Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Er zullen bijna geen overschotten zijn want we dekken onze tekorten met import uit Europa en we dumpen onze overschotten in de rest van Europa. Tja, niet overtuigend als onderbouwing.
Als men in Portugal zoveel zonnestroom installeert dat de Portugezen onze tekorten kunnen aanvullen als we dat nodig hebben, betekent dat toch alleen maar dat er in Portugal een nog groter overschot is als wij geen tekorten hebben. Omgekeerd: als uitgerekend Nederland en België, de dichtst bewoonde regio's uit Europa, al zoveel windenergie opwekken dat het overschot in de meertjes in Noorwegen moet worden gepompt, dan is de kans erg groot dat die op dat moment al vol zitten of dat de rest van de Noordzee-regio ook met gigantische overschotten kampt.
We spreken niet over nu, maar over een ogenblik in de toekomst waarin we niet alleen het huidige elektriciteitsverbruik afdekken met hernieuwbare energie, maar ook alle overige energieverbruik.
Nogmaals, er z i j n geen overschotten. Zie de Nederlandse, net als de Belgische elektriciteitsbehoefte als een grote badkuip. Die moet vol blijven om iedereen de juiste spanning te geven. Raakt de badkuip leger, dan moet er ergens opwekking worden geleverd. Dat kan zonne-energie zijn, wind, kernenergie, hydro, biomassa enz.
Zolang het percentage duurzame stroom onder 10% is er vanzelfsprekend nooit een overschot. Zou die 10% op een windrijke zonnige dag in het weekend 20% worden, dan gaan de kolen- en gascentrales gewoon minder hard draaien. Daarmee blijft het net in balans.
De nieuwe UHVDC verbindingen maken dat balanceren op Europese schaal mogelijk. De nu regelmatig stilstaande Noord-Duitse windmolens kunnen hun stroom dan makkelijker naar Zuid-Duitsland vervoeren.
Om die simpele reden is een identieke kabel als de 700 MW NorNed kabel ook naar Denemarken gelegd.
 
Nogmaals, er z i j n geen overschotten.

Zolang het percentage duurzame stroom onder 10% is er vanzelfsprekend nooit een overschot.
Dat is wat ik toch al heel de tijd zeg: als er in de toekomst een moment komt waarop je 80% van alle energie uit hernieuwbare bronnen haalt, heb je constant overschotten. Op dit moment is, over een jaar bekeken, ongeveer 15% van de elektriciteit hernieuwbaar en dan nog alleen omdat men biomassa meetelt. Dat is grootte-orde 1,5% van onze actuele energiebehoefte. En zelfs met 1,5% hernieuwbaar heb je al af en toe lokale overschotten.
Maar als 80% hernieuwbaar de Europese doelstelling voor 2050 is, dan spreekt het toch voor zich dat je nu al werkt aan een bestemming voor die toekomstige overschotten.

Edit: we zitten blijkbaar toch al iets hoger dan 1,5%. Ergens rond de 6% voor Vlaanderen.
 
Last edited:
Dat is wat ik toch al heel de tijd zeg: als er in de toekomst een moment komt waarop je 80% van alle energie uit hernieuwbare bronnen haalt, heb je constant overschotten. Op dit moment is, over een jaar bekeken, ongeveer 10% van de elektriciteit hernieuwbaar en dan nog alleen omdat men biomassa meetelt. Dat is grootte-orde 1% van onze actuele energiebehoefte. En zelfs met 1% hernieuwbaar heb je al af en toe lokale overschotten.
Maar als 80% hernieuwbaar de Europese doelstelling voor 2050 is, dan spreekt het toch voor zich dat je nu al werkt aan een bestemming voor die toekomstige overschotten.
Ook na 2050 en bij 80% duurzame energie heb je slechts, afhankelijk van welke deskundige je citeert, 150 tot 300 uur per jaar aan overschotten duurzame energie. Dat komt door de enorme spreiding van de opwekkingsmiddelen. Bij veel wind in Noorwegen, kan het in België windstil zijn. Daarom is het zo mooi dat dit balanceren op Europese schaal gaat gebeuren. Een aantal duurzame bronnen, waterkracht bijv., kun je vaak ook sturen. Ook het (bij)stoken van biomassa kun je sturen.
Tenslotte zal er altijd een flink deel van de opwekking nog met gas- en kolencentrales blijven gebeuren, ook na 2050.
Met alle genoemde middelen zien de grote spelers in de energiebranche geen rol voor waterstof.
 
Overweeg je in een waterstofhuis te gaan wonen of in een dorp waar straks waterstof door de gasleidingen stroomt, dan is het misschien verstandig om mijn laatste twee businesscases te lezen.

Waterstofgate.nl - Businesscase Stad aan het Haringvliet

http://www.waterstofgate.nl/Praktijk/Businesscase-Stad-aan-het-Haringvliet/Waterstof-huis-Stad-aan-t-Haringvliet-met-Solenco-PowerBox/

Leuk initiatief in Haringvliet. Ik zal volgend jaar eens nagaan wat de resultaten zijn.
 
. . . Een windturbine kent ongeveer 2.000 vollasturen (= totale energieproductie op een jaar gedeeld door geïnstalleerd vermogen) en levert dus gemiddeld bijna 25% van het geïnstalleerde vermogen. . . .
Wil je bijvoorbeeld met dergelijke windturbines 80% van je energie oogsten, dan zal je toch voortdurend met overschotten te maken hebben omwille van de variabiliteit in de productie en het verbruik, . . .
Wim corrigeerde dit al met dat windturbines een capaciteitsfactor van 50% hebben.
Maar de ontwikkelingen gaan snel. Deze week werd op de Maasvlakte de eerste Halide 12MW windturbine voltooid (voor testdoeleinden). Deze heeft straks op de Noordzee een capacity factor* van 63%.
*Capacity factor compares how much energy was generated against the maximum that could have been produced at continuous full power operation
De reden dat deze windmolen zo'n hoge gemiddelde opbrengst heeft ligt in dat die zo hoog is (top 260 m). Op grote hoogte waait het vrijwel altijd en zonder de afremming van de wind die dichter bij de grond steeds sterker plaatsvindt.
HaliadeX12.png

12 MW windturbine op de Maasvlakte
HaliadeX12 specs.png

Specs van de HaliadeX12
De geplande windfarm van 62 van deze turbines geeft genoeg stroom voor 1 miljoen huishoudens (van de 8 miljoen in NL)
Een voordeel van windturbines op de Noorzee is dat die in de wintermaanden meer opbrengst hebben omdat het dan meer waait. Terwijl in de zomer de zonnepanelen het juist beter doen. Opslag over en binnen de seizoenen is zo minder nodig. En het maakt waterstof produceren uit overschot aan stroom minder of niet interessant.
 
  • Like
Reactions: wooter and Maarten
Die 12MW windmolens zullen nog wel vrij prijzig zijn. Maar als ze er 2.000 stuks neerzetten op de Noordzee, is daarmee het complete Nederlandse elektriciteitsverbruik - ca. 125 miljard kWh - gedekt, met alleen nog een netbalans-uitdaging. Pas als we zover zijn, is het misschien te overwegen nog een aantal windmolens te plaatsen en van die extra opbrengst waterstof van te maken. Voor bijvoorbeeld de luchtvaart. Niet voor mobiliteit en zeker niet voor verwarmen van woningen en gebouwen.
 
Hoeveel miljoenen moeten er over de balk worden gegooid voordat de waterstof onzin stopt?

#klerenvandekeizer

Aberdeen's £2.6 million hydrogen station use falls short of prediction - Evening Express
Dat gaat nog wel een tijdje door. De noordelijke provincies hebben recent weer 90 miljoen euro uit Europa ontvangen om te spenderen aan 'innovaties op waterstofgebied'.
Gelukkig krijgt de waterstoflobby wel tegenwind door de ontwikkelingen op het gebied van elektrische bussen. BYD kan nu elektrische bussen leveren met een bereik tot 500 km. Dat is 100 tot 150 km meer dan een ... waterstofbus. Ook zijn er nu draadloze laadstations van 200 tot 300 kW leverbaar.
Het wachten is op meer accu's, dan kunnen ook de vrachtwagenfabrikanten hun trucks elektrificeren. Tot dat moment kan de waterstoflobby hun onzin blijven verkopen dat voor trucks waterstof de enige mogelijkheid is om te verduurzamen.
 
Eigenlijk geen recent nieuws over. Misschien horen we nog iets bij de onthulling van de pick-up volgende maand.
De eerste leveringen voor grote klanten zijn wel uitgesteld van eind 2019 naar de tweede helft van 2020.
Tesla heeft aangekondigd dat ze de eerste modellen die van de band rollen zouden gebruiken voor hun eigen logistieke uitdagingen, zoals al een enkele keer is uitgeprobeerd bij de Q2 rush.
 
Dat gaat nog wel een tijdje door. De noordelijke provincies hebben recent weer 90 miljoen euro uit Europa ontvangen om te spenderen aan 'innovaties op waterstofgebied'.
Gelukkig krijgt de waterstoflobby wel tegenwind door de ontwikkelingen op het gebied van elektrische bussen. BYD kan nu elektrische bussen leveren met een bereik tot 500 km. Dat is 100 tot 150 km meer dan een ... waterstofbus. Ook zijn er nu draadloze laadstations van 200 tot 300 kW leverbaar.
Het wachten is op meer accu's, dan kunnen ook de vrachtwagenfabrikanten hun trucks elektrificeren. Tot dat moment kan de waterstoflobby hun onzin blijven verkopen dat voor trucks waterstof de enige mogelijkheid is om te verduurzamen.
Het suffe is dat we helemaal niets hebben aan bussen met 500 km bereik in het stads- en streekvervoer. De grootste winst zit in het vervangen van diesels in de stad die nooit meer dan 200-300 km op een dag zullen afleggen.
 
Het suffe is dat we helemaal niets hebben aan bussen met 500 km bereik in het stads- en streekvervoer. De grootste winst zit in het vervangen van diesels in de stad die nooit meer dan 200-300 km op een dag zullen afleggen.
Dat klopt natuurlijk Paul. Maar politici hebben zich door regionaal rijdende busondernemingen laten vertellen dat bussen minimaal 350 km moeten kunnen afleggen op één dag. Dat kon een jaar geleden nog niet met een elektrische bus zonder tussentijds laden. En als die politici de extra hoge kosten, zowel in aanschaf als exploitatie, met Europese subsidies kunnen betalen, is de beslissing voor een waterstofbus snel genomen.

De ontwikkeling van elektrische bussen is ook heel snel gegaan. Twee jaar geleden kon een elektrische bus net aan 150 km op één lading rijden, nu zitten we al tegen 500 km.
Het is overigens wel de vraag of bussen met enorm grote accupakketten zinvol zijn. Als een bus 150 km kan rijden op een lading en met een pantograaf bij een aantal haltes kan laden, blijkt het mogelijk om 24/7 te kunnen rijden.
En met de accucapaciteit waarmee een bus 500 km kan rijden, kunnen er dan ook drie bussen rijden.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Net om dezelfde reden dat mensen vinden dat hun auto 1000km op 1 tank moet kunnen doen, hoewel ze na 300km al staan te duizelen en zelf pauze nodig hebben.

Das waar enkel de laadtijd mag voor mij toch nog naar beneden. Tanken en laden blijven een tijdverlies. (Op vakantie minder) stel dat je op 5 minuten er terug 300/400km kan opzetten...bestaansteden ICE = 0

We hebben 8 werkuren, de meeste doen er vlotjes meer....dus alles wat je kan besparen is welkom. (Persoonlijke mening)