Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon even een vraag, aangezien ik enkel maar lease auto’s gereden heb, heb ik ook nooit wakker gelegen van afschrijving.

Als je een auto privé koopt en er een jaar of 10 mee doet (“oprijden”), komt er toch gewoon een punt waar de verkoop- of inruilwaarde van een M3P (73K, toen ik hem nam) en een M3P met de prijsverlaging, weer naar elkaar zal komen?

Ik vermoed niet dat je prive om de 3 jaar van auto wisselt?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gewoon even een vraag, aangezien ik enkel maar lease auto’s gereden heb, heb ik ook nooit wakker gelegen van afschrijving.

Als je een auto privé koopt en er een jaar of 10 mee doet (“oprijden”), komt er toch gewoon een punt waar de verkoop- of inruilwaarde van een M3P (73K, toen ik hem nam) en een M3P met de prijsverlaging, weer naar elkaar zal komen?

Ik vermoed niet dat je prive om de 3 jaar van auto wisselt?
Ik lig daar ook niet wakker van omdat wij onze privé auto pas vervangen als die onbetrouwbaar wordt.
Lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan afschrijving.

Maar er zijn wel mensen die om de paar jaar hun auto beu zijn en iets nieuws willen, om welke reden dan ook.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ben jij ook bij een dealer geweest dan? Of alleen met de configurator zitten ‘spelen’?
Ik ben bij een dealer geweest voor een nieuwe Audi A4 (showroommodel). Was in december en moest dat jaar op kenteken en dan kon ik hooguit 3000 euro korting krijgen op de nieuwprijs (geen inruil). 5% korting op een showroommodel van 60K vond ik veel te mager. Kon niet meer, want de importeur had net de prijzen met 11K verlaagd. Bleek een complete leugen te zijn. Ben wat dat betreft wel klaar met dealers in Nederland. 30% duurder dan in Duitsland (ook met onderdelen) en vaak complete leugens.

Ik heb sowieso het gevoel dat verkopers niet weten wat er op hun afkomt. Ik kwam niet met de Tesla, dus kreeg meteen een vrij negatief verhaal over EV's te horen. Was wel lachen, want toen merkte ik op dat ik 5 jaar een Tesla had gereden, maar dat ik een heel andere ervaring had. "Wellicht wat aanloopprobleempjes met de EV's van Audi." heb ik maar gezegd. :)
 
Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
Dat hebben ze neem ik aan met de leasemaatschappij overlegd. Wanneer jij als privé persoon je auto brengt krijg je voordat je de auto brengt al je offerte, die je ook moet goedkeuren. Alle tijd om vragen te stellen, zelfs voordat de auto in de werkplaats is. Mochten er op de dag zelf andere zaken opduiken dan nemen ze altijd contact op over de kosten voordat er ook maar iets gebeurt.
 
Correctie: Dat kan jij je niet voorstellen. Je rijdt zelf een Model X Plaid en je vind de keuze van iemand om geen Tesla te rijden vreemd. Ik snap waarom iemand een Plaid wil rijden (helemaal als je Tesla fan bent), maar het heeft niets te maken met rationele keuzes. Als iemand dan een BMW i4 overweegt vind ik dat rationeler dan een een MX Plaid.
Correctie: op vakantie ook gewoon een Model Y gehuurd.

Dat ik de i4 niet boven de Model 3 zou kiezen heeft niks te maken dat ik zelf met een Model X Plaid rij.

Verder ken ik BMW wel vrij goed, en op basis van specs en features valt de i4 voor mij af.

Prima dat iemand anders wel een i4 wil rijden. Precies zoals iemand die echt wel een Blackberry verkiest omdat ie vaak belt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gewoon even een vraag, aangezien ik enkel maar lease auto’s gereden heb, heb ik ook nooit wakker gelegen van afschrijving.

Als je een auto privé koopt en er een jaar of 10 mee doet (“oprijden”), komt er toch gewoon een punt waar de verkoop- of inruilwaarde van een M3P (73K, toen ik hem nam) en een M3P met de prijsverlaging, weer naar elkaar zal komen?

Ik vermoed niet dat je prive om de 3 jaar van auto wisselt?
Maakt eigenlijk weinig uit.

Ik kocht mijn 2017 Model X en net erna ging de prijs ook naar beneden. Zuur als ik dan erna terug zou verkopen, maar heb er 6 jaar mee gereden en 240000km mee gedaan.

Juni 2023 mijn Model X Plaid opgehaald en enkele maanden later weer van hetzelfde.

Ach, 5 jaar en 240000km verder merk je daar niks meer van.

Het enige is natuurlijk dat je bij Tesla nog niet weet wanneer zo een dingen gebeuren. Bij Apple weet je dat je in de zomer geen nieuwe iPhone meer moet kopen, maar gewoon wachten tot in het najaar...
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.

Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.

Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.

Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
 
Ik lig daar ook niet wakker van omdat wij onze privé auto pas vervangen als die onbetrouwbaar wordt.
Lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan afschrijving.
De grootste kosten van een nieuwe (of jong gebruikte) auto is de afschrijving. Het is vrijwel altijd voordeliger om een auto te laten repareren, dan een nieuwe te kopen. Betrouwbaarheid van een auto neemt voornamelijk af door matig onderhoud. Regelmatig en goed onderhoud kan veel voorkomen. Maar op een gegeven moment is het klaar. Betrouwbaarheid wordt belangrijker als je heel afhankelijk bent van de auto. Heb je de auto vrijwel nooit nodig, dan snap ik dat je daar wat minder om geeft.

Mijn intentie is 5 jaar doorrijden en dan rond ~180-200k overstappen op een andere.
Op dit moment zakken de prijzen van EV's constant en dat is funest voor restwaarde. Maar dat zal toch een keer ophouden. Tesla kan de auto's niet verder blijven uitkleden en aan het optimaliseren van productieprocessen zit ook een max. Daarbij is je nieuwe auto (mits weer een Tesla) ook weer goedkoper. Toch geeft het een rotgevoel als je een auto koopt en een maand later is die 4.000 euro goedkoper.

PS: Iets wat veel mensen niet weten is dat de M3/MY long-range 8 jaar/192.000km garantie hebben en de RWD slechts 8 jaar/160.000km. Denk niet dat je daarom een long-range koopt, maar wellicht een goede reden om voor jezelf te verkopen dat je toch die long-range moet hebben. :)

Dat ik de i4 niet boven de Model 3 zou kiezen heeft niks te maken dat ik zelf met een Model X Plaid rij.
Nee, maar wel als je begint te roepen dat het een "rare flex" is. Als jij lol hebt om een Model X Plaid te rijden, dan moet je dat lekker doen. Maar dan moet je niet dergelijke statements plaatsen over iemand anders die -in jouw ogen- geen rationele keuze maakt. Laat ieder lekker in zijn waarde.

Verder ken ik BMW wel vrij goed, en op basis van specs en features valt de i4 voor mij af.
Niet iedereen koopt een auto om de specs. Velen op gevoel en ik kan me voorstellen dat je dan niet voor een Tesla kiest. Niet iedereen is fan van het "opgeruimde" interieur, design, imago, ... van Tesla. Ik vind overigens de showrooms van Tesla fijner dan die van de gemiddelde dealer. Geen gezeur om korting (krijg je toch niet), dus iedereen koopt voor dezelfde prijs. Bij een dealer ga ik toch altijd weg met het gevoel dat je er wellicht nog wel meer uit had kunnen slepen. Ook die popiej-jopie praat van veel autoverkopers kan me gestolen worden. Doen alsof 60K voor een auto geen geld is, terwijl ze het zelf in een jaar nog niet verdienen. Kan me er rot aan ergereren...

Prima dat iemand anders wel een i4 wil rijden.
Zijn we het toch een keer eens. :)

Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen. Dit is een discussie waar je niet uit gaat komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.
Als je niet blij wordt van een auto, dan koop ik hem niet. Ik heb net iets teveel met auto's om het enkel als rationeel verstandig vervoersmiddel van A naar B te zien.
 
Even een zijstapje, wat de andere autoladers doen.
Bjorn staat met -27 C bij een Ionity Tritium laders en de laders zijn aan het coldgaten en leveren 5-20 kW. Pas als ze opwarmen doen ze meer vermogen. Nee, het ligt niet aan de auto, die was opgewarmd, en alle auto's naast hem hadden hetzelfde beeld.
11 km naar een V4 supercharger gereden en die geeft gewoon 250 kW.

 
Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.

Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.

Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.

Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Heel eerlijk, ik stond voor dezelfde keuze toen ik de M3P koos. (Ik kwam van een M3LR)

De introductieprijs van de i4m50 was ongeveer dezelfde als mijn M3P op die moment.
75K voor de BMW (standaard veel opties) en 73K voor de M3P (alles aangevinkt enkel niet het witte interieur)

Om de een of andere reden stond de m50 niet op de leaseplan lijst maar de MP3 wel.
(ik hoorde dat het iets met “meer dan 500pk“ te maken had want de P had “hetzelfde” aantal als de LR)

De i4e40 vond ik gewoon niet fun genoeg en je moest diep in de buidel gaan om hem op hetzelfde optie niveau te krijgen als het m50 introductie offer voor minder range en minder punch. (Ook de wachttijd toen was enorm)

Als ik nu kijk naar de prijs dan begint hij bij +80K met een hoop minder opties dus tel er nog eens 10K bij.
Dan vind ik het persoonlijk geen goede deal meer hoewel dat ik er zeker van ben dat hij ook enorm goed rijdt.
(misschien valt het mee in leasing?)

En om terug te komen van een Tesla, op afwerking niveau misschien niet maar op alle andere levels zou het voor mij toch wat pijn doen.

Ps: als bonus, gezien het verschil in opgesoupeerd budget, zou ik er nu nog een hele degelijke lease fiets kunnen bijnemen 😅
 
Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.

Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.

Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.

Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Als je het totaalpakket bekijkt, kom ik er helemaal niet bij hoe je voor een i4 zou kiezen. Want de i4 blinkt maar in 1 ding uit: een iets klassieker interieur.

Echt, het is de blackberry in een wereld van iPhones: er hangen nog knoppen aan. Voor de rest is het ding minder efficient, minder snel, kan het minder ver rijden, gaat het laden trager, en zit je met een dealer met verkopers die niet weten wat ze verkopen, en technici die omgeschoold moeten worden. En het is niet dat je die mensen niet meer ziet, want ze zitten nog met het idee dat zo een dingen een onderhoudsinterval nodig hebben.

Voor mij loopt Tesla net als totaalpakket voor op de rest: een echt werkende app, met allerlei functies die het wel gewoon doen zonder belachelijke limieten (Polestar laat de airco max. 20 minuten draaien). Je kan zelfs een werkende configurator op je smartphone krijgen, waar je rechtstreeks de auto kan van bestellen. Alle communicatie via de app, geen gladde verkoper meer die z'n telmachine boven haalt om te doen of je een speciale korting krijgt (korting komt van de importeur en percentje van de dealer, die iedereen krijgt). Geen excuses dat bepaalde opties niet meer beschikbaar zijn (ik kijk naar jou, Mercedes met manueel instelbare zetels omdat ze geen componenten meer hadden voor elektrisch instelbare zetels met geheugenfunctie). Best werkende in car entertainment, met voldoende rekenkracht om in 3D kaarten te tonen. Geen POI's zoals tankstations of 11kW laadpalen doorheen snelladers. Een navi die automatisch de snelladers kiest, en het zijn nog de snelladers die het meest betrouwbaar zijn en vaak goedkoper dan de concurrentie.

Het enige wat je niet hebt? Knoppen en meer keuze in interieurkleuren. Boeit toch niet, meeste mensen kiezen ook gewoon zwart in hun BMW, of worden daartoe verplicht door hun car policy.
 
Which reminds me... ID.7.



Geen data als het "contact" van de auto niet aan staat. Het scherm is aan en laat een klok zien, maar geen van de functies is beschikbaar.

1705859754807.png


POI's me tankstations.
1705859898941.png
 
Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.

Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.

Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.

Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Een feit blijft dat de mens zijn keuzes grotendeels blijft maken op emotie (onderbuik) en de ratio vooral gebruikt om de keuze ‘goed’ te praten….

Waarschijnlijk gaat jouw emotie naar BMW. Lekker voor gaan, en voor de missie duurzame mobiliteit, maakt het niet uit.

Ondanks eerdere BMW’s en Alfa’s in het verleden zie ik mij niet meer snel terugkeren bij die merken. Ik kan dat heel goed rationaliseren (prijs, integratie SUC, tech, ervaring van de afgelopen 5 jaar), maar als ik eerlijk ben heeft BMW al op voorhand geen kans gehad (en over Alfa kunnen we maar beter zwijgen). De onderbuik had al lang een andere afslag genomen.
 
  • Like
Reactions: horta and job-lek
Het enige wat je niet hebt? Knoppen en meer keuze in interieurkleuren.
Laat het interieur nu net hetgene zijn dat je de hele tijd ziet. Ik kan me wel voorstellen dat je het interieur van Tesla te kaal vind en de auto daarom laat staan.
Ondanks eerdere BMW’s en Alfa’s in het verleden zie ik mij niet meer snel terugkeren bij die merken.
Van een Alfa Guilia gaat mijn autohart toch wel sneller kloppen. Wet mij betreft de mooiste (betaalbare) auto van de afgelopen 10 jaar. Het is jammer dat ze, zelfs na al die jaren, nog steeds onhandig in elkaar zitten. Helaas sterven sedans uit, maar ik had er graag een EV versie van gezien. Opvolger zal wel weer zo'n lelijke cross-over of SUV worden. :mad:
 
Als je het totaalpakket bekijkt, kom ik er helemaal niet bij hoe je voor een i4 zou kiezen. Want de i4 blinkt maar in 1 ding uit: een iets klassieker interieur.

Echt, het is de blackberry in een wereld van iPhones: er hangen nog knoppen aan. Voor de rest is het ding minder efficient, minder snel, kan het minder ver rijden, gaat het laden trager, en zit je met een dealer met verkopers die niet weten wat ze verkopen, en technici die omgeschoold moeten worden. En het is niet dat je die mensen niet meer ziet, want ze zitten nog met het idee dat zo een dingen een onderhoudsinterval nodig hebben.
Ik waardeer je vathoudendheid! Zoals ik hierboven schreef, vind ik de software niet zo belangrijk als jij.
Het spreekt mij juist aan dat de BMW een 'klassiekere'. auto layout heeft maar toch elektrisch is.

Onderhoudsinterval is bij een i4 zeker niet zoals bij een benzineversie. Liever soms de auto gepland voor onderhoud, dan tussendoor langs moeten gaan met problemen overigens. Met mijn vorige auto's stond ik (los van bandenwissels) één keer per jaar bij de garage. Kreeg ik een leenauto mee of werd ik thuis gebracht. Nu zit ik zeker 2-3x per jaar bij tesla een halve dag te werken in hun flex-ruimte (ja ja, je kan een leenauto krijgen tegen betaling) .....


Een feit blijft dat de mens zijn keuzes grotendeels blijft maken op emotie (onderbuik) en de ratio vooral gebruikt om de keuze ‘goed’ te praten….
Dat is inderdaad hoe keuzeprocessen gaan!



Let wel: definitieve beslissing is nog niet genomen! Nu in afwachting van een (definitieve) offerte van BMW, dan alles op een rijtje zetten en knopen doorhakken.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ja, de flex-ruimte bij Tesla is mij ook bekend. Wel goede koffie trouwens en ook de WIFI is prima in orde. Ze zijn zich wel bewust dat je er vaak moet zijn en hebben de faciliteiten daar op aangepast. :)
Toch maar weer een tegengeluid dan, ca 13 maand in bezit en in 2023 alleen een keer voor de gezelligheid langsgeweest, niet voor service.