Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Goed om te weten. Maar de connectors van bijvoorbeeld de FSD computer zijn ook gesoldeerd op de PCB, zijn die dan niet net zo kwetsbaar? Ik heb de twee aders verschoven van elkaar gesoldeerd en daarna nog mechanisch beide kanten aan elkaar vastgezet dus ik ga er van uit dat dit lang goed zal gaan.
Connectors op een pcb zijn inderdaad gesoldeerd, maar dat zijn vaste elementen. Daarom noemde ik het ook specifiek "losse kabels solderen"
Ik dacht ook altijd wat kan er nou mis gaan met een goede soldeerverbinding, maar heb mij er toen wat in verdiept en in autos trilt het echt veel meer dan je denkt en faalt je verbinding gewoon op een dag. Wel slim dat je de aders verschoven gesoldeerd hebt, krijg je in ieder geval geen kortsluiting.
Ik zou het voor nu lekker laten zitten, maar voor volgende keer: liever van die krimp verbindingen gebruiken ;)
 
Jeda heeft fast charg optie. Dacht tot 2A.
Snelheid is niet direct mijn probleem. Ik kom een USB poort tekort en wil liefst geen hub gebruiken. Tesland heeft ook over sigarettenaansteker aansluiting voor snel kunnen laden met hun Qi. Maar zie zo niet hoe ze dat doen.

USB splitter? Die zitten meegeleverd bij de dubbele lader van Tesland. Heb je nog steeds 2x USB over.
 
Plastidip gekocht (True Metallic Aluminium, die ik wat minder "flashy" vond dan bijvoorbeeld het blekere "Silver" van de Matellizer reeks die je op zwart moet spuiten).

Ik vond dat die donkere wielgaten met die triestige Aero's me aangaapten als twee lege oogkassen (gat donker, band donker, velgen donker en donkerder...). Nu niet meer...

Aero.jpg
 
Plastidip gekocht (True Metallic Aluminium, die ik wat minder "flashy" vond dan bijvoorbeeld het blekere "Silver" van de Matellizer reeks die je op zwart moet spuiten).

Ik vond dat die donkere wielgaten met die triestige Aero's me aangaapten als twee lege oogkassen (gat donker, band donker, velgen donker en donkerder...). Nu niet meer...

View attachment 411504

Tsja waarom ze er niet gewoon afhalen als je ze niet zo mooi vindt?
Er zit een erg leuke velg onder in ieder geval maar dat is natuurlijk slechts mijn mening ;)

Voor die 1% extra range hoef je het niet te doen lijkt me.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
4%, en ja, daarvoor doe ik het°: de actieradius is 20km groter op autosnelweg met die Aero-doppen. Ik vind die Aero-wielkappen trouwens niet lelijk, enkel de kleur was echt triestig, vooral met donkere banden errond.

Ik vind de velgen eronder trouwens nu ook niet zó mooi (zeker niet vergeleken met de 19" stilleto's, maar die kosten je dan weer geld en in totaal 10% aan actieradius).

Er is nu wat te veel contrast tussen de spaken en de rest --al vind ik dat er wat contrast moet zijn om het design wat in de verf te zetten), maar er komt nog vinyl (3M geborsteld staal) over de nu nog zwarte spaken.

--
EPA tests hier te vinden; zie Aero+ vs. Aero-: Tesla Range Table - Teslike.com
 
Last edited:
  • Love
Reactions: SpeedyEddy
4%, en ja, daarvoor doe ik het°: de actieradius is 20km groter op autosnelweg met die Aero-doppen. Ik vind die Aero-wielkappen trouwens niet lelijk, enkel de kleur was echt triestig, vooral met donkere banden errond.

Ik vind de velgen eronder trouwens nu ook niet zó mooi (zeker niet vergeleken met de 19" stilleto's, maar die kosten je dan weer geld en in totaal 10% aan actieradius).

Er is nu wat te veel contrast tussen de spaken en de rest --al vind ik dat er wat contrast moet zijn om het design wat in de verf te zetten), maar er komt nog vinyl (3M geborsteld staal) over de nu nog zwarte spaken.

--
EPA tests hier te vinden; zie Aero+ vs. Aero-: Tesla Range Table - Teslike.com
Waarom is die range zo belangrijk?
Je kunt toch op veel plekken laden?
Of gaat het om de kosten?
 
Tja, zelfs al is de stroom groen, als ik minder verbruik dan kan die windmolen voor iemand anders draaien...

Anders gezegd: waarom zou ik die Aero-doppen er niet op monteren? Ik vind ze nu mooier met dan zonder Aero-deksels (ondanks het feit dat ik ook een setje naaf- en boutdoppen heb).
 
  • Like
Reactions: Jooop and cracktro
Het lijkt mij heel lastig om dit goed vast te stellen
Het is helemaal niet moeilijk. Zulke tests moeten zelfs van de Environmental Protection Agency in de VS (je mag niet zomaar om het even wat claimen qua actieradius of verbruik) en de resultaten zijn publiek, en ik heb een linkje naar een samenvatting van de resultaten in bijlage gevoegd; de complete tabellen op nog meer snelheden zijn ook te verkrijgen.

De EPA-tests zijn trouwens een pak eerlijker dan de test voor verbruiksgegevens en CO2 consumptie in Europa (mede door de macht van de Franse en Duitse constructeurs) -- je mag daar niet alle kiertjes van de deuren gaan dichttapen in de VS. Sommige tests werden afgenomen met vooraan een houder voor een kentekenplaat en in Califonië waren ze dan verplicht net dié houder mee te leveren.

Tesla is zo vriendelijk geweest met en zonder Aero-doppen te testen omdat ze wellicht nog niet wisten of ze die gingen meeleveren.

Ik denk ook nog het uitmaakt of je de test doet met continue 180km/h of continue 30km/h.

Uiteraard: bij 30km/h maakt het geen zier uit, en tussen 30km/h en 77km/h stijgt het verschil. De luchtweerstand stijgt met de derde macht van de snelheid maar de afstand die je aflegt stijgt lineair met de snelheid, en dus is de invloed van de luchtweerstand op het verbruik kwadratisch met de snelheid. Eens je snel genoeg gaat domineert die de invloeden van bijvoorbeeld de rolweerstand, en dan blijft de besparing procentueel hetzelfde.

Maar op 77km/h is het verschil in actieradius ook al 30km verschillend, ook al is dat ook 4% (omdat de actieradius groter is). Ik zei ook op autosnelweg en ik denk niet dat er vele mensen zijn die per se minder dan 77 km/h op snelweg willen gaan rijden.
 
Last edited: