You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het rechterplaatje, het door middel van elektrolyse produceren van waterstof, lijkt aantrekkelijker dan het is. In ieder geval klopt het niet. Meer dan 95% van de waterstof wordt gewoon van aardgas gemaakt, gebruikt verschrikkelijk veel energie en stoot zeer veel CO2 uit.
Wat klopt er dan niet aan het plaatje Wim.Het rechterplaatje, het door middel van elektrolyse produceren van waterstof, lijkt aantrekkelijker dan het is. In ieder geval klopt het niet. Meer dan 95% van de waterstof wordt gewoon van aardgas gemaakt, gebruikt verschrikkelijk veel energie en stoot zeer veel CO2 uit.
Het plaatje is misleidend. Het suggereert dat elektrolyse de manier is om van duurzaam opgewekte elektriciteit waterstof te maken. Dat is niet zo. Meer dan 95% van alle waterstof wordt uit aardgas (methaan) gemaakt. Veel mensen denken dat waterstof schoon is. Het wordt op een uiterst vervuilende wijze geproduceerd.Wat klopt er dan niet aan het plaatje Wim.
Er staat toch niet dat dit de meest gebruikte manier van waterstof maken is?
Het plaatje is echt niet gemaakt door de H2 fans Wim.Het plaatje is misleidend. Het suggereert dat elektrolyse de manier is om van duurzaam opgewekte elektriciteit waterstof te maken. Dat is niet zo. Meer dan 95% van alle waterstof wordt uit aardgas (methaan) gemaakt. Veel mensen denken dat waterstof schoon is. Het wordt op een uiterst vervuilende wijze geproduceerd.
Het enige dat schoon is, is de uitstoot na opwekking van elektriciteit in een brandstofcel.
Laten we deze nog een keer plaatsenAls het plaatje voorzien was van percentages totaalrendement zou het veel duidelijker zijn geweest
De rechterhelft komt volgens mij toch zeker van Mercedes die dit begin jaren 2000 gepubliceerd hebben voor hun A-klasse F-cell.Het plaatje is echt niet gemaakt door de H2 fans Wim.
Het laat zien dat, zelfs al gebruik je de milieuvriendelijkste manier van H2 maken, direct zonne-energie in een batterij stoppen veel efficiënter is dan de H2 weg.
Goed dat iemand de linkerhelft toegevoegd heeft om het in context te plaatsen.De rechterhelft komt volgens mij toch zeker van Mercedes die dit begin jaren 2000 gepubliceerd hebben voor hun A-klasse F-cell.
Op Twitter zie ik foto's van een gedemonteerde frunkbekleding. Ze gaan die gasflessen toch niet daar monteren?!Binnenkort de eerste Model S met waterstof.
Max is begonnen met de ombouw van zijn auto.
Binnenkort maar eens even langs om te kijken hoe het gaat.
Max Holthausen
In Duitsland gaat de uitbouw van het netwerk van waterstoftankstations "goed vooruit". Er zijn er nu "al" 41 in heel Duitsland. Daimler, Linde en Shell bouwen een aantal van deze installaties, waarbij de eerste 50 door de Duitse overheid met €900k gesubsidieerd worden.
Ik ben benieuwd hoeveel Superchargers Tesla zou kunnen plaatsen voor die €900k.
Ausbau des bundesweiten H2-Netzes: Daimler, Shell und Linde eröffnen neue Wasserstofftankstelle
Is dat 900.000 euro voor de eerste 50 samen, of alleen voor die in Bremen ?
In Duitsland gaat de uitbouw van het netwerk van waterstoftankstations "goed vooruit". Er zijn er nu "al" 41 in heel Duitsland. Daimler, Linde en Shell bouwen een aantal van deze installaties, waarbij de eerste 50 door de Duitse overheid met €900k gesubsidieerd worden.
Ik ben benieuwd hoeveel Superchargers Tesla zou kunnen plaatsen voor die €900k.
Ausbau des bundesweiten H2-Netzes: Daimler, Shell und Linde eröffnen neue Wasserstofftankstelle
Het bierviltje zegt 50 x 900.000 = 45.900.000 euro subsidie. Een SuperCharger met 8 stalls kost rond 200.000 euro.
45.900.000 : 200.000 = 230 SuperChargers met totaal 1.840 laadplekken.
Met die 1840 laadplekken kunnen 24 Tesla's per 24 uur worden geladen, totaal dus 44.160 auto's per etmaal.
50 waterstofstations, kunnen ieder 32 auto's per 24 uur tanken, totaal dus 1200 auto's. Tesla kan dus 37x zoveel auto's laden voor hetzelfde subsidiegeld als er waterstofauto's kunnen worden geladen.
Maar opgelet, voor 900.000 euro kun je geen waterstof station bouwen. De huidige modernste stations in de VS kosten 2,9 miljoen euro. Er moet dus van anderen, dat zijn de marktpartijen maar ook regionale en provinciale overheden, nog 2 miljoen per station bij, 100 miljoen dus.
Voor totaal 2.9 miljoen x 50 = 145.000.000,- kun je 725 SuperChargers bouwen met 8 stalls. Dat levert 5800 laadplekken op die in 24 uur 139.200 Tesla's kunnen laden.
Die 50 waterstofstations kunnen nog steeds niet meer dan 1200 auto's per 24 uur tanken.
Dat levert de bizarre uitkomst op dat met dezelfde investering in Tesla SuperChargers 116 x zoveel auto's kunnen laden als er waterstof auto's kunnen tanken.