't is een kwestie van genoeg accu's meenemen... 500kWh LiFePO4, een 80kW/140kW motor met 600Nm/1000Nm koppel (ik denk dat die spec wel nominaal/maximaal zal zijn). Ter vergelijking, de klassieke S85 heeft een 50kW (nominaal) motor.
Opladen hebben ze blijkbaar ook over nagedacht en het ding niet uitgerust met een 3,7kW ladertje, maar met een 600V DC lader. 4 tot 8 uur laadtijd volgens de spec.
(google en de isp schreeuwen moord en brand als ik die site van Brighsun bezoek dus de link van het bedrijf zelf moet je maar even zelf googlen en op eigen risico bezoeken, anders had ik hem hier erin geplakt).
In het artikel gaat het over 1004 km range, maar in de spec staat 800+ km range bij 'economy mode driving'.
Maar inderdaad, waterstof heeft hier niks te zoeken.
Bedankt voor je research. In feite komt het er dus op neer dat ook dit transport, en vrachtauto's best elektrisch kan worden ingevuld mits er maar voldoende batterijen gemaakt worden.
Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een kunstmatige omweg is om bestaande belangen te dienen of veilig te stellen en niet veel (meer) te maken heeft met duurzaamheid nu de echte oplossing eigenlijk op de deurmat ligt.
Wie vertelt het onze regeringen? Wat doen de technische universiteiten? Die kunnen hier ook, gevraagd of ongevraagd, advies uitbrengen aan de beleidsmakers en waarschijnlijk doen zij dat ook wel.
We hebben nu hier een mooie vestiging van Tesla, maar willen we niet ook graag straks een rol spelen in de bouw van Model 3? Dat zal niet vanzelf gaan. Elon is hier heel duidelijk over. De fabriek moet in de buurt staan van de plek waar de batterijen worden gemaakt. Dat zien we in CA/NV en over een paar jaar zal eenzelfde combinatie in China staan.
Als we mee willen doen moeten we nu de condities scheppen om vestiging van een europese gigafactory op bijvoorbeeld een Maasvlakte mogelijk te maken. Daarmee staat ook de deur open voor een echte fabriek voor Model 3 binnen een straal van zo'n 100 km. Het zal een enorm aantal kwalitatief goede banen opleveren en Nederland en België weer terugbrengen op een niveau dat we ooit hadden.
Nog even de bus. Stel je een reisje naar de skigebieden voor. Ergens zal een pauze worden ingebouwd, dat gebeurt nu natuurlijk ook, en in dat uurtje kan de bus weer flink bijladen. En dat kan wellicht ook nog wel sneller want een batterijcel kan in iets meer dan een uur helemaal vol geladen worden als het moet, 90% is beter, als er maar genoeg stroom is.
Hé, is dat niet exact dezelfde situatie die we twee jaar geleden hadden toen de eerste SuC's er kwamen?
Als nu elke € die opzij wordt gelegd voor het doodgeboren kindje "waterstof" wordt aangewend om bovenstaande doelen te verwezenlijken dan komen we snel verder. Anders is bijvoorbeeld Duitsland ons voor want daar beweegt heel veel in en rond de oude autoindustrie.