Ik weet,
wooter, dat jij last hebt met het begrijpen van enthousiasme voor andere EV's dan een Tesla.
Ik leg het daarom, speciaal voor jou, even uit. Het betreft een Zoe van de eerste generatie: 22 kWh en 43kW AC laadvermogen. Geen wagen om mee naar Zuid-Frankrijk te rijden. Realistisch rijbereik op de snelweg 120km en via gewestwegen 150 tot uitzonderlijk zelfs 190km. En toch hebben we, voor de sport, meerdere keren een langere trip gereden, maar dan in vakantiemodus. Dat wil dus zeggen dat je af en toe noodgedwongen een pauze inlast. Met de Zoe kan dat weg van een snellader (of een SUC). Je zit dan in gezellige dorpjes, op mooie plaatsen en 1 uurtje laden aan een 22kW zuil volstaat om opnieuw vol te laden. Die 22 kW-palen vind je op heel wat plaatsen in Duitsland en Frankrijk, zelfs in België en gek genoeg wat minder in Nederland waar 11kW de standaard lijkt te zijn.
Zelfde verhaal bij de laadpaal op het werk (een fivari uiteraard) of bij Interparking waar je 1€c/minuut betaald en ook aan 22 kW kan laden: 1 uur en de batterij is terug vol = 140 km/u. Een M3 LR laadt op diezelfde paal aan 63 km/u, een MS met een 16,5kW lader aan 80 km/u en een MX 70km/u (even gerekend met mijn eigen gemiddelde verbruik en het gemiddelde verbruik van een M3 volgens spritmonitor). Dat is hetgeen mij enthousiast maakt over de AC-laadmogelijkheid van de Zoe.