RobsEV
Active Member
Volgens mij zijn daar alleen maar mensen actief met een tesla. Als je mensen met een waterstofauto naar hun mening vraagt, weet ik het antwoord ook al.
Er is een verschil tussen meningen en onderbouwde feiten.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij zijn daar alleen maar mensen actief met een tesla. Als je mensen met een waterstofauto naar hun mening vraagt, weet ik het antwoord ook al.
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.Onzin!
Wel eens bedacht hoe groot een redelijke waterstof centrale zou moeten zijn? Een enkele windmolen op zee heeft al meer capaciteit dan de grootste huidige elektrolysers. Dus klinkt in theorie leuk...maar wat is de praktijk.Als er op zee een waterstof central gebouwd word heb je minder verliezen.
Moet een elektrolyzer met zoet of zout water gevoed worden? Anders heb je nog verliezen met het ontzilten.Als er op zee een waterstof central gebouwd word heb je minder verliezen.
Naar wat ik heb gelezen met zoet water. En bij voorkeur gezuiverd.Moet een elektrolyzer met zoet of zout water gevoed worden? Anders heb je nog verliezen met het ontzilten.
Wel eens bedacht hoe groot een redelijke waterstof centrale zou moeten zijn? Een enkele windmolen op zee heeft al meer capaciteit dan de grootste huidige elektrolysers. Dus klinkt in theorie leuk...maar wat is de praktijk.
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.
Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.Wel eens bedacht hoe groot een redelijke waterstof centrale zou moeten zijn? Een enkele windmolen op zee heeft al meer capaciteit dan de grootste huidige elektrolysers. Dus klinkt in theorie leuk...maar wat is de praktijk.
Dus naast iedere 35 windmolens zetten we een enorme "boortoren" neer om waterstof te produceren.Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.
Een electrolyser werkt alleen met hoogwaardig gedestilleerd water dat door mechanische dampcompressie (MDC) wordt verkregen.Moet een elektrolyzer met zoet of zout water gevoed worden? Anders heb je nog verliezen met het ontzilten.
U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.
Tractebel heeft een elektrolyser ontwikkelt voor Off-Shore Toepassing met een capaciteit van 400 MW. Zodra deze gerealiseerd worden krijgen we een transitie. Ook de 300 MW installatie die gepland wordt en Oostende en de 100 MW installatie in Delfzijl geven aan dat er iets beweegt. Windmolenparken worden ook veel sneller gebouwd. Zoals Pascal schrijft 1 windmolen op zee heeft een capaciteit van 12 MW.
Yes - nog beter - hergebruik van oud boorplatform en hergebruik van oude gasleidingen om H2 aan land te brengen. In combinatie met electriciteitsleidingen omdat electriciteit die direct kan verbruikt beter direct verbruikt wordt met enkel transportverlies.Dus naast iedere 35 windmolens zetten we een enorme "boortoren" neer om waterstof te produceren.
De installatie die Tractebel ontwikkelt is op basis van zoutwater.Een electrolyser werkt alleen met hoogwaardig gedestilleerd water dat door mechanische dampcompressie (MDC) wordt verkregen.
De hoeveelheid energie per te verwerken 1000 liter water is16 kWh.
1 kg waterstof wordt gemaakt uit 10 liter water. Per kg waterstof is dus 0,16 kWh energie nodig om alleen het water te destilleren.