Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat niet om je inhoudelijke bijdrages hier. Deze worden zeer gewaardeerd. 👍

Wanneer mensen alleen een andere mening hebben om deze dan weg te zetten als sektarisch vind ik dan weer niet kunnen.
Dat zijn termen die men gebruikt als je geen argumenten hebt.

Dat is jouw conclusie.
Je ziet bijv. dat er mensen zijn die de huidige prijsverlagingen van Tesla zien als armoede i.p.v. kracht.
Voor beide argumenten valt er een case te maken. Als je alleen kijkt naar de enorme uitbreidingen van productiecapaciteit dan moet je iig wel aannemen dat het management van Tesla dat zelf als een kracht ziet.
Je ziet steeds dezelfde groep hier als er een tijdelijk sluiting is wegens upgrades dat die steeds met de conclusie komen dat het uit armoede is omdat ze de auto's niet kwijt kunnen en steeds vlak erna zie weer de productie stijgen.


Zoals ik zeg de één ziet het als een kracht de ander als armoede.
Tot op heden is het steeds een kracht gebleken ipv armoede maar dat is uiteraard geen garantie voor de toekomst.

Ik ken alleen wat Chinese EV-makers en die doen het best goed. De rest van de fabrikanten maakt hooguit wat compliant cars. Ja, iets wat gechargeerd.
Productie ramp zie je iig niet echt gebeuren bij die fabrikanten. De financiële onderliggende oorzaken daarvan zijn bekend.

Die zal je idd er altijd bij blijven houden.
Het grappige is dat de volledige tech beurs is ingestort en TSLA inmiddels al weer 80% gestegen is.
Zowel de daling als de stijging heeft plaatsgevonden op ongefundeerde emoties daar er inhoudelijk niets is veranderd aan het bedrijf Tesla.

Oh, je zult mij nooit horen roepen dat mijn auto perfect is. Dat is immers geen enkele auto en dus ook mijn Model S niet.
Hij heeft heel veel plus punten en een paar minnetjes. Zo lang de plussen groter zijn dan de minnen is het voor mij een prima auto.
Ik wil nu toch even duidelijk maken hoe je hier een aantal beweringen doet, die aantoonbaar fout zijn.
Armoede heb ik als term nooit gebruikt. Ik heb wel beweerd, en blijf erbij, dat Tesla aan de toenmalige prijzen duidelijk niet zijn volledige productiecapaciteit op een comfortabele manier gevuld kreeg en dus idd een vraagprobleem had. Dat werd/wordt ook aangetoond door de korte levertijden en bevestigd door de prijsdalingen om de vraag aan te wakkeren. Ik denk dat bijna iedereen dezelfde analyse maakt. Dat er een strategische draai wordt aan gegeven, mag niet verwonderen. Je zal een autobedrijf zelden horen toegeven dat de vraag tegenvalt.

De VW-groep produceert honderdduizenden BEVs, de Stellanties groep heeft meer modellen dan Tesla (niet zo moeilijk), BMW en Mercedes komen met het ene model na het andere en hun productiecapaciteit kan niet volgen. En jij beweert dat het om compliance cars gaat???

De daling en stijging pure emotie: voor mij zitten er wel degelijk fundamentele redenen achter de bewegingen. De twitter-saga heeft veel schade berokkend, de economische situatie wereldwijd heeft invloed gehad en minder dan verhoopte verkoopaantallen hebben ervoor gezorgd dat het aandeel flink oververkocht was geraakt. Dat is niet puur emotie. Ik heb trouwens geschreven dat met een prijs van iets meer dan 100$ stilaan alle overwaardering verdwenen was. Flink oververkocht en het wegvallen van onzekerheden zorgen voor een zeer behoorlijk opveren vanop een zeer laag niveau. De dalende trend die in december nog versnelde, is nog steeds intact. Op dagbasis komen we stilaan in overkochte zone terecht, maar dat kan nog even doorgaan.
 
  • Like
Reactions: horta
Gumball, daar zou je nog versteld van staan. Bovendien, als ik mijn mening niet meer zou mogen verkondigen omdat ik anders geen laders meer verkoop, dan is de keuze snel gemaakt. En omgekeerd, klanten die alleen kopen bij iemand die hen gelijk geeft, verwijs ik graag door naar andere aanbieders.
Je mag de 'piep' trouwens niet meer vermelden op het forum.:p
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Paco and Gumball
Ik wil nu toch even duidelijk maken hoe je hier een aantal beweringen doet, die aantoonbaar fout zijn.
Je toont alleen niets aan. Je doet beweringen en stelt dat jouw beweringen de waarheid zijn.
Armoede heb ik als term nooit gebruikt. Ik heb wel beweerd, en blijf erbij, dat Tesla aan de toenmalige prijzen duidelijk niet zijn volledige productiecapaciteit op een comfortabele manier gevuld kreeg en dus idd een vraagprobleem had.
Je gaat er alleen aan voorbij dat de eerdere prijsstijgingen zijn gedaan om de vraag te dempen.

Dat werd/wordt ook aangetoond door de korte levertijden en bevestigd door de prijsdalingen om de vraag aan te wakkeren. Ik denk dat bijna iedereen dezelfde analyse maakt. Dat er een strategische draai wordt aan gegeven, mag niet verwonderen. Je zal een autobedrijf zelden horen toegeven dat de vraag tegenvalt.
Dit was reeds aangegeven voor de prijsstijgingen en staat in het publiek (geheime) business plan van het bedrijf.
Dus niets bijzonders jij maakt het alleen (graag) negatief.
De VW-groep produceert honderdduizenden BEVs, de Stellanties groep heeft meer modellen dan Tesla (niet zo moeilijk), BMW en Mercedes komen met het ene model na het andere en hun productiecapaciteit kan niet volgen. En jij beweert dat het om compliance cars gaat???
Ik schreef dat ik chargeerde. De aantallen en de ramp van de productie zijn zo traag dat je niet anders kunt concluderen dat ze deze eigenlijk liever niet maken. Daarbij genomen dat ze op iedere EV verlies maken is het logisch dat ze liever niet te veel EV's maken.
De daling en stijging pure emotie: voor mij zitten er wel degelijk fundamentele redenen achter de bewegingen.
De twitter-saga heeft veel schade berokkend, de economische situatie wereldwijd heeft invloed gehad en minder dan verhoopte verkoopaantallen hebben ervoor gezorgd dat het aandeel flink oververkocht was geraakt. Dat is niet puur emotie.
Dan kijk je duidelijk niet naar de rest dan de Tech reuzen op de beurs die net zo hard onderuit gingen.
Elon heeft geen aandelen in die tech reuzen verkocht en toch gingen die min of meer net zo hard onderuit op de beurs en hadden die niets met Twitter te maken. De twitter-saga zoals je dat noemt is blijkt achteraf weinig tot geen invloed te hebben gehad anders zouden die ander geen grote verliezen te hebben geleden.
Ik heb trouwens geschreven dat met een prijs van iets meer dan 100$ stilaan alle overwaardering verdwenen was. Flink oververkocht en het wegvallen van onzekerheden zorgen voor een zeer behoorlijk opveren vanop een zeer laag niveau. De dalende trend die in december nog versnelde, is nog steeds intact. Op dagbasis komen we stilaan in overkochte zone terecht, maar dat kan nog even doorgaan.
Probleem is dat jij niet gelooft wat het Tesla management als doel voor ogen heeft en kijkt alleen naar wat er gepresteerd is in het verleden.
Old auto waardeer jij ook zo.
Ik kijk naar wat de toekomst kan gaan brengen. Jij denkt kennelijk dat de resultaten uit het verleden een garantie zijn voor de toekomst.

Voor beide is wat te zeggen die beide geen garanties kennen.

Wat ik wel verbazend blijf vinden is dat Tesla best transparant is over wat men wil gaan doen en als ze dat dan doen wordt er een uitleg verzonnen waarom dat geen onderdeel is van het vooraf benoemde transparante plan en het dus het einde wordt van Tesla.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dan kijk je duidelijk niet naar de rest dan de Tech reuzen op de beurs die net zo hard onderuit gingen.
Ze gingen allemaal lager, maar noem me een techreus-aandeel dat bij de versnelde daling van TSLA in december en eigenlijk sinds oktober even hard onderuit ging. Die versnelling werd door bijna geen enkel ander aandeel gevolgd.
Deze extra daling van in december werd ondertussen wel weer weggewerkt.
 
Last edited:
Je mag de 'piep' trouwens niet meer vermelden op het forum.:p
Omdat je als verkoper van accessoires je moet registreren als vendor, en je dat al jaren weigert.

Bijgevolg, inderdaad, is het volgens de forumregels zo dat commerciële boodschappen als spam aanzien worden en spammers geband worden.
 
  • Love
Reactions: DuurzameHenk
Ze gingen allemaal lager, maar noem me een techreus-aandeel dat bij de versnelde daling van TSLA in december en eigenlijk sinds oktober even hard onderuit ging. Die versnelling werd door bijna geen enkel ander aandeel gevolgd.
Deze extra daling van in december werd ondertussen wel weer weggewerkt.
De dynamiek is exact hetzelfde en een bedrijf waarop er meer waarde toekenning is de toekomst verwachting zal je een versterking van die dynamiek zien.
De rebound is dan ook weer sterker en dat zie je nu ook.
 
Bij de post van Fivari krijg ik een beetje het gevoel van 2017.

Toen riep iedereen nog: wacht maar tot de grote jongens gaan opschalen en Telsa gaan verpletteren.

Dat is nog steeds niet gebeurd en (wellicht zit in een soort van fabeltjes-fuik) als ik het goed begrijp gaan grote jongens zoals Toyota en VW het nog heel erg moeilijk krijgen, dus totaal het tegenovergestelde van wat de experts dachten jaren geleden.
 
Wie in 2017 of nog ver voordien in Tesla geloofde heeft gelijk gekregen. Het bedrijf heeft een geweldig parcours afgelegd, in de eerste plaats door een goed product, en verder een perfecte (gratis) marketing, de nodige hype en bijhorende fans én politieke rugwind in de vorm van allerhande incentives die de dure wagens binnen bereik van abnormaal veel mensen brachten. Net als toen denk ik ook nu idd dat de verwachtingen te hoog gespannen zijn, maar allicht krijg ik een tweede keer ongelijk.
Zuiver (macro-)economisch bekeken begrijp ik het Europese beleid in deze niet. Vooral nu je ziet hoe de VS allerhande voorwaarden opleggen in hun inflation reduction act en op die manier buitenlandse producenten van of beter in het buitenland geproduceerde BEVs uitsluiten.
 
Wat ben ik blij dat ik die "ignore knop" een paar jaar geleden al heb ingedrukt. Hier steek ik al lang mijn latijn niet meer in. Ik hoef niet te weten wat hij schrijft, maar de antwoorden zeggen wel genoeg.
1675778328655.png
 
Last edited: