Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Die bewering gaat in tegen alle artikels en posts die ik al gelezen heb over EV rijden in de kou.
En ook tegen mijn eigen ervaring.
De meeste artikelen over EV’s bevatten dan ook aperte onzin. Ik rij veel lange ritten in echt winterse omstandigheden en mij viel destijds bij de Model 3 van 12/2020 direct op dat het verbruik in de winter ineens veel lager was dan voorheen. Het is nog steeds iets lager, maar het verschil is niet meer zo groot. Sterke wind daarentegen heeft nog altijd flink invloed op de range. Soms ook ten positieve, maar dan moet die netjes van achteren komen. ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek and horta
Over nagedacht en mijn ervaring is als volgt:
- de eerste 50 km als de batterij koud is, is het verbruik veel hoger tijdens temperaturen van 5 graden en lager.
- Na de eerste 50km gaat het verbruik naar normaal zoals in de zomer al is ie iets hoger en afhankelijk van de rijsnelheid. bij 100 km/u merk ik inderdaad weinig verschil. Bij 120 zeker meer verschil.

Mijn conclusie: Jullie hebben beide een goed punt maar is afhankelijk van je uitgangspunt. Als bijvoorbeeld Devils son de auto uit een voorverwarmde garage meeneemt en dan een stukje gaat rijden en niet direct 120 km/u gaat kan zijn ervaring goed kloppen.
Mijn auto is inderdaad wel een luxepaardje en is dus overwegend een binnenslaper.

Ik schreef overigens niet voor niets lange ritten. Oo korte ritten ligt het anders, maar ook dan is die warmtepomp ter zake echt een forse verbetering.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Volvo trekt zijn handen af van kwakkelend Polestar

Maar hoe dan?

Da's toch gewoon een vestzak-broekzak-operatie? En maakt het uit als het platform van Geely komt?
 
Maar hoe dan?

Da's toch gewoon een vestzak-broekzak-operatie? En maakt het uit als het platform van Geely komt?
Dat vraag ik me ook af.
Ik dacht eerder dat Polestar het platform voor de Polestar2 ontwikkeld had waarom dan de C40,XC40 gebouwd werden.
En de EX90 deelt het platform met de Polestar 3 (en 4?).
In elk geval, ik verwacht dat Geely uiteindelijk aan de touwtjes trekt. Maar het is duidelijk dat Volvo ook niet de successen boekt die ik zou verwachten op EV gebied.
 
Ik dacht eerder dat Polestar het platform voor de Polestar2 ontwikkeld had waarom dan de C40,XC40 gebouwd werden


De P2 staat op een ICE platform van Volvo, vandaar de transmissietunnel.

De EX30 is weer een Geely platform, dus het loopt allemaal door elkaar heen.

Da's toch gewoon een vestzak-broekzak-operatie?


Niet qua aandelen, maar uiteindelijk komt het idd bij Li Shu op de grote hoop terecht ja.
 
Sow, indrukwekkende charging curve van de 2025 Taycan.

Een maar: het betreft hier een pre-produktie prototype, afwachten of dit ook werkelijkheid wordt.

De huidige Taycan had als belofte ook 350kW piek maar in de praktijk wordt dat nergens gehaald.



Hier ben ik enorm sceptisch over, hoewel ik mij graag laat verrassen.
Laat Porsche eerst maar eens aantonen dat de batterijen bij zulke enorme laadstromen niet meer degraderen dan bijv. die van Tesla.
Tot op heden is dat bij mijn weten nog nooit gelukt.
 
Hier ben ik enorm sceptisch over, hoewel ik mij graag laat verrassen.
Laat Porsche eerst maar eens aantonen dat de batterijen bij zulke enorme laadstromen niet meer degraderen dan bijv. die van Tesla.
Tot op heden is dat bij mijn weten nog nooit gelukt.
Dat vraag ik me ook wel eens af idd. Vroeger had je met de Formule 1 ook motoren die topprestaties leverden, maar ook maar 1 race meegingen. Misschien kan je dat niet vergelijken, maar vaak komt iets uit de lengte of de breedte.