Jaguar's ongelukkige keuze van het laadsysteem zie ik als een beginnersfout. Begrijpelijk, gezien het feit dat het ontwerp van de auto natuurlijk al een paar jaar oud is. Toen moest gekozen worden wat jaren later de (acceptatiegraden van de) standaarden voor de laadinfrastructuur zouden zijn. Blijkbaar is daarbij geadviseerd dat in Europa CCS DC snelladen de overheersende methode zou worden, aangevuld met thuisladers voor elektrische fietsen van een paar kW en in de USA hoog amperage 1-fase laden. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld slechts rapporten leest en per ongeluk het verkeerde adviesbureau in de arm neemt.
Een ander probleem is natuurlijk dat de verkoopstaf moet wennen aan het product en zinvolle gesprekken met de potentiele klanten moet kunnen voeren. Daar verwacht ik ook nog wel wat leuke anekdotes over te gaan horen. Ik heb persoonlijk mogen optekenen dat de iPace individueel aangedreven wielen zou hebben. Met vier motoren, dus.
Al met al weinig aan de hand, denk ik. In volgende versies van de elektrische Jaguars wordt het laden vanzelf verbeterd. Al doende leert men, tucht van de markt, etc.
We vergeten wellicht te eenvoudig de leercurve waar Tesla doorheen ging. Onder andere het gedoe met versnellingsbakken in de originele Roadster versies en het via trial-and-error aanpassen van de aandrijving van de Model S (brom, jank en klunk) waren noodzakelijke stappen om Tesla te brengen waar het nu is. En door een dergelijke curve moet Jaguar gewoon nog heen.