Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #27 is available now with topics time-stamped. We discussed: Consolidation in LiDAR manufacturers; Volvo EX90 shipping with LiDAR; FSD Beta Full Release in N.A.; FSD detecting autopilot cheats, Gwen Shotwell directly overseeing SpaceX Starship; and more. You can watch it now on YouTube. We should have it published to podcast networks shortly.

Wat doen jullie om de levensduur van de battery pack te verlengen

Veel bij elkaar gezocht. Hoe kan de accu minimaal 10 jaar mee.
Degradatie lithium ion batterij gaat bijvoorbeeld sneller door
a) hoge temperaturen ( laden en buiten temperatuur)
b) lang laden en leeg rijden in een cyclus .
c) Vol laden (=hoog voltage )
d) Laden met lage temperatuur oa onder 5 graden.

Kort om :
Ik rijd de accu bij voorkeur tussen de 10-40% lading.
Start het laad proces in de ochtend net voor vertrek.
Zoek de schaduw op. Ramen op een kier in de hete zon.
In de winter start met laden als ik thuis juist aan kom ( warme accu)
In de winter auto opwarmen voor vertrek. Ivm regeneratie proces.
Lange trips? Bij voorkeur meerdere keren kort aan de Suc laden.
Etc.
 
Ik doe helemaal niets :) Ik gebruik de auto gewoon en laad gewoon zodra het kan.

Altijd 90% vol en 100% wanneer ik het nodig acht.

Vooral niet te lang leeg staan is belangrijk.

Idem.

En na 150.000 km nog geen greintje degradatie.

Ook niet na - 17 graden in de Alpen, veel supercharger sessies en door de nul heen rijden.

Just go.
 
Ik doe ook niets bijzonders. Net als als de andere normaal 90% laden (is in Nederland vrijwel altijd meer dan genoeg) en alleen voor roadtrips op 100%.

Na een kleine 40K gereden is de achteruitgang van de batterij minder dan 3%. Omdat dit conform de grafieken aan de bovenkant is maak ik me geen zorgen
 

CO2CLEAN

Olivier Willemsen
Apr 3, 2015
3,144
2,740
Netherlands
Veel bij elkaar gezocht. Hoe kan de accu minimaal 10 jaar mee.
Degradatie lithium ion batterij gaat bijvoorbeeld sneller door
a) hoge temperaturen ( laden en buiten temperatuur)
b) lang laden en leeg rijden in een cyclus .
c) Vol laden (=hoog voltage )
d) Laden met lage temperatuur oa onder 5 graden.

Kort om :
Ik rijd de accu bij voorkeur tussen de 10-40% lading.
Start het laad proces in de ochtend net voor vertrek.
Zoek de schaduw op. Ramen op een kier in de hete zon.
In de winter start met laden als ik thuis juist aan kom ( warme accu)
In de winter auto opwarmen voor vertrek. Ivm regeneratie proces.
Lange trips? Bij voorkeur meerdere keren kort aan de Suc laden.
Etc.

Niets voor doen. Gewoon tot 80-90% laden en 100% doen als je het nodig hebt. Het blijkt inmiddels dat de batterijen makkelijk meer dan 10 jaar meegaan. Overigens, als je dan toch voor de minimale verschillen wilt gaan (die voorlopig niet te meten blijken behalve in laboratoria), kun je het beste zoveel mogelijk rond de 50% blijven. Dus als je 30% nodig hebt dagelijks, van ~65 tot ~35% laden/ontladen.
 
Veel bij elkaar gezocht. Hoe kan de accu minimaal 10 jaar mee.
Degradatie lithium ion batterij gaat bijvoorbeeld sneller door
a) hoge temperaturen ( laden en buiten temperatuur)
b) lang laden en leeg rijden in een cyclus .
c) Vol laden (=hoog voltage )
d) Laden met lage temperatuur oa onder 5 graden.
....

Ben best geschrokken dat onze accu's onder zoveel condities te lijden hebben.
Na een beetje onderzoek moet ik concluderen dat ook gewoon buiten staan met -10 ook niet ten goede komt, naast het laden onder de c.a. 5 graden.

Gelukkig heb ik nu de ideale oplossing: Bij kantoor haal ik de accu eruit! Bijkomende voordelen:
- Accu kan geladen worden onder kantoortijd
- Ik huur incl. servicekosten, dus min of meer "gratis" laden
- Accu wordt verwarmd weer onder de auto geschroefd, dus regeneratie vanaf de eerste meter
- Kantoorvolk krijgt wat beweging (ik sleep ze natuurlijk niet in m'n eentje allemaal naar de 2e verdieping)
- accu's die meer degradatie vertonen, kan ik iets meer bijladen en zo hoeft niet de hele pack te balanceren

Het heeft ook een paar nadelen:
- We houden niet veel kastruimte over
- Ik moet een half uur van tevoren melden dat ik vertrek. Op stel en sprong in de auto springen is er niet meer bij.
- Wil ik voorverwarmen, moet ik nog eerder aangeven dat ik vertrek

Gelukkig meer voordelen dan nadelen tijdens de wintermaanden.

IMAG0976.jpg
 

michelh

Active Member
Jan 22, 2018
1,305
2,266
Arnhem
Een gerelateerde vraag: hoe lang ‘durven’ jullie hem op 100% SoC te laten staan? Wat als je hem tot 100% oplaadt voor een trip, en deze trip wordt op het laatste moment afgelast... Verplicht 10% range eraf rijden? Of gewoon laten staan? :)

Met het raampje op een kier climate on via de app zodat accu ontlaadt en het wat minder koud wordt in de straat. Elk half uur herhalen. Of gewoon niet over nadenken en iets leuks gaan doen. Hij ontploft niet.
 
Een gerelateerde vraag: hoe lang ‘durven’ jullie hem op 100% SoC te laten staan? Wat als je hem tot 100% oplaadt voor een trip, en deze trip wordt op het laatste moment afgelast... Verplicht 10% range eraf rijden? Of gewoon laten staan? :)

Wat is de achterliggende gedachte? Dat maakt voor de batterij toch niet uit. Of je deze meteen leeg rijdt of op een later tijdstip......
 

HerrJones

Call me Maarten
Supporting Member
Sep 23, 2016
466
375
The Netherlands
Wat is de achterliggende gedachte? Dat maakt voor de batterij toch niet uit. Of je deze meteen leeg rijdt of op een later tijdstip......
Ik lees met regelmaat dat het niet zo goed voor de batterij is om hem te lang op een hoge SoC als 100% te laten. Dat dat de reden is dat Tesla laden tot 100% alleen adviseert voor trips, waar je de extra range kunt gebruiken én je snel weer op pad bent, en laden tot 90% (voorheen tot 80%) adviseert voor normaal dagelijks gebruik. Vandaar mijn vraag: hoe erg is het als je hem een keer wél wat langer op 100% laat.
 
Last edited:

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,565
1,873
Tynaarlo
Vandaar mijn vraag: hoe erg is het als je hem een keer wél wat langer op 100% laat

Dat zal van meerdere factoren afhankelijk zijn, zoals de temperatuur van het accupack (en dus ook de buiten temperatuur) en wat de definitie van "wat langer" is. Laden tot 100% in relatieve kou zal minder schadelijk zijn dan bij een auto die hartje zomer in de brandende zon staat. Maar waarom zou je dit doen? Met een normale 11kW laadpaal heb je een 100 kWh auto in een uurtje van 90% naar 100% SoC. Daar kun je best op plannen toch?

Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Volgens mij laten al die degradatie charts zien dat ook de wat oudere Tesla's nog zo rond de 80% zitten. Daar zullen ook auto's tussen zitten van mensen die er minder voorzichtig mee om gaan.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top