Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft the OTA-updates (of SOTA, zoals Jaguar het noemt), deze worden als volgt omschreven in het persbericht:
"To ensure customers always have access to the latest infotainment, telematics and battery energy control software, the I-PACE will also be the first Jaguar to provide Software-Over-The-Air (SOTA) updates." https://media.jaguar.com/news/2018/03/jaguar-charges-ahead-new-all-electric-i-pace
 
Ik vind het in elk geval een mooie wagen, die zeker zijn fans zal hebben.
Blij dat de full elektrische auto een concullega krijgt in het grotere segment. Laat de andere merken maar volgen met hun modellen, hoe meer keuze, hoe concurrentiëler de eindprijzen worden en beter bereikbaar het elektrisch rijden wordt voor Jan Modaal.
Als we zien wat de grote autobouwers toch al aan plannen hebben, komt er wellicht de volgende paar jaren nog extra op de markt.
Wij hebben gekozen voor Tesla, ik ben er alvast heel tevreden mee, maar niet heel de wereld kan/zal voor Tesla kiezen, als vele merken gaan meespelen, kunnen we de grote r-E-volutie samen uitrollen... . :)
 
Kijk aan: Head Up Display en een heuse warmtepomp voor warm en koud. Slim. Ook de verplaatsing van de cabine meer naar voren is modern. Wat moet je met zo’n lange neus. Ik vind ‘m interessant. Op de laadsnelheid na dan.

En ja ook slimme vering.

Niet standaard.
Ik wens ze ook alle succes, zeker omdat het de eerste en enige EV is die zich laat vergelijken maar dat neemt niet weg dat ze bij de les moeten blijven en dat het onvermijdelijk is dat er vergelijkingen komen.

Maar in het totaal genomen is elke extra EV op de weg hard nodig.
Daarom zou het beter zijn als ze zich meer op het ICE publiek zouden richten (hoewel dat snel kannibalisme lijkt) dan dat ze zo geforceerd zich willen meten met Tesla (en dan nog wel Model X).

Stijlelementen zijn kwestie van smaak. Cab forward is iets dat Model 3 ook heel nadrukkelijk heeft maar op de S is het een klassieke neus. Mooi of niet mooi is niet relevant. CW waardes van 0,29 tegen 0,23 hebben daar wel mee te maken. En dat is bepalend voor snelweggebruik. Gezien de hoge prijs is het een auto die zal worden ingezet op intensief zakelijk gebruik. En dan weegt de luchtweerstand enorm zwaar. Voor auto’s als i3, Leaf, Ampera-E speelt dat veel minder.
 
Last edited:
Ben al jaren fan van Tesla en volg het op de voet maar haak elk keer af op de geleverde kwaliteit. De I-pace ziet er zo op het eerste gezicht gelikt uit en ik denk dat de kwaliteit en afwerking op een hoger niveau ligt dan de huidige tesla’s. Woensdagavond ga ik hem live bekijken, wie weet.....
Which Car Brands Make the Best Vehicles?

Tesla staat in de top 10. Jaguar, niet zo.
 
Wat ik werkelijk niet snap van de fabrikanten van nieuwe EV's is de eenfase lader op 230V met 32A. Daarmee kun je in Europa zo goed als niets. Ik snap dat de 3fasen duur is, maar kies dan voor een iets intelligentere eenfase: eentje die bij 230V op 16A kan laden, maar ook bij 400V op 16A (tussen 2 fasen). Daarmee kun je bij iedere standaard laadpaal 7kW laden, en ook thuis. Mooi compromis en hoeft niet veel duurder zijn dan een 1fase 230V 32A.
Wat hierboven ook al is vermeld: voor een tweede auto is het niet echt een probleem. Maar de i-Pace zal toch niet voornamelijk als tweede auto zijn bedoeld? Dan vervalt het probleem voor snelladen voor lange afstanden ook, haha.
 
Last edited:
Wat ik werkelijk niet snap van de fabrikanten van nieuwe EV's is de eenfase lader op 230V met 32A. Daarmee kun je in Europa zo goed als niets. Ik snap dat de 3fasen duur is, maar kies dan voor een iets intelligentere eenfase: eentje die bij 230V op 16A kan laden, maar ook bij 400V op 16A (tussen 2 fasen). Daarmee kun je bij iedere standaard laadpaal 7kW laden, en ook thuis. Mooi compromis en hoeft niet veel duurder zijn dan een 1fase 230V 32A.
Wat hierboven ook al is vermeld: voor een tweede auto is het niet echt een probleem. Maar de i-Pace zal toch niet voornamelijk als tweede auto zijn bedoeld? Dan vervalt het probleem voor snelladen voor lange afstanden ook, haha.
Jaguar's ongelukkige keuze van het laadsysteem zie ik als een beginnersfout. Begrijpelijk, gezien het feit dat het ontwerp van de auto natuurlijk al een paar jaar oud is. Toen moest gekozen worden wat jaren later de (acceptatiegraden van de) standaarden voor de laadinfrastructuur zouden zijn. Blijkbaar is daarbij geadviseerd dat in Europa CCS DC snelladen de overheersende methode zou worden, aangevuld met thuisladers voor elektrische fietsen van een paar kW en in de USA hoog amperage 1-fase laden. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld slechts rapporten leest en per ongeluk het verkeerde adviesbureau in de arm neemt.
Een ander probleem is natuurlijk dat de verkoopstaf moet wennen aan het product en zinvolle gesprekken met de potentiele klanten moet kunnen voeren. Daar verwacht ik ook nog wel wat leuke anekdotes over te gaan horen. Ik heb persoonlijk mogen optekenen dat de iPace individueel aangedreven wielen zou hebben. Met vier motoren, dus.

Al met al weinig aan de hand, denk ik. In volgende versies van de elektrische Jaguars wordt het laden vanzelf verbeterd. Al doende leert men, tucht van de markt, etc.

We vergeten wellicht te eenvoudig de leercurve waar Tesla doorheen ging. Onder andere het gedoe met versnellingsbakken in de originele Roadster versies en het via trial-and-error aanpassen van de aandrijving van de Model S (brom, jank en klunk) waren noodzakelijke stappen om Tesla te brengen waar het nu is. En door een dergelijke curve moet Jaguar gewoon nog heen.
 
Last edited:
Zijn 3-fase laders nou zoveel duurder dan? Of is er een andere reden waarom er massaal gekozen wordt voor 1-fase laden? Ik kan me niet voorstellen dat er niet goed over nagedacht is in ieder geval.

Tot nu toe waren het vooral auto's met kleine batterijen en dan maakt het niet zoveel uit. Maar een 90 Kw batterij laden met 3,7 Kw? Daar is echt niet over nagedacht. Op zijn minst had men eens kunnen kijken hoe dat andere merk het heeft opgelost.
 
Het heeft niet enkel met de batterijgrootte te maken. De e-golf begon met een 3,5 kW AC-lader en optioneel een CCS DC-laadmogelijkheid. De Zoe en de BYD taxi's hebben een ingebouwde 43 kW AC-lader en geen DC. Het zijn keuzes.
Voor Europa, met talrijke 3x16A en haast geen nieuwe 3x32A publieke laadpalen is het een ongelukkige keuze. Voor het thuisladen speelt het minder rol. Je zou in een woning 1 fase kunnen voorbehouden voor de EV en de iPace daarop aan 25A laten laden of een laadstation kunnen installeren. Dan kom je er op een nachtje wel.
 
Jaguar's ongelukkige keuze van het laadsysteem zie ik als een beginnersfout. Begrijpelijk, gezien het feit dat het ontwerp van de auto natuurlijk al een paar jaar oud is. Toen moest gekozen worden wat jaren later de (acceptatiegraden van de) standaarden voor de laadinfrastructuur zouden zijn. Blijkbaar is daarbij geadviseerd dat in Europa CCS DC snelladen de overheersende methode zou worden, aangevuld met thuisladers voor elektrische fietsen van een paar kW en in de USA hoog amperage 1-fase laden. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld slechts rapporten leest en per ongeluk het verkeerde adviesbureau in de arm neemt.
Een ander probleem is natuurlijk dat de verkoopstaf moet wennen aan het product en zinvolle gesprekken met de potentiele klanten moet kunnen voeren. Daar verwacht ik ook nog wel wat leuke anekdotes over te gaan horen. Ik heb persoonlijk mogen optekenen dat de iPace individueel aangedreven wielen zou hebben. Met vier motoren, dus.

Al met al weinig aan de hand, denk ik. In volgende versies van de elektrische Jaguars wordt het laden vanzelf verbeterd. Al doende leert men, tucht van de markt, etc.

We vergeten wellicht te eenvoudig de leercurve waar Tesla doorheen ging. Onder andere het gedoe met versnellingsbakken in de originele Roadster versies en het via trial-and-error aanpassen van de aandrijving van de Model S (brom, jank en klunk) waren noodzakelijke stappen om Tesla te brengen waar het nu is. En door een dergelijke curve moet Jaguar gewoon nog heen.
Bij het maken van een Electrische wagen zou ik mezelf twee dingen afvragen
-actieradius (Grote van de Batterij)
-hoe snel kan deze opladen in verschillende omstandigheden

Lijken me vrij belangrijke punten
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Faiz71
Bij het maken van een Electrische wagen zou ik mezelf twee dingen afvragen
-actieradius (Grote van de Batterij)
-hoe snel kan deze opladen in verschillende omstandigheden

Lijken me vrij belangrijke punten
Elementair, zelfs. Maar dat weten wij inmiddels uit ervaring en stond niet in de boekjes vijf jaar geleden.

Onze grootste denker said:
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dus thuis laden is geen probleem en onder weg kan je 100kw laden. Zou voor ons genoeg zijn. Nu nog de updates hoe en wat ze daar onderverstaan. Benieuwd na donderdag...... M3 of MS75 of I-pace wat een problemen allemaal als keus en uitzoeken ;)
 
Nou, thuisladen geen probleem voor de Jaguar, dat is te kort door de bocht en ben ik het niet mee eens. Lang niet alle woningen hebben 1fase 25A beschikbaar voor 's nachts laden, bijvoorbeeld een woning met een 3fasen warmtepomp, of een woning met een 1fase-aansluiting waar 's nachts een wasmachine of vaatwasser moet kunnen draaien.
En onderweg 100kW laden? Je mag blij zijn als je 50kW laadpunten kunt vinden die werken en waar geen auto voor je staat te laden of te wachten. Tesla breidt de snelladers uit naar 12 laadplekken of meer, maar voor alle andere merken die onderweg willen snelladen zijn er meestal slechts 1 of 2 laadplekken! En... dik betalen natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
voor alle andere merken die onderweg willen snelladen zijn er meestal slechts 1 of 2 laadplekken! En... dik betalen natuurlijk.

Die 1 of 2 plekken lijkt me inderdaad beperkend. Met dat dik betalen kan het meevallen. FastNed bijvoorbeeld bood de laatste keer dat ik keek drie mogelijkheden voor 50 kW laden: ofwel euro 0,59/ kWh (auw), ofwel 0,19/ kWh plus iets van een tientje per maand, ofwel onbeperkt laden tegen 1200 euro vaste prijs per jaar.
 
Dus thuis laden is geen probleem en onder weg kan je 100kw laden. Zou voor ons genoeg zijn. Nu nog de updates hoe en wat ze daar onderverstaan. Benieuwd na donderdag...... M3 of MS75 of I-pace wat een problemen allemaal als keus en uitzoeken ;)

Daar komt dan ook binnenkort Model Y bij en dat is de Tesla cross over. Benieuwd wat die gaat bieden. In ieder geval zal laden daar niet, zoals bij de I-Pace, een achilleshiel zijn.
 
En onderweg 100kW laden? Je mag blij zijn als je 50kW laadpunten kunt vinden die werken en waar geen auto voor je staat te laden of te wachten. Tesla breidt de snelladers uit naar 12 laadplekken of meer, maar voor alle andere merken die onderweg willen snelladen zijn er meestal slechts 1 of 2 laadplekken! .

Toch eens naar gekeken. Zo te zien zijn er nu pm 4.500 CCS laadplekken in Europa. Dat lijkt op zich prima, ware het niet dat..
- pm 99% is max 50kW
- vaak inderdaad één of twee per locatie
- ontbreekt aan één betaalsysteem

Dat maakt dat een vakantie naar Italië etc met 1.200 km+ op een dag nog wel een uitdaging is. Zo maar wegrijden en vertrouwen op de informatie in de auto (zoals bij de SuC's) gaat het niet worden. Uiteindelijk kom je er wel maar alleen met de nodige planning en geluk.
Maar is natuurlijk een kwestie van tijd - uitbreidingen van aantal locaties gaat sneller dan Tesla met de SuC's laat zien.
 
  • Informative
Reactions: M.W.