Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan natuurlijk. Maar ik heb ervaren met de waterstof bussen in Groningen en Drente en met de verwarming op H2 van Stad aan 't Haringvliet, dat mijn bevindingen er niet toe doen. Ik heb mevr. Homan, gedeputeerde van Groningen, geconfronteerd met de extreme extra CO2 uitstoot van de H2 bussen. Ook heb ik haar gezegd dat het bereik van elektrische bussen dat van de H2 bussen inmiddels is voorbijgestreefd. Dat laatste geeft ze wel toe. Maar nu is het argument weer dat H2 innovatief is.

Ook Stad aan 't Haringvliet, gesteund door de Provincie Zuid-Holland, gaat gewoon door. Mevr Keuzenkamp, programmamanager voor dit project names de provincie, heb ik urenlang gesproken. Ze zijn niet onder de indruk van mijn berekeningen en vinden dat het allemaal geprobeerd moet worden.

Het Innovathuis, ook in Stad aan 't Haringvliet, heb ik benaderd en mijn berekeningen opgestuurd. Zij zouden jaarrond met H2 kunnen verwarmen en leven. Ik bewees dat dat maar maximaal 1 week is. Ze bedankten mij voor mijn berekeningen en zouden er op terugkomen. Dat is nu vier maanden geleden en je snapt het al, geen enkele reactie.

Alles wordt door subsidie gedreven en de lobby erachter is met belanghebbende als GasUnie, Gasterra, Stedin, Nouryon en vele andere bedrijven, ongekend krachtig.
Dit zou je dan met de Media kunnen delen, oftewel een andere waarheid. Vraag is of de media dan wel open kaart speelt.
 
Dat kan natuurlijk. Maar ik heb ervaren met de waterstof bussen in Groningen en Drente en met de verwarming op H2 van Stad aan 't Haringvliet, dat mijn bevindingen er niet toe doen. Ik heb mevr. Homan, gedeputeerde van Groningen, geconfronteerd met de extreme extra CO2 uitstoot van de H2 bussen. Ook heb ik haar gezegd dat het bereik van elektrische bussen dat van de H2 bussen inmiddels is voorbijgestreefd. Dat laatste geeft ze wel toe. Maar nu is het argument weer dat H2 innovatief is.

Ook Stad aan 't Haringvliet, gesteund door de Provincie Zuid-Holland, gaat gewoon door. Mevr Keuzenkamp, programmamanager voor dit project names de provincie, heb ik urenlang gesproken. Ze zijn niet onder de indruk van mijn berekeningen en vinden dat het allemaal geprobeerd moet worden.

Het Innovathuis, ook in Stad aan 't Haringvliet, heb ik benaderd en mijn berekeningen opgestuurd. Zij zouden jaarrond met H2 kunnen verwarmen en leven. Ik bewees dat dat maar maximaal 1 week is. Ze bedankten mij voor mijn berekeningen en zouden er op terugkomen. Dat is nu vier maanden geleden en je snapt het al, geen enkele reactie.

Alles wordt door subsidie gedreven en de lobby erachter is met belanghebbende als GasUnie, Gasterra, Stedin, Nouryon en vele andere bedrijven, ongekend krachtig.

Dat wordt dus Europese rekenkamer er op af sturen.
 
Ik zou vooral het verhaal over verdringing weglaten. Dat is een dubieus stuk. Een EV verdringt net zo goed als iets anders want het is niet nodig om de auto (al dan niet elektrisch) te nemen. Dat verhaal wordt ook niet gesnapt door politici.
Een EV kan op duurzame stroom rijden. Als die duurzame stroom in de electrolyser is verdwenen, rest nog slechts fossiele opwekking. Het rendement van een EV is 3 tot 4 keer zo hoog als van een H2 auto. Er is dan ook 3 tot 4 keer zoveel stroom nodig om H2 te maken voor hetzelfde aantal kilometers. En die extra stroom is niet meer beschikbaar voor EV's. Dan wordt er simpelweg overgeschakeld naar fossiele opwekking.
Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
En dubieus is het al helemaal niet. Gewoon tot tien kunnen tellen is voldoende om die logica te doorgronden.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Uiteraard niet. Maar als duurzame stroom door de electrolyser is opgesoupeerd blijft er simpelweg alleen grijze stroom over.
Een EV kan op duurzame stroom rijden. Als die duurzame stroom in de electrolyser is verdwenen, rest nog slechts fossiele opwekking. Het rendement van een EV is 3 tot 4 keer zo hoog als van een H2 auto. Er is dan ook 3 tot 4 keer zoveel stroom nodig om H2 te maken voor hetzelfde aantal kilometers. En die extra stroom is niet meer beschikbaar voor EV's. Dan wordt er simpelweg overgeschakeld naar fossiele opwekking.
Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
En dubieus is het al helemaal niet. Gewoon tot tien kunnen tellen is voldoende om die logica te doorgronden.
Ik ben het wel met @horta eens. Houd het simpel, bijvoorbeeld op niveau brugklas. Er is geen verdringing wanneer de verspilde elektriciteit door eigen, groene opwekking wordt verkregen, zoals Zwart Gat aan ‘t Haringvliet pretendeert. Dat je met de verspilde energie ook iets zinvols had kunnen doen, is sowieso de definitie van verspilling.
Te complexe redeneringen zetten de deur open voor allerlei ‘ja, maar stel dat...’ nonsens redeneringen.

KISS
 
Ik ben het wel met @horta eens. Houd het simpel, bijvoorbeeld op niveau brugklas. Er is geen verdringing wanneer de verspilde elektriciteit door eigen, groene opwekking wordt verkregen, zoals Zwart Gat aan ‘t Haringvliet pretendeert. Dat je met de verspilde energie ook iets zinvols had kunnen doen, is sowieso de definitie van verspilling.
Te complexe redeneringen zetten de deur open voor allerlei ‘ja, maar stel dat...’ nonsens redeneringen.
KISS
In Stad aan 't Haringvliet wordt aanvankelijk grijze waterstof gebruikt. Uiteindelijk groene stroom van windmolens uit de buurt.
Het onvermijdelijke gevolg is verdringing naar fossiel. Kijk maar eens naar het Excel sheetje Waterstof of elektrisch waar 1500 m3 aardgas verbranden rond 2835 kilo CO2 uitstoot oplevert. De route via waterstof levert meer dan 15.000 kg CO2 uitstoot op.
Ik kan het niet makkelijker maken.
 
Ik ben het wel met @horta eens. Houd het simpel, bijvoorbeeld op niveau brugklas. Er is geen verdringing wanneer de verspilde elektriciteit door eigen, groene opwekking wordt verkregen, zoals Zwart Gat aan ‘t Haringvliet pretendeert. Dat je met de verspilde energie ook iets zinvols had kunnen doen, is sowieso de definitie van verspilling.
Te complexe redeneringen zetten de deur open voor allerlei ‘ja, maar stel dat...’ nonsens redeneringen.

KISS
Ik begrijp de term verdringen van Wim wel degelijk. Het probleem is immers dat het al een bizarre uitdaging is om, wanneer we alles zeer efficiënt hebben ingericht, volledig duurzaam te worden. Dus iedere keuze die we maken die niet efficiënt is en al helemaal als het 3 a 4x meer energie vergt, zorgt er voor dat er dus niet volledig duurzaam kunnen worden. Of verdringing helemaal de juiste term is... Het is op z'n minst verspilling van duurzame energie waardoor fossiele energie onnodig noodzakelijk blijft.
 
Als er niemand tegengas geeft, heeft de waterstoflobby vrij baan.
We krijgen met H2 net zo'n situatie als nu met de kolencentrales. Er zijn er teveel gebouwd (subsidies ?), nu heeft iedereen spijt en worden veel investeringen vroegtijdig afgeschreven.