You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik lig daar ook niet wakker van omdat wij onze privé auto pas vervangen als die onbetrouwbaar wordt.Gewoon even een vraag, aangezien ik enkel maar lease auto’s gereden heb, heb ik ook nooit wakker gelegen van afschrijving.
Als je een auto privé koopt en er een jaar of 10 mee doet (“oprijden”), komt er toch gewoon een punt waar de verkoop- of inruilwaarde van een M3P (73K, toen ik hem nam) en een M3P met de prijsverlaging, weer naar elkaar zal komen?
Ik vermoed niet dat je prive om de 3 jaar van auto wisselt?
Ik ben bij een dealer geweest voor een nieuwe Audi A4 (showroommodel). Was in december en moest dat jaar op kenteken en dan kon ik hooguit 3000 euro korting krijgen op de nieuwprijs (geen inruil). 5% korting op een showroommodel van 60K vond ik veel te mager. Kon niet meer, want de importeur had net de prijzen met 11K verlaagd. Bleek een complete leugen te zijn. Ben wat dat betreft wel klaar met dealers in Nederland. 30% duurder dan in Duitsland (ook met onderdelen) en vaak complete leugens.Ben jij ook bij een dealer geweest dan? Of alleen met de configurator zitten ‘spelen’?
Dat hebben ze neem ik aan met de leasemaatschappij overlegd. Wanneer jij als privé persoon je auto brengt krijg je voordat je de auto brengt al je offerte, die je ook moet goedkeuren. Alle tijd om vragen te stellen, zelfs voordat de auto in de werkplaats is. Mochten er op de dag zelf andere zaken opduiken dan nemen ze altijd contact op over de kosten voordat er ook maar iets gebeurt.Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
Correctie: op vakantie ook gewoon een Model Y gehuurd.Correctie: Dat kan jij je niet voorstellen. Je rijdt zelf een Model X Plaid en je vind de keuze van iemand om geen Tesla te rijden vreemd. Ik snap waarom iemand een Plaid wil rijden (helemaal als je Tesla fan bent), maar het heeft niets te maken met rationele keuzes. Als iemand dan een BMW i4 overweegt vind ik dat rationeler dan een een MX Plaid.
Maakt eigenlijk weinig uit.Gewoon even een vraag, aangezien ik enkel maar lease auto’s gereden heb, heb ik ook nooit wakker gelegen van afschrijving.
Als je een auto privé koopt en er een jaar of 10 mee doet (“oprijden”), komt er toch gewoon een punt waar de verkoop- of inruilwaarde van een M3P (73K, toen ik hem nam) en een M3P met de prijsverlaging, weer naar elkaar zal komen?
Ik vermoed niet dat je prive om de 3 jaar van auto wisselt?
De grootste kosten van een nieuwe (of jong gebruikte) auto is de afschrijving. Het is vrijwel altijd voordeliger om een auto te laten repareren, dan een nieuwe te kopen. Betrouwbaarheid van een auto neemt voornamelijk af door matig onderhoud. Regelmatig en goed onderhoud kan veel voorkomen. Maar op een gegeven moment is het klaar. Betrouwbaarheid wordt belangrijker als je heel afhankelijk bent van de auto. Heb je de auto vrijwel nooit nodig, dan snap ik dat je daar wat minder om geeft.Ik lig daar ook niet wakker van omdat wij onze privé auto pas vervangen als die onbetrouwbaar wordt.
Lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan afschrijving.
Op dit moment zakken de prijzen van EV's constant en dat is funest voor restwaarde. Maar dat zal toch een keer ophouden. Tesla kan de auto's niet verder blijven uitkleden en aan het optimaliseren van productieprocessen zit ook een max. Daarbij is je nieuwe auto (mits weer een Tesla) ook weer goedkoper. Toch geeft het een rotgevoel als je een auto koopt en een maand later is die 4.000 euro goedkoper.Mijn intentie is 5 jaar doorrijden en dan rond ~180-200k overstappen op een andere.
Nee, maar wel als je begint te roepen dat het een "rare flex" is. Als jij lol hebt om een Model X Plaid te rijden, dan moet je dat lekker doen. Maar dan moet je niet dergelijke statements plaatsen over iemand anders die -in jouw ogen- geen rationele keuze maakt. Laat ieder lekker in zijn waarde.Dat ik de i4 niet boven de Model 3 zou kiezen heeft niks te maken dat ik zelf met een Model X Plaid rij.
Niet iedereen koopt een auto om de specs. Velen op gevoel en ik kan me voorstellen dat je dan niet voor een Tesla kiest. Niet iedereen is fan van het "opgeruimde" interieur, design, imago, ... van Tesla. Ik vind overigens de showrooms van Tesla fijner dan die van de gemiddelde dealer. Geen gezeur om korting (krijg je toch niet), dus iedereen koopt voor dezelfde prijs. Bij een dealer ga ik toch altijd weg met het gevoel dat je er wellicht nog wel meer uit had kunnen slepen. Ook die popiej-jopie praat van veel autoverkopers kan me gestolen worden. Doen alsof 60K voor een auto geen geld is, terwijl ze het zelf in een jaar nog niet verdienen. Kan me er rot aan ergereren...Verder ken ik BMW wel vrij goed, en op basis van specs en features valt de i4 voor mij af.
Zijn we het toch een keer eens.Prima dat iemand anders wel een i4 wil rijden.
Als je niet blij wordt van een auto, dan koop ik hem niet. Ik heb net iets teveel met auto's om het enkel als rationeel verstandig vervoersmiddel van A naar B te zien.Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen. Dit is een discussie waar je niet uit gaat komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.
Heel eerlijk, ik stond voor dezelfde keuze toen ik de M3P koos. (Ik kwam van een M3LR)Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.
Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.
Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.
Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Als je het totaalpakket bekijkt, kom ik er helemaal niet bij hoe je voor een i4 zou kiezen. Want de i4 blinkt maar in 1 ding uit: een iets klassieker interieur.Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.
Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.
Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.
Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Een feit blijft dat de mens zijn keuzes grotendeels blijft maken op emotie (onderbuik) en de ratio vooral gebruikt om de keuze ‘goed’ te praten….Natuurlijk eindigt dit in een discussie ‘Tesla is beter’, vergelijking blackberry vs IPhone en ga maar door.
Ja, qua software loopt tesla mijlenver voor op bmw. Daar is geen twijfel over mogelijk. Punt is juist voor mij, dat het onderaan de streep niet alleen om de software draait maar het totaalpakket. En juist dat totaalpakket brengt mij aan het twijfelen een tesla te kopen.
Dit is een discussie waar je niet uit haag komen, de uitgangspunten en invalshoeken verschillen daarvoor te veel.
Neemt niet weg dat heel veel van de tegenargumenten op mijn argumentatie gewoon grotendeels waar zijn, of in ieder geval een kern van waarheid hebben.
Laat het interieur nu net hetgene zijn dat je de hele tijd ziet. Ik kan me wel voorstellen dat je het interieur van Tesla te kaal vind en de auto daarom laat staan.Het enige wat je niet hebt? Knoppen en meer keuze in interieurkleuren.
Van een Alfa Guilia gaat mijn autohart toch wel sneller kloppen. Wet mij betreft de mooiste (betaalbare) auto van de afgelopen 10 jaar. Het is jammer dat ze, zelfs na al die jaren, nog steeds onhandig in elkaar zitten. Helaas sterven sedans uit, maar ik had er graag een EV versie van gezien. Opvolger zal wel weer zo'n lelijke cross-over of SUV worden.Ondanks eerdere BMW’s en Alfa’s in het verleden zie ik mij niet meer snel terugkeren bij die merken.
Ik waardeer je vathoudendheid! Zoals ik hierboven schreef, vind ik de software niet zo belangrijk als jij.Als je het totaalpakket bekijkt, kom ik er helemaal niet bij hoe je voor een i4 zou kiezen. Want de i4 blinkt maar in 1 ding uit: een iets klassieker interieur.
Echt, het is de blackberry in een wereld van iPhones: er hangen nog knoppen aan. Voor de rest is het ding minder efficient, minder snel, kan het minder ver rijden, gaat het laden trager, en zit je met een dealer met verkopers die niet weten wat ze verkopen, en technici die omgeschoold moeten worden. En het is niet dat je die mensen niet meer ziet, want ze zitten nog met het idee dat zo een dingen een onderhoudsinterval nodig hebben.
Dat is inderdaad hoe keuzeprocessen gaan!Een feit blijft dat de mens zijn keuzes grotendeels blijft maken op emotie (onderbuik) en de ratio vooral gebruikt om de keuze ‘goed’ te praten….
Toch maar weer een tegengeluid dan, ca 13 maand in bezit en in 2023 alleen een keer voor de gezelligheid langsgeweest, niet voor service.Ja, de flex-ruimte bij Tesla is mij ook bekend. Wel goede koffie trouwens en ook de WIFI is prima in orde. Ze zijn zich wel bewust dat je er vaak moet zijn en hebben de faciliteiten daar op aangepast.