Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Met bottleneck bedoel ik de factor die bepaalt hoeveel EV's er uiteindelijk verkocht worden. Zelfs al zou het beperkte laadnetwerk er een aantal mensen van weerhouden voor EV te gaan, dan noch kunnen alle overige kandidaat-kopers niet bediend worden omdat er niet genoeg productiecapaciteit is voor die middencategorie (met 40.000€ durf ik niet van lagere categorie spreken). Dat is zo bij Tesla, Hyundai, Renault, Kia, Nissan. Bij VW en BMW weet ik het niet, maar die lijken me dan weer erg duur voor wat geboden wordt en beperken zo de interesse.
De beperkingen van het actuele niet-tesla laadnetwerk worden hier volgens mij trouwens overdreven. Het snellaadnetwerk is er het laatste jaar enorm op vooruit gegaan en - mede door het nog steeds zeer lage aantal EVs en de fikse prijzen voor snelladen- heb ik nog nooit tijd verloren omdat een snellader bezet was toen ik er aankwam.
 
  • Like
Reactions: Carl and FVO
Het laadnetwerk is ook een bottleneck die verbetering behoeft. Vooral voor vakanties. Tesla is de enige die dat op orde heeft.

Hier mee eens. Ik had beloofd om de data van onze terugreis van de vakantie te delen. Het is geen test, want dan zouden er meer mee moeten doen, maar wel een bruikbare impressie van wat het betekent om met een actuele EV (doorontwikkeld en geen eerste versie) en een perfect sluitend snellaadnetwerk met het gezin op een (gemiddeld genomen behoorlijk verre) autovakantie te gaan.
Misschien niet 100% on-topic in dit draadje maar wel aansluitend op de eerdere posts.
Wat betreft de laadpauzes merk ik op dat de laatste, bij Mogendorf, een klein kwartier korter had gekund. Daar waren het ontbijt en de spelende kinderen de bepalende factor. Het laden was niet meer nodig om thuis te komen. Dus beetje bonus voor de eerste dagen thuis.

Schermafbeelding 2018-07-26 om 11.13.29.png
 
Het laadnetwerk is ook een bottleneck die verbetering behoeft. Vooral voor vakanties. Tesla is de enige die dat op orde heeft.

inderdaad. Nederland is echt een uitzondering in Europa vwb de paal-dichtheid.. Maw - met name buiten ons land is de afhankelijkheid van het SuC netwerk groter.
Overigens niet alleen op orde, maar ook enkele jaren voorsprong. Tempo wordt vooral bepaald door het verkrijgen van vergunningen - dus daar heeft elke partij mee te maken. Ik blijf dit een door velen nog steeds onderschatte factor in de brede acceptatiegraad van EV's vinden. Dit samen met de leveringsbeperkingen van batterijen geeft dit Tesla een geweldige voorsprong. Zeker met een M3 productierate van 5K p/wk. Elke auto die ze kunnen produceren wordt verkocht. Weet iemand wat de max capaciteit is van de Gigafactory in aantallen auto's? Maw - waar ligt vooralsnog de grens voor Tesla - gegeven dat een volgende assemblagelijn relatief eenvoudig neer te zetten is.
 
inderdaad. Nederland is echt een uitzondering in Europa vwb de paal-dichtheid.. Maw - met name buiten ons land is de afhankelijkheid van het SuC netwerk groter.
Overigens niet alleen op orde, maar ook enkele jaren voorsprong. Tempo wordt vooral bepaald door het verkrijgen van vergunningen - dus daar heeft elke partij mee te maken. Ik blijf dit een door velen nog steeds onderschatte factor in de brede acceptatiegraad van EV's vinden. Dit samen met de leveringsbeperkingen van batterijen geeft dit Tesla een geweldige voorsprong. Zeker met een M3 productierate van 5K p/wk. Elke auto die ze kunnen produceren wordt verkocht. Weet iemand wat de max capaciteit is van de Gigafactory in aantallen auto's? Maw - waar ligt vooralsnog de grens voor Tesla - gegeven dat een volgende assemblagelijn relatief eenvoudig neer te zetten is.

Ik heb eerder dit jaar van Elon begrepen dat de volgende bottleneck rond de 7k per week ligt. Dan gaan logistieke problemen de kop opsteken rondom fabriek. Zou (als ik mij niet vergis) gaan om spuit afdeling en de stroom goederen die nodig zijn voor productie. Gigafactory zal waarschijnlijk probleemloos tot meer dan 10k per week kunnen voor batterijpakketten en motoren.
 
In de comments bij dit Electrek artikel wordt gespeculeerd dat leveringen in NL prioriteit krijgen vanwege de dreigende tesla-tax (22% boven de € 50K catalogusprijs). Lijkt plausibel, we zullen het meeemaken.

Er is ook nog wel een kansje dat er prio gegeven wordt aan regio’s waar 3fase elektriciteitsvoorziening zeldzaam is. (Waar zijn die eigenlijk, behalve in de USA?) Dit totdat de auto’s voorzien zijn van betere geintegreerde gelijkrichters/laders.
 
Last edited:
In de comments bij dit Electrek artikel wordt gespeculeerd dat leveringen in NL prioriteit krijgen vanwege de dreigende tesla-tax (22% boven de € 50K catalogusprijs). Lijkt plausibel, we zullen het meeemaken.

Er is ook nog wel een kansje dat er prio gegeven wordt aan regio’s waar 3fase elektriciteitsvoorziening zeldzaam is. (Waar zijn die eigenlijk, behalve in de USA?) Dit totdat de auto’s voorzien zijn van betere geintegreerde gelijkrichters/laders.
Ik las dat in Frankrijk 1 fase 60A de standaard is voor woningen en dat 3 fase bij woningen eigenlijk niet meer gebruikt worden (althans niet bij nieuwbouw).
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB

Wat me vooral opviel is dat de geplande productie kennelijk niet hoger zou zijn dan 10 tot 30K per jaar.
De auto moet qua grootte mi veel meer met de M3 vergeleken worden dan met een S, laat staan de X. Als je dan de productieaantallen vergelijkt (er vanuit gaande dat de aantallen kloppen)... Tesla zit nu op 250.000 per jaar.. en binnen paar maanden kennelijk 350.000.. Dan zijn die 10 tot 30K tot weinig indrukwekkend te noemen. Overigens begrijp ik, gegeven deze aantallen ook wel het scenario dat de eerste (2.000 tot 4.000) naar Nl gaan.

"As for the planned production of the I-Pace, we have heard anything from 10,000 to 30,000 units per year."