Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij zijn daar alleen maar mensen actief met een tesla. Als je mensen met een waterstofauto naar hun mening vraagt, weet ik het antwoord ook al.
Dat is het nu juist. Het gaat om de feiten niet om een mening...
Lees anders ffkes het stuk van Bas Heijne in het NRC van afgelopen zaterdag 5EB5C898-09EE-42BD-86A5-2DE8C407EB0E.jpeg
 
Van wat ik gelezen heb op technische websites en het Technisch Weekblad en gehoord van mijn oom die scheikunde leraar is, is dat als je waterstof combineert met CO2 je vergelijkbare kwaliteit hebt als aardgas. Mede hierdoor verlaag je de CO2.

Beste Wim,

valt het U ook op dat niet alle windmolens draaien terwijl het toch hard genoeg waait? Hier bij de N11 staan vier windmolens die eigenlijk al verkocht waren aan het buitenland om nieuwe subsidies op te strijken. Dit was 2014 en 2016 in het lokale nieuws doordat de molens niet economisch rendabel waren tov nieuwe subsidies. Ze staan er nog maar het feit dat de 4 windmolens van Heineken 99,9999% draaien van de beschikbare tijd staan de andere 4 in mij ogen veel te veel stil. Wat hier de rede van is weet ik niet en heb gevraagd aan follow the money om hier naar te kijken of het een diepgravend onderzoek waard is.

stel dat er meer windmolens om wat voor reden dan ook onnodig stil staan dan zouden die beter ingezet kunnen worden voor waterstof. In de industrie wordt heel veel waterstof gebruikt in productieprocessen dus productie van waterstof is nodig.

door meer waterstof te produceren bevorderen wij ook de ontwikkeling naar een efficiënter proces en door ontwikkeling.
 
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.
 
Wel eens bedacht hoe groot een redelijke waterstof centrale zou moeten zijn? Een enkele windmolen op zee heeft al meer capaciteit dan de grootste huidige elektrolysers. Dus klinkt in theorie leuk...maar wat is de praktijk.


Heeft u enig idee hoe groot de huidige “hub” van een turbine park is dat de stroom verzameld en naar land transporteert? 30x30 meter. Een bestaande olieplatform kan zo de basis vormen die staan er toch al. De grootste electrolyzing die gebouwd gaat worden op land wordt 40 Mw.
 
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.
Wel eens bedacht hoe groot een redelijke waterstof centrale zou moeten zijn? Een enkele windmolen op zee heeft al meer capaciteit dan de grootste huidige elektrolysers. Dus klinkt in theorie leuk...maar wat is de praktijk.
Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.
 
Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.
Dus naast iedere 35 windmolens zetten we een enorme "boortoren" neer om waterstof te produceren.
 
Moet een elektrolyzer met zoet of zout water gevoed worden? Anders heb je nog verliezen met het ontzilten.
Een electrolyser werkt alleen met hoogwaardig gedestilleerd water dat door mechanische dampcompressie (MDC) wordt verkregen.
De hoeveelheid energie per te verwerken 1000 liter water is16 kWh.
1 kg waterstof wordt gemaakt uit 10 liter water. Per kg waterstof is dus 0,16 kWh energie nodig om alleen het water te destilleren.
 
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.

Windmolens staan tot 2030 zo nu en dan enkele uren stil. Na 2030 wordt verwacht dat dit tussen 200 en 300 uur per jaar zal zijn. Geen basis voor een electrolyser. Lees hier waar het volgens alle Nederlandse netbeheerders naar toegaat.
https://www.ecn.nl/nl/flexnet/index.html

Brandstoffencellen zijn de grootste vernietigers van elektrische energie, 50% gaat verloren, terwijl er al 30% was verspeeld bij de elektrolyse.

En wilt u lezen hoe een waterstof woning niet jaarrond kan komen met zelfs 30 zonnepanelen?
Waterstofgate.nl - Waterstof huis Stad aan ’t Haringvliet met Solenco PowerBox

Mijn 5 jaar oude Tesla S85 rijdt 370 km op één lading, in de winter.
 
Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.
Dus naast iedere 35 windmolens zetten we een enorme "boortoren" neer om waterstof te produceren.
Yes - nog beter - hergebruik van oud boorplatform en hergebruik van oude gasleidingen om H2 aan land te brengen. In combinatie met electriciteitsleidingen omdat electriciteit die direct kan verbruikt beter direct verbruikt wordt met enkel transportverlies.
Een electrolyser werkt alleen met hoogwaardig gedestilleerd water dat door mechanische dampcompressie (MDC) wordt verkregen.
De hoeveelheid energie per te verwerken 1000 liter water is16 kWh.
1 kg waterstof wordt gemaakt uit 10 liter water. Per kg waterstof is dus 0,16 kWh energie nodig om alleen het water te destilleren.
De installatie die Tractebel ontwikkelt is op basis van zoutwater.