Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb toch maar even de moeite genomen om zijn patent door te lezen. Ik zie niet helemaal in wat er echt vernieuwend aan is maar het is ook niet mijn vakgebied. Wat er wel in het document staat, en wat in de artikelen van de diverse Telegraaf sites gevoegelijk niet vermeld wordt, is de energiedichtheid van het geheel. En daar gaat het weer op stuklopen. De beste performance zegt hij te halen met Al(BH4)3. En dat is een bedroevende 4,5 kWh/kg. Om het equivalent van een MS 90D te hebben moet je dus nog altijd meer dan 40 liter tanken (8 liter Al(BH4)3 plus 12 liter H2O) en ook de restproducten (Al(OH)3 en B(OH)3 weer terugpompen. Dit is rekeninghoudend met een 50% efficientie voor het omzetten van de H2 in elektriciteit. Bijkomend probleem is dat het goedje bij 45 graden al verdamt en dat maakt het eigenlijk ongeschikt.
Het goedje waar in het Telegraaf stukje over gesproken wordt, NaBH4 haalt maar 3 kWh/kg. Dat betekent dus dat je 60 liter nodig hebt om 350-400 werkelijke kilometers te rijden. En dat is toch echt heel andere koek dan de 240 km/kg waar de uitvinder over rept.

Conclusie van het onwetenschappelijk bureau van TMC: ONWAAR.
Misschien kun je dit eens herhalen in https://www.linkedin.com/pulse/het-...icle:7156639522013170157,6235736152087896064) in een reply op de post van Henk ten Kley?

(Edit: grappig, ik zie een smiley in het linkje verschijnen. Het linkje werkt wel).
 
Een tijdje geleden hebben we de discussie al eens gevoerd in een ander draadje maar ik voel nu de nood om het hier toch nog eens naar boven te brengen: wat te doen als je zoals ik jaarlijks 18.000 kWh elektriciteit verbruikt (servers, tesla, zwembad met wp lucht/water, inverter koeling lucht/lucht) in een doorgedreven geisoleerd ruim modern gebouw met veel glas, en daarnaast 20.000 kWh aardgas voor verwarming en warm water (brink HR luchtverwarming waar ook een wp op zit maar die enkel voor koelen gebruikt wordt aangezien verwarmen veel goedkoper is op gas). Ik kan enkel pv-panelen leggen in de tuin en dan nog max 10 kWp (reglementering), onvoldoende om mijn eigen verbruik te dekken. Nu heb ik een aanbieding voor zo'n BlueGen toestel dat claimt 13.000 kWh per jaar te leveren door kraken van aardgas (dus geen verbranding!) waarbij de restwarmte gebruikt kan worden voor verwarming. Ze vergelijken de BlueGen met een 10 kWp pv installatie en rekenen voor dat beide opties na 8j terugverdiend zijn maar dat daarna de BlueGen wel significant meer besparing oplevert dan de pv installatie. Zelfs wat CO2 betreft zou het er niet slecht uit zien, al is pv daar wel de winnaar natuurlijk. Daarnaast worden er in Vlaanderen nog beperkte subsidies gegeven voor zgn. "kwalitatieve warmtekrachtkoppeling".
Een mening zal iedereen wel hebben, maar heeft er ook iemand ervaring met deze techniek?
 
Iemand geïnteresseerd in een college "Waterstof voor dummy's" ?
Goed op weg met waterstof
Er zouden toch geïnteresseerden te vinden moeten zijn...

Uit het draadje https://www.linkedin.com/pulse/het-...icle:7156639522013170157,6235736152087896064) :

[kwoot]
R** P**
International Technical Manager Basic Insulation at R** International A/S
Er vanuit gaande dat in de toekomst waterstof alleen nog uit water gemaakt wordt en alle auto's op waterstof rijden; Hoeveel water hebben we daar dan voor nodig? En is dat er wel?
[unkwoot]

o_O

(naam en bedrijfsnaam heb ik maar even weggelaten)
 
  • Funny
Reactions: ebullio
Ik bedacht dit weekend: als we er eens vier of vif konden lenen of huren, leeg rijden, naar een van de vele :D H2 pompstations rijden, videootje maken en vastleggen hoe snel je dan echt weer on the road bent..?

Of misschien nog beter:

Een roadtrip challenge, 1500 km rijden met 4 Tesla's en 4 H2's, uitraard gepland langs SuC:s en H2 stations.
 
Last edited:
Ik bedacht dit weekend: als we er eens vier of vif konden lenen of huren, leeg rijden, naar een van de vele :D H2 pompstations rijden, videootje maken en vastleggen hoe snel je dan echt weer on the road bent..?

Of misschien nog beter:

Een roadtrip challenge, 1500 km rijden met 4 Tesla's en 4 H2's, uitraard gepland langs SuC:s en H2 stations.
Met 4 Likes heb ik alvast vier Tesla's te pakken voor de challenge ( :rolleyes: ), voor vier H2 auto's heb ik met een PM hulp van een hogere autoriteit ingeroepen.
 
Last edited: