Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wim kan het zijn dat je kruissnelheid en gemiddelde snelheid met elkaar verwart? Alles hangt uiteraard af van het traject, maar voor een gemiddelde snelheid van 94 km/u volstaat een kruissnelheid van 105 km/u meestal niet.
Op lange trajecten over autosnelwegen gedurende de rustige uren van de dag haal ik met een kruissnelheid van 105 km/u wel degelijk een gemiddelde van 94 km/u. Ik kan mijn vertrek en aankomsttijden gelukkig kiezen op uren dat er niemand naar of van zijn werk onderweg is.
 
Op lange trajecten over autosnelwegen gedurende de rustige uren van de dag haal ik met een kruissnelheid van 105 km/u wel degelijk een gemiddelde van 94 km/u. Ik kan mijn vertrek en aankomsttijden gelukkig kiezen op uren dat er niemand naar of van zijn werk onderweg is.
De man van het filmpje zei dat er veel wegwerkzaamheden waren geweest die het gemiddelde drukten, dus dat veronderstelt een grotere delta in snelheid
 
Op lange trajecten over autosnelwegen gedurende de rustige uren van de dag haal ik met een kruissnelheid van 105 km/u wel degelijk een gemiddelde van 94 km/u. Ik kan mijn vertrek en aankomsttijden gelukkig kiezen op uren dat er niemand naar of van zijn werk onderweg is.
Vorige week met volle lading weg gereden (p85), het was rustig op de weg dus overal max +10 a +15 gereden. Het merendeel van de rit was op snelweg metax van 130. Gemiddelde snelheid lag dus fors boven de 100 (ik schat zelf boven de 110) verbruik nog altijd onder de 200 gehouden
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Ik heb alle data van onze terugreis, vertrek maandag laat in de middag, thuiskomst dinsdag in de morgen verzameld en steeds foto's gemaakt bij aankomst en vertrek (bij SuC's). Zal dat eens uitwerken en dat geeft een mooi beeld van gemiddelde snelheid en verbruik over een afstand van rond 1450 km. Komt denk ik vanavond/vannacht. Overigens is het vergelijken op deze basis altijd erg tricky en onbetrouwbaar. Het beste is om een aantal auto's op dezelfde tijd en met dezelfde snelheid hetzelfde traject te laten rijden. En dat gaan we binnenkort doen.
 
Overigens is het vergelijken op deze basis altijd erg tricky en onbetrouwbaar. Het beste is om een aantal auto's op dezelfde tijd en met dezelfde snelheid hetzelfde traject te laten rijden. En dat gaan we binnenkort doen.
En zelfs dan zijn de resultaten op z'n best indicatief.
Dit deden we in een ver verleden al eens met allemaal Model S exemplaren. Verschillen in bandendruk, al dan niet in de luwte van andere voertuigen rijden, merkt, type en maat banden, tussentijds vertragen en versnellen t.g.v. verkeersdruk heb je niet in de hand. Alleen al dergelijke verschillen maakten het tot een weinig wetenschappelijk experiment.
Uiteindelijk werd de futiliteit van onze inspanning beloond met een kop koffie bij @Maarten thuis en de einduitslag waarbij @HWS de zuinigste klassementsrijder bleek. (Uiteraard was ik rode lantaarndrager.)

De meest zinvolle test zou zijn op een circuit (Assen, Lelystad, Zandvoort...) en dan starten met 30 seconden afstand over vier ronden en alleen de laatste drie ronden meten, 100% op cruise control. Zelfs dan wordt het resultaat nog fors beïnvloed door de wijze waarop de bochten genomen worden.
 
Brussel vermoedt opnieuw gesjoemel autofabrikanten | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Volgens hem doen zij slechts minimale inspanningen voor het klimaat omdat ze diesels willen blijven verkopen en de omslag naar elektrische auto’s willen vertragen.

Todts roept Brussel op ''valsspelerij en samenspanning" zwaar te bestraffen.

Ook Milieudefensie is ontstemd. ''Dieselgate was geen uitzondering: telkens weer blijkt dat sjoemelen diep in het DNA van de fossiele auto-industrie zit. Dat gaat ten koste van onze gezondheid en het klimaat, toch zijn de maatregelen die genomen worden uiterst slap. Onbegrijpelijk en ontzettend schadelijk."
 
Bjorn heeft de Kona gebruikt in een race tegen zijn eigen Model X P90DL Fouders. Uiteraard Live te volgen geweest. Na een hele dag rijden waren de auto's even snel uit en thuis. Er zat een klein minuutje tussen. De Kona had potentieel zelfs kunnen winnen wanneer er 100kW laders op het traject beschikbaar waren geweest.

De test was natuurlijk niet appels met appels. Compleet andere auto's. Het ging nu puur om de snelheid om van O naar T te komen en weer terug.

Helaas worden er geen 50.000 Kona's per jaar gemaakt naar het zicht laat aanzien....maar toch een redelijk aantal tezamen met de Kia:

Hyundai-Kia Motors to Increase Annual EV Production to 100,000 Units
According to industry sources on October 23, Hyundai Motor and Kia Motors set their annual production of the Kona EV and the Niro EV to be launched next year at 18,600 and 21,000, respectively.

Met een knappe DC laadinfra (zoals in Noorwegen en NL), zijn de temperatuur gemanagede 60kWh+ auto's die (continu tijdens een trip) met 50-80kW kunnen DC-laden zeer bruikbaar. Zeker wanneer de auto's all-in voor €40-45k gekocht kunnen worden. De Leaf 2019, Niro en Kona komen tezamen toch op respectabele productiecijfers. Wanneer de SR Model 3 zich in dit prijssegment gaat mengen, dan moet het de overige bedrijven toch duidelijk worden dat er daadwerkelijk behoorlijk wat vraag is naar dit soort auto's.
 
Klopt! Er zullen in 2019 een aantal EVs op de markt zijn die een mooie range en een zeer volledige uitrusting aanbieden voor een haalbare prijs. Er komen dan ook enkele jaren aan waarin elke EV < 50.000€ die men kan produceren vlot verkocht zal worden. De beperkte productiemogelijkheden zijn nu dé bottleneck.