets meer te kiezen.
Voor de rest verwacht ik dat ie de helft kost van een M3 (zal het zo es nakijken), en hij is nu beschikbaar ipv begin/medio 2019...

Edit: meh, 25k€ en een productie van nog geen 1000 per jaar... weer een compliance hok.
Edit2: prijs is excl. accuhuur...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Vind je een nieuw type VW Beatle ook lelijk? Of de nieuwe mini? Of de nieuwe fiat 500? Dit is afgeleid van de klassieke Citroën Mehari (net als de toen ook gangbare kleur), en van daaruit bezien vind ik het wel een grappig karretje. Zonder de Mehari te kennen zou ik 'm denk ik ook lelijk vinden... ;) Zo'n modelletje leent zich fantastisch voor een elektrische aandrijving, ik wou dat er veel meer van dit soort modellen op de markt kwamen, dan was er tenminste iets meer te kiezen.
Voor de rest verwacht ik dat ie de helft kost van een M3 (zal het zo es nakijken), en hij is nu beschikbaar ipv begin/medio 2019...
Leuk voor lokaal vervoer, zoals op een eilandje waar men liefst geen ICE's meer wil zien of resorts. Niet voor gewone weg en hogere snelheden. Lijken me erg onveilige dingen. Echt voor in de Fun sfeer.
 
  • Like
Reactions: HWS and robertvg
Leuk voor lokaal vervoer, zoals op een eilandje waar men liefst geen ICE's meer wil zien of resorts. Niet voor gewone weg en hogere snelheden. Lijken me erg onveilige dingen. Echt voor in de Fun sfeer.
Fun, en spectaculair in de bochten, zie de originele Mehari als ultieme dienstwagen van de Gendarme de Saint-Tropez!
maar het betere stuntwerk in de 2CV met zuster Clotilde
 
  • Funny
Reactions: FVO and robertvg
Ik heb het hier wel eens vaker benoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ideeën zijn.

Tesla wil in 2018 ca. 500.000 Ev's per jaar produceren. Om dat mogelijk te maken wordt de giga factory gebouwd, die straks voor dat aantal auto's batterijen kan produceren. De totale kosten voor deze fabriek bedragen meer dan 5 miljard.

Als andere autofabrikanten echt serieus zouden zijn met elektrisch vervoer en bijvoorbeeld in 2020 1 miljoen EV's gaat produceren (ca. 15% EV's voor de grote merken), moeten ze voor de celproductie al snel een bedrag van 10 miljard neertellen, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontwikkelingskosten van een nieuw model, en aanpassing van bestaande assemblage lijnen, die momenteel nog volledig zijn ingericht op de productie van een conventionele auto.

Maar daarnaast moeten de autobouwers als ze echt aangeven dat EV's snel gemeengoed gaan worden en binnen ca. 5 jaar tijd 30% of meer van hun auto's EV's zouden zijn, hun huidige patenten en R&D direct afschrijven naar 0. Ik schat in dat deze nu voor waardes tussen de 5 en 15 miljard in de boeken staan.

Als we dit bij elkaar optellen, hebben we het over bedragen tussen de 15 en 25 miljard over 3 jaar 15% EV's te produceren. Wetende dat BMW ongeveer 60 miljard en Daimler 76 miljard dollar waard zijn, zijn dat uitgaven, afschrijvingen en investeringen die ook dergelijke bedrijven niet eenvoudig kunnen doen.

Mijn stelling is daarom dat deze bedrijven in een bizarre spagaat zitten. Zelfs al zouden ze geloven in EV's en daar vol op in willen zetten, kan dat niet en zouden ze vanwege de bizarre afschrijving nagenoeg failliet gaan. M.i. ook de reden dan Volvo zegt, ja we gaan volledig voor elektrisch, maar doen dat wel via de weg van hybrides (oftewel, de huidige technologie hoeft niet direct te worden afgeschreven). Voor bedrijven als VAG, BMW en Daimler is daarom de enige optie te roepen dat ze voor EV's gaan, auto's ontwerpen en ontwikkelen, de batterijtechnologie en productie extern inkopen en een zeer beperkte hoeveelheid EV's te verkopen. Zo ook het voorbeeld van Hyundai die de Ionic bracht, maar voor deze EV maximaal voor 7.000 auto's batterijen kon krijgen bij LG. LG en samsung willen wel (beperkte) uitbreiding van de productielijnen (ca 50k auto's in de EU) maar wachten tot partijen dit gecontracteerd afnemen.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik heb het hier wel eens vaker benoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ideeën zijn.

Tesla wil in 2018 ca. 500.000 Ev's per jaar produceren. Om dat mogelijk te maken wordt de giga factory gebouwd, die straks voor dat aantal auto's batterijen kan produceren. De totale kosten voor deze fabriek bedragen meer dan 5 miljard.

Als andere autofabrikanten echt serieus zouden zijn met elektrisch vervoer en bijvoorbeeld in 2020 1 miljoen EV's gaat produceren (ca. 15% EV's voor de grote merken), moeten ze voor de celproductie al snel een bedrag van 10 miljard neertellen, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontwikkelingskosten van een nieuw model, en aanpassing van bestaande assemblage lijnen, die momenteel nog volledig zijn ingericht op de productie van een conventionele auto.

Maar daarnaast moeten de autobouwers als ze echt aangeven dat EV's snel gemeengoed gaan worden en binnen ca. 5 jaar tijd 30% of meer van hun auto's EV's zouden zijn, hun huidige patenten en R&D direct afschrijven naar 0. Ik schat in dat deze nu voor waardes tussen de 5 en 15 miljard in de boeken staan.

Als we dit bij elkaar optellen, hebben we het over bedragen tussen de 15 en 25 miljard over 3 jaar 15% EV's te produceren. Wetende dat BMW ongeveer 60 miljard en Daimler 76 miljard dollar waard zijn, zijn dat uitgaven, afschrijvingen en investeringen die ook dergelijke bedrijven niet eenvoudig kunnen doen.

Mijn stelling is daarom dat deze bedrijven in een bizarre spagaat zitten. Zelfs al zouden ze geloven in EV's en daar vol op in willen zetten, kan dat niet en zouden ze vanwege de bizarre afschrijving nagenoeg failliet gaan. M.i. ook de reden dan Volvo zegt, ja we gaan volledig voor elektrisch, maar doen dat wel via de weg van hybrides (oftewel, de huidige technologie hoeft niet direct te worden afgeschreven). Voor bedrijven als VAG, BMW en Daimler is daarom de enige optie te roepen dat ze voor EV's gaan, auto's ontwerpen en ontwikkelen, de batterijtechnologie en productie extern inkopen en een zeer beperkte hoeveelheid EV's te verkopen. Zo ook het voorbeeld van Hyundai die de Ionic bracht, maar voor deze EV maximaal voor 7.000 auto's batterijen kon krijgen bij LG. LG en samsung willen wel (beperkte) uitbreiding van de productielijnen (ca 50k auto's in de EU) maar wachten tot partijen dit gecontracteerd afnemen.

Vergeet niet dat de conventionele autofabrikanten niet perse hun eigen batterijcellen willen/gaan maken. Volkswagen spreekt daar wel over, maar plannen moeten nog gemaakt worden. Zo investeert Daimler in een batterijfabriek, maar ook in celproductie elders op de wereld: Daimler begins construction on a $562 million lithium-ion battery factory in Germany Met andere woorden, ik verwacht juist dat partijen als Panasonic, LG Chem en Samsung SDI grote investeringen doen.

Audi schijnt (het zijn nog geruchten) 10 miljard Euro vrij te maken voor EV's: Audi to cut gas and diesel R&D in order to fund electric car development with ~$12 billion, report says

Mijn kijk op deze ontwikkeling is dat wij nog zeker een paar jaar moeten wachten op een echte concurrent voor de M3 van de conventionele autofabrikanten. Dat vind ik heel jammer en ik hoop dan ook dat ik het ontzettend mis heb. Het is nu eenmaal makkelijker om met dure ev's met grote marges te beginnen en dan langzaam toe te werken naar betaalbaardere modellen voor het grotere publiek.
 
Vergeet niet dat de conventionele autofabrikanten niet perse hun eigen batterijcellen willen/gaan maken. Volkswagen spreekt daar wel over, maar plannen moeten nog gemaakt worden. Zo investeert Daimler in een batterijfabriek, maar ook in celproductie elders op de wereld: Daimler begins construction on a $562 million lithium-ion battery factory in Germany Met andere woorden, ik verwacht juist dat partijen als Panasonic, LG Chem en Samsung SDI grote investeringen doen.

Audi schijnt (het zijn nog geruchten) 10 miljard Euro vrij te maken voor EV's: Audi to cut gas and diesel R&D in order to fund electric car development with ~$12 billion, report says

Mijn kijk op deze ontwikkeling is dat wij nog zeker een paar jaar moeten wachten op een echte concurrent voor de M3 van de conventionele autofabrikanten. Dat vind ik heel jammer en ik hoop dan ook dat ik het ontzettend mis heb. Het is nu eenmaal makkelijker om met dure ev's met grote marges te beginnen en dan langzaam toe te werken naar betaalbaardere modellen voor het grotere publiek.

Ik hoop nog altijd dat ik er helemaal naast zit, maar omdat voor zover ik kan overzien serieuze investeringen uitblijven, krijg ik steeds meer de indruk dat het de komende jaren bij PowerPoints en concepts en heel af en toe op geringe schaal een productie versie zal blijven.

Ik realiseer me ter degen dat de merken niet per se zelf cellen hoeveel te produceren. Maar deze zullen toch echt ergens vandaan moeten komen. Dus of ze moeten lange termijn contracten sluiten met lg Samsung etc, anders gaan die ook niet dergelijke investeringen doen of ze moeten zelf wat gaan doen.
De genoemde fabriek van Daimler gaat voor zover bij mij bekend enkel packs assembleren, geen cellen produceren. Voor 500 miljoen bouw je immers geen grote cellen productie.

Diverse merken hebben aangegeven in 2019 en 2020 met ev's te komen. Als alle autofabrikanten samen tegen 2020 ca. 5 procent van hun nieuwe auto's elektrisch wil hebben, gaat het al snel om meer dan 2 miljoen auto's. Dan moeten er dus ergens 4 giga factories nu worden gerealiseerd. En omdat dat nu niet gebeurt, verwacht ik helaas in 2020 nauwelijks ev's van andere merken.

Ik had gehoopt medio eind volgend jaar te kunnen kiezen uit een aantal merken, maar voorlopig zie ik geen alternatief komen voor Tesla.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN