Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Oja, dan blijft de vraag: wat voor een effect zou het hebben als door de toegenome vraag de prijzen van de grondstoffen enorm omhoog zouden gaan ?

Ook dit valt mee, zeker weer voor lithium. Als dat 2,5 keer duurder zou worden zou dat slechts 2% effect hebben op de kosten van het batterij pakket. Ook logisch want lithium is slechts maar een klein deel van de gebruikte grondstoffen in een batterij.
Kobalt is ook hier weer belangrijker.

View attachment 256067

Ik vraag me meer af welke metalen er in brandstofcellen worden gebruikt en wat er met de prijs daarvan zou gebeuren als de vraag daarnaar veel zou stijgen.
In brandstofcellen zit platinum, ook een metaal dat moeilijk te verkrijgen en dus duur is. Reken op zeker 60.000 euro per kg. Er zit ongeveer 50 gram platinum in een brandstofcel waarvan alleen het platinum dus al rond 3.000 euro kost. In dieselmotoren zit tussen 3 en 7 gram platinum in de katalysator, gemiddeld dus ook een kostenpost van 300 euro en dus ook de verklaring waarom katalysatoren zo duur zijn.
De hoge prijs van platinum is nu overigens geen probleem nu er nog maar een paar brandstofcellen worden geproduceerd.
Platinum mijnen investeren momenteel niet in nieuwe productiecapaciteit omdat ook zij wel in de gaten hebben dat de BEV's in de komende jaren de grootste vlucht gaan nemen.
Nu de prijzen van lithion-ion accu's nog steeds hard dalen naar 100 dollar per kWh, een 75 kWh Tesla accu gaat naar een kostprijs van 7.500 dollar, dan is de prijs van platinum een enorme hinderpaal.
 
Last edited:
In brandstofcellen zit platinum, ook een metaal dat moeilijk te verkrijgen en dus duur is. Reken op zeker 60.000 euro per kg. Er zit ongeveer 50 gram platinum in een brandstofcel waarvan alleen het platinum dus al rond 3.000 euro kost. In dieselmotoren zit tussen 3 en 7 gram platinum in de katalysator, gemiddeld dus ook een kostenpost van 300 euro en dus ook de verklaring waarom katalysatoren zo duur zijn.
De hoge prijs van platinum is nu overigens geen probleem nu er nog maar een paar brandstofcellen worden geproduceerd.
Platinum mijnen investeren momenteel niet in nieuwe productiecapaciteit omdat ook zij wel in de gaten hebben dat de BEV's in de komende jaren de grootste vlucht gaan nemen.
Nu de prijzen van lithion-ion accu's nog steeds hard dalen naar 100 dollar per kWh, een 75 kWh Tesla accu gaat naar een kostprijs van 7.500 dollar, dan is de prijs van platinum een enorme hinderpaal.
60.000/(1000/50) is toch 3.000?
 
Ik denk wel dat als de prijs van platina een probleem wordt er oplossingen gevonden worden door substitutie of reductie. Hetzelfde probleem zou kunnen ontstaan voor kobalt in accu's en ook daar verwacht ik oplossingen.

Ballard Surges on New Fuel Cell That Uses Less Platinum

Ik geloof niet dat waterstof gaat falen door het gebrek aan technische vooruitgang in brandstofcellen.
Dat laatste ben ik met je eens. Waterstof gaat falen door de veel hogere kosten per KM omdat H verkrijgen gewoon een kostbaar proces is.

De EV zal zeker 2x zo goedkoop per KM zijn en daarom gekozen worden door mensen.

Laat die waterstof mensen nog maar even aan modderen met ons subsidie geld (..........) en dan stopt het vanzelf wel.
 
Vanmiddag op Radio één, Nieuwe Feiten: Tony Verhelle van Autogids zit in Japan en beweert dat waterstof DE toekomst wordt voor vracht/busverkeer en dat batterijen enkel nuttig zijn voor stadsverkeer...
die Tony Verhelle is stapelzot.
tony-is-back-logo.png
 
Vanmiddag op Radio één, Nieuwe Feiten: Tony Verhelle van Autogids zit in Japan en beweert dat waterstof DE toekomst wordt voor vracht/busverkeer en dat batterijen enkel nuttig zijn voor stadsverkeer...
Net op BNR Nieuwsradio (NL) iemand van Mazda die het wel leek te snappen. Gaf aan dat Waterstof gewoon erg complex is en niet goed well-to-wheel.

Wel doet Mazda onderzoek, maar tot op heden zien ze er niets in.

Vervolgens wel weer de BS dat ze in zetten op hun HCCI motor en geloven in range extenders enzo...
 
  • Informative
Reactions: Pepp and FVO