Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat doen jullie om de levensduur van de battery pack te verlengen

This site may earn commission on affiliate links.
Met een normale 11kW laadpaal heb je een 100 kWh auto in een uurtje van 90% naar 100% SoC. Daar kun je best op plannen toch?
Zeker. En zo doe ik het ook, 40-45 min voor vertrek de schuif helemaal rechts. Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog steeds graag wilde weten hoe schadelijk het daadwerkelijk is/waar je het eigenlijk voor doet.
 
Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog steeds graag wilde weten hoe schadelijk het daadwerkelijk is/waar je het eigenlijk voor doet.

Ik denk niet dat je een heel duidelijk antwoord zult krijgen, omdat van te veel zaken afhankelijk is en Tesla er zelf ook weinig over vertelt. De algemene consensus is dat zolang je 'm niet te lang op 100% laat staan het geen probleem is.

Als je je vraag vertaald naar het Engels en er op Googled kom je genoeg draadjes tegen (ook op dit forum), maar nergens komt er echt een duidelijke conclusie uit.
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Veel bij elkaar gezocht. Hoe kan de accu minimaal 10 jaar mee.
(...)
Ik rijd de accu bij voorkeur tussen de 10-40% lading.
Etc.

Is het middel zo niet erger dan de kwaal? M.a.w. ontzeg je jezelf zo niet jarenlang het daadwerkelijk gebruiken van een mogelijke range (i.p.v. meer dan een halvering) om over 10 jaar hopelijk een iets betere accu er aan over te houden?
Stel dat je daarmee over 10 jaar 5 -10% rangeverslechtering hebt voorkomen dan is die 'winst' mogelijk voor je ook weinig relevant gezien je laadpatroon (10% - 40%).
 
Last edited:
Ik sluit me eigenlijk bij mijn naamgenoot Klaas aan... die accu houdt het sowieso wel 10 jaar uit, anders zou Tesla er geen 8 jaar garantie op geven. Onze C-Zero met bruikbare 14kWh onbekende Chinese Lithium accu's is nu 6 jaar oud met 75.000km op de teller, dat is met een Tesla die een 5 maal grotere accu heeft dus eigenlijk 375.000km, en zodra er een cel stuk gaat staat de auto stil. En hij rijdt ook nog steeds!
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp