Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
In ander nieuws zag ik vandaag deze foto voorbijkomen met stapels (letterlijk!) BYD's die klaar staan voor verscheping:

View attachment 1024981

Wow! Waarom heeft niemand bij Tesla Logistics dit bedacht? Zo te zien zijn ze hier gebundeld op standaard container formaat en kunnen ze zometeen in hoog tempo met een kraan op een containerschip gezet worden. Dat zal toch veel efficienter (=goedkoper) zijn dan stuk voor stuk een RoRo op en af rijden?

Met andere woorden: puntje gescoord voor BYD hier.
Ik kan me niet direct voorstellen dat dit efficienter is dan een ro-ro schip.
Iederen auto moet toch uit die 'open container' gehaald worden, en onderweg is er geen enkele bescherming tegen de elementen.
Het vermijdt ook niet dat elke auto apart vastgemaakt moet worden (net zoals bij roro).

Het is eerder een illustratie van het gebrek aan roro schepen.
Maar dat de EU fabrikanten dit niet graag zien gebeuren snap ik, moeten ze maar eens echt werk maken van betaalbare EV's.
 
Nee, want dan moet je alsnog het scherm gebruiken, en niet een hardwarematige stengel zoals wordt bedoeld.

Dus net zoals bij de M3, MY versie met stalks.
Alhoewel ik deze weinig of niet gebruik omdat alles (voor mij althans) in 99% van de gevallen perfect op automatisch werkt.
Die 1% dat de ruitenwisser wat laat komt, is dat opgelost met een klik op de stalk (bij de nieuwe op de knop duwen) en met het scrollwiel desgewenst fine tunen.

Maar je had nog meerdere voorbeelden van dingen die volgens u niet voldeden aan een wetgeving die nog niet bestaat, maar die jij als visionair al toejuicht...
Welke?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V and JuanF1
  • Funny
Reactions: Maarten and RobsEV
Ik kan me niet direct voorstellen dat dit efficienter is dan een ro-ro schip.
Iederen auto moet toch uit die 'open container' gehaald worden, en onderweg is er geen enkele bescherming tegen de elementen.
Het vermijdt ook niet dat elke auto apart vastgemaakt moet worden (net zoals bij roro).

Het is eerder een illustratie van het gebrek aan roro schepen.
Maar dat de EU fabrikanten dit niet graag zien gebeuren snap ik, moeten ze maar eens echt werk maken van betaalbare EV's.

Hmm.. Ik ging af op mijn eerste indruk, maar kan me natuurlijk vergissen. Mij leek het parkeren van 6000 auto's op een kade en daarna stuk voor stuk de boot oprijden, altijd al een omslachtige onderneming.

Als je ze aan het eind van de lijn direct in zo'n rek monteert en per rek in een (goedkoper?) containerschip laadt, zou je best kunnen besparen.

Ik ben dus wel benieuwd naar wat meer achtergrondinformatie over deze keuze. Waar is de Sandy Munroe van de logistiek?
 
Okay. Niet iedereen weet dat, of ben ik de enige die er pas na een paar weken achter kwam?

Verder lees ik nergens dat de ruitenwissers op stengels moeten zitten of dat NCAP dat zo wil. Ik zie slechts "fysieke knoppen" en daar voldoen ook de nieuwste Tesla's aan.

Ik zie bijvoorbeeld ook niet dat de toeter midden op het stuur moet zitten, en dat is maar goed ook. Franse auto's hebben die al generaties lang aan het uiteinde van een stengel zitten. Blijkbaar is die interface toch niet zó strak geregeld.
Volgens autovisie zijn knoppen op het stuur reden voor minder punten bij EuroNCAP. Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
 
Dan toch liever centraal één scherm...

Screenshot 2024-03-06 at 12.52.47.png
 
Volgens autovisie zijn knoppen op het stuur reden voor minder punten bij EuroNCAP. Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
Bijzondere laatste zin: De opkomst van Tesla heeft niet alleen positieve ontwikkelingen met zich meegebracht. Het merk elimineerde bijna alle knoppen en regelde alle functies via het centrale scherm. Dat zorgt voor irritaties bij gebruikers van de elektrische auto’s. Euro NCAP wil dit nu aanpakken.

Ik irriteer me juist altijd aan het feit dat die autojournalisten lopen te zeuren over bijvoorbeeld de verstelling van het stuur, dat dit via het scherm moet. Dit doe je een keer per profiel en daarna hoef je dit niet/nooit meer te doen.

Ik herken me dus helemaal niet in die eerste alinea van 'autovisie', misschien past visie niet meer zo goed bij hun naam?
 
Volgens autovisie zijn knoppen op het stuur reden voor minder punten bij EuroNCAP. Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
En zo heeft ieder zijn eigen interpretatie. Ik heb nog geen officiele bron kunnen vinden op de site van Euro NCAP zelf, maar alle copycat-media lijkt het te halen van een uitspraak in een interview met Mathew Avery, director of strategic development at Euro NCAP. (bron)

De letterlijke tekst is: “New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving.”

Alle uitleg die meer en anders erbij geschreven is, is voor rekening van de respectievelijke overschrijvers journalisten.

Ik ben het wel met je eens dat het voor de hand ligt om aan te nemen dat hieruit volgt dat richtingaanwijzers op een hendel zouden moeten, maar dat blijft een aanname. Het staat er niet. Om mij en anderen hier dan te verwijten dat we .. "niet verder kijken dan onze neus lang is", dat voor ons "in het hoofd van de wetgever kruipen iets te hoog gegrepen is" en we "niet begrijpen wat een ander wil" vind ik dan weer totaal overbodige opmerkingen van jou. Waar is dat toch voor nodig?
 
Last edited:
En zo heeft ieder zijn eigen interpretatie. Ik heb nog geen officiele bron kunnen vinden op de site van Euro NCAP zelf, maar alle copycat-media lijkt het te halen van een uitspraak in een interview met Mathew Avery, director of strategic development at Euro NCAP. (bron)

De letterlijke tekst is: “New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving.”

Alle uitleg die meer en anders erbij geschreven is, is voor rekening van de respectievelijke overschrijvers journalisten.

Ik ben het wel met je eens dat het voor de hand ligt om aan te nemen dat hieruit volgt dat richtingaanwijzers op een hendel zouden moeten, maar dat blijft een aanname. Het staat er niet. Om mij en anderen hier dan te verwijten dat we .. "niet verder kijken dan onze neus lang is", dat voor ons "in het hoofd van de wetgever kruipen iets te hoog gegrepen is" en we "niet begrijpen wat een ander wil" vind ik dan weer totaal overbodige opmerkingen van jou. Waar is dat toch voor nodig?
Uiteraard is het een aanname. Wat hier in dit forum lijkt te ontbreken is zelfreflectie. Er wordt niet begrepen dat er advocaat van de duivel gespeeld wordt. Dat zijn geen overbodige opmerkingen maar feitelijke constateringen. Iedere kritiek wordt weggewuifd, journalisten worden weggezet als overschrijvers. Is dat een goede houding? Wederom ontbreekt de zelfreflectie. Hoe komt dat?
 
Uiteraard is het een aanname. Wat hier in dit forum lijkt te ontbreken is zelfreflectie. Er wordt niet begrepen dat er advocaat van de duivel gespeeld wordt. Dat zijn geen overbodige opmerkingen maar feitelijke constateringen. Iedere kritiek wordt weggewuifd, journalisten worden weggezet als overschrijvers. Is dat een goede houding? Wederom ontbreekt de zelfreflectie. Hoe komt dat?
Oh, dus de bediening van de ruitenwisser bij herhaling verkeerd weergeven (je beweerde steeds dat het scherm nodig was) is dus advocaat van de duivel spelen? En als we je one-liners niet direct als zodanig opvatten, snappen we het niet en verdienen we een paar hautaine sneren? Gezellig hoor. Ook nu weer. "Wat op dit forum lijkt te ontbreken..."

Ik heb nog wel een oude spiegel in de garage liggen. Mag je gratis komen ophalen.

En ja, de staat van de (online) media is helaas wel dat ze elkaar massaal overschrijven, soms met een eigen sausje er over heen. Soms ook niet. Dat moet jou toch ook wel eens opvallen?
 
Je vergeet te vermelden dat je de ruitenwissers ook met je stem kunt bedienen, of was dat je nog niet opgevallen.

Een knop is nu eenmaal een heel ander ding dan een stengel, zeker op een meedraaiend stuur. Je weet donders goed dat in dit geval EuroNCAP vooral door old auto wordt gestuurd.

Hautaine sneren? Gebruik die spiegel eerst eens zelf.
 
Een old auto rijdend vrindje was er ook met de kippen bij om me op het NCAP bericht te wijzen. Zucht.. Fysieke knoppen die je zonder je ogen van de weg af te wenden kunt bedienen, zitten enkel op een stuur of erachter (stalks). En dan nog moet je soms kijken want old auto is er goed in heel veel knopjes op het stuur te maken (en tesla volgt nu een beetje). Fysieke knoppen op een dashboard (en zeker als het er veel kleine zijn) leiden ook af als je die een of meerdere malen moet indrukken, net als vaste icoontjes op een scherm. Punt. Zeker als je daarbij doorgaans ook de gewijzigde status checkt in de vom van een lampje dat aan of uit is gegaan, of een andere kleur heeft gekregen. Op de knop of in een woud van icoontjes op een scherm achter het stuur. Hoe weet ik dat? Omdat ik zowel old auto ICE auto's heb gereden (een goeie 22 jaar) als Tesla's.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Uiteraard is het een aanname. Wat hier in dit forum lijkt te ontbreken is zelfreflectie. Er wordt niet begrepen dat er advocaat van de duivel gespeeld wordt. Dat zijn geen overbodige opmerkingen maar feitelijke constateringen. Iedere kritiek wordt weggewuifd, journalisten worden weggezet als overschrijvers. Is dat een goede houding? Wederom ontbreekt de zelfreflectie. Hoe komt dat?
Eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk wel een Tesla-forum, we zitten niet in de tweede kamer. Voel jij je nog wel thuis op dit forum als iedereen zo'n navelstaarder is :cool:
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: horta and PriOkkie