Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat het wel meevalt met die accijns inkomsten, er wordt over diesel minder accijns (per gereden kilometer) geheven dan over elektriciteit.
De accijns op een kWh elektriciteit is (voor de gewone consument die minder dan 10000kWh per jaar afneemt) circa 15ct, oftewel circa 3,5ct per gereden kilometer in een Tesla.
De accijns op een liter diesel is circa 48ct, dat komt bij een verbruik van zeg 1 op 18 op ongeveer 2,7ct per gereden kilometer. Pas bij een verbruik van 1 op 14 kom je op dezelfde accijns per gereden kilometer terecht als bij elektriciteit.
(NL prijzen)

Benzine heeft wel een hogere accijns per kilometer, maar met benzineauto's worden over het algemeen minder kilometers gereden, dus dat valt waarschijnlijk wel weg tegen de lagere accijns op diesel.

Lood om oud ijzer dus.
het bedrag dat je noemt voor elektra is accijns en btw. de accijns is 11ct, dus ca 2,3 per km.
 
't is een kwestie van genoeg accu's meenemen... 500kWh LiFePO4, een 80kW/140kW motor met 600Nm/1000Nm koppel (ik denk dat die spec wel nominaal/maximaal zal zijn). Ter vergelijking, de klassieke S85 heeft een 50kW (nominaal) motor.
Opladen hebben ze blijkbaar ook over nagedacht en het ding niet uitgerust met een 3,7kW ladertje, maar met een 600V DC lader. 4 tot 8 uur laadtijd volgens de spec.
(google en de isp schreeuwen moord en brand als ik die site van Brighsun bezoek dus de link van het bedrijf zelf moet je maar even zelf googlen en op eigen risico bezoeken, anders had ik hem hier erin geplakt).
In het artikel gaat het over 1004 km range, maar in de spec staat 800+ km range bij 'economy mode driving'.

Maar inderdaad, waterstof heeft hier niks te zoeken.

Bedankt voor je research. In feite komt het er dus op neer dat ook dit transport, en vrachtauto's best elektrisch kan worden ingevuld mits er maar voldoende batterijen gemaakt worden.
Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een kunstmatige omweg is om bestaande belangen te dienen of veilig te stellen en niet veel (meer) te maken heeft met duurzaamheid nu de echte oplossing eigenlijk op de deurmat ligt.

Wie vertelt het onze regeringen? Wat doen de technische universiteiten? Die kunnen hier ook, gevraagd of ongevraagd, advies uitbrengen aan de beleidsmakers en waarschijnlijk doen zij dat ook wel.

We hebben nu hier een mooie vestiging van Tesla, maar willen we niet ook graag straks een rol spelen in de bouw van Model 3? Dat zal niet vanzelf gaan. Elon is hier heel duidelijk over. De fabriek moet in de buurt staan van de plek waar de batterijen worden gemaakt. Dat zien we in CA/NV en over een paar jaar zal eenzelfde combinatie in China staan.

Als we mee willen doen moeten we nu de condities scheppen om vestiging van een europese gigafactory op bijvoorbeeld een Maasvlakte mogelijk te maken. Daarmee staat ook de deur open voor een echte fabriek voor Model 3 binnen een straal van zo'n 100 km. Het zal een enorm aantal kwalitatief goede banen opleveren en Nederland en België weer terugbrengen op een niveau dat we ooit hadden.

Nog even de bus. Stel je een reisje naar de skigebieden voor. Ergens zal een pauze worden ingebouwd, dat gebeurt nu natuurlijk ook, en in dat uurtje kan de bus weer flink bijladen. En dat kan wellicht ook nog wel sneller want een batterijcel kan in iets meer dan een uur helemaal vol geladen worden als het moet, 90% is beter, als er maar genoeg stroom is.

Hé, is dat niet exact dezelfde situatie die we twee jaar geleden hadden toen de eerste SuC's er kwamen?

Als nu elke € die opzij wordt gelegd voor het doodgeboren kindje "waterstof" wordt aangewend om bovenstaande doelen te verwezenlijken dan komen we snel verder. Anders is bijvoorbeeld Duitsland ons voor want daar beweegt heel veel in en rond de oude autoindustrie.
 
Wie vertelt het onze regeringen? Wat doen de technische universiteiten? Die kunnen hier ook, gevraagd of ongevraagd, advies uitbrengen aan de beleidsmakers en waarschijnlijk​ doen zij dat ook wel.

Forget it. Er zijn zelfs TU hoogleraren die waterstof actief promoten, zoals Ad van Wijk (TU Delft): A sustainable energy supply for everyone | Blog of Prof. dr. Ad van Wijk (TUDelft)

Zijn TEDx talk over waterstof:
Rethinking the power of cars: Ad van Wijk at TEDxGroningen - YouTube
Hij maakt zich druk over de energieverspilling van een deurbel, maar blijkbaar niet over die van een waterstof auto t.o.v. een elektrische auto...

Zijn boek 'Our Car as a Power Plant':
http://www.profadvanwijk.com/wp-content/uploads/2014/02/our-car-as-power-plant-ad-van-wijk.pdf

In het boek wordt vooral vergeleken met conventionele auto's en elektrische auto's worden makkelijk aan de kant geschoven:

However, electric driving with batteries has two main disadvantages. The range is limited and the charging time long. An electric car has a battery capacity between 20 to 30 kWh. With this electricity such a car can drive between 100 and 300 km. To recharge the batteries at home or near the office you need to be connected to the electricity grid for 6 to 8 hours. There are fast chargers on the market but even then more than 10 minutes for recharging is required. A gasoline car has a gasoline tank with 50 to 55 liter and therefore a range of about 700-1,000 km. Such a tank can be fueled in about 1 to 2 minutes. So charging time and range for an electric car are certainly not up to standards.

Het verhaal is onderdeel van the Green Village

En Shell doet hier natuurlijk vrolijk aan mee:
De mobiele elektriciteitscentrale - Shell partner in proefproject Delft - Nederland
 
Voor de liefhebbers lijkt me dit een leuk artikel om de discussie aan te gaan:
Concurreert de waterstofauto de stekkerauto van de weg? | A sustainable energy supply for everyone

Ja, leuk verhaal weer.

Net als elektrische auto’s voldoen ze aan alle milieueisen. Ze stoten geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Waterstof kan duurzaam worden geproduceerd en ligt daarmee zelfs een neuslengte voor op stroom uit het stopcontact, die nog vaak in kolencentrales wordt opgewekt. Bovendien bevatten accu’s veel moeilijk afbreekbare stoffen.

Duurzaam opgewekte waterstof (die in de praktijk nog niet voorkomt) vergelijken met kolenstroom. Hoe krom kun je het maken...!?
 
Ja, leuk verhaal weer.

Net als elektrische auto’s voldoen ze aan alle milieueisen. Ze stoten geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Waterstof kan duurzaam worden geproduceerd en ligt daarmee zelfs een neuslengte voor op stroom uit het stopcontact, die nog vaak in kolencentrales wordt opgewekt. Bovendien bevatten accu’s veel moeilijk afbreekbare stoffen.

Duurzaam opgewekte waterstof (die in de praktijk nog niet voorkomt) vergelijken met kolenstroom. Hoe krom kun je het maken...!?

Ernstiger vind ik het dat man overal dit evangelie aan het verkondigen is. Is dit niet een gesponsorde leerstoel?

Ooit stond onze Ad zelfs in de Quote 500, maar dat is niet helemaal goed afgelopen.

In 1984 he co-founded the sustainable energy knowledge company Ecofys, which eventually grew into Econcern. As chairman of the executive board he lead and developed Econcern into a company with 1200 people in more than 20 countries, sharing the mission ‘A sustainable energy supply for everyone’. Until its bankruptcy in 2009 as a result of the financial crisis. Econcern was the holding company of Ecofys, Ecostream, Evelop, OneCarbon and Ecoventures.
 
(sorry dit gaat off topic)
het bedrag dat je noemt voor elektra is accijns en btw. de accijns is 11ct, dus ca 2,3 per km.
Ik zou het graag met je eens willen zijn, maar als ik bij Groene energie waar je blij van wordt
(mijn energieleverancier) bijv. 10.000kWh verbruik in hun tariefcalculator invul, dan geven ze 1490 euro per jaar overheidsheffingen op, en dat is nog voordat de btw erbij geteld wordt... Zo kom ik op die circa 15ct accijns. (daar gaat dan later wel nog een vaste heffingskorting van €377,37 af, die ik in het verhaal hierboven niet heb meegenomen omdat die niet afhankelijk is van het verbruik).
 
(sorry dit gaat off topic)

Ik zou het graag met je eens willen zijn, maar als ik bij Groene energie waar je blij van wordt
(mijn energieleverancier) bijv. 10.000kWh verbruik in hun tariefcalculator invul, dan geven ze 1490 euro per jaar overheidsheffingen op, en dat is nog voordat de btw erbij geteld wordt.

Ik zou even hier kijken...Net onder de 12ct per kWh. Als jouw energieleverancier iets anders zegt, zou ik toch overwegen over te stappen.:scared:
 
Last edited:
Ik zou even hier kijken...Net onder de 12ct per kWh. Als jouw energieleverancier iets anders zegt, zou ik toch overwegen over te stappen.:scared:
Ah ja je hebt gelijk, heb het ook nog even nagekeken op mijn contract en het klopt. Ze geven in hun calculator alles inclusief btw weer maar vermelden in de optelling ook nog eens de btw, waardoor het dan weer lijkt of de elementen ex. btw zijn, daardoor maakte ik die fout.
Iets minder accijns per km dus voor elektrische auto's.
 
In Duitsland zijn ze bezig met een vergelijkende trip tussen een Tesla en een waterstofbom, de Toyota Mirai. Een van de dingen die me meteen opviel is dat Toyota ook hier ruim omgaat met de officiële verbruikscijfers. In de praktijk blijkt het verbruik 20% hoger, ofwel 1.2 kilo waterstof per 100 kilometer.

Verder wordt vermeld dat Shell van plan is om in Duitsland 400 tankstations klaar te hebben in 2023. Best ambitieus! Het duidelijk dat Shell dit ziet als een belangrijke vervanging voor hun huidige fossiele business.

Toyota Mirai dampft an Tesla vorbei - Hält der Vorsprung? - manager magazin
 
In Duitsland zijn ze bezig met een vergelijkende trip tussen een Tesla en een waterstofbom, de Toyota Mirai. Een van de dingen die me meteen opviel is dat Toyota ook hier ruim omgaat met de officiële verbruikscijfers. In de praktijk blijkt het verbruik 20% hoger, ofwel 1.2 kilo waterstof per 100 kilometer.

Verder wordt vermeld dat Shell van plan is om in Duitsland 400 tankstations klaar te hebben in 2023. Best ambitieus! Het duidelijk dat Shell dit ziet als een belangrijke vervanging voor hun huidige fossiele business.

Toyota Mirai dampft an Tesla vorbei - Hält der Vorsprung? - manager magazin

We zullen dit soort acties nog wel vaker gaan zien. Voorlopig moeten we het eerst nog maar eens zien. Over vijf jaar haalt een EV, als men het daarbij passende batterijpakket koopt, moeiteloos 700 km en laden zal minstens 2 x zo snel gaan als nu. En betaalt Shell het zelf, of Toyota? Het zal wel weer de belastingbetaler zijn.
 
Bij de opening van het ambitieuze EnTranCe door Koning Willem-Alexander afgelopen maand in Groningen - een toekomstgerichte organisatie om de Energie Transitie te versnellen, mooi initiatief - stond ook een personenbus op waterstof. Ik heb me nader laten informeren omdat de bus wat onhandig geparkeerd leek en een paar dagen later nog steeds op dezelfde plaats stond. Nu blijkt dat die bus technisch nog helemaal niet af is. :tongue: Hij kan inderdaad rijden op waterstof - en slechts waterstof heb ik begrepen. Probleempje is bijvoorbeeld nog de actieradius. Hij stopt na een rit van... 8 kilometer!!! De bus had het vertrekpunt net niet meer kunnen halen nadat onze koning er op stond om een stukje in die bus te rijden... :smile:
 
Een waterstofauto van de TU Delft heeft een sneller rondje over Zandvoort gemaakt dan de Tesla Roadster:
Deze waterstofauto verbreekt het record van Tesla op Zandvoort - Groen7

En wat kunnen we daaruit afleiden volgens JP?
Jan Peter Balkenende, oud-premier en ambassadeur van Forze: “Het officiële record is op 3 november gereden en toont aan dat waterstof de toekomst heeft.”
:rolleyes:

Meestal heb ik niet veel op met de reacties, maar deze vind ik wel leuk:

Schermafbeelding 2015-11-17 om 15.49.44.png


Overigens, wat zou de P90DL hier doen? Als hij sneller is, heeft dan ineens de batterij de toekomst?
 
Last edited: