Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Hoop dat je verzekering niet mee leest ;)

Als het waar is dat met AP rijden veiliger is, dan zou mijn verzekering blij moeten zijn! Want sinds 21.9 reed ik niet meer met AP aan.

Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken: Je hand voldoende aan het stuur laten trekken zodat de auto je dat detecteert is geen enkele indicatie dat je aan het opletten bent. Het is zelfs niet voldoende om te zien of ik mijn hand aan het stuur heb (want nogmaals, dat heb ik!). Het is een bijzonder slechte manier om bestuurder alertheid te meten.
 
Als het waar is dat met AP rijden veiliger is, dan zou mijn verzekering blij moeten zijn! Want sinds 21.9 reed ik niet meer met AP aan.

Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken: Je hand voldoende aan het stuur laten trekken zodat de auto je dat detecteert is geen enkele indicatie dat je aan het opletten bent. Het is zelfs niet voldoende om te zien of ik mijn hand aan het stuur heb (want nogmaals, dat heb ik!). Het is een bijzonder slechte manier om bestuurder alertheid te meten.
Ik heb alleen deze versie gehad dus "ik weet niet beter" maar heb me er ook al weleens aan geïrriteerd, vooral omdat ik voor het idee soms zo hard aan het stuur moet trekken dat de AP uit valt...
 
Ik heb alleen deze versie gehad dus "ik weet niet beter" maar heb me er ook al weleens aan geïrriteerd, vooral omdat ik voor het idee soms zo hard aan het stuur moet trekken dat de AP uit valt...

Ik heb dat ook wel gehad. Wat ik merkte is dat aan het stuur wiebelen vaak niet werkt. Dat detecteert de auto niet als 'Oh je let toch op! Wat fijn!'. Het stuur enige tijd vasthouden (iets omhoog of iets omlaag) werkt dan wel.

Het lijkt erop alsof de poll frequentie waarop de auto kijkt of er voldoende kracht op het stuur gezet wordt laag is. Als je wiebelt of maar heel even kracht zet dan "ziet" de auto dat niet. Je moet het een seconde of 1,5 vasthouden voordat de auto het registreert.
 
Ik heb dat ook wel gehad. Wat ik merkte is dat aan het stuur wiebelen vaak niet werkt. Dat detecteert de auto niet als 'Oh je let toch op! Wat fijn!'. Het stuur enige tijd vasthouden (iets omhoog of iets omlaag) werkt dan wel.

Het lijkt erop alsof de poll frequentie waarop de auto kijkt of er voldoende kracht op het stuur gezet wordt laag is. Als je wiebelt of maar heel even kracht zet dan "ziet" de auto dat niet. Je moet het een seconde of 1,5 vasthouden voordat de auto het registreert.

Het grote probleem is dus dat AP foutief aangeeft dat de bestuurder niet oplet/handen aan het stuur heeft.

Voer voor de verzekering en diegenen die een ongeluk willen wijten aan de onoplettende bestuurder. Een ernstige tekortkoming van Tesla met mogelijk grote gevolgen voor de oplettende bestuurder
 
Ik maak hier bij sommige geen vrienden mee, maar ik heb mijn AP buddy ontvangen.
Even uitwijkje gemaakt naar de snelweg: Wat een verademing!

Dure grap voor 4 magneetjes en een stuk metaal in een rubber omhulsel, maar het werkt perfect!

Begrijp dat je dit doet - heb zelfde ervaring. De controle op het vasthouden van het stuur is nu te ver doorgeschoten waardoor het z'n doel voorbij schiet - ben er van overtuigd dat in een volgende update dat zal worden bijgesteld. Dan zal je dit ding niet meer nodig hebben - ik wacht daar wel even op.
 
Begrijp dat je dit doet - heb zelfde ervaring. De controle op het vasthouden van het stuur is nu te ver doorgeschoten waardoor het z'n doel voorbij schiet - ben er van overtuigd dat in een volgende update dat zal worden bijgesteld. Dan zal je dit ding niet meer nodig hebben - ik wacht daar wel even op.
Ik wacht ook liever op de update, dan gevonden worden met een magneet om mijn stuur ;)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Als het waar is dat met AP rijden veiliger is, dan zou mijn verzekering blij moeten zijn! Want sinds 21.9 reed ik niet meer met AP aan.

Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken: Je hand voldoende aan het stuur laten trekken zodat de auto je dat detecteert is geen enkele indicatie dat je aan het opletten bent. Het is zelfs niet voldoende om te zien of ik mijn hand aan het stuur heb (want nogmaals, dat heb ik!). Het is een bijzonder slechte manier om bestuurder alertheid te meten.

Toch begeef je je verzekeringstechnisch en juridisch op een gevaarlijk terrein.
Tesla heeft een bepaald beveiligingsniveau ingebouwd, in software weliswaar. Daar heeft Tesla een gegronde reden voor.
Als er een ongeval ontstaat waarbij AP een rol speelt zal kunnen blijken dat je de beveiliging die Tesla heeft ingebouwd, hebt omzeild.
En als je willens en wetens de beveiliging hebt omzeild sta je juridisch heel zwak, zelfs ingeval je in principe geen schuld aan het ongeval hebt. De tegenpartij zal er namelijk graag op inhakken. En Tesla ook. Ik verwacht dat Tesla zal kunnen vaststellen of je met de hand de noodzakelijke bewegingen maakt of dat er een apparaatje aan het stuur trekt.

Ik zou er nog eens goed over nadenken dit apparaatje te gebruiken. Je stelt wel dat het huidige regime de zaak niet veiliger maakt, ik waag dat te betwijfelen. Op dit moment wordt er simpelweg meer attentie gevraagd om zonder nags te rijden, al krijg ik bijvoorbeeld helemaal geen nags door de manier waarop ik het stuur vasthoudt. Het aanbrengen van het apparaatje stelt je in staat om met minder attentie te rijden. En niets menselijks is ons vreemd.
 
Je stelt wel dat het huidige regime de zaak niet veiliger maakt, ik waag dat te betwijfelen.

Ik denk niet dat je dat zo algemeen kunt stellen. Als ik naar mij zelf kijk:

- Voor 21.9 reed ik op auto- en snelwegen altijd met AP aan. Ik heb 2 kleine kids, als die bv. hun knuffel laten vallen of wat drinken willen dan kan dat met AP aan wel even. Even die 5 seconden je arm naar achter om die knuffel te pakken, even in de tas kijken naar die beker. Of zelf een flesje water pakken, je zonnebril, je brillendoekje of wat dan ook. Al is het maar iets op de MCU doen zoals een nieuw nummer uitzoeken.

- Sinds 21.9 deed ik hetzelfde, maar had ik AP veelal niet aan op snelwegen. DIe zette ik dan veelal ook niet aan als zo'n situatie zich voordeed want 'het is maar even'. Dus dan zit je zonder AP in een tas te loeren of een ander muziekje op te zoeken. Dat zijn denk ik bij uitstek de situaties waar AP kan helpen voor de veiligheid.

In de "normale situatie" waar ik niet ben afgeleid en gewoon aan het rijden bent heeft AP niet zo heel veel toegevoegde waarde. Je kijkt dan al voor je, je hebt je handen al aan het stuur. Het is alleen een klein stukje gemak dat AP de auto in de baan houdt.
 
Ik denk niet dat je dat zo algemeen kunt stellen. Als ik naar mij zelf kijk:

- Voor 21.9 reed ik op auto- en snelwegen altijd met AP aan. Ik heb 2 kleine kids, als die bv. hun knuffel laten vallen of wat drinken willen dan kan dat met AP aan wel even. Even die 5 seconden je arm naar achter om die knuffel te pakken, even in de tas kijken naar die beker. Of zelf een flesje water pakken, je zonnebril, je brillendoekje of wat dan ook. Al is het maar iets op de MCU doen zoals een nieuw nummer uitzoeken.

- Sinds 21.9 deed ik hetzelfde, maar had ik AP veelal niet aan op snelwegen. DIe zette ik dan veelal ook niet aan als zo'n situatie zich voordeed want 'het is maar even'. Dus dan zit je zonder AP in een tas te loeren of een ander muziekje op te zoeken. Dat zijn denk ik bij uitstek de situaties waar AP kan helpen voor de veiligheid.

In de "normale situatie" waar ik niet ben afgeleid en gewoon aan het rijden bent heeft AP niet zo heel veel toegevoegde waarde. Je kijkt dan al voor je, je hebt je handen al aan het stuur. Het is alleen een klein stukje gemak dat AP de auto in de baan houdt.

Ik snap niet waarom je nu AP uitschakelt. Bij mijn Model S, ook versie 21.9, kan ik 37 seconden het stuur loslaten vóór de melding komt dat ik een hand aan het stuur moet houden. Ook een tweede keer duurt het weer 37 seconden. Dat kan toch nauwelijks een bezwaar zijn?
Mogelijk dat Tesla mij langer toestaat het stuur los te laten dan iemand die sowieso al om de haverklap wordt gewaarschuwd.
Ik vind het totaal geen probleem en ervaar een steeds verdere verfijning van de manier waarop de auto zijn positie op de weg bepaalt.
De auto rijdt veel soepeler dan voorheen langs verkeersheuvels. Keerzijde is soms dat ie minder nauwkeurig het midden van de weg houdt, maar dat deed ik zelf ook vaak niet.
Al met al ben ik heel happy met de huidige AP1. De auto stuurt meer en meer zoals ik het zelf ook zou doen.
 
Ik snap niet waarom je nu AP uitschakelt. Bij mijn Model S, ook versie 21.9, kan ik 37 seconden het stuur loslaten vóór de melding komt dat ik een hand aan het stuur moet houden. Ook een tweede keer duurt het weer 37 seconden. Dat kan toch nauwelijks een bezwaar zijn?

Op snelwegen is het bij mij ongeveer 15 seconden, zeker geen ~35. Op autowegen gebruikte ik AP wel, want daar is de nag interval een stuk lager. Daar lijkt het meer op wat het was voor 21.9.

Ik weet niet hoe snel jij rijdt op de snelweg, maar misschien hangt het daar nog vanaf? Ik rij normaal gesproken net iets boven de limiet. Dus op de snelweg 135 tot 140. Mogelijk is de interval lager als je bv. 110 rijdt.

Ik ben verder wel tevreden met hoe AP verbetert. Dus opzich ben ik happy met AP, alleen die nags werken voor mij gewoon niet. Ik snap dat voor iemand die anders het stuur beet heeft het prima werkt, maar voor mij is het geen doen.

Ik kan ook wel in een positie rijden dat ik geen last heb van de nags, maar dat zit niet relaxed. Ik heb dan het gevoel dat ik aan mijn stuur hang. Ligt misschien aan mijn lengte, ik ben over de 2 meter, heb mijn stoel helemaal naar achter, stuur zo hoog mogelijk (anders zie ik IC niet en zitten mijn benen in de weg). Als ik mijn handen aan het stuur vasthoudt zoals je dat zou moeten doen (10 voor 2, kwart voor 3, wat je wil) dan heb ik tussen mijn romp en het stuur een aardige ruimte zitten waar mijn armen dan tussen "hangen". Dat gaat trekken, schouders hangen naar voren, continue kracht op je handen. Ik kan mij voorstellen dat iemand die korter is, meer gemiddelde lengte heeft, dat gevoel van trekken niet aanwezig is. Die kan misschien ook z'n arm laten rusten op bv. de armleuningen in de deur en middenconsole. Ik kan dat niet in de "aangeraden positie".
 
Op snelwegen is het bij mij ongeveer 15 seconden, zeker geen ~35. Op autowegen gebruikte ik AP wel, want daar is de nag interval een stuk lager. Daar lijkt het meer op wat het was voor 21.9.

Ik weet niet hoe snel jij rijdt op de snelweg, maar misschien hangt het daar nog vanaf? Ik rij normaal gesproken net iets boven de limiet. Dus op de snelweg 135 tot 140. Mogelijk is de interval lager als je bv. 110 rijdt.

Ik ben verder wel tevreden met hoe AP verbetert. Dus opzich ben ik happy met AP, alleen die nags werken voor mij gewoon niet. Ik snap dat voor iemand die anders het stuur beet heeft het prima werkt, maar voor mij is het geen doen.

Ik kan ook wel in een positie rijden dat ik geen last heb van de nags, maar dat zit niet relaxed. Ik heb dan het gevoel dat ik aan mijn stuur hang. Ligt misschien aan mijn lengte, ik ben over de 2 meter, heb mijn stoel helemaal naar achter, stuur zo hoog mogelijk (anders zie ik IC niet en zitten mijn benen in de weg). Als ik mijn handen aan het stuur vasthoudt zoals je dat zou moeten doen (10 voor 2, kwart voor 3, wat je wil) dan heb ik tussen mijn romp en het stuur een aardige ruimte zitten waar mijn armen dan tussen "hangen". Dat gaat trekken, schouders hangen naar voren, continue kracht op je handen. Ik kan mij voorstellen dat iemand die korter is, meer gemiddelde lengte heeft, dat gevoel van trekken niet aanwezig is. Die kan misschien ook z'n arm laten rusten op bv. de armleuningen in de deur en middenconsole. Ik kan dat niet in de "aangeraden positie".

Ik ben een opa en rij als een opa. Mijn snelheid op auto(snel)wegen is zelden hoger dan 103 km/u. Je moet eens uitrekenen hoeveel sneller je op je bestemming bent met een hogere topsnelheid. Maakt, zeker in Nederland, amper wat uit.
Ik ben 1.83 meter en kan, met mijn linkerhand aan het stuur, comfortabel met mijn onderarm op de armsteun rusten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Je moet eens uitrekenen hoeveel sneller je op je bestemming bent met een hogere topsnelheid. Maakt, zeker in Nederland, amper wat uit.

Het is denk ik nog een gewoonte ding door mijn vorige auto, die alleen CC had, geen TACC. Ik rij lange stukken veel al 's nachts en ik kom zelden in de randstad. Spits is mij dan ook een onbekend fenomeen. In mijn vorige auto met CC kon ik met ~140 soms de hele rit afleggen zonder te hoeven corrigeren van snelheid doordat je eigenlijk alleen inhaalt.

Bij een lagere snelheid heb je dan dingen als auto's die naar je toe trekken, je inhalen, maar dan weer iets snelheid terugnemen waardoor jij ze weer inhaalt, en zo weer opnieuw. Of dat je dan auto's met 1 km/h verschil inhaalt, wat vervelend is als er dan verkeer van achter komt of je een vrachtauto nadert.

Wellicht veranderd het nog. Mijn vrouw noemt me al een bejaarde in het verkeer sinds de komst van de Tesla, omdat ik door TACC al minder inhaal. Vaak heb ik nu zoiets van 'ach, met 130 achter deze auto aan is ook prima'. Dat werkt met alleen CC niet.
 
  • Funny
Reactions: MarcelS
Het is denk ik nog een gewoonte ding door mijn vorige auto, die alleen CC had, geen TACC. Ik rij lange stukken veel al 's nachts en ik kom zelden in de randstad. Spits is mij dan ook een onbekend fenomeen. In mijn vorige auto met CC kon ik met ~140 soms de hele rit afleggen zonder te hoeven corrigeren van snelheid doordat je eigenlijk alleen inhaalt.

Bij een lagere snelheid heb je dan dingen als auto's die naar je toe trekken, je inhalen, maar dan weer iets snelheid terugnemen waardoor jij ze weer inhaalt, en zo weer opnieuw. Of dat je dan auto's met 1 km/h verschil inhaalt, wat vervelend is als er dan verkeer van achter komt of je een vrachtauto nadert.

Wellicht veranderd het nog. Mijn vrouw noemt me al een bejaarde in het verkeer sinds de komst van de Tesla, omdat ik door TACC al minder inhaal. Vaak heb ik nu zoiets van 'ach, met 130 achter deze auto aan is ook prima'. Dat werkt met alleen CC niet.
Heel herkenbaar, ben ook aanmerkelijk relaxter gaan rijden. En jouw verhaal over het met minimaal verschil in snelheid rijden onderschrijf ik ook, doodvermoeiend soms.
 
Niet gekocht, wel gekregen van Tesla.
Wat gaan we hier nou mee doen?
Volgende week meer hierover! en wellicht een grand opening....
6bf5b58f-674d-4288-94db-8e09a4b42931.jpg
 
Ik maak hier bij sommige geen vrienden mee, maar ik heb mijn AP buddy ontvangen.
Even uitwijkje gemaakt naar de snelweg: Wat een verademing!

Dure grap voor 4 magneetjes en een stuk metaal in een rubber omhulsel, maar het werkt perfect!

Hi Tozz, waar heb je de AP buddy gekocht? Ik wist niet van het bestaan, maar lijkt me super handig. Ik vind de interval nu gewoon vervelend geworden.