Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Minder dan vijf meter vind jij een acceptabele afstand? Ik zou niet graag bij je in de auto willen zitten.
I think just looking at the side repeater its not clear how much gap there is between two cars on your right.
At the same time, I think it takes you more than 30 seconds to cross the second car we see you cross. To some it might look like too much time to be in the left lane, so I guess the complete picture is not available.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Minder dan vijf meter vind jij een acceptabele afstand? Ik zou niet graag bij je in de auto willen zitten.

Je mag best bij mij in de auto zitten hoor, zo kort rij ik zelf niet op de bumpers van anderen. Alleen ik heb het bijna dagelijks wel dat mensen zo kort achter me rijden en vind het nou niet bepaald spannend. Het echte bumperkleven begint wat mij betreft dan ook pas vanaf 0:27. Maar het flitsen met de lampen is ook al wel onnodig uiteraard.

Ik snap dus echt niet waarom een bumperklever meer recht op de weg zou moeten hebben. Waarom moeten anderen of meedoen met te hard rijden of zich in elk gaatje wurmen die beschikbaar is?

Dat zeg ik ook niet. Alleen met rijlessen hebben we allemaal als het goed is toch al geleerd dat we na inhalen bij de eerstvolgende mogelijkheid weer terug naar rechts moeten om ander verkeer niet te hinderen. Of dat andere verkeer dan te hard rijdt of eikels zijn is niet relevant. Jij zegt elk gaatje, ik zie tussen 0:11 en 0:30 toch wel een enorm gat waar nog zeker 3 andere auto's veilig tussen passen. Ik zou zelf gewoon terug naar rechts zijn gegaan na het inhalen van die eerste auto.
 
  • Like
Reactions: OttoR and MikerG_MC
I think just looking at the side repeater its not clear how much gap there is between two cars on your right.
At the same time, I think it takes you more than 30 seconds to cross the second car we see you cross. To some it might look like too much time to be in the left lane, so I guess the complete picture is not available.
I was talking about the first video where the Mercedes immediately starts tailgating when he drives up behind me. And remember: objects in the mirror may be closer than they appear. (That also applies to fish-eye video).
 
Dat zeg ik ook niet. Alleen met rijlessen hebben we allemaal als het goed is toch al geleerd dat we na inhalen bij de eerstvolgende mogelijkheid weer terug naar rechts moeten om ander verkeer niet te hinderen. Of dat andere verkeer dan te hard rijdt of eikels zijn is niet relevant.
De regels over niet hinderen gelden voor iedereen. De bumperklever hindert de andere weggebruikers behoorlijk, en wordt ook zwaar beboet.

Screenshot 2023-11-09 at 12-07-51 Overzicht met alle boetes voor auto's in Nederland - WA.nl.png


Het is volledig relevant dat de bumperklever te hard rijdt. Dan komt er nog €196 bij voor 20 km/u te hard.

Je kan niet iemand ervan betichten zich onjuist te gedragen als hij zich niks aantrekt van iemand die €846 aan boetes riskeert.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
I was talking about the first video where the Mercedes immediately starts tailgating when he drives up behind me. And remember: objects in the mirror may be closer than they appear. (That also applies to fish-eye video).
I was talking of the same. In that video you cross the first car at 11 sec mark and the next one at 35 sec mark. To some it might seem like a long time and that there *might* have been sufficient gap between the two cars.
 
Je mag best bij mij in de auto zitten hoor, zo kort rij ik zelf niet op de bumpers van anderen. Alleen ik heb het bijna dagelijks wel dat mensen zo kort achter me rijden en vind het nou niet bepaald spannend. Het echte bumperkleven begint wat mij betreft dan ook pas vanaf 0:27. Maar het flitsen met de lampen is ook al wel onnodig uiteraard.



Dat zeg ik ook niet. Alleen met rijlessen hebben we allemaal als het goed is toch al geleerd dat we na inhalen bij de eerstvolgende mogelijkheid weer terug naar rechts moeten om ander verkeer niet te hinderen. Of dat andere verkeer dan te hard rijdt of eikels zijn is niet relevant. Jij zegt elk gaatje, ik zie tussen 0:11 en 0:30 toch wel een enorm gat waar nog zeker 3 andere auto's veilig tussen passen. Ik zou zelf gewoon terug naar rechts zijn gegaan na het inhalen van die eerste auto.
Dit is nu precies het probleem.

Bij 100km/h dien je ca. 76m afstand te houden tot je voorganger (google is your friend). Dat betekent dus ook dat je pas 76m nadat je een andere wagen ingehaald hebt weer naar rechts mag, want anders dwing je die ander af te remmen als die wel die 76m afstand tot de voorganger wil aanhouden (en hinder je dus een ander tijdens een bijzondere manoeuvre wat niet mag). Als je zoals ik bijna altijd met AP rijdt remt je wagen vaak af omdat iemand te snel weer terug naar rechts gaat voor je, zeer irritant.

Dat gaatje waar volgens jou nog zeker 3 andere auto's tussen passen zou dus 4x76m lang moeten zijn, oftewel > 450m. Naar mijn mening is dat gaatje absoluut niet zo lang.

Je zult het er waarschijnlijk niet mee eens zijn, en velen met jou. Maar feitelijk gezien (en wettelijk) is het bovenstaande 100% juist. En volgens de wet doet @pvkeep dus ook niks verkeerd. Helaas houden veel mensen in het verkeer hun eigen regels aan, en niet de wettelijke...
 
Ik laat het er gewoon even bij dat het mijn mening is dat er meer dan genoeg ruimte was om naar rechts te gaan (misschien dan net niet voor 3 auto's maar eentje moet toch echt zeker wel lukken in zo'n enorm gat), anders heb je niet bijna 20 seconde nodig om de volgende auto in te halen. En ja, het is niet dat je naar rechts kan maar moet gaan wanneer de mogelijkheid er is. Dit krijgt iedereen gewoon geleerd tijdens rijlessen en kun je ook via Google terug vinden. Wat betreft de Mercedes bestuurder ben ik het ook volledig eens met jullie allemaal, daar hoeven we echt geen discussie over te voeren. Snap dus niet dat dit aangehaald blijft worden. Mijn punt was gewoon, naar rechts gaan i.p.v. links blijven plakken en de situatie was er niet geweest. Maakt dat het minder erg wat de Mercedes bestuurder deed? Zeker niet. Vind alleen dat we ook wel eens naar ons zelf mogen kijken wat wij beter kunnen doen op de weg en niet alleen naar anderen wijzen.
 
I was talking of the same. In that video you cross the first car at 11 sec mark and the next one at 35 sec mark. To some it might seem like a long time and that there *might* have been sufficient gap between the two cars.
Ah, yes. A bit of a misunderstanding. The time that elapsed between me passing the two cars was indeed more than ten seconds. I probably slightly misjudged our relative speeds. What a pity for the tailgating Mercedes. ;)
 
Dit is nu precies het probleem.

Bij 100km/h dien je ca. 76m afstand te houden tot je voorganger (google is your friend). Dat betekent dus ook dat je pas 76m nadat je een andere wagen ingehaald hebt weer naar rechts mag, want anders dwing je die ander af te remmen als die wel die 76m afstand tot de voorganger wil aanhouden (en hinder je dus een ander tijdens een bijzondere manoeuvre wat niet mag). Als je zoals ik bijna altijd met AP rijdt remt je wagen vaak af omdat iemand te snel weer terug naar rechts gaat voor je, zeer irritant.

Dat gaatje waar volgens jou nog zeker 3 andere auto's tussen passen zou dus 4x76m lang moeten zijn, oftewel > 450m. Naar mijn mening is dat gaatje absoluut niet zo lang.

Je zult het er waarschijnlijk niet mee eens zijn, en velen met jou. Maar feitelijk gezien (en wettelijk) is het bovenstaande 100% juist. En volgens de wet doet @pvkeep dus ook niks verkeerd. Helaas houden veel mensen in het verkeer hun eigen regels aan, en niet de wettelijke...
1699537373963.png

Google eerste hit :)
1699537446860.png


Anwb is iets conservatiever. Komt uit op 55 of 60 meter afhankelijk van wanneer je de 10% neemt.

Verwijzen naar google is oke maar dan wel graag ook wat google zegt quoten en niet zelf iets verzinnen. Je had een link kunnen opnemen in je bericht.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
100kph= 27.77778m/s
Men acht 2s veilig. Dus bij 100km/u is de afstand die veilig geacht wordt >55m
Met die logica zonder iemand te hinderen gooi je je auto niet vlak voor iemand er tussen.

Bij 100km/u en 2s voor en achter je zou er een gat moeten zijn van 2x 55m plus de lengte van je auto.
Dat is een gat van ca. 115m.

Laten we de helft nemen want iedereen is ongeduldig.
Als je echter een gat hebt van ca. 55-60m en je rijdt 20% harder dan het verkeer dat je inhaalt, dan doe over een gat van ca. 2s ongeveer 10s om dat dicht te rijden en dan moet je nog de voorste auto inhalen.

Dus het is een sprookje dat je binnen 10s moet hebben ingehaald.
De 10s waar men over spreekt is dat het gat 10s is dus 277m dat je dan naar rechts moet.
 
Tnx daar staat idd volgafstand snelheid gedeeld door 2 omdat je er vanuit mag gaan dat het voertuig voor je niet ineens stil staat.

76 M is je remweg. 50 M je veilige volgafstand,
Ik lees dat toch echt anders, bij 100km/h is 76m de veilige volgafstand, dat staat er letterlijk. Bij delen door 2 heb je slechts de remafstand, maar je hebt ook nog te maken met de reactietijd van gemiddeld 1 seconde...

En het voertuig voor je kan wel degelijk ineens stil staan. Assumption is the mother of all f*ck-ups zeg ik altijd...

Ik weleens meegemaakt dat het voertuig voor me in de slip raakte en vol op een stilstaand object knalde en dus ineens stil stond. Ik hield te weinig afstand maar kon gelukkig de wagen voor me ontwijken door de berm in te sturen, maar anders had ik er zeker achterop gezeten.

Anyway - Jij illustreert mijns inziens precies het probleem, no offense. ❤️
 
Ik snap dus echt niet waarom een bumperklever meer recht op de weg zou moeten hebben. Waarom moeten anderen of meedoen met te hard rijden of zich in elk gaatje wurmen die beschikbaar is?
Als iemand op mijn bumper kleeft wordt ik altijd heel bang en dan gaat de voet iets van de gaanpedaal af. Slechts een paar km/uur maar ja die angst he.
 
Best wel bijzonder dat er zo’n discussie ontstaat op het moment dat iemand zich gewoon aan de maximumsnelheid houd 🤔
Ook al zou @pvkeep te lang links hebben gereden dan nog is het de andere automobilist die te hard rijdt en dus in overtreding is. Volgens mij is er dus geen enkele reden om iets te vinden van het rijgedrag van iemand die zich aan de regels houd, terwijl de andere de wet overtreedt.
(en ja in rijd ook wel eens te hard op de autosnelweg)
 
Toen ik dat op dit forum deelde dat ik dat wel eens deed, kreeg ik heel veel commentaar omdat het gevaarlijk was. Zucht....
In elk geval niet van mij. Als iemand er langs wilt mag hij van mij er langs zodra er ruimte voor is, die ruimte moet er ook achter voor mij zijn. Als iemand me zeer duidelijk wil maken dat hij er langs wil door de veilige ruimte op te offeren, dan bekruipt mij toch een spannend gevoel en daar anticipeer ik op.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: NielsA and Stream