Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Doet ie ook gewoon. Wij vertrekken omstreeks 6u30, staan we in Mogendorf omstreeks 930u voor een koffie en gebak, omstreeks 13u voor een burger in Geiselwind, omstreeks 16u30 in Irschenberg of Bernau voor een ijsje en omstreeks 18u op bestemming voor het diner.
Haha ja. En als je om 0400 vertrekt. 2 keer ontbijt, 2 keer lunch en 1 keer diner vast. Ja ja
 
Haha ja. En als je om 0400 vertrekt. 2 keer ontbijt, 2 keer lunch en 1 keer diner vast. Ja ja
We vertrekken nooit om 04:00 :)

Dit jaar een keer vertrokken om 14u40, dat was omdat we nog een corona test moesten doen ;). Een vroeg avondeten/late lunch omstreeks 16u37 in Pfalzfeld, een McFlurry omstreeks 19u45 in Leonberg, beetje internetten en een koffie om 22u10 in Jettingen-Scheppach en een laatste keer social media bijlezen en stiekem een coretto eten in Bernau om 23u46. We arriveerden om 1u58.

En eigenlijk was dat heel handig, want we hadden eigenlijk geen dag verloren aan een dag autorijden, hadden geen file en na een 11u20 onderweg is het wel prettig om de ogen te kunnen sluiten.

Met een ICE sta je om 4u00 ook gewoon in de kou hoor. Jamaar ik sta er dan geen 20 minuten klopt dan wel, maar zolang jij als mens er in zit en niet terug valt op al rijdende te eten en flessen te vullen met urine ga je toch eens moeten stoppen.

En meer nog, ik heb al een paar keren gehad dat ik geen tijd had om te stoppen, maar wel nog moest eten. Ben ik blij dat mijn auto dan autopilot heeft en ik dus al rijdende kan eten.
 
Maar er zal een moment komen dat de Late Mayority en Laggards ook aan de EV moeten gaan, en dat is het moment dat positieve incentives voor EV's verdwijnen en benzinerijders door hogere fiscale nadelen gestraft worden.
De enorme fiscale bevoordeling van electrisch ten laste van ICE is niet voor de lange termijn. Het maakt dan ook niet meer uit of je zalft of straft. De vele miljarden die ICE rijders hebben zien gaan naar Model X rijders zal op termijn niet worden geind uit nieuwe lastenverzwaringen op ICE om jouw volgende Model X te financieren. Dat gaat alleen lukken als de technologie ook door de massa wordt geaccepteerd.

Zoals Bob Marley het al zong: You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time
 
Last edited:
De enorme fiscale bevoordeling van electrisch ten laste van ICE is niet voor de lange termijn. Het maakt dan ook niet meer uit of je zalft of straft. De vele miljarden die ICE rijders hebben zien gaan naar Model X rijders zal op termijn niet worden geind uit nieuwe lastenverzwaringen op ICE om jouw volgende Model X te financieren. Dat gaat alleen lukken als de technologie ook door de massa wordt geaccepteerd.
Herlees mijn post.

Ik zeg dat fiscaliteit van EV's inderdaad zal stijgen, normaliseren naar een fiscaliteit die misschien nu van toepassing is op ICE's. Dat is het stoppen met incentives om early adopters aan te zetten. Maar tegelijk zal de fiscaliteit van ICE's ook stijgen; dat is het dwingende karakter om ook laggards aan te zetten om mee te volgen.

Ik als Model X rijder heb overigens geen geld ontvangen van ICE rijders. Ik geniet wel van lagere fiscale tarieven, maar dat is iets wat iedereen kan doen, als je vergelijkbare keuzes maakt. Je kan zelfs keuzes maken die fiscaal nog voordeliger zijn dan een Model X zakelijk rijden, zoals bv een Model 3 of een Hyundai Kona EV zakelijk rijden.

Je kan menen dat het oneerlijk is dat een benzine- of dieselauto zakelijk rijden fiscaal duurder is, maar de overheid kiest ervoor om op basis van uitstoot hun fiscaliteit af te regelen. Dan moet je ofwel stemmen voor volksvertegenwoordigers die uitstoot niet als fiscaal element in de fiscaliteit opnemen, ofwel zelf ook kiezen voor auto's met lagere uitstoot om fiscaal gunstigere tarieven af te dwingen. Fiscaliteit heeft namelijk niet een financieel, maar ook een sturend effect, net zoals accijnzen op brandstoffen, tabak, alcohol, statiegeld op leeggoed, snelheidsboetes, etc. Goed gedrag wordt beloond, onwenselijk gedrag gestraft.

Stellen dat ICE rijders vele miljarden naar Model X rijders hebben zien gaan is gewoon te belachelijk voor woorden zonder onderbouwing, en niet relevant voor dit topic. Maar je kan natuurlijk een nieuw topic starten om je mening te onderbouwen.
 
  • Like
Reactions: Gaston
Meesten zeg ik 3.555.375 km. En dan moet je remschijven vervangen.

Ik zeg: “800 km als je 40-45minuten pauzeert. Of pauzeer jij niet misschien, als je 800km moet rijden?”

Ik denk dat al diegenen die klagen over bereik eens moeten leren om een aangename activiteit te plannen terwijl ze laden.
Ik doe zo’ 45000km per jaar
  • 95% van de tijd kom ik met de nachtlading voor een ganse dag toe. Is dus voordeliger qua tijdsbesteding dan tanken.
  • Van die overige 5% zorg ik ik dat ik moet eten, shoppen, bellen, mails checken, slapen, overnachting boeken... Moet sowieso toch eens gebeuren.

  • Heel uitzonderlijk, misschien 1 keer per jaar, komt het ongelegen, maar dan nog probeer ik het er het beste van te maken. Het weegt zeker niet op tegen 365 dagen plezierig, goedkoop en milieuvriendelijk rijden.
Waarom zijn er nog zo weinig praatjes te maken aan de SuC: omdat iedereen geleerd heeft om iets nuttigs te plannen.
En geloof me, we zullen in de toekomst nog wel ergere onaangename inspanningen moeten leveren om het klimaat te redden.
 
Waarom zijn er nog zo weinig praatjes te maken aan de SuC: omdat iedereen geleerd heeft om iets nuttigs te plannen
Nee, omdat niemand er behoefte aan heeft. Ik merk ook op dat als je in het buitenland laadt men veel vriendelijker is. Men zegt goeiedag en de ene Teslarijder zwaait naar de andere. Niet altijd maar wel veel vaker dan in Nederland. Ik kan me nog goed herinneren toen ik die maffe Duitser in zijn rode S inhaalde, die er al een miljoen kilometers op heeft zitten. Zwaaide als een malloot. Dat zijn leuke dingen, maar niet hier.
 
Nee, omdat niemand er behoefte aan heeft. Ik merk ook op dat als je in het buitenland laadt men veel vriendelijker is. Men zegt goeiedag en de ene Teslarijder zwaait naar de andere. Niet altijd maar wel veel vaker dan in Nederland. Ik kan me nog goed herinneren toen ik die maffe Duitser in zijn rode S inhaalde, die er al een miljoen kilometers op heeft zitten. Zwaaide als een malloot. Dat zijn leuke dingen, maar niet hier.
Het hangt allemaal van de omstandigheden af. Ik heb afgelopen zomer ook niet veel praatjes gemaakt, maar wel met die ene nieuwe eigenaar die voor de eerste keer met zijn Model 3 aan de Supercharger arriveerde en niet wist hoe het werkte.

En die Duitser in zijn rode S heb ik nabij Mannheim ook gezien :)

In het binnenland sta ik zelden nog aan een supercharger.
 
Stellen dat ICE rijders vele miljarden naar Model X rijders hebben zien gaan is gewoon te belachelijk voor woorden

Elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen | Natuur & Milieu

“In het Klimaatakkoord wordt de elektrische auto gestimuleerd met 13 miljard” beweerde het Financieele Dagblad in een special over de stekkerauto deze maand. Begrijpelijk dat mensen schrikken van deze boodschap. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten, als zij wordt opgediend!
Want als we naar de werkelijke cijfers kijken gaat het vooralsnog niet om 13 miljard, maar om 3,5 miljard.
 
Hoe het begon
De vele miljarden die ICE rijders hebben zien gaan naar Model X rijders
Hoe het gaat
[...] wordt de elektrische auto gestimuleerd [...] Want als we naar de werkelijke cijfers kijken gaat het vooralsnog niet om 13 miljard, maar om 3,5 miljard.

Bovenal:
niet relevant voor dit topic. Maar je kan natuurlijk een nieuw topic starten om je mening te onderbouwen.
 
  • Love
Reactions: BMW740iL
We vertrekken nooit om 04:00 :)

Dit jaar een keer vertrokken om 14u40, dat was omdat we nog een corona test moesten doen ;). Een vroeg avondeten/late lunch omstreeks 16u37 in Pfalzfeld, een McFlurry omstreeks 19u45 in Leonberg, beetje internetten en een koffie om 22u10 in Jettingen-Scheppach en een laatste keer social media bijlezen en stiekem een coretto eten in Bernau om 23u46. We arriveerden om 1u58.

En eigenlijk was dat heel handig, want we hadden eigenlijk geen dag verloren aan een dag autorijden, hadden geen file en na een 11u20 onderweg is het wel prettig om de ogen te kunnen sluiten.

Met een ICE sta je om 4u00 ook gewoon in de kou hoor. Jamaar ik sta er dan geen 20 minuten klopt dan wel, maar zolang jij als mens er in zit en niet terug valt op al rijdende te eten en flessen te vullen met urine ga je toch eens moeten stoppen.

En meer nog, ik heb al een paar keren gehad dat ik geen tijd had om te stoppen, maar wel nog moest eten. Ben ik blij dat mijn auto dan autopilot heeft en ik dus al rijdende kan eten.

Altijd lekker een mcflurry om 20u avonds. Hoe erg moet je je dan vervelen. Er is niemand die op weg naar wintersport rijdt en om 20u bij Stuttgart denkt “ik krijg me toch ineens zin om 10km vd snelweg te internetten met een mcflurry, weet iemand waar ik de snelweg afkan?”

Ik heb daar ook tig keer gestaan en wat besteld, maar puur om de tijd te doden.

Blijkbaar mag je dat alleen niet zeggen.
 
Het hangt allemaal van de omstandigheden af. Ik heb afgelopen zomer ook niet veel praatjes gemaakt, maar wel met die ene nieuwe eigenaar die voor de eerste keer met zijn Model 3 aan de Supercharger arriveerde en niet wist hoe het werkte.

En die Duitser in zijn rode S heb ik nabij Mannheim ook gezien :)

In het binnenland sta ik zelden nog aan een supercharger.
Even off topic. Sta ik zondag in Urmond, 6 van 20 of zo bezet, komt er een rode MS gewoon naast mij staan, dezelfde stall. Ook daar zakt me de broek van af.
 
Altijd lekker een mcflurry om 20u avonds. Hoe erg moet je je dan vervelen. Er is niemand die op weg naar wintersport rijdt en om 20u bij Stuttgart denkt “ik krijg me toch ineens zin om 10km vd snelweg te internetten met een mcflurry, weet iemand waar ik de snelweg afkan?”

Ik heb daar ook tig keer gestaan en wat besteld, maar puur om de tijd te doden.

Blijkbaar mag je dat alleen niet zeggen.
Je mag dat perfect zeggen, maar het komt wel zagerig over. Zeker als je dan ook nog makkelijk te ontkrachten hyperbolen maakt over hoe ver die supercharger van de snelweg ligt.

upload_2020-11-24_13-52-11.png


Ik hoor dat als je een auto met verbrandingsmotor koopt, je daar geen last van hebt. Maar dat is het nogal nutteloos om te gaan kamperen op een Tesla forum.
 
Even off topic. Sta ik zondag in Urmond, 6 van 20 of zo bezet, komt er een rode MS gewoon naast mij staan, dezelfde stall. Ook daar zakt me de broek van af.
Veel mensen kennen het effect van de stall-paren niet.

Ik probeer me altijd zo te zetten dat de andere stall van het paar waar ik sta moeilijker bereikbaar is :).

Ik heb ook al gehad dat er iemand naast me kwam staan, en ik dan het probleem van de paren ging uitleggen, waarop ik het antwoord kreeg "oh ik sta hier goed, ik heb tijd". Beetje de anti-Timmm dus.
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Doet jouw S90D het zoveel beter dan mijn P85? Ik schat dat ik toch 2x moet laden als ik vol van huis vertrek onder hele gunstige omstandigheden. Dat kost me minimaal een uur bij elkaar, maar meestal flink wat meer.

Die ene keer toch zeker wel. Vertrokken in Liechtenstein. Volgens de Navi moest ik in Mulhouse laden. Even de volgende SuC (Nancy) als bestemming ingegeven en dat bleek te lukken. 100 km voor Nancy. Metz als bestemming ingegeven. Aankomst zou met min 2 % zijn. Toen ik de afrit SuC Nancy naderde en moest beslissen was dat nog 0%. Uiteindelijk na 464km aangekomen met 6km over. Wel de laatste 60km aan 90km/u gereden (je mag er sowieso maar 110).
91AA8F62-7BB1-4965-94CD-8F06267EA224.jpeg

Daar zo’n 40 minuten geladen. Na nog 300 km weer met 3-4 km rest thuis gekomen.
Weer de kaatste 60 km aan 90km/u. Is dus 776 km en geen 800.
Ik wou eens tot het uiterst gaan. Is ook zowat de enige keer dat ik mijn snelheid aangepast heb.
Efficienter en relaxter was geweest om inderdaad twee keer 30minuten te laden.
Het was ook 30 graden en de SuC van Metz lag op de ideale tussenafstand. Dit laatste maakt veel uit. Ik ben ooit eens over Duitsland gereden. En ik moest dan omwille van de ligging van de SuCs al vaak laden met nog een kwartvolle wagen, wat de snelheid niet ten goede komt.
 
Altijd lekker een mcflurry om 20u avonds. Hoe erg moet je je dan vervelen. Er is niemand die op weg naar wintersport rijdt en om 20u bij Stuttgart denkt “ik krijg me toch ineens zin om 10km vd snelweg te internetten met een mcflurry, weet iemand waar ik de snelweg afkan?”

Ik heb daar ook tig keer gestaan en wat besteld, maar puur om de tijd te doden.

Blijkbaar mag je dat alleen niet zeggen.

Maar gaan die paar momenten per jaar nou echt je keus bepalen voor een auto, terwijl je weet dat een EV met een flinke accu de rest van het jaar zo veel voordelen heeft? Dat zou bijzonder kortzichtig zijn.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Goed dat je het zegt, die was ik vergeten

Nadeel EV:
  • 30 procent gedwongen langere reistijd
Ook met een ICE kun je stoppen als je wil. Maat je kunt ook doorrijden, die bui uit, of naar een mooie plek gaan. Met een EV en al helemaal met een MS75 heb je geen keuze, stoppen zult ge. Ga ik op vakantie voor een paar weken, prima. Ga ik voor een paar dagen dan wil ik zsm van A naar B.

Ik rijd 1050 km naar Oostenrijk in 10,5 uur waarvan 1,5 uur laden. Ik vind het knap dat jij dat in ruim 7 uur doet. Kom je nog levend uit je auto dan? Of neem je een chiropractor mee?