Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
kleine correcties en een aanvulling:

GM EV-1: Cw x A = 0,19 x 1,77 x 1,28 = 0,43

Model 3 : Cw x A = 0,23 x 1,885 (b) x 1,435 (h) = 0,622 ( '...mijn aanvulling Bert...' zie 1)
Model S : Cw x A = 0,23 x 1,964 x 1,446 = 0,653 ( + 5% tov model 3 )
Model X: Cw x A = 0,24 x 2,07 x 1,684 = 0,837 ( + 28% t.o.v. model S )
i-Pace. : Cw x A = 0,28 x 2,011 x 1,565 = 0,881 ( + 35% t.o.v. model S / + 5% t.o.v. model X )

Voor wie de film nog steeds niet heeft gezien:
 
  • Like
Reactions: basvk
Bij de I-Pace is het bovenste deel (ca 1/4) van de frontgrille naar achter gebogen en laat zo lucht passeren door de opening in de 'frunk'- kap. Ook de zijdelingse luchthappers in de bumper geven door in de wielkasten. Ze hebben dus wel over de luchtweerstand nagedacht, maar ze hebben het niet aangedurfd om het klassieke ICE-design los te laten. Audi is trouwens dezelfde weg opgegaan. Imo toch wat jammer.
upload_2018-4-7_10-39-26.jpeg
 
Bij de I-Pace is het bovenste deel (ca 1/4) van de frontgrille naar achter gebogen en laat zo lucht passeren door de opening in de 'frunk'- kap. Ook de zijdelingse luchthappers in de bumper geven door in de wielkasten. Ze hebben dus wel over de luchtweerstand nagedacht, maar ze hebben het niet aangedurfd om het klassieke ICE-design los te laten. Audi is trouwens dezelfde weg opgegaan. Imo toch wat jammer.
View attachment 292406
Ze hebben juist helemaal NIET over luchtweerstand nagedacht. Het is een totale misvatting om lucht ergens in de auto te laten verdwijnen. Lucht moet juist om de auto heen geleid worden. Lucht die door radiatoren, luchthappers e.d. de auto ingeleid wordt zorgt voor enorm veel luchtweerstand. Deze lucht wordt namelijk vanaf hoge snelheid, de rijsnelheid, vertraagd tot een lage snelheid. Die snelheidsverlaging veroorzaakt een enorme luchtweerstand.
Zo ook de koplampen en de luchthappers onder die lampen van de i-Pace. Deze verstoren de luchtstroming enorm. En lucht die eenmaal turbulent is, helemaal aan de voorzijde, wordt niet meer laminair. Turbulente lucht veroorzaakt tot 3x zoveel luchtweerstand dan laminaire luchtstroming.
Ook dit is weer een bewijs van de het feit dat de 'oude' fabrikanten het oude denken niet los kunnen laten. Tesla's zijn volkomen terecht zo glad als het maar kan. Als de oude fabrikanten dit verkeerde denken niet loslaten, zullen we straks artikelen lezen dat het bereik van die auto's, ondanks vergelijkbaar grote accu's, tegenvalt in vergelijking met Tesla.
 
Luchtweerstand en aerodynamica op zijn japans...
De beroemde, beruchte of ..belachelijke.. koplampen van de oude Leaf heb ik als 'binnenkort (?!) ' oude Leaf rijder ( multi-interpretabel ) vaak gelezen, zouden de luchtweerstand van de zijspiegels opheffen! Zo heeft alles zijn prijs. Bij de nieuwe Leaf is dit opvallende ontwerp verdwenen. Ik heb hier op het Nissan Leaf forum ( ...er zijn ook mensen die in een Leaf bubble verkeren... ) nog geen klachten over gelezen.
upload_2018-4-7_13-21-47.png
 
LukaEV – MW Motors
Hier word ik blij van.
ziet er leuk uit - maar de spec's roepen toch vragen op....

300 km range between charges ; en dat met een 21.9kWh batterij ? Straf.
4 × 12.5 kW brushless in-wheel hub motors - do-able, maar niet simpel... zal een fikse leercurve vragen denk ik.
Ternary/(NiCoMn)O2 batterij - zijn deze dan al in gebruik ? Ik meende dat deze nog in onderzoeksfaze waren.
 
  • Funny
Reactions: herb_k
Mooi ding. Volgens eigen ‘unofficial inhouse testing’ verbruikt hij 6,8 kWh/100km. Dat is slechts 1/3e van de Model S. Leuk om wat buzz te bewerkstelligen, maar de werkelijke range lijkt mij dan eerder in de buurt te liggen van 100 km.
Stel dat het praktijkverbruik 100Wh/km is dan komen ze toch al op 200km range als je 1,9kWh bricking reserve houdt.
Maar zo’n lichte en kleine auto moet best een lager verbruik kunnen scoren op de WLTP
 
Stel dat het praktijkverbruik 100Wh/km is dan komen ze toch al op 200km range als je 1,9kWh bricking reserve houdt.
Maar zo’n lichte en kleine auto moet best een lager verbruik kunnen scoren op de WLTP
Een kleine en lichte auto scoort nauwelijks beter dan een veel zwaardere auto. Natuurlijk kost het meer energie om een Tesla te laten accelereren dan bijv. een BMW i3. Maar als er weer vertraagd wordt heeft de Tesla door zijn hogere gewicht veel meer 'regen' beschikbaar dan de lichtere BMW. Een test op dit punt tussen een BMW i3 en een Tesla bewees dat de verschillen heel klein zijn.
 
Warmtepomp..??
Hoe zit het bij de Tesla's met de warmtepomp in kombi met meer / minder bereik ?
Wij rijden dus nu in de laatste versie oude Leaf ( 2015/-16 versieis dat, 30kWh, Tekna uitvoering ) en dat betekent oa warmtepomp icm AC en verwarming, extra geïsoleerd dak, nou ja echt op zijn japans zijn overal details tov. eerdere Leafs verbeterd... Betekent 's winters met alles koud vertrekken ( Leaf staat gewoon buiten ) dat meestal na een 20-25min rijden gebruik van verwarming dan niet meer 25km bereik kost maar terugzakt tot 5km... en uiteindelijk tot 1 of zelfs 0km! Handigst is natuurlijk alleen de stoelverwarming (Hi en Low) en stuurverwarming te gebruiken maar echtgenote is een koukleum.. dus de verwarming gaat aan.
 
6500 Nissan Leafs verkocht in Europa in de maand maart.
Denk dat de conclusie wel hout snijdt:
Considering that in Europe the Tesla Model 3 is still far away, the Opel Ampera-e is a dead project and the Hyundai IONIQ Electric is almost an unicorn, the Nissan Leaf’s success isn’t surprising.

Nissan is proving that without production constraints electric cars can be successful, they don’t have to be perfect.