TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Waterstof of elektrisch

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, Oct 24, 2015.

  1. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,301
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    het bedrag dat je noemt voor elektra is accijns en btw. de accijns is 11ct, dus ca 2,3 per km.
     
  2. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Bedankt voor je research. In feite komt het er dus op neer dat ook dit transport, en vrachtauto's best elektrisch kan worden ingevuld mits er maar voldoende batterijen gemaakt worden.
    Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een kunstmatige omweg is om bestaande belangen te dienen of veilig te stellen en niet veel (meer) te maken heeft met duurzaamheid nu de echte oplossing eigenlijk op de deurmat ligt.

    Wie vertelt het onze regeringen? Wat doen de technische universiteiten? Die kunnen hier ook, gevraagd of ongevraagd, advies uitbrengen aan de beleidsmakers en waarschijnlijk doen zij dat ook wel.

    We hebben nu hier een mooie vestiging van Tesla, maar willen we niet ook graag straks een rol spelen in de bouw van Model 3? Dat zal niet vanzelf gaan. Elon is hier heel duidelijk over. De fabriek moet in de buurt staan van de plek waar de batterijen worden gemaakt. Dat zien we in CA/NV en over een paar jaar zal eenzelfde combinatie in China staan.

    Als we mee willen doen moeten we nu de condities scheppen om vestiging van een europese gigafactory op bijvoorbeeld een Maasvlakte mogelijk te maken. Daarmee staat ook de deur open voor een echte fabriek voor Model 3 binnen een straal van zo'n 100 km. Het zal een enorm aantal kwalitatief goede banen opleveren en Nederland en België weer terugbrengen op een niveau dat we ooit hadden.

    Nog even de bus. Stel je een reisje naar de skigebieden voor. Ergens zal een pauze worden ingebouwd, dat gebeurt nu natuurlijk ook, en in dat uurtje kan de bus weer flink bijladen. En dat kan wellicht ook nog wel sneller want een batterijcel kan in iets meer dan een uur helemaal vol geladen worden als het moet, 90% is beter, als er maar genoeg stroom is.

    Hé, is dat niet exact dezelfde situatie die we twee jaar geleden hadden toen de eerste SuC's er kwamen?

    Als nu elke € die opzij wordt gelegd voor het doodgeboren kindje "waterstof" wordt aangewend om bovenstaande doelen te verwezenlijken dan komen we snel verder. Anders is bijvoorbeeld Duitsland ons voor want daar beweegt heel veel in en rond de oude autoindustrie.
     
  3. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,782
    Location:
    Den Haag
    Forget it. Er zijn zelfs TU hoogleraren die waterstof actief promoten, zoals Ad van Wijk (TU Delft): A sustainable energy supply for everyone | Blog of Prof. dr. Ad van Wijk (TUDelft)

    Zijn TEDx talk over waterstof:
    Rethinking the power of cars: Ad van Wijk at TEDxGroningen - YouTube
    Hij maakt zich druk over de energieverspilling van een deurbel, maar blijkbaar niet over die van een waterstof auto t.o.v. een elektrische auto...

    Zijn boek 'Our Car as a Power Plant':
    http://www.profadvanwijk.com/wp-content/uploads/2014/02/our-car-as-power-plant-ad-van-wijk.pdf

    In het boek wordt vooral vergeleken met conventionele auto's en elektrische auto's worden makkelijk aan de kant geschoven:

    However, electric driving with batteries has two main disadvantages. The range is limited and the charging time long. An electric car has a battery capacity between 20 to 30 kWh. With this electricity such a car can drive between 100 and 300 km. To recharge the batteries at home or near the office you need to be connected to the electricity grid for 6 to 8 hours. There are fast chargers on the market but even then more than 10 minutes for recharging is required. A gasoline car has a gasoline tank with 50 to 55 liter and therefore a range of about 700-1,000 km. Such a tank can be fueled in about 1 to 2 minutes. So charging time and range for an electric car are certainly not up to standards.

    Het verhaal is onderdeel van the Green Village

    En Shell doet hier natuurlijk vrolijk aan mee:
    De mobiele elektriciteitscentrale - Shell partner in proefproject Delft - Nederland
     
  4. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,443
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
  5. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,782
    Location:
    Den Haag
    Ja, leuk verhaal weer.

    Net als elektrische auto’s voldoen ze aan alle milieueisen. Ze stoten geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Waterstof kan duurzaam worden geproduceerd en ligt daarmee zelfs een neuslengte voor op stroom uit het stopcontact, die nog vaak in kolencentrales wordt opgewekt. Bovendien bevatten accu’s veel moeilijk afbreekbare stoffen.

    Duurzaam opgewekte waterstof (die in de praktijk nog niet voorkomt) vergelijken met kolenstroom. Hoe krom kun je het maken...!?
     
  6. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,443
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ernstiger vind ik het dat man overal dit evangelie aan het verkondigen is. Is dit niet een gesponsorde leerstoel?

    Ooit stond onze Ad zelfs in de Quote 500, maar dat is niet helemaal goed afgelopen.

     
  7. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Dus als vanouds Wiens brood men eet ........
     
  8. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,782
    Location:
    Den Haag
  9. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    726
    Location:
    Netherlands
    Lijkt me wel ...
     
  10. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,345
    Location:
    Eindhoven
    (sorry dit gaat off topic)
    Ik zou het graag met je eens willen zijn, maar als ik bij Groene energie waar je blij van wordt
    (mijn energieleverancier) bijv. 10.000kWh verbruik in hun tariefcalculator invul, dan geven ze 1490 euro per jaar overheidsheffingen op, en dat is nog voordat de btw erbij geteld wordt... Zo kom ik op die circa 15ct accijns. (daar gaat dan later wel nog een vaste heffingskorting van €377,37 af, die ik in het verhaal hierboven niet heb meegenomen omdat die niet afhankelijk is van het verbruik).
     
  11. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,301
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    #91 Pascal-R, Nov 1, 2015
    Last edited: Nov 1, 2015
    Ik zou even hier kijken...Net onder de 12ct per kWh. Als jouw energieleverancier iets anders zegt, zou ik toch overwegen over te stappen.:scared:
     
  12. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,345
    Location:
    Eindhoven
    Ah ja je hebt gelijk, heb het ook nog even nagekeken op mijn contract en het klopt. Ze geven in hun calculator alles inclusief btw weer maar vermelden in de optelling ook nog eens de btw, waardoor het dan weer lijkt of de elementen ex. btw zijn, daardoor maakte ik die fout.
    Iets minder accijns per km dus voor elektrische auto's.
     
  13. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,443
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    In Duitsland zijn ze bezig met een vergelijkende trip tussen een Tesla en een waterstofbom, de Toyota Mirai. Een van de dingen die me meteen opviel is dat Toyota ook hier ruim omgaat met de officiële verbruikscijfers. In de praktijk blijkt het verbruik 20% hoger, ofwel 1.2 kilo waterstof per 100 kilometer.

    Verder wordt vermeld dat Shell van plan is om in Duitsland 400 tankstations klaar te hebben in 2023. Best ambitieus! Het duidelijk dat Shell dit ziet als een belangrijke vervanging voor hun huidige fossiele business.

    Toyota Mirai dampft an Tesla vorbei - Hält der Vorsprung? - manager magazin
     
  14. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    We zullen dit soort acties nog wel vaker gaan zien. Voorlopig moeten we het eerst nog maar eens zien. Over vijf jaar haalt een EV, als men het daarbij passende batterijpakket koopt, moeiteloos 700 km en laden zal minstens 2 x zo snel gaan als nu. En betaalt Shell het zelf, of Toyota? Het zal wel weer de belastingbetaler zijn.
     
  15. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,562
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Bij de opening van het ambitieuze EnTranCe door Koning Willem-Alexander afgelopen maand in Groningen - een toekomstgerichte organisatie om de Energie Transitie te versnellen, mooi initiatief - stond ook een personenbus op waterstof. Ik heb me nader laten informeren omdat de bus wat onhandig geparkeerd leek en een paar dagen later nog steeds op dezelfde plaats stond. Nu blijkt dat die bus technisch nog helemaal niet af is. :tongue: Hij kan inderdaad rijden op waterstof - en slechts waterstof heb ik begrepen. Probleempje is bijvoorbeeld nog de actieradius. Hij stopt na een rit van... 8 kilometer!!! De bus had het vertrekpunt net niet meer kunnen halen nadat onze koning er op stond om een stukje in die bus te rijden... :smile:
     
  16. Gerardf

    Gerardf Active Member

    Joined:
    Sep 16, 2013
    Messages:
    1,420
    Location:
    Beusichem, The Netherlands
  17. Rla

    Rla Member

    Joined:
    Mar 28, 2013
    Messages:
    311
    Location:
    Belgium, Waasland
    Snel een jerrycan laten vullen bij het waterstof station om de hoek? :p
     
  18. gelden

    gelden Well-Known Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    5,566
    Location:
    Breda, Netherlands
    Een waterstofauto van de TU Delft heeft een sneller rondje over Zandvoort gemaakt dan de Tesla Roadster:
    Deze waterstofauto verbreekt het record van Tesla op Zandvoort - Groen7

    En wat kunnen we daaruit afleiden volgens JP?
    Jan Peter Balkenende, oud-premier en ambassadeur van Forze: “Het officiële record is op 3 november gereden en toont aan dat waterstof de toekomst heeft.”
    :rolleyes:
     
  19. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #99 Hans Noordsij, Nov 17, 2015
    Last edited: Nov 17, 2015
    Meestal heb ik niet veel op met de reacties, maar deze vind ik wel leuk:

    Schermafbeelding 2015-11-17 om 15.49.44.png

    Overigens, wat zou de P90DL hier doen? Als hij sneller is, heeft dan ineens de batterij de toekomst?
     
  20. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,301
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Some een enigszins flauwe opmerking op een ander forum om de draak te steken met alle onzinnige stellingen moet kunnen toch...
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC