En terug On Topic:
De afgelopen kerstvakantie is de Model S ingeruild voor een Volvo XC90 T8 (MY2017). De Volvo moest komen omdat we meer hoogte op de achterbank wilde, een trekhaak, het superchargen te langzaam ging en na het rijden in een M3 de range begon tegen te vallen. Een MX heb ik niet overwogen wegens de hoge aanschafprijs (privé auto). Ik wilde nog wel kunnen stekkeren.
Enkele lange (snelweg)ritten en veel korte ritjes verder en mijn lijstje ziet er nu alsvolgt uit.
Wat ga ik missen:
- simpelweg het feit dat je volledig elektrisch rijdt. Los van het milieu bedoel ik daarmee de kwaliteit van de aandrijving van de Tesla. Man wat rijdt dat suprieur aan welke ICE/hybrid dan ook: de power, stilte, het soepele versnellen etc. De Volvo is prima, totdat de brandstofmotor mee moet doen om het gevraagde vermogen te leveren. De Volvo komt 30 km ver met deze temperaturen, vMax is 130 km/h.
- de looks, persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de Model S een van de best geslaagde designs ooit. Mét en zonder nose-cone.
- de ruime frunk (RWD)
- het gemak van het grote display en de standaard connectiviteit (Spotify, TuneIn)
- nooit brandstof tanken, bij thuis opladen altijd een volle 'tank'.
- financiële voordelen: geen wegenbelasting, 1/3 aan 'brandstofkosten'
- "Yes, een update", "Yes, meer features", "*sugar*, waarom werkt dit niet meer!". 3 mnd later... "hé, weer een update", "Yes dat ene ding werkt weer!". "Wow, de hele GUI is omgegooid!". Alle gekheid op een stokje, al die updates van de afgelopen zijn echt ongekend. En er zitten soms nadelen, maar veelal voordelen aan.
Wat ga ik niet missen:
- het plotseling halveren van m'n supercharger snelheid!!! Ik ben uiteraard blij dat Tesla maatregelen neemt zodat m'n gezin niet in de fik vliegt, maar met deze snelheid is het in mijn beleving niet meer praktisch bruikbaar.
- de hoge premie en de jaarlijkse verzekeringscarrousel én uitleggen dat het af-fabriek alarm- en terugvindsysteem goed zijn etc.
- hoewel de Model S weinig onderhoud nodig had, waren er altijd wel de nodige reparaties: (deurgrepen, 12v accu, TPMS, HV-accu heater, loskomende deurpanelen, ruiten die niet meer omhoog wilde etc.). Zo ontliep de Tesla de vorige ICE aan jaarlijkse onderhoud/reparatie kosten eigenlijk niet. Daarnaast kwam de gemiddelde beurt altijd wel tussen de 700 en de 1000 euro uit.
- look en feel interieur. Hoewel het design goed is, zijn de gebruikte materialen in een 2013 S niet altijd optimaal.
- de onzekerheid of alles weer aangaat, de afgelopen 2 jaar ging er ieder halfjaar iets (cruciaals) stuk. (hv-accu heater, de hv-accu zelf, deurklinken waardoor ik de auto niet in kon).
- dat ik geen trekgewicht op kenteken kon krijgen
Let wel, bovenstaande geldt niet voor mijn Model 3P, dus dit gaat puur over hoe de MS85 (classic) zich verhoudt tot de Volvo. De Model 3 kent de minpunten van de S85 niet (je kunt hooguit wat vinden van het kale interieur) en laat de ongelofelijk knappe sprongen zien die Tesla heeft gemaakt sinds 2013!
Dus ja, ik ga de Model S missen, het was mijn eerst elektrische auto... Maar die Volvo is echt niet verkeerd, ook Volvo's autopilot (ProPilot) werkt uitstekend!