Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
In de komende jaren worden er in hoog tempo UHVDC verbindingen gebouwd. Bijv. in 2023 is in Nederland reeds 5 GW aan interconnectie verbindingen gebouwd. Dat is voldoende om een kwart van de totale Nederlandse stroomproductie te vervoeren. Het grote voordeel hiervan is dat stroom die nu 'overtollig' is als gevolg van een verkeerde inschatting van de baseload, dan niet hoeft te resulteren in het stilzetten van een aantal molens, maar gewoon in Europa verkocht kan worden.
Hier heb ik wel een beetje problemen mee. Een oplossing voor Nederland is GEEN oplossing. Het klimaat en CO2 trekken zich niets van landsgrenzen aan.
 
Gelukkig is er al meteen een goede reactie onder dat artikel geplaatst.


Dhr Schermer kan inderdaad erg goed rekenen, alle respect voor hem.

De transportwereld is een keiharde, waarin, naar mijn ervaringen, ook het ( imo onnodig ) streben regelmatig de kop opsteekt.

Men kijkt naar elkaar en volgt elkaar regelmatig met nieuwe ontwikkelingen.

Reken erop dat allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd gaan worden, de beste komen daar voor allerlei verschillende werkzaamheden vanzelf uit, dat kunnen dus meerdere oplossingen zijn.

Reken er ook op dat mogelijkheden die na een tijdje niet blijken te werken snel zullen verdwijnen.
 
Als EV-rijders zijn we bewust met kwh's, rendement, en energietransitie bezig. Logisch dat de critici voor waterstof eerder in hetzelfde kringetje zitten.
Verder is een redenering superieur als ze met juiste cijfers gestaafd wordt.
Dat geldt eveneens voor de waterstoflobby om websites ala Waterstofgate.nl of om hier het cijfermateriaal van Wim S. te counteren...oorverdovende stilte is misschien nog geen bewijs, maar een sterke aanwijzing.
Een mooi verhaal, een sterke lobby en de politici...de ideale mix voor waterstof.

dat kun je wel zeggen, maar ik heb liever duurzaam opgewekte de inefficiënte waterstof, dan door fossiele centrales opgewekte kw’s in mijn efficiënte tesla...


Het een sluit het ander niet uit, jarenlang hebben benzine, diesel en aardgas ook naast elkaar bestaan als brandstof voor auto’s!
 
Maar in diezelfde reactie maakt Wim dezelfde fout die hij de auteurs aanrekent: Waarom zou een transporteur 120.000 euro meer betalen voor een groene vrachtwagen (vergelijk waarom zou hij meer betalen voor waterstof dan voor diesel)? Dat ondermijnt het business model.

Vergis je niet, ik ben ook voorstander van groen rijden, maar je moet de argumentatie wel 100% op orde hebben, anders verlies je de strijd.
 
Maar in diezelfde reactie maakt Wim dezelfde fout die hij de auteurs aanrekent: Waarom zou een transporteur 120.000 euro meer betalen voor een groene vrachtwagen (vergelijk waarom zou hij meer betalen voor waterstof dan voor diesel)? Dat ondermijnt het business model.

Vergis je niet, ik ben ook voorstander van groen rijden, maar je moet de argumentatie wel 100% op orde hebben, anders verlies je de strijd.
Leg eens uit waar ik fout zit met mijn redenatie? Een transporteur gaat geen waterstof gebruiken als dit twee maal duurder is dan diesel. En al helemaal niet als die h2 truck ook nog eens dubbel zo duur is.
 
Het lijkt erop dat horta bedoelt waarom een transporteur een dure elektrische vrachtwagen aan zou schaffen... nou heel simpel omdat de TCO van een elektrische truck heel wat lager is. Tenminste als er flink wat km's mee gereden worden, en dat wordt er meestal wel met een vrachtwagen.
In tegenstelling tot een H2-truck, daarvan zijn zowel de aanschafprijs als de TCO een stuk hoger dan een dieseltruck.
 
  • Like
Reactions: ebullio and Bas.
dat kun je wel zeggen, maar ik heb liever duurzaam opgewekte de inefficiënte waterstof, dan door fossiele centrales opgewekte kw’s in mijn efficiënte tesla...


Het een sluit het ander niet uit, jarenlang hebben benzine, diesel en aardgas ook naast elkaar bestaan als brandstof voor auto’s!
Duurzaam opgewekte waterstof bestaat niet. Dus hoe zie je dit? En waarom 70% van de energie verspillen?
 
Duurzaam opgewekte waterstof bestaat niet.
Ben benieuwd wat volgens jou duurzaam opgewerkte waterstof is en waarom kan het niet bestaan.

En waarom 70% van de energie verspillen?
Je kunt ook je windmolen stop zetten bij overproductie. Maar dan verspil je 100% van de energie.

Ja, of je moet de elektriciteit naar het buitenland transporteren, zoals @Wim S. voorstelde, maar daarmee verplaats je het probleem van overproductie over de grens zonder het echt op te lossen.
 
Hier heb ik wel een beetje problemen mee. Een oplossing voor Nederland is GEEN oplossing. Het klimaat en CO2 trekken zich niets van landsgrenzen aan.
Maar het gaat ook niet om Nederland alleen. Die snelle gelijkstroom verbindingen verbinden alle 28 euro landen met elkaar. Op die manier krijgen wij goedkope zonnestroom uit Portugal, en krijgen andere landen overtollige windstroom uit bijv. Duitsland en Nederland. Die gelijkstroom verbindingen zijn een zeer belangrijke schakel in de energietransitie. Een kWh reist door heel Europa voor rond 0,25 eurocent per kWh en met een verlies van ruim minder dan 10%. Als dit bijv. zonnestroom is uit Portugal die voor een bodemprijs van 1,47 eurocent per kWh leverbaar is, dan kost een kWh minder dan 2 eurocent, ongeacht waar in Europa te leveren. Is ook goed voor de werkgelegenheid in arme regio's in Portugal en Spanje. Ook zijn we dan niet afhankelijk van instabiele regimes in het Verre Oosten.

Dit is overigens de belangrijkste reden waarom het door Ad van Wijk van de TU Delft gepropageerde transport met waterstof tankers niet slim is. Van Wijk wil in het Midden Oosten met elektrolyse waterstof maken uit zonne-energie en dat in tankers vervoeren naar Europa. 30% verlies bij de elektrolyse, 30% verlies bij het vloeibaar van de waterstof, vervolgens met vervuilende tankers de H2 hier naar toe brengen. Een kind kan uitrekenen dat de kosten van zo'n operatie twee tot drie keer zo hoog zijn.
Daar
komt nog bij dat veel bedrijven waterstof maken, niet om de waterstof maar om zuurstof te krijgen. Tata Steel is zo'n bedrijf. Tata kan dus beter goedkope zonne-energie uit Portugal importeren dan alleen waterstof uit een tanker.
Tata kan hier waterstof maken t.b.v. de zuurstof en de waterstof op de markt verkopen.
 
Ben benieuwd wat volgens jou duurzaam opgewerkte waterstof is en waarom kan het niet bestaan.

Je kunt ook je windmolen stop zetten bij overproductie. Maar dan verspil je 100% van de energie.

Ja, of je moet de elektriciteit naar het buitenland transporteren, zoals @Wim S. voorstelde, maar daarmee verplaats je het probleem van overproductie over de grens zonder het echt op te lossen.
Reken mij één keer een verdienmodel voor om mij te overtuigen. En vraag je af ALS er al overproductie is af of je dan ook dat overschot op die plaats in de waterstofelectrolyzer rendabel tot waterstof kunt omzetten. Als dit meer kost dan überhaupt de energie kost biedt het niemand enig voordeel. Een waterstofelectrolyzer bouw je ook niet Co2 neutraal.
 
Ben benieuwd wat volgens jou duurzaam opgewerkte waterstof is en waarom kan het niet bestaan.

Je kunt ook je windmolen stop zetten bij overproductie. Maar dan verspil je 100% van de energie.

Ja, of je moet de elektriciteit naar het buitenland transporteren, zoals @Wim S. voorstelde, maar daarmee verplaats je het probleem van overproductie over de grens zonder het echt op te lossen.
Er is helemaal geen overproductie. Lees het Flexnet rapport maar eens. Stevige kluif van 226 pagina's maar dan ben je helemaal bij.
Ik maak het je makkelijk. Volgens dit rapport van TNO/ECN en alle netbeheerders, zal er tot 2030 geen overtollige windenergie zijn en tot 2050 geen overtollige zonne-energie. 50% duurzame energie kan zonder grote aanpassingen in het net worden ingepast.
FLEXNET
 
Maar het gaat ook niet om Nederland alleen. Die snelle gelijkstroom verbindingen verbinden alle 28 euro landen met elkaar. Op die manier krijgen wij goedkope zonnestroom uit Portugal, en krijgen andere landen overtollige windstroom uit bijv. Duitsland en Nederland. Die gelijkstroom verbindingen zijn een zeer belangrijke schakel in de energietransitie. Een kWh reist door heel Europa voor rond 0,25 eurocent per kWh en met een verlies van ruim minder dan 10%. Als dit bijv. zonnestroom is uit Portugal die voor een bodemprijs van 1,47 eurocent per kWh leverbaar is, dan kost een kWh minder dan 2 eurocent, ongeacht waar in Europa te leveren. Is ook goed voor de werkgelegenheid in arme regio's in Portugal en Spanje. Ook zijn we dan niet afhankelijk van instabiele regimes in het Verre Oosten.
Snap wat je zegt. Maar het werkt m.i. alleen als het overschot van groene energie hier samen valt met een tekort aan groene energie elders, of omgekeerd. Op mondiale schaal zou je zonnestroom van het verlichte halfrond naar het donkere halfrond kunnen transporteren. Maar in heel Europa is het zo'n beetje tegelijk dag (of nacht). Wat ik me af vraag is of Europa (of zelfs de wereld) wel groot genoeg is om een systeem dusdanig stabiel te maken dat het niet afhankelijk is van tijdelijke opslag van overtollige energie.
 
Reken mij één keer een verdienmodel voor om mij te overtuigen. En vraag je af ALS er al overproductie is af of je dan ook dat overschot op die plaats in de waterstofelectrolyzer rendabel tot waterstof kunt omzetten. Als dit meer kost dan überhaupt de energie kost biedt het niemand enig voordeel. Een waterstofelectrolyzer bouw je ook niet Co2 neutraal.
Alle deskundigen zijn het erover eens dat, ook na 2030, het aantal uren dat er overtollige windenergie, dit heet curtailment, tussen 150 en 300 uur per jaar zal bedragen. Een electrolyser moet minimaal 5.000 uur per jaar draaien om rendabel te zijn.
Als die electrolyser er al is, mag de stroom niet boven 3 cent per kWh kosten. Maar zelfs al zou de stroom gratis zijn, dan nog moet ie 5000 uur draaien om de enorme investeringskosten terug te verdienen.
 
Hier heb ik wel een beetje problemen mee. Een oplossing voor Nederland is GEEN oplossing. Het klimaat en CO2 trekken zich niets van landsgrenzen aan.
Heb je volkomen gelijk in maar zo ziet men het blijkbaar niet. Als je biomassa uit alle werelddelen gaat halen denk je wel dat Nederland het alleen moet oplossen. Hoe naïef kun je zijn als CEO van Vattenval? Biomassa en waterstof te gaan verschepen is totale waanzin.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Er is helemaal geen overproductie.
In de komende jaren worden er in hoog tempo UHVDC verbindingen gebouwd. Bijv. in 2023 is in Nederland reeds 5 GW aan interconnectie verbindingen gebouwd. Dat is voldoende om een kwart van de totale Nederlandse stroomproductie te vervoeren. Het grote voordeel hiervan is dat stroom die nu 'overtollig' is als gevolg van een verkeerde inschatting van de baseload, dan niet hoeft te resulteren in het stilzetten van een aantal molens, maar gewoon in Europa verkocht kan worden.
:(

- edit - je moet mijn 'verbazing' even zien in de context van mijn andere posts: ik vraag me serieus af of Europa groot genoeg is om de overproductie op de ene plek 'op te vangen 'met een tekort op een andere plek.
 
Last edited:
Snap wat je zegt. Maar het werkt m.i. alleen als het overschot van groene energie hier samen valt met een tekort aan groene energie elders, of omgekeerd. Op mondiale schaal zou je zonnestroom van het verlichte halfrond naar het donkere halfrond kunnen transporteren. Maar in heel europa is het zo'n beetje tegelijk dag (of nacht). Wat ik me af vraag is of Europa (of zelfs de wereld) wel groot genoeg is om een systeem dusdanig stabiel te maken dat het niet afhankelijk is van tijdelijke opslag van overtollige energie.
Het gaat niet alleen om zonne-energie. De totale stroommix bestaat uit zon, wind, kernenergie, pumped hydro, biomassa, en nog wat kleinere bronnen. Daarnaast blijven gas en kolen, zelfs na 2050, ook belangrijke energiebronnen. Dat laatste is de directe reden waarom waterstof geen rol zal krijgen als opslag van energie.
Er wordt door ECN gerekend aan een wereldomspannende UHVDC verbinding. Dan kun je zonne-energie opwekken waar de zon schijnt en deze gebruiken in landen waar de zon niet schijnt.