In brandstofcellen zit platinum, ook een metaal dat moeilijk te verkrijgen en dus duur is. Reken op zeker 60.000 euro per kg. Er zit ongeveer 50 gram platinum in een brandstofcel waarvan alleen het platinum dus al rond 3.000 euro kost. In dieselmotoren zit tussen 3 en 7 gram platinum in de katalysator, gemiddeld dus ook een kostenpost van 300 euro en dus ook de verklaring waarom katalysatoren zo duur zijn.Oja, dan blijft de vraag: wat voor een effect zou het hebben als door de toegenome vraag de prijzen van de grondstoffen enorm omhoog zouden gaan ?
Ook dit valt mee, zeker weer voor lithium. Als dat 2,5 keer duurder zou worden zou dat slechts 2% effect hebben op de kosten van het batterij pakket. Ook logisch want lithium is slechts maar een klein deel van de gebruikte grondstoffen in een batterij.
Kobalt is ook hier weer belangrijker.
View attachment 256067
Ik vraag me meer af welke metalen er in brandstofcellen worden gebruikt en wat er met de prijs daarvan zou gebeuren als de vraag daarnaar veel zou stijgen.
De hoge prijs van platinum is nu overigens geen probleem nu er nog maar een paar brandstofcellen worden geproduceerd.
Platinum mijnen investeren momenteel niet in nieuwe productiecapaciteit omdat ook zij wel in de gaten hebben dat de BEV's in de komende jaren de grootste vlucht gaan nemen.
Nu de prijzen van lithion-ion accu's nog steeds hard dalen naar 100 dollar per kWh, een 75 kWh Tesla accu gaat naar een kostprijs van 7.500 dollar, dan is de prijs van platinum een enorme hinderpaal.
Last edited: