Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
twee plaatjes die de verschillen tonen tussen BEV en FCEV
 

Attachments

  • E11A1D4C-4DBF-415B-94D8-B8A38C65C13F.jpeg
    E11A1D4C-4DBF-415B-94D8-B8A38C65C13F.jpeg
    140.8 KB · Views: 155
  • 0FAB254C-6CBE-4D7A-9F7F-BEC8096D1619.jpeg
    0FAB254C-6CBE-4D7A-9F7F-BEC8096D1619.jpeg
    64.9 KB · Views: 110
1671108671329.png

Het beste verhaal wat ik tot nu toe over "waterstof" heb gelezen.
Goed onderbouwd laat het zien wat er hype is, en wat er overblijft als de hype weggenomen wordt.
Zet adapten als "Kanzelier Olaf Scholz", "Japan’s Premier Fumio Kishida" en "Frans Timmermans, EU Vice-President voor de Europese Green Deal", te kakken met hun ongefundeerde adoratie van waterstof.

Wat punten daaruit:
Kijk naar de natuurkundige werkelijkheid (it’s the physics, stupid)
- Waterstof bevat veel energie per kg (33 kWh), prima voor raketbrandstof maar minder voor op aarde
- Waterstof vraagt veel volume. Een m3 vloeibaar waterstof weegt 72 kg, vergelijk bv. benzine (720 kg)
- Voor vloeibaar waterstof transport per tanker is alleen al 2,5 keer meer volume nodig dan bij LNG
- Hoge druk waterstof kost nog meer volume. Voor een vliegtuig is 4 keer zoveel ruimte nodig als bij kerosine.

Het hele veld van waterstof als energiedrager wordt uitgebreid behandeld. Ook e-fuel, ammonia, etc.

Wat conclusies:
Waterstof is alleen economisch te vervoeren in gasvorm, via een pijpleiding. Vergeet vloeibare waterstof, vanwege de slechte volumetrische energiedichtheid en moeilijkheden bij het hanteren. Het zal helemaal geen rol spelen als verhandelde grondstof.

Ammoniak o.b.v. waterstof zal worden verhandeld en vervoerd, voornamelijk voor gebruik bij de productie van kunstmest, plus als scheepsbrandstof. Het wordt niet gebruikt om normaal energie op te wekken, hoogstens voor langdurige opslag.

Schone methanol kan in de buurt van een bron van goedkope schone waterstof worden gemaakt. Een deel ervan zal over de hele wereld worden verscheept voor gebruik als chemische grondstof. E-brandstoffen – of het nu gaat om methanol, benzine, diesel of kerosine – zullen niet in grote hoeveelheden over de wereld worden verscheept vanwege de kosten, met als mogelijke uitzondering de luchtvaart.

Het is een lang verhaal, in (goed leesbaar) Engels, maar de moeite van het lezen waard. 👌
Link: Liebreich: The unbearable lightness of hydrogen
 
En weer een gevalletje tegen beter weten in geld over de balk gooien. En dan noodgedwongen tot inkeer komen.
Waterstofbussenproject (3x woordwaarde) beëindigd in Duitsland.

 
@RobsEV en @Nowyony : dank!
Ik lees overigens de nodige zaken die hier in dit draadje al vanaf 2015 werden geroepen.
De lobby van de bestaande industrie is echter enorm.
Die doet alles om te overleven.
Bij het FD kan je een gratis account aanmaken en dan kan je 5 artikelen per week of maand ik weet het niet zeker lezen zonder dat je moet betalen.
 
@RobsEV en @Nowyony : dank!
Ik lees overigens de nodige zaken die hier in dit draadje al vanaf 2015 werden geroepen.
De lobby van de bestaande industrie is echter enorm.
Die doet alles om te overleven.
Emissievrij? Ja hoor, echt waar. Waterstof moleculen zijn zo klein dat ze dwars door staal heen diffunderen dus vrij komen. Daar kan ook de Gasunie helemaal niets tegen doen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV