robertvg
Extremely Well-Known Member
Iemand Maarten S toevallig gehoord op Radio 1 over het onderwerp?
Rijden we straks elektrisch of op waterstof? :: economie
Rijden we straks elektrisch of op waterstof? :: economie
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Iemand Maarten S toevallig gehoord op Radio 1 over het onderwerp?
Rijden we straks elektrisch of op waterstof? :: economie
Uit onderstaande:
1) Raffinage van brandstof kost veel fossiele energie.
2) Waterstof voor auto's hebben we het maar beter niet over.
3) We moeten heel veel tijd besteden om een business case voor waterstof op te maken.
Onderzoek naar gebruik ‘groene waterstof’ in raffinageproces
En wat denken we van waterstof in poedervorm (modder eigenlijk)?
Broodje aap?
Waterstofpoeder: ver rijden voor weinig
Ik wilde het artikel uit de Telegraaf over waterstofpoeder net posten maar Maurice was me voor. Is natuurlijk wel vloeken in de kerk van de Stekkerheads! Wat mij verbaast is dat jullie zo negatief zijn. Als merken als Toyota, BMW en Mercedes met miljarden op deze techniek inzetten dan zullen ze er over nagedacht hebben, denk je niet? Als een Nederlandse uitvinder een doorbraak meldt die deze techniek makkelijker bruikbaar maakt wordt hij in de post van Defiant hiervoor direct weggezet als onbekwaam. Ik neem aan dat u een Nobelprijs hebt dat u zich deze reactie kunt veroorloven?
Stel je nu eens een paar dingen voor. Een paar jaar geleden verloren we nog 70% energie om 30% in waterstof op te slaan. Nu nog maar 50%. Dat gaat dus snel, zeker als er fors geinvesteerd wordt in de techniek. Stel je voor dat je kan rijden in een auto als een Tesla, maar zonder batterij van veel kilo's en inderdaad in 3 minuten kan tanken voor 1,65 voor 270 Km. Aangezien het leeuwendeel van de stroom die we allemaal urenlang staan de laden zo grijs is als wat, hoe mooi zou het dan zijn als we duurzame maar grillige energie kunnen opslaan in waterstofpoeder en dan echt schoon rijden. Als dan ook vrachtwagens, die pas echt veel narigheid uitstoten, elektrisch kunnen rijden. Sterker nog, het meest vervuilende vervoer ter wereld, de scheepvaart, kan dan ook schoon de wereldzeeen over.
Waarom zou je daar op tegen zijn?
Hoogleraar Materials for Energy Conversion and Storage, Bernard Dam, heeft met collega’s van de TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam experimenteel aangetoond dat de interactie tussen de nanodeeltjes en de matrix ervoor kan zorgen dat het waterstofgas sneller vrijkomt. In een modelsysteem bestaande uit dunne lagen Magnesium en Titanium, tonen ze aan dat de druk waarmee het waterstofgas het magnesium verlaat, in dunnere lagen steeds hoger wordt. Dat betekent dat het inderdaad de moeite loont waterstof op te slaan in nanobolletjes in een matrix. De keuze van de matrix bepaalt hoe sterk de druk van waterstofdesorptie toeneemt. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in oktober 2011 in het wetenschappelijke tijdschrift Advanced Energy Materials.
Duurzame productie van waterstof met gesmolten zout kernreactor
Hoge Temperatuur Kernreactoren (VHTR) produceren temperaturen van zo’n 1.000° Celcius. Deze warmte kan chemische processen op gang brengen die water kunnen scheiden in waterstof en zuurstof. In dit onderzoek – ook een samenwerking in het kader van Shell – TU Delft Sustainable Mobility programma - wordt gekeken naar de duurzame productie van waterstof in een specifiek type VHTR-reactor, de gesmolten zout kernreactor.
Enige fysieke voordeel is de energiedichtheid per m3.Het voordeel van waterstof ontgaat me volledig en zelfs hier lees ik nergens waarom deze energiedrager de heilige graal moet zijn.
Als dan ook vrachtwagens, die pas echt veel narigheid uitstoten, elektrisch kunnen rijden. Sterker nog, het meest vervuilende vervoer ter wereld, de scheepvaart, kan dan ook schoon de wereldzeeen over.
Nee, ik denk dat deze meneer niet gekwalificeerd is om hiermee bezig te zijn. Hij heeft geen enkele wetenschappelijke opleiding volgens zijn eigen linkedin en afgezien wat een "radiation hygene" cursus, helemaal geen enkele aanwijzing dat hij iets van een chemicus zou zijn. Hem een wetenschapper noemen is een gotspe als je het mij vraagt. Geen enkele publicatie in een wetenschappelijk blad kunnen vinden.
Dus het lijkt erop dat deze meneer een zelfbenoemd uitvinder is met een paar patenten op zijn naam. Maar geen wetenschapper en heeft geen wetenschappelijk onderzoek gedaan of gepubliceerd.
Vaporware dus.
Er wordt wel onderzoek gedaan naar een manier om H2 chemisch te binden aan een vloeistof, maar daar zijn nog geen doorbraken in gepubliceerd.
Hydrogen storage - Wikipedia
Dus ik vermoed een oud Hollands Telegraaf artikel meeliftend op de berichtgeving omtrent waterstof en EVs.
Ik verander graag mijn mening wanneer iemand meer info hierover heeft gevonden dan ik.