Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Als jouw productiecapaciteit het jaar daarop 1000 ijsjes is en die van je maast concurrent 60 ijsjes?
Daarbij is jouw orderboek ook al gevuld en je concurrent heeft moeite om die 60 verkocht te krijgen.
Het Tesla orderboek is duidelijk niet gevuld. Het is de enige producent waar je dit jaar nog een wagen kan bestellen en laten leveren. Maar dat is an sich ook geen probleem, want ze krijgen hun wagens duidelijk wel verkocht, het is alleen niet correct te stellen dat Tesla de productiecapaciteit van volgend jaar nu al heeft verkocht.

Bij de EV6 moet je rekenen op meer dan 7 maand levertermijn, bij de Skoda Enyaq zit je voor bepaalde versies al bijna in 2023, zo hoor ik van collega's. Ook bij de i4 zou de levertermijn al vrij lang zijn.

Die andere producenten hebben dus in de eerste plaats moeite om op EV's te produceren, niet om ze verkopen. Indien mijn auto nu pakweg gestolen zou worden of total loss zou verklaard worden na een ongeval, zal ik waarschijnlijk terug een model 3 nemen. Niet omdat die mijn voorkeur wegdraagt, wel omdat dat de enige wagen is die ik op 2-3 maanden kan geleverd hebben.
 
Toch wel één sterk punt voor de eerste elektrische Toyota : 10 jaar garantie op de accu (meer bepaald dat je na 10 jaar en 240 000 km nog 90% van de initiële autonomie gaat overhouden). Dat ze dat realiseren door een stuk reservecapaciteit te behouden doet niet ter zake, dat is gewoon een belangrijke zekerheid voor veel consumenten, en kan mogelijkerwijze helpen om mensen over de streep te trekken
Laat duidelijk zijn: ik ben überhaupt niet geïnteresseerd in die wagen.
 
Toch wel één sterk punt voor de eerste elektrische Toyota : 10 jaar garantie op de accu (meer bepaald dat je na 10 jaar en 240 000 km nog 90% van de initiële autonomie gaat overhouden). Dat ze dat realiseren door een stuk reservecapaciteit te behouden doet niet ter zake, dat is gewoon een belangrijke zekerheid voor veel consumenten, en kan mogelijkerwijze helpen om mensen over de streep te trekken
Laat duidelijk zijn: ik ben überhaupt niet geïnteresseerd in die wagen.
en dat gaat veel meer mensen over de streep trekken ook electrisch te rijden. De naam van die ijswinkel die maar één smaak ijsjes verkocht kan ik mij ook al niet meer herinneren.
 
Laat maar zien als jij denkt dat dat plaatje een heel ander beeld laat zien. Geen gebrek aan feitenvrije uitspraken in dit topic

1636372967118.png

Verkopen 2021 t/m september wereldwijd.
 
Oei! bedoel je dan dat Giga Berlin & Austin niet nodig waren?

Heb ik dat geschreven? Neen.
Ik heb gewoon neergeschreven wat ik zie: je kan nog een tesla bestellen en ontvangen dit jaar. Die andere wagens pas in 2022. Maar het orderboek van Tesla is wel groter (omdat de capaciteit ook groter is).

Ik heb de indruk dat Tesla de prijs gewoon doet fluctueren om een orderboek van 2 maand aan te houden. Wanneer die extra capaciteit beschikbaar is gaat dat misschien een impact hebben op de prijszetting...
 
Heb ik dat geschreven? Neen.
Ik heb gewoon neergeschreven wat ik zie: je kan nog een tesla bestellen en ontvangen dit jaar. Die andere wagens pas in 2022. Maar het orderboek van Tesla is wel groter (omdat de capaciteit ook groter is).

Ik heb de indruk dat Tesla de prijs gewoon doet fluctueren om een orderboek van 2 maand aan te houden.
In de US is het toch juni voor de Y LR en de model 3. Ik snap je punt maar of het klopt, geen idee
 
  • Like
Reactions: djlorenz
In de US is het toch juni voor de Y LR en de model 3. Ik snap je punt maar of het klopt, geen idee
Tesla is model Y eensklaps vanuit Azië beginnen leveren, toen GigaBerlin niet kon volgen. Dus ofwel heeft Tesla beslist niet langer Model Y in China af te zetten, en daar karrevrachten aan bestellingen op de lange baan te schuiven, ofwel hadden ze capaciteit om alle voorbestelde model Y in Europa te leveren zonder de leveringen van wagens in China in gevaar te brengen.

Tesla hanteert gewoon een andere pricing policy dan andere merken.
 
Tesla is model Y eensklaps vanuit Azië beginnen leveren, toen GigaBerlin niet kon volgen. Dus ofwel heeft Tesla beslist niet langer Model Y in China af te zetten, en daar karrevrachten aan bestellingen op de lange baan te schuiven, ofwel hadden ze capaciteit om alle voorbestelde model Y in Europa te leveren zonder de leveringen van wagens in China in gevaar te brengen.
Tesla heeft in het verleden al laten zien dat ze voorrang geven aan markten waar de fiscaliteit in de toekomst gaat wijzigen en minder voordelig wordt. Waar andere merken dan niet kunnen leveren, is het handig dat Tesla het channel wel voldoende vol krijgt in dat land en wel kan leveren. Andere bestellingen van andere klanten in andere landen worden dan uitgesteld tot na de jaarwisseling.

Een Belgische kennis van me moest 7 maanden wachten op zijn Model 3, besteld in september. Voorrang ging toen naar leveringen in Nederland, waar de levertermijn plots erg kort was.

Hou er ook rekening mee dat GF Shanghai nu belachelijk veel auto’s kan bouwen. Met het huidige tempo kunnen ze 700000 stuks per jaar bouwen, uit deze ene fabriek. Ik geef GF Berlin overigens makkelijk anderhalf jaar vooraleer daar het tempo rond de 500000 stuks zit, dat is gewoon natuur van het beestje. Beide GF Berlin en Austin gaan de eerste 6-9 maanden relatief weinig produceren.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Het Tesla orderboek is duidelijk niet gevuld. Het is de enige producent waar je dit jaar nog een wagen kan bestellen en laten leveren. Maar dat is an sich ook geen probleem, want ze krijgen hun wagens duidelijk wel verkocht, het is alleen niet correct te stellen dat Tesla de productiecapaciteit van volgend jaar nu al heeft verkocht.

Bij de EV6 moet je rekenen op meer dan 7 maand levertermijn, bij de Skoda Enyaq zit je voor bepaalde versies al bijna in 2023, zo hoor ik van collega's. Ook bij de i4 zou de levertermijn al vrij lang zijn.
Tesla is op weg om een miljoen EV’s per jaar te bouwen. Het merendeel zijn Model 3’s en Model Y’s.

De Skoda Enyaq wordt momenteel gebouwd a ratio van 20000 stuks per jaar. Dat is bij benadering wat Tesla Shanghai in oktober naar Europa had verscheept aan Model Y’s. Logisch dat je dan meer dan een jaar moet wachten op je Enyaq.

Ja maar, VW verkoopt zoveel EV’s? VW groep betekent naast die 20K Enyaq’s ook nog eens 20K ID.4’s en 20K Audi Q4 e-trons, naast hun ID.3, e-tron en andere meuk. En ze verkopen het merendeel in Europa. Ja, dan zien die verkoopcijfers in Europa er redelijk goed uit, terwijl Tesla ook de VS en China bevoorraad.

Nee, Tesla heeft niet de productiecapaciteit van volgend jaar verkocht. Maar ik twijfel er niet aan dat ze elke Tesla die ze bouwen binnen de 3 maanden kunnen verkopen, inclusief wat ze gaan bouwen in Berlijn en Austin. De Model 3 is over de jaren 10K USD duurder geworden en mensen blijven maar kopen. Ook omdat de Model 3 (SR+) de beste EV is, ondanks die prijs, en de LR en Y en S en X enkel beter zijn.

Ja, geen probleem dat je een Enyaq of ID.3 of Polestar 2 verkiest, maar er zijn aantoonbare argumenten waarom dit followers zijn en je dus niet de trendsetter hebt gekocht, en dus ook niet met de trends mee bent. En da’s ook geen probleem dat je liever een legacy auto met EV aandrijving wilt, maar - en ik herhaal mezelf - we doen ook geen knoppen meer op draadloze telefoons, en videobanden.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Toch wel één sterk punt voor de eerste elektrische Toyota : 10 jaar garantie op de accu (meer bepaald dat je na 10 jaar en 240 000 km nog 90% van de initiële autonomie gaat overhouden). Dat ze dat realiseren door een stuk reservecapaciteit te behouden doet niet ter zake, dat is gewoon een belangrijke zekerheid voor veel consumenten, en kan mogelijkerwijze helpen om mensen over de streep te trekken
Laat duidelijk zijn: ik ben überhaupt niet geïnteresseerd in die wagen.
De enige consumenten die hierdoor worden aangetrokken, is ook het huidige publiek van Toyota: saaie auto om 1 keer te kopen en tot de dood op te rijden.

Ik kan begrijpen dat dat in sommige wijken in Nederland goed werkt, maar dat is geen business case voor mensen die om de 4 jaren van auto wisselen. In het beste geval lok je er de mensen mee die na ~10 jaar EV’s nog altijd onder de impressie zijn dat accu’s na 5 jaar defect zijn.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Weet jij dan hoeveel hij er volgend jaar zal verkopen?
De verwachting is dat onze favoriete ijsjesverkoper er 1000 gaat verkopen over heel de wijk, en de concurrent werkt aan 4 verschillende smaken en er elk 30 van gaat verkopen, maar enkel in 1 straat. En je moet 9 tot 12 maanden wachten op jouw smaak, maar je krijgt dan wel jouw smaak inclusief een rustiek koekje dat nog vertrouwd overkomt, in plaats van zo een eco bakje en houten eco lepeltje.
 
De verwachting is dat onze favoriete ijsjesverkoper er 1000 gaat verkopen over heel de wijk, en de concurrent werkt aan 4 verschillende smaken en er elk 30 van gaat verkopen, maar enkel in 1 straat. En je moet 9 tot 12 maanden wachten op jouw smaak, maar je krijgt dan wel jouw smaak inclusief een rustiek koekje dat nog vertrouwd overkomt, in plaats van zo een eco bakje en houten eco lepeltje.
Dat was dus helemaal niet de stelling!
De stelling was, zijn de anderen aan de weg aan het timmeren of niet. Daar correct op antwoorden kan alleen door begrijpend te lezen...
Maar, je bent blijkbaar niet alleen die liever naast de kwestie antwoordt.

Waar stond Tesla 18 jaar geleden?