Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Dit duidelijk het verkeersinzicht van een fruitvliegje door de fietser.
Auto kan niet in het niets verdwijnen en mag de fietsstrook daar gebruiken.
Dat hij even moet vertragen voor een tegemoetkomend verkeer dat geen voorrang geeft was lang van te voren te zien ook door de fietser.
Dan denk er toch maar even langs te willen over een ruimte die er allang niet meer was geeft duidelijk het gestoorde rijgedrag van fietsers weer.

Fietser laat heel duidelijk zien dat het voor de fietser geen samenwerking is in het verkeer maar ikke-ikke-ikke.

Je kunt op zulke wegen fietsstroken tekenen wat je wil maar als de rijstrook te smal is dan kan je niet verwacht dat de auto in het niets verdwijnt.

View attachment 994071
Dit is daar ook zo'n voorbeeld van.
Er is blijkbaar noodzaak voor een spoedcursusje fietspaden en fietsstroken (in Nederland). :)

Er zijn 3 soorten fietspaden. Het gaat hier on fietsstroken die onderdeel zijn van de rijbaan. Er zijn twee soorten: met doorgetrokken lijn en onderbrokenlijn. Met doorgetrokken lijn, dan is het geen fietsstrook, maar een fietspad. Als er geen fiets-tekens in staan (rood of niet), dan is het een fietssuggestiestrook (dus een zoek-maar-uit-strook).

Een auto mag gebruik maken van de fietsstrook, maar mag fietsers niet hinderen. Dus met andere woorden: de ikke-ikke-ikke-fietser bestaat hier even niet, maar wel de ikke-ikke-ikke automobilist. In de aangegeven foto mag de automobilist dus niet de irritante fietser van de weg af duwen, hoe vervelend dat ook is.

Zoals Dikkie Dik zegt: fietsers zonder licht, die op voetpaden rijden, spookrijden, hun hand niet uitsteken. Van mijn part mag je die van de weg af toeteren (zover wettelijk mogelijk).
 
Als ik me er ook even in mag mengen.. 😅

Denk niet dat het de bedoeling is geweest van de automobilist om de fietser te hinderen. Automobilist moest even blijven stil staan half op het fietspad aangezien tegenligger geen voorrang gaf bij de wegversmalling. De automobilist moest hem dus wel even de extra ruimte bieden. En we hebben het erover dat de auto op het fietspad staat, maar de fietser snijdt ook gewoon de bocht flink af en komt daarmee ruim buiten het fietspad op de rijbaan terecht om maar geen snelheid te hoeven inleveren voor een bocht. Had de fietser gewoon snelheid geminderd om het fietspad te volgen, dan was deze zeker niet zo erg gehinderd als dat het hier in het filmpje lijkt. Ben het in dat opzicht wel eens met @RobsEV dat de samenwerking in het verkeer hier ver te zoeken was maar vind niet dat er 1 schuldige is aan te wijzen. Is gewoon een situatie die kan ontstaan. De automobilisten gaan er wat mij betreft juist mee om, de fietser niet aangezien die gewoon met zo veel mogelijk snelheid toch een weg probeert te vinden om rechts langs de auto te gaan terwijl daar totaal geen ruimte is en ook erg gevaarlijk is. Even afremmen en wachten is nu echt niet zoveel moeite.
 
Behalve dat er in het verkeer bijzonder weinig rekening mee wordt gehouden dat de fietser op spierkracht weer op snelheid moet komen en de automobilist met een tikje van de rechtervoet ervandoor spurt.

En bovendien die automobilist in z'n eentje zo'n 8m2 inneemt en de fietser nog geen 1. Daar zou je best een beetje ruimte aan de fietser mogen geven.
 
Behalve dat er in het verkeer bijzonder weinig rekening mee wordt gehouden dat de fietser op spierkracht weer op snelheid moet komen en de automobilist met een tikje van de rechtervoet ervandoor spurt.

En bovendien die automobilist in z'n eentje zo'n 8m2 inneemt en de fietser nog geen 1. Daar zou je best een beetje ruimte aan de fietser mogen geven.
op pure spierkracht zijn er steeds minder....
 
61% zakt als een baksteen.

(En iedereen denkt bij de 39% te horen)

Doe de quiz:

Even de korte quiz gedaan.
1701185028844.png
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
De hele rechter baan is toch ook leeg?
Weet niet wat je hier precies mee bedoelt, maar ook al was die baan niet leeg dan was er genoeg ruimte voor mij om in te voegen. Uit de beelden blijkt dat mijnheer zelfs ook al de beweging naar de rechterbaan had ingezet, tot hij besluit te versnellen en door te blijven rijden op de middelste baan. En voo de goede orde: ik versnelde niet om hem voor te blijven, we reden al -bij gebrek aan een beter woord- ‘ritsbaar.’

Edit: je bedoelt vast dat hij daar al had moeten rijden neem ik aan.
 
  • Like
Reactions: OttoR
In Belgie heb je hier geen voorrang en moet je tijdig invoegen. De andere chauffeur kon natuurlijk wel hoffelijk zijn.



Is ritsen verplicht in Belgie?

Met de campagne "Ritsen doe je zo" wil het Agentschap Wegen en Verkeer chauffeurs duidelijk maken hoe ze correct kunnen ritsen. Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan.


Ritsen | Wegen en verkeer.