Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wacht met smacht op het "if you can't beat them, join them" moment. Hoe fijn zou een EV zijn met Tesla's software, accu en aandrijftechnologie gecombineerd met Porsche's kwaliteitsnivo v.w.b. afwerking, rijeigenschaplen/onderstel en interieur? Mag Tesla ook doen met de jongens en meisjes van Maseratti.

Dat zou fijn zijn. En het mooiste is: die auto bestaat al! Duitse afbouwkwaliteit in combinatie met een Tesla accu en Tesla drive-train, inclusief 8 jaar garantie met onbeperkte km. Hij staat bij mij in de straat en heet B electric drive. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het een heerlijke combinatie is (tenzij je verder wilt rijden dan 200 km enkele reis, want das Haus vond de hardware voor snelladen niet nodig voor deze compliance car).
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Dat zou fijn zijn. En het mooiste is: die auto bestaat al! Duitse afbouwkwaliteit in combinatie met een Tesla accu en Tesla drive-train, inclusief 8 jaar garantie met onbeperkte km. Hij staat bij mij in de straat en heet B electric drive. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het een heerlijke combinatie is (tenzij je verder wilt rijden dan 200 km enkele reis, want das Haus vond de hardware voor snelladen niet nodig voor deze compliance car).

En nu dan nog graag een paar op nivo van E-klasse, ML of stijl/interieur van Quatroporte, XJ etc.
 
VW stond aan de wieg van de EV-revolutie... voor wie het nog niet wist, zie dit filmpje
Dit is de 'e-volutie' van elektrisch rijden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Elon Musk was toen 1 jaar oud! Of de kleine Elon daardoor op het idee gebracht is om..... dat vertelt het filmpje helaas niet. :confused:

upload_2019-12-23_14-21-9.png
 
Dus ze maken al 50 jaar BEV's en er is er nog geen één van geslaagd.:confused:

Of... je ontwikkelt 40 jaar geleden al eens een elektrische stationwagen (W123), een paar jaar later een elektrische sedan en nog een (190 en C-klasse), je koopt tien jaar geleden een 10% belang in Tesla en brengt als een van de eerste grote automerken een normaal ogende EV op de markt die een unieke mix biedt van superieure Tesla batterijen en drive-train in combinatie met de oerdegelijke Duitse bouwkwaliteit (B electric drive).

Waarna je geen van die oorspronkelijke, vooruitstrevende experimentele auto’s in je Mercedesmuseum in Stuttgart tentoonstelt, en Elon laat weten dat de B een compliance car is die niet hoeft te kunnen snelladen, om vervolgens al je aandelen Tesla te verkopen en een niet vooruitstrevende SUV op de markt te brengen met de bruikbaarheid van een boodschappenauto.

Hoeveel vergissingen kan een merk zich permitteren?
 

Attachments

  • DE67C188-F597-48F0-99C2-8587ED6E6CF6.jpeg
    DE67C188-F597-48F0-99C2-8587ED6E6CF6.jpeg
    236.9 KB · Views: 29
  • 2DCA2F55-C880-4368-8E34-823E87AD86DB.jpeg
    2DCA2F55-C880-4368-8E34-823E87AD86DB.jpeg
    395.8 KB · Views: 29
  • 1F6B2430-E97A-4F8A-8508-2F3B8217E3E0.jpeg
    1F6B2430-E97A-4F8A-8508-2F3B8217E3E0.jpeg
    487 KB · Views: 35
Ik begrijp het enthousiasme niet... Ik heb de afgelopen tijd een paar keren moeten laden bij de supercharger in Diegem, en bij een drukke bezetting krijg je met moeite 40kW. Als ik dan moet bijladen om nog 100km te kunnen rijden, dan duurt dat lang hoor.
Ik weet, wooter, dat jij last hebt met het begrijpen van enthousiasme voor andere EV's dan een Tesla.
Ik leg het daarom, speciaal voor jou, even uit. Het betreft een Zoe van de eerste generatie: 22 kWh en 43kW AC laadvermogen. Geen wagen om mee naar Zuid-Frankrijk te rijden. Realistisch rijbereik op de snelweg 120km en via gewestwegen 150 tot uitzonderlijk zelfs 190km. En toch hebben we, voor de sport, meerdere keren een langere trip gereden, maar dan in vakantiemodus. Dat wil dus zeggen dat je af en toe noodgedwongen een pauze inlast. Met de Zoe kan dat weg van een snellader (of een SUC). Je zit dan in gezellige dorpjes, op mooie plaatsen en 1 uurtje laden aan een 22kW zuil volstaat om opnieuw vol te laden. Die 22 kW-palen vind je op heel wat plaatsen in Duitsland en Frankrijk, zelfs in België en gek genoeg wat minder in Nederland waar 11kW de standaard lijkt te zijn.
Zelfde verhaal bij de laadpaal op het werk (een fivari uiteraard) of bij Interparking waar je 1€c/minuut betaald en ook aan 22 kW kan laden: 1 uur en de batterij is terug vol = 140 km/u. Een M3 LR laadt op diezelfde paal aan 63 km/u, een MS met een 16,5kW lader aan 80 km/u en een MX 70km/u (even gerekend met mijn eigen gemiddelde verbruik en het gemiddelde verbruik van een M3 volgens spritmonitor). Dat is hetgeen mij enthousiast maakt over de AC-laadmogelijkheid van de Zoe.
 
Ik weet, wooter, dat jij last hebt met het begrijpen van enthousiasme voor andere EV's dan een Tesla.
Ik leg het daarom, speciaal voor jou, even uit. Het betreft een Zoe van de eerste generatie: 22 kWh en 43kW AC laadvermogen. Geen wagen om mee naar Zuid-Frankrijk te rijden. Realistisch rijbereik op de snelweg 120km en via gewestwegen 150 tot uitzonderlijk zelfs 190km. En toch hebben we, voor de sport, meerdere keren een langere trip gereden, maar dan in vakantiemodus. Dat wil dus zeggen dat je af en toe noodgedwongen een pauze inlast. Met de Zoe kan dat weg van een snellader (of een SUC). Je zit dan in gezellige dorpjes, op mooie plaatsen en 1 uurtje laden aan een 22kW zuil volstaat om opnieuw vol te laden. Die 22 kW-palen vind je op heel wat plaatsen in Duitsland en Frankrijk, zelfs in België en gek genoeg wat minder in Nederland waar 11kW de standaard lijkt te zijn.
Zelfde verhaal bij de laadpaal op het werk (een fivari uiteraard) of bij Interparking waar je 1€c/minuut betaald en ook aan 22 kW kan laden: 1 uur en de batterij is terug vol = 140 km/u. Een M3 LR laadt op diezelfde paal aan 63 km/u, een MS met een 16,5kW lader aan 80 km/u en een MX 70km/u (even gerekend met mijn eigen gemiddelde verbruik en het gemiddelde verbruik van een M3 volgens spritmonitor). Dat is hetgeen mij enthousiast maakt over de AC-laadmogelijkheid van de Zoe.
Kan je met een zoe aan een 22kWh paal 3f dus, laden aan 43kW 1f ? Of ben ik volledig fout.
 
Kan je met een zoe aan een 22kWh paal 3f dus, laden aan 43kW 1f ? Of ben ik volledig fout.
3f32A = 22 kW 3f63A is 43 kW.
Een Renault Zoe had alleen een AC-laadmogelijkheid en kon daarmee enkelfasig en driefasig laden tot 63A of dus tot 43kW. De Cameleonlader is daardoor in staat om alle AC-laadpalen aan maximaal aangeboden vermogen te benutten. Die 43 kW (dat is dan toch 2C) wordt dan ook nog eens volgehouden tot 70% SOC, bij 80% SOC nog altijd 22 kW. Let op we spreken van een batterij van 22 kWh.
 
Ik weet, wooter, dat jij last hebt met het begrijpen van enthousiasme voor andere EV's dan een Tesla.
Net zoals jij last hebt om te begrijpen dat elk uur rijden moet afgewisseld worden met elk uur laden echt geen goede verkoopbasis is. Ik gun je je Zoe, maar die was voor ons niet voldoende, noch de i3. Maar da's geen probleem toch? Wij hebben extra betaald voor een Model 3. En met een range van +300km en een supercharger netwerk sta je dan nooit te wachten terwijl je Model 3 maar 63km/u kan laden.
 
De Zoe is bij ons ook de tweede auto, nu naast een e-tron. Voldoet perfect voor die functie: klein wendbaar en snel. De ideale taxiauto voor het wegbrengen van onze vier kinderen naar allerlei activiteiten.
Wie met zijn EV elke dag honderden km moet afleggen kon met die Zoe van 2013 niet veel beginnen. Er was toen bovendien geen laadinfrastructuur die naam waardig.
Laden aan een SUC is toch per definitie tijdverlies itt laden op bestemming aan een AC laadpaal. Maar hey, niemand kan ontkennen dat een M3 een betere EV is dan een Zoe. Kost ook 2x zoveel.
 
M
3f32A = 22 kW 3f63A is 43 kW.
Een Renault Zoe had alleen een AC-laadmogelijkheid en kon daarmee enkelfasig en driefasig laden tot 63A of dus tot 43kW. De Cameleonlader is daardoor in staat om alle AC-laadpalen aan maximaal aangeboden vermogen te benutten. Die 43 kW (dat is dan toch 2C) wordt dan ook nog eens volgehouden tot 70% SOC, bij 80% SOC nog altijd 22 kW. Let op we spreken van een batterij van 22 kWh.
Mijn 100kWh kan ik nog niet met 200kW volpompen. Hebben ze wel knap gedaan voor die tijd. Kom je eind van de middag leeg thuis na het eten heb je weer 100+ km te gaan bij 11kW.
 
Dat is niet zo zeer het probleem voor de accu's maar er is geen lader die dit kan leveren.
Wat moet je dan denken van de Model 3 SR+ die nu tot 170 kW* kan halen? 170 kW / 54 kWh = 3,148 C -> Best een agressieve laadsnelheid. Enkel de Model 3 LR doet met zijn 250 kW* nog "beter", 250 kW / 75 kWh = 3,333 C.

Gelukkig hebben we de laatste jaren vele technische verbeteringen, maar de kans bestaat ook dat we over 5 jaar topics hebben over de Model 3 LR batterijpacks.

*: Laadsnelheden op V3 superchargers, die we voorlopig nog niet hier hebben
 
Of... je ontwikkelt 40 jaar geleden al eens een elektrische stationwagen (W123), een paar jaar later een elektrische sedan en nog een (190 en C-klasse), je koopt tien jaar geleden een 10% belang in Tesla en brengt als een van de eerste grote automerken een normaal ogende EV op de markt die een unieke mix biedt van superieure Tesla batterijen en drive-train in combinatie met de oerdegelijke Duitse bouwkwaliteit (B electric drive).

Waarna je geen van die oorspronkelijke, vooruitstrevende experimentele auto’s in je Mercedesmuseum in Stuttgart tentoonstelt, en Elon laat weten dat de B een compliance car is die niet hoeft te kunnen snelladen, om vervolgens al je aandelen Tesla te verkopen en een niet vooruitstrevende SUV op de markt te brengen met de bruikbaarheid van een boodschappenauto.

Hoeveel vergissingen kan een merk zich permitteren?

@michelh
Dat vijfde wiel aan de wagen is wel heel erg mooi! Dank voor deze prachtige plaat! :rolleyes:

upload_2019-12-25_13-21-54.png