Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dit baart me toch wel weer zorgen. Er zullen volksstammen zijn die deze mooi verpakte onzin als waar zullen aannemen.
Nederlanders kijken alleen maar naar hun portemonnee. In Nederland zijn weer een record aan Volkswagens verkocht.
Pas als elektrisch rijden goedkoper wordt dan fossiel rijden gaat de gemiddelde Nederlander over. Het milieu en dat soort zaken is voor heel heel veel Nederlanders een ver van mijn bed show.
 
  • Like
Reactions: FVO
Nederlanders kijken alleen maar naar hun portemonnee. In Nederland zijn weer een record aan Volkswagens verkocht.
Pas als elektrisch rijden goedkoper wordt dan fossiel rijden gaat de gemiddelde Nederlander over. Het milieu en dat soort zaken is voor heel heel veel Nederlanders een ver van mijn bed show.
Daar heb je groot gelijk in. Men komt pas in beweging als het inderdaad goedkoper is en wel zodanig dat de nadelen van elektrisch rijden hier niet tegen opwegen. Of er komt een auto in beeld die men gewoon wil. (niet bedoeld als start van discussie hoor, geen zorgen).
 
En daar zijn we weer...
Fossiele industrie gaat miljarden extra in waterstof pompen
Aangekondigd in Davos (epicentrum van het Kwaad, volgens sommigen.)
...
De Hydrogen Council moet verder vooral ook gaan werken als een enorme lobbyclub. Zo roept het overheden op om fors te investeren in de noodzakelijk infrastructuur die gebruik van waterstof mogelijk moet maken.

Voor de volledigheid nog even alle deelnemende bedrijven op een rijtje: Air Liquide, Alstom, AngloAmerican, BMW, Daimler, Engie, Honda, Hyundai, Kawasaki, Shell, The Linde Group, Total en Toyota.
 
En daar zijn we weer...
Fossiele industrie gaat miljarden extra in waterstof pompen
Aangekondigd in Davos (epicentrum van het Kwaad, volgens sommigen.)

Ja, ik las het op Autoweek...met de te verwachten ruzie in de comments. Ik snap werkelijk niet waarom vast wordt gehouden aan H2. Afgezien van het feit dat bij het verbruiken van H2 geen CO2 vrijkomt en dat het een afvalproduct is van de chemische industrie, dan wel een petrochemisch product omdat het van aardgas te maken is (onder andere).

H2 als afvalgas...dus zal daar waarschijnlijk voor betaald moeten worden...CO2 niet uitstoten, levert geld op. 1 en 1 is 2 dan zeker?

Een brandstofcel an sich is mooie techniek en nog aardig overal in toe te passen. Maar dan toch op iets anders dan H2...bijvoorbeeld methanol (met water). Weliswaar CO2 uitstoot, maar geen luchtvervuiling. Leuke transitie voor schepen en vrachtwagens (geen NOx en SOx meer!)...totdat alles aan de accu kan. Maar misschien ben ik wel gek/onwetend/etc dat ik de voordelen van H2 niet kan verzinnen.
 
- je kan blijven produceren en distribueren, dus je blijft in business
- je weerhoudt de eindgebruikers van overgaan op alternatieven
- als die eenmaal flink geinvesteerd hebben in een waterstof auto weet je zeker dat ze jarenlang aan je vast zitten
- het voorkomt dat consumenten zich in de materie gaan verdiepen en gaan inzien hoe verslaafd de fossiele industrie hun altijd hebben gehouden aan een ongelovelijk inefficient systeem
- en je wellicht nog wel eens voor het gerecht gaan slepen vanwege de bewuste klimaatontwrichting en compleet gebrek aan enige inzet hier iets tegen te doen.

Met andere woorden: big $$$
 
  • Like
Reactions: Frank C and Keezje
Ik heb zojuist op Duurzaambedrijfsleven.nl een reactie gepost op de aankondiging van de 'Hydrogengang'. Tekst hieronder.

Wat een idiotie. Waterstof is een doodgeboren kind. Een waterstof tankstation kost 2,5 tot 3 miljoen euro. Daar kunnen maximaal 24 auto's per etmaal worden getankt. Het rendement van waterstof van 'well to wheel' is een 25%. Elektrische auto's hebben een ruim 3x hoger rendement.
Elektrisch laden kun je vaak thuis met stroom van zonnepanelen. Ik snap de olieboeren wel, kunnen ze weer veel geld maken met waterstof dat gemiddeld ten koste van veel elektriciteit moet worden opgewekt.
Tenslotte kost een waterstofauto tegen de 80 mille. De elektrische auto's vanaf 35.000 euro met een serieus bereik komen er in rap tempo aan.
Ik roep de overheid op geen subsidie te verlenen aan waterstof projecten. Weggegooide belastingcenten.
 
Ik denk dat het gevecht nog maar pas begonnen is...
H-bom: enorme auto- en oliebedrijven sluiten waterstofpact
Ik ben niet zo actief wat de politiek betreft naar zal toch de mij bekende kamerleden een mail met wat verheldering sturen. Dat heb ik ze een tijdje terug beloofd maar het was er nog niet van gekomen.
Ikzelf zie dit overigens als een ultieme poging om iets aan te pakken waar ze zelf niet in geloven maar wat voor de overle(ve)ring noodzakelijk lijkt. Maar in wat voor spagaat gaan ze nu toch. Neem Daimler. Recent nog gezegd dat diesel nog een lange toekomst heeft, daarnaast worden ze leider op EV gebied en nu ook nog waterstof.
Het is goed om elkaar aanvullende technieken te incorporeren, zoals Tesla dat doet met Solar, opslag in Powerwall en -Pack, een laadnetwerk en uiteraard de EV, waarmee ze de auto opnieuw hebben uitgevonden.
Maar doe dat niet met technieken die haaks op elkaar staan want dat is een beetje harikiri.

Mag ik een nieuwe term introduceren voor de waterstofcharger? Desperationcharger.
 
Ik ben niet zo actief wat de politiek betreft naar zal toch de mij bekende kamerleden een mail met wat verheldering sturen. Dat heb ik ze een tijdje terug beloofd maar het was er nog niet van gekomen.
Ikzelf zie dit overigens als een ultieme poging om iets aan te pakken waar ze zelf niet in geloven maar wat voor de overle(ve)ring noodzakelijk lijkt. Maar in wat voor spagaat gaan ze nu toch. Neem Daimler. Recent nog gezegd dat diesel nog een lange toekomst heeft, daarnaast worden ze leider op EV gebied en nu ook nog waterstof.
Het is goed om elkaar aanvullende technieken te incorporeren, zoals Tesla dat doet met Solar, opslag in Powerwall en -Pack, een laadnetwerk en uiteraard de EV, waarmee ze de auto opnieuw hebben uitgevonden.
Maar doe dat niet met technieken die haaks op elkaar staan want dat is een beetje harikiri.

Mag ik een nieuwe term introduceren voor de waterstofcharger? Desperationcharger.
Zet je mail dan hier maar in het topic, kunnen wij hem ook gebruiken.

Ik denk dat de onwetendenden vooral het heil zien omdat er "water" in het woord waterstof voor komt. En men dus denkt dat dit zomaar ergens kan geschept worden.
 
Ik heb zojuist op Duurzaambedrijfsleven.nl een reactie gepost op de aankondiging van de 'Hydrogengang'. Tekst hieronder.

Wat een idiotie. Waterstof is een doodgeboren kind. Een waterstof tankstation kost 2,5 tot 3 miljoen euro. Daar kunnen maximaal 24 auto's per etmaal worden getankt. Het rendement van waterstof van 'well to wheel' is een 25%. Elektrische auto's hebben een ruim 3x hoger rendement.
Elektrisch laden kun je vaak thuis met stroom van zonnepanelen. Ik snap de olieboeren wel, kunnen ze weer veel geld maken met waterstof dat gemiddeld ten koste van veel elektriciteit moet worden opgewekt.
Tenslotte kost een waterstofauto tegen de 80 mille. De elektrische auto's vanaf 35.000 euro met een serieus bereik komen er in rap tempo aan.
Ik roep de overheid op geen subsidie te verlenen aan waterstof projecten. Weggegooide belastingcenten.
Keep up the good work Wim!

Ik ben vandaag zeer chagrijnig en behoorlijk teleurgesteld over alles wat HIER wordt geschreven terwijl het ELDERS geschreven moet worden! :mad: