Ben ik een paar dagen niet in deze groep, vallen jullie gelijk over elkaar heen.
Maar nu serieus:
Alle discussie spitst zich toe op het verkleinen van de nadelen die H2 heeft ten opzichte van EV, nu en in de toekomst. Eerste conclusie is dat kennelijk die nadelen breed worden erkend.
Ik blijf nog op zoek naar dat ene voordeel dat H2 heeft boven een EV in het geval alle nadelen, economische technische en milieugerelateerde, zouden zijn opgeheven.
Ik blijf steeds hangen op de steeds opnieuw genoemde 4 minuten, de tijd die nodig is om en H2 te laden.
Inmiddels ook hier een lange lijst met tegenargumenten, die ik bekend veronderstel.
Nu even uit ander perspectief:
Bijna dagelijks berichten in de krant dat steden, ook in Duitsland, bezig zijn met plannen om vervuilende auto's te weren uit het centrum. Als dat maar vaak genoeg herhaald wordt zet het zich in de markt en wordt het kopen van zo'n auto minder aantrekkelijk. Dat het (in eerste instantie) alleen om vieze diesels gaat is een nuance die in de publieke opinie niet snel aangebracht wordt en zo ja, zal men verwachten dat het zich zal uitbreiden. ICE nadert houdbaarheidsdatum wat fabrikanten maar ook de oliewereld zeker zorgen zal baren.
Om hier goed uit te komen (lees: overleven) moet men met een alternatief komen.
Dat was er tot voor "kort" een elektrische auto voor rondjes om de kerk en de plugin hybride voor het echte werk (zo werd het ook gezien).
De grootste markt, zeker voor de Duitse concerns, is China. En juist daar is men erg actief gezien de grote milieuproblemen en komt er een quotum (op elk aantal ICE's moeten EV's geleverd worden) waar die fabrikanten niet aan kunnen voldoen want ze hebben de auto's daarvoor niet en zeker niet de batterijen. En een plug-in hybride wordt gelijkgesteld aan een ICE, net als op steeds meer plaatsen op de wereld.
Het grootste probleem, zowel in technisch maar vooral op imago-gebied is Tesla. Het woord disruptive is echt wel op zijn plaats. Tesla staat voor elektrische auto's op een niveau dat voor hen absoluut onbereikbaar is (en waarschijnlijk zal blijven, dat realiseren ze zich).
1) Tesla is succesvol, zo langzamerhand ook in Duitsland want zelfs daar verkoopt hij beter dan vlaggeschip Panamera, om maar wat te noemen.
2) Tesla slaagt er in om zonder reclamebudgetten steeds dieper in de groep van autokopers door te dringen. Productonthullingen overtreffen de belangstelling die Apple had. Daarnaast zijn Teslarijders vaak ambassadeur, wat een waardevolle crowdmarketing oplevert.
3) Tesla combineert het maken en op de markt brengen van auto's met een masterplan dat veel verder gaat en waarin duurzaamheid in het gehele energiespectrum is opgenomen en waarvoor de, ook weer vooruitstrevende, producten daadwerkelijk worden aangeboden en die in gelijke mate 'aanslaan' als de auto's.
4) Tesla heeft zelf het initiatief genomen om de laadinfra in te richten, zonder afhankelijk te zijn van belastinggeld en zonder de noodzaak van een afzonderlijke businesscase want hij hoort bij het totaal. Van de Noordkaap tot Gibraltar is dankzij dit netwerk probleemloos elektrisch te rijden. daarnaast wordt stilletjes het Destination Charger Netwerk uitgerold waarbij slim wordt samengewerkt met bedrijven als hotels, restaurants etc.
5) Tesla heeft als enige een antwoord op de batterijvraag. De bouw van de Gigafactory gaat gestaag door en zal inderdaad een giga aantal batterijpacks gaan produceren en vanaf december worden de nieuwe cellen daar gemaakt. Tevens drivetrains.
6) Tesla slaagt er in om hele dorpen, steden en landen te activeren om de Europese vestiging te faciliteren. Een enorm imago-voordeel want iedereen is lovend over Tesla en komt daar ook voor uit.
7) Tesla loopt voorop met software-updates over the air wat enerzijds de auto's tot op zekere hoogte laat evolueren en anderzijds het aantal bezoeken aan servicecentra verkleint.
8) Model 3 heeft zo'n 400k reserveringen, wat na Unveil 2 nog wel eens explosief kan stijgen.
9) Tesla bouwt aan opschaling. De meest recente uitingen spreken van een target van 600k voertuigen in 2018 (100k meer dankzij overname van Duits bedrijf
Tesla: Deutschland-Chef Jochen Rudat im Interview - manager magazin)
10) Tesla werkt actief naar een beheersbaar aantal voertuigen door allerlei initiatieven voor voertuigdelen te ontwikkelen. Op langere termijn zal dit leiden tot een lager aantal auto's dat daarentegen intensiever gebruikt gaat worden.
11) Tesla presenteert dit jaar naast Model Y ook bedrijfsauto's, van de in Amerika populaire pick-up truck tot grote vrachtauto's. En te verwachten is dat het ook hier niet zal gaan om het elektrisch maken van bestaande concepten maar het opnieuw "uitvinden" van de betreffende concepten.
12) Inmiddels is een nieuwe batterijreeks op komst die de oude in alle opzichten zal overtreffen en zal de laadsnelheid aan de SuC dramatisch gaan toenemen,
Ga daar als gevestigde industrie maar eens aan staan! Enigszins in paniek zijn er de afgelopen paar jaar allerlei concepten aangekondigd maar geen daarvan is concreet en, erger nog, zal kunnen wedijveren met de auto's van Tesla, in de versie zaols die bestaat wanneer anderen op de markt komen.
We hebben een tijdje terug een beweging gehad die H2 propageerde, met Toyota als voorloper, maar afgelopen jaar gooide ook Toyota de handdoek in de ring en kondigde vol-elektrische modellen aan.
Maar kennelijk ziet men dat dat niet zal gaan lukken.
Oliemaatschappijen vrezen dat ze hun business grotendeels kunnen opdoeken.
En daarom, in mijn ogen als een wanhoopsdaad, zetten ze nu in de media alle schouders er onder om H2 en een netwerk te propageren, wellicht ook tegen beter weten in maar als overheden er geld in steken zullen ze ook wel de automobilist in de richting van H2 gaan dwingen.
En dat laatste is het verontrustende. Overheden zijn niet deskundig genoeg en er zijn economische belangen. Dus niet alleen in Amerika.
Tot slot een leuk plaatje, op Linkedin opgeduikeld.