Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Met cameras en sensoren aan alle kanten ligt het probleem bij de bestuurder denk ik.
Ik heb nog nooit problemen gehad. Ook nooit gecheckt op voorhand. Zelfs niet in Portofino in een private parkeergarage die ooit op de verkeerde temperatuur moet gewassen geweest zijn.

Je hoeft daarvoor helemaal niet eens naar Portofino ;)

ik nodig je graag uit voor de parkeergarage De Flint in Amersfoort, neem wel een MX op 22” mee. Eeuwige roem (en ik heb nog wel een fles champagne voor je klaarliggen) als je een MX op 22” daar zonder schade (koets en wielen) in (en eruit) krijgt. Tijd max inrijden: 1 minuut (of na de lockdown, op een avond met 3 uitverkochte zalen in De Flint)

Johan Cruijff Arena Amsterdam P+R P1, probeer die anders ook eens met een MX op 22”. Als je twijfelt of de sensoren werken, deze worden harmonieus begeleid met het schuren van de banden/velgen aan de betonnen randen. ;)
(Gelukkig zit Tesla Amsterdam daar op de hoek, ingeval je die onverhoopt nodig mocht hebben, voor een reserve wiel bijvb.) :)

volgens mij is er in Hasselt (in het centrum) ook nog een mooie parkeergarage te vinden waar je het op een drukke zaterdagmiddag ook niet echt wilt proberen met een MX (naam van die garage ben ik even kwijt, maar weet dat het met een Volvo V70 behoorlijk krap aan was.)
 
  • Funny
Reactions: Maarten
In 2017 had je X zelfs nog geen autowipers.
Klopt dat was “in ontwikkeling”, “maar wordt binnenkort op uw auto geïnstalleerd” hoorde ik de verkoper nog zeggen.
Als je het via een camera laat werken, moet je wel een verrekt goeie lens hebben die op die korte afstand kan scherpstellen in het donker.

Snap eigenlijk niet waarom een “oud” en beproefd (goedkoper) concept van een regenensor, wat ik al in mijn Seat Leon uit 2003 had, niet is toegepast.
 
Klopt dat was “in ontwikkeling”, “maar wordt binnenkort op uw auto geïnstalleerd” hoorde ik de verkoper nog zeggen.
Als je het via een camera laat werken, moet je wel een verrekt goeie lens hebben die op die korte afstand kan scherpstellen in het donker.

Snap eigenlijk niet waarom een “oud” en beproefd (goedkoper) concept van een regenensor, wat ik al in mijn Seat Leon uit 2003 had, niet is toegepast.
Als je een component voor meerdere toepassingen geschikt kan maken en daarmee het aantal aan te sturen componenten reduceert dan is dat winst op de lange termijn. Al die kleine componenten hebben allemaal een aansluiting nodig en communicatie. In een productieproces waarbij vele auto's van de band rollen kunnen deze "verbeteringen" ;) flink bijdragen in de kostenreductie. Is goedkoper ook echt goedkoper?
 
Als je een component voor meerdere toepassingen geschikt kan maken en daarmee het aantal aan te sturen componenten reduceert dan is dat winst op de lange termijn. Al die kleine componenten hebben allemaal een aansluiting nodig en communicatie. In een productieproces waarbij vele auto's van de band rollen kunnen deze "verbeteringen" ;) flink bijdragen in de kostenreductie. Is goedkoper ook echt goedkoper?
De kunstmatig intelligente regensensor, waarmee Tesla zou laten zien dat het als tech bedrijf niet alleen jaren voor loopt op de dinosauriërs van de auto-industrie maar ook de tech leider is in het benutten van de data van de miljoenen Tesla voertuigen voor het trainen van een zelf ontwikkeld neuraal netwerk, wordt hier afgeserveerd naar het lijstje Dingen die ik niet ga missen als mijn volgende auto een ICE wordt.
 
De kunstmatig intelligente regensensor, waarmee Tesla zou laten zien dat het als tech bedrijf niet alleen jaren voor loopt op de dinosauriërs van de auto-industrie maar ook de tech leider is in het benutten van de data van de miljoenen Tesla voertuigen voor het trainen van een zelf ontwikkeld neuraal netwerk, wordt hier afgeserveerd naar het lijstje Dingen die ik niet ga missen als mijn volgende auto een ICE wordt.
Het is niet te ontkennen dat vooruitgang niet gepaard gaat met een aantal stappen terug voordat de vooruitgang geboekt wordt...als deze geboekt wordt.

Ook Tesla (de persoon ;), je weet wel Nikola) heeft zijn stappen terug moeten maken voordat hij vooruit gang heeft geboekt.
 
Misschien moeten we dit draadje hernoemen naar:
"Waaraan moet mijn volgende EV minimaal voldoen, zodat die ICE voorgoed van het podium verdwijnt"

De meeste bekende: range en prijs zijn al bekend. Maar waar zou een EV echt de nekslag geven aan de ICE?
 
Eén van mijn favoriete EV’s is de VW E-up, voelt exact hetzelfde dan de ICE versie, je moet de sleutel omdraaien om te starten, handrem afzetten, en dan de versnellingshendel in D zetten om te vertrekken. Ruitenwisser met regelbare intervalstand via een schakelaar op de hendel.
Autoradio die doet denken aan een exemplaar van de jaren 90.
En dat rijdt goed, stabiele wegligging en bovenal zuinig. 200 km om een 32 kwh batterij.

Dus het hoeft geen fancy high tech te zijn. Hoewel ik m’n model 3 ook erg waardeer.
 
Eén van mijn favoriete EV’s is de VW E-up, voelt exact hetzelfde dan de ICE versie, je moet de sleutel omdraaien om te starten, handrem afzetten, en dan de versnellingshendel in D zetten om te vertrekken. Ruitenwisser met regelbare intervalstand via een schakelaar op de hendel.
Autoradio die doet denken aan een exemplaar van de jaren 90.
En dat rijdt goed, stabiele wegligging en bovenal zuinig. 200 km om een 32 kwh batterij.

Dus het hoeft geen fancy high tech te zijn. Hoewel ik m’n model 3 ook erg waardeer.

Dus je wilt eigenlijk vasthouden aan de nostalgie van een ICE, inclusief de nadelen. Mogen de ramen wel elektrisch bediend zijn of geef je de voorkeur aan een slingerhendel? :p
 
Er zijn nog altijd mensen die een zwaar en luid toetsenbord op hun computer wensen, en er zijn er die de toetsen van een blackberry verkiezen boven een iPhone. Er zijn zelfs hier en daar nog gebruikers van dumb phones die het vanzelfsprekend vinden dat hun telefoon een week lang niet moet bijgeladen worden.

Maar globaal gezien zijn dat wel concepten die al aanzienlijk veel aanhang verloren zijn, en niet meer worden opgepakt door nieuwe consumenten.

Ik bedoel maar, mijn vorige auto was er eentje van de generatie waar je wel nog een sleutel had die je moest draaien, en de 2 auto's van mijn vrouw waren beiden met een drukknop om de motor te starten. Er zit evolutie in wat we verwachten in een auto, en sommigen zitten vooraan de curve en sommigen achteraan. En auto's voor mensen achteraan de curve kan je lekker goedkoop maken (zie bv het succes van Dacia).
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Eén van mijn favoriete EV’s is de VW E-up, voelt exact hetzelfde dan de ICE versie, je moet de sleutel omdraaien om te starten, handrem afzetten, en dan de versnellingshendel in D zetten om te vertrekken. Ruitenwisser met regelbare intervalstand via een schakelaar op de hendel.
Autoradio die doet denken aan een exemplaar van de jaren 90.
En dat rijdt goed, stabiele wegligging en bovenal zuinig. 200 km om een 32 kwh batterij.

Dus het hoeft geen fancy high tech te zijn. Hoewel ik m’n model 3 ook erg waardeer.
Helemaal mee eens. Heb er dan ook 1 gekocht afgelopen maand. Mijn kids zijn er helemaal blij mee. Rijdt super en simpel. Mijn dochter kwam 2e kerstdag terug na een dienst uit Rotterdam met 138 km op de teller en had er nog 125 km over!
 
Dus je wilt eigenlijk vasthouden aan de nostalgie van een ICE, inclusief de nadelen. Mogen de ramen wel elektrisch bediend zijn of geef je de voorkeur aan een slingerhendel? :p

Wat ik wil zeggen is dat een auto eigenlijk al die snufjes niet nodig heeft om leuk te rijden. Een EV kan heel traditioneel in elkaar zitten, een ICE kan even goed een rijdende computer zijn zoals een tesla.
Wat de E-up zo sterk maakt, is dat hij leuk rijdt en ook zuinig is, en eigenlijk ook zeer betaalbaar, en ook de bouwkwaliteit is prima, moet zeker niet onder doen voor die van tesla. (de ID.3 is wat anders)
Ook de hyundai kona is een EV die heel conventioneel in elkaar zit en eigenlijk gewoon prima is.
Die snufjes van tesla zijn leuk maar dus eigenlijk geen must.
Al is bv de AP wel zeer goed en veel beter dan de lane assist van de kona.
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
Helemaal mee eens. Heb er dan ook 1 gekocht afgelopen maand. Mijn kids zijn er helemaal blij mee. Rijdt super en simpel. Mijn dochter kwam 2e kerstdag terug na een dienst uit Rotterdam met 138 km op de teller en had er nog 125 km over!

Ik was ook zeer verbaasd over de range. Ik dacht, 32 kwh batterij, meer dan 160 km ga ik daar niet uit krijgen (wetende dat een renault zoe met 50 kwh maar 250 km haalt op de snelweg, dus 200 wh / km).
Maar na een rit van 150 km bleek er nog meer dan een kwart van de range over te zijn idd. Zelfs nu in de winter blijft hij zuinig.
 
Wat ik niet ga missen: Dat er hele bossen worden opgestookt zodat ik met een groen gevoel van Amsterdam naar Utrecht op en neer kan rijden.

Mobilisation for the Environment - Houtstook ecologische ramp

Wat een gezocht gemekker, zorg dan dat je bv 100% wind van je provider afneemt, zo moeilijk is het allemaal niet, en hoort wat mij betreft bij een keuze voor elektrisch rijden. En ook als je niet thuis kunt laden zijn er tegenwoordig voldoende mogelijkheden om je energieverbruik te compenseren.
 
  • Like
Reactions: ERvee and shthpnz
Wat ik niet ga missen: Dat er hele bossen worden opgestookt zodat ik met een groen gevoel van Amsterdam naar Utrecht op en neer kan rijden.
Het rijden op olie is letterlijk biomassa die miljoenen jaren lang zijn gecomprimeerd tot hoog-energetische carbon rechtstreeks opstoken.

Er is heel wat negatiefs te zeggen over wat we nu kennen als biomassa, maar het is slechter dan aardolie is er niet een van.

Snel groeiende bomen omhakken om te verbranden om uit die hitte elektriciteit te wekken is een vorm van CO2-neutrale energieopwekking, maar die bomen omzagen met tweetakt-kettingzagen, vervoeren met bulldozers en vrachtwagens op diesel, en schepen op aardolie, zorgt dat biomassa in Nederland lang nog niet CO2-neutraal kan zijn. Maar het is zelfs dan nog altijd beter dan aardolie oppompen, met schepen en vrachtwagens vervoeren, en dan in individuele auto's verbranden om +80% van de energie om te zetten in hitte waar je nauwelijks iets mee doet, en minder dan 20% om te zetten in beweging om naar de Appie te rijden.