Geen #rapidgate in dit draadje?
Voordat een auto door mensen (dikwijls) geschikt wordt bevonden voor "eerste auto", moet het mogelijk zijn redelijk eenvoudig ermee op vakantie te gaan. Een onderwerp dat Tesla zeer goed heeft begrepen ruim vijf jaar geleden.
Niet iedere EV hoeft percé een asfalttijger te zijn, maar toch vind ik het erg jammer dat Nissan ervoor heeft gekozen bij hun nieuwe Leaf (40kWh) geen actieve temperatuur management toe te passen.
YouTube staat vol met allerlei meningen en stellingen hierover. Gelukkig heeft "onze" Bjorn ook weer een test gedaan. Een OIso-Trondheim-Olso tripje in de 40kWh Leaf.
Uiteindelijk blijkt dat bij rustig rijden in de winter, (80 km/u bij temperaturen tussen de -5 en -10) dat de accu bij de 2e of 3e DC snellaad stop dermate warm is geworden dat er behoorlijk traag geladen wordt. In de praktijk betekent dat dus dat een trip met vlot laden maximaal 300-500km kan duren. Daarna wordt het laden redelijk dramatisch.
Normaal laadt de Leaf 2.0 dus met 40-45kW zoals je mag verwachten. Wanneer de temperatuur van de accu boven de 40 graden C komt, zakt de laadsnelheid naar 22-27kW. Ook bijzonder...het lijkt erop dat de laadsnelheid van de sessie aan het begin van de sessie door de auto wordt vastgesteld. Op basis van de accu temperatuur aan het begin van de sessie.
Bjorn was met 27kW aan het laden en de accu temperatuur steeg...de laadsnelheid bleef hetzelfde tijdens de sessie. Als test losgekoppeld en weer direct een nieuwe sessie gestart. Direct een lager vermogen. Het vermogen kwam overeen met de verwachtingen op basis van de nieuwe, hogere starttemperatuur van de accu.
Er is veel in het nieuws over het laden van de EV's. Er wordt dik gestrooid met zoveel kW hier en daar. Uiteindelijk gaat het voor het praktisch gebruik van de BEV op lange afstand, om de gemiddelde laadsnelheid bij een "standaard" laadsessie. Meestal is een sessie van 10/20% tot 70/80%. De grote voorsprong van Tesla ten opzichte van de concurrentie, is hier echt duidelijk:
- Leaf 2.0 40/45kW gemiddeld, maar na 300km zakt dat tot 22-27kW
- Ampera-e laadt gemiddeld van 20->80% met 35-37kW
- e-Golf en vele anderen in dit segment laden gemiddeld met 30-35kW tijdens een standaard sessie
- Ioniq (en waarschijnlijk ook de IPace) laden met 40-45kW aan een 50kW DC snellader en de Ioniq haalt 60kW aan een 100kW+ snellader
- Tesla's halen gebaseerd op diverse ervaringen hier op het forum en filmpjes op Youtube, 70-90kW gemiddeld van 20-> 80%
Ik vind alle overdreven claims over laadsnelheden "schadelijk" voor de adaptatie van elektrische auto's. De marketing snelheden, vaak slechts theoretische maxima, wijken nogal af van de praktijk. En de praktijk is veel genuanceerder dan een niet volledig geïnformeerde koper zal verwachten.
#rapidgate is dus echt en ik vind het anno 2018 bijna niet te verteren dat er een BEV in de markt wordt gezet met dergelijke technische beperkingen, waardoor een verder prima auto gewoon voor lange afstanden veel minder geschikt wordt. Nog los van de mogelijk hogere degradatie van de accu doordat deze erg gemakkelijk boven comfortabele temperaturen uitkomt. De Leaf is de betaalbare auto, maar dat men geen actieve koeling heeft toegepast uit kosten overwegingen zou wel eens een dure beslissing kunnen worden.