Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Tja als je dit artikel leest dan wordt maar weer bevestigd dat waterstof nog steeds de nodige risico’s met zich mee brengt.
Ze hebben niet opgelet tijdens de geschiedenisles :( Is en blijft een explosief goedje, is geintje met een ondertoontje (ik zou het niet in mijn leidingen willen).

 
Yes!

We gaan een waterstof fabriek bouwen op de Noordzee!

Een vermogen van maar liefst 500 MW aan electrolyser capaciteit!

Dat geeft 365 x 24 x 500 x 1.000 kWh aan opgenomen energie.

Met 55 kWh/kg of 55.000 kWh/ton H2 levert dat bijna 80.000 ton aan waterstof op. Bij 100% uptime.


Dat is ongeveer 10% van de huidige industriële consumptie van waterstof van Nederland. Waarvan ongeveer de helft in Zeeuws Vlaanderen door Yara en Dow wordt opgesoupeerd.
En nog exclusief de droom die Tata Steel bij IJmuiden voorhoudt.

Oftewel een druppel op een gloeiende plaat.

En de rest importeren als Ammonia via Rotterdam?
Als er 1 schip met Ammonia op de pieren bij Hoek van Holland loopt is het woningtekort in Zuid Holland opgelost. Bij gebrek aan bewoners.

Het real...
 
Yes!

We gaan een waterstof fabriek bouwen op de Noordzee!

Een vermogen van maar liefst 500 MW aan electrolyser capaciteit!

Dat geeft 365 x 24 x 500 x 1.000 kWh aan opgenomen energie.

Met 55 kWh/kg of 55.000 kWh/ton H2 levert dat bijna 80.000 ton aan waterstof op. Bij 100% uptime.


Dat is ongeveer 10% van de huidige industriële consumptie van waterstof van Nederland. Waarvan ongeveer de helft in Zeeuws Vlaanderen door Yara en Dow wordt opgesoupeerd.
En nog exclusief de droom die Tata Steel bij IJmuiden voorhoudt.

Oftewel een druppel op een gloeiende plaat.

En de rest importeren als Ammonia via Rotterdam?
Als er 1 schip met Ammonia op de pieren bij Hoek van Holland loopt is het woningtekort in Zuid Holland opgelost. Bij gebrek aan bewoners.

Het real...
Volgens mij zit je ergens niet goed in jouw berekening.
In Nederland wordt er ongeveer 10 miljard m3 waterstof geproduceerd.




Een waterstoffabriek van deze omvang produceert ongeveer 800 miljoen m3 waterstof bij 100% gebruik. Dus volgens mij hebben we al snel 100 van dit soort fabrieken nodig.
 
Het is ook weer te zot voor woorden dat ze die waterstoffabriek ergens in the middle of nowhere willen bouwen. Michael Liebreich zegt al jaren dat de enige logische plaats om waterstof te produceren is op de plek waar je het gaat gebruiken. Het is veel makkelijker en veiliger om de benodigde energie via stroomkabels op de juiste plek te krijgen dan buizen aan te leggen met alle risico's van dien.

Dat was overigens ook zo'n totaal idioot plan van Ad van Wijk een vijftal jaren geleden: een waterstofpijp tussen Nederland en Engeland. Hij heeft nooit gereageerd op mijn rekensommetje waarin duidelijk was dat het financiële waanzin is. Typisch Ad.
 
Het is dan wel geen waterstof, maar de lobby van de Duitse autoindustrie heeft duidelijk succes gehad met de lobby voor e-fuels. Blijft een bijzonder verhaal, eerst zijn ze voor alle voorgestelde maatregelen en nu hebben een compleet andere mening en de rest van de EU gaat erin mee.

 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Het is dan wel geen waterstof, maar de lobby van de Duitse autoindustrie heeft duidelijk succes gehad met de lobby voor e-fuels. Blijft een bijzonder verhaal, eerst zijn ze voor alle voorgestelde maatregelen en nu hebben een compleet andere mening en de rest van de EU gaat erin mee.



Artikel in de Volkskrant




Uit dat artikel


“Verbrandingsmotoren uitsluitend voor wagens die rijden op e-fuels blijven mogelijk. Volgens experts zullen die e-fuels zeer duur zijn. Om te voorkomen dat automobilisten met zo’n wagen er stiekem gewone benzine in gooien – die benzinepompen blijven nog jaren bestaan voor het oude wagenpark – komt er slimme software in de e-fuelwagens waardoor de motor het niet doet met de gewone, goedkopere brandstof.”


Dit gaat de transitie sowieso niet tegenhouden imo maar dit is wel weer een uitgelezen kans voor Old Auto om weer een fraude schandaal te veroorzaken.
 
Fraude, en ja, die dure e-fuels zijn veel te duur dus die moeten gesubsidieerd worden.
E-fuels moeten geproduceerd worden en daar is energie voor nodig. Naar mijn idee is dit verspilling van energie die je veel efficiënter kunt inzetten. Als het inderdaad veel duurder is dan volledig electrisch rijden zal het lastig worden om dit een succes te maken.
Ook bedrijven als Shell zullen blij zijn met e-fuels omdat de productie en distrubutie een beetje in lijn zal liggen met conventionele brandstoffen.
 
Als ik het goed begrijp, mogen er nog steeds schadelijke stoffen uit de uitlaat komen zolang de E-fuel Co2 neutraal wordt geproduceerd? Als dit zo is, wil dit zeggen dat er groene energie verspild wordt en we nog steeds schadelijke stoffen mogen inademen….waarom iemand hier gelukkig om kan worden, tart elke verbeelding.

(maar ik kan mij dus vergissen)
 
Het is natuurlijk verspilling van energie, maar daar gaat het bij Shell en anderen natuurlijk niet over. Daar gaat het over maar er zijn al tankstations en het rijbereik van een diesel is 1000km. Dat die e-fuels dan een godvermogen kosten, lossen we dan op met subsidies.

We gaan toch niet het zakenmodel van Shell en collega's omgooien, nee, dat wil Shell niet.
 
In 2035 en waarschijnlijk al veel eerder zal dat totaal geen issue zijn.

BEV’s zijn en zullen nog veel meer het economisch meest voordelig zijn om te rijden.

Dat er wellicht een niche ontstaat voor ICE Porsches en Ferrari’s op E-Fuels is nauwelijks relevant.

Ik zou het bijzonder vreemd vinden als er vanuit overheidswege een subsidie voor deze groep zou komen en het lijkt me ook politieke zelfmoord om zoiets in je partijprogramma te zetten.

Nu ik dit zo opschrijf schiet me ook te binnen waar die E van E-Fuel voor staat:

De E van Elite natuurlijk 😂
 
Ergens zijn de OEM’s in de op een na laatste fase van rouwverwerking aangekomen, namelijk onderhandelen:


99548429-1FE4-457E-B639-87BE32BC792B.jpeg



Er zijn ook voldoende CEO’s die al wel in de laatste fase zitten zoals de topman van Audi.



Vanaf 2026 full electric. Als ik zie dat Tesla nu in Q1 naar 23% ev marktaandeel toe kruipt in Europa geen moment te vroeg.

Adapt or Die.