Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke data ziet de leasemaatschappij?

This site may earn commission on affiliate links.

Guus

Member
Sep 22, 2019
7
2
NL
Sinds een paar dagen de trotse berijder van mijn Model 3.

In een app van de leasemaatschappij valt het mij op dat ze weten wat mijn huidige kilometerstand is. Nouja, hij loopt iets achter, maar loopt wel onmiddelijk mee met elke kilometer die ik rijd.

Welke informatie deelt Tesla allemaal met de leasemaatschappij? Alleen de kilometerstand? Of nog meer?

Locatie data? Snelheid? Rijgedrag? Camerabeelden? Gebruik van de stoelverwarming? Opnames van de Caraoke?
 
Goeie vraag.

In theorie zou ik denken dat ze precies het zelfde zouden kunnen zien als je in de App ziet: kilometerstand, status auto, snelheid en locatie o.a. Al betwijfel ik of het echt zo is maar vooral of het mag. Ik vind het persoonlijk te veel, al weet ik dat tesla al dan niet geanonimiseerd ook nog meer weet obviously.

In principe in het kader van de privacy wet, zou het op zijn minste bekend moeten zijn. Ik vraag me echter af of ze echt toegang hebben tot de App met hun account. Is dat wat je zag? Heb je het al nagevraagd aan je LM?
 
In mijn tesla account via de computer kan ik niet veel gegevens zien.
Ik zie alleen het VIN en wat andere opties maar geen KM-stand bv
Ik heb geen idee of de LM ook een tesla account heeft wat gekoppeld is an deze auto?
Aangezien ik het wachtwoord gewijzigd hebt neem ik aan dat de leasemaatschappij geen inzicht meer heeft in de gegevens die ik wel in de app kan zien? Maar dat is een aanname.
 
volgens mij heeft @DucaTinus gelijk. De Lm ziet alleen de web based zaken en dus geen live feed. Dit lijkt mij als dit wel zo is een behoorlijk GDPR dingetje dus dit zal niet zo zijn.
Waarom denk je dat het geen GDPR dingetje zou zijn als ze alleen de WEB based data kunnen zien?
Waarom denk je dat ze gene live feed kunnen zien "omdat het een GDPR dingetje zou zijn"? D'r gebeuren wel meer dingen die niet mogen :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Cely
Denk maar eens aan coockies, onepixel enz....... bedrijven zullen tot je ze er op aanspreek de mazen van de wet blijven zoeken. Ik heb bijvoorbeeld marktplaats aangemeld bij de autoriteit persoonsgegevens in verband met tracking en bestoken met hun reclame. Klacht ingediend meld bij marktplaats ons op adres doorgegeven, en wat? Niks meer. wacht al wel meer dan een half jaar op de uitkomt van het onderzoek door autoriteit persoonsgegevens. ;)
 


  • Gegevens ten behoeve van lokalisering van het voertuig:
    Gegevens over de locatie van uw voertuig of mobiele apparaat. Indien van toepassing kan ****** deze gegevens ontvangen en deze gegevens gebruiken in overeenstemming met de gedetailleerde beschrijvingen van de respectievelijke diensten en de veiligheidsmaatregelen voor locatiegegevens.
****** heeft geen toegang tot de operationele gegevens in het voertuig, gegevens m.b.t. betrekking tot comfort (bijv. positie van stoel en stuur) en infotainment. Indien u inzage wilt in deze gegevens kun u contact opnemen met het merk van uw voertuig. Contactgegevens kunt u terugvinden in de respectievelijke privacy statement van de desbetreffende merken.“

*** lease maatschappij naam van de bron
 
Waarom denk je dat het geen GDPR dingetje zou zijn als ze alleen de WEB based data kunnen zien?
Waarom denk je dat ze gene live feed kunnen zien "omdat het een GDPR dingetje zou zijn"? D'r gebeuren wel meer dingen die niet mogen :rolleyes:
Als je echt zorgen maakt dan even bij hr neerleggen ofzo?
Volgens mijn lm kunnen ze alleen status zien levering en feedback van bezoeken aan de suc via rekening en dealer. Je kan nog verder gaan mbt laden thuis.....
 
Als je echt zorgen maakt dan even bij hr neerleggen ofzo?
Volgens mijn lm kunnen ze alleen status zien levering en feedback van bezoeken aan de suc via rekening en dealer. Je kan nog verder gaan mbt laden thuis.....
Nee, maak me geen zorgen. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik geen leaseauto heb.

De API van Tesla stelt jou (en ik denk ook de LM) in staat om met een user name / password behorende bij het account waar de auto aan hangt constant te weten waar jij bent, hoe hard jij rijd, etc.
 
Van je account maar neemt niet weg dat er andere account kunnen zijn. Ik ben alleen benieuwd of ze het zelfde rechten hebben en dus het zelfde kunnen zien als wij. Niemand werkend bij een LM hier toevallig he?

Ik vind het wel de moeite waard om te gaan navragen.
 
Ik heb uitgebreid ruzie gemaakt met Tesla over mijn Tesla account en wat ik van mijn lease auto kan zien. In mijn Tesla account in de webbrowser zie ik geen auto meer staan. Ik had dat na veel gedoe geregeld. De leasemaatschappij, Alphabet in mijn geval, had Tesla daar de opdracht voor gegeven. Ik had problemen met het steeds uit mijn Tesla appje vallen van de auto en het niet werken van Spotify. Dit werd veroorzaakt doordat de auto niet aan mijn account gekoppeld was.

Het nadeel van deze actie was dat Tesla dit beschouwt als de overgang van eigendom van de lease maatschappij naar mij. Hierdoor verviel het gratis Super Chargen voor de eerste eigenaar voor mijn Model S. Dat is natuurlijk onzin. Eigendom wordt in Nederland niet bepaald door de autoleverancier maar door het RDW. Dus toen ik een opmerking maakte over het feit dat ik moest betalen voor Super Chargen voor een splinternieuwe Model S werd zonder overleg door Tesla de auto weer uit mijn account gehaald....

Er zijn dus meerdere accounts gekoppeld aan een auto. De lease maatschappij heeft kennelijk het "eigenaars"-account. De leaserijder krijgt een beperkt account. Ik probeer dit nu weer terug te draaien aangezien ik nu weer problemen heb met de app en Spotify. Tesla reageert niet of heel langzaam op emails. Bellen kan niet want ze zijn "niet customer facing". Dit was een dame die naast de mensen van Account support zat en die normaal gesproken vragen behandeld over het gebruik van de app, en de diensten in de auto.

De leasemaatschappij heeft geen recht om te weten waar de auto zich bevindt, enz. Kilometerstand is gebruikelijk omdat de leasemaatschappij dit moet weten om rekeningen te kunnen sturen, indien nodig. En te weten of er geen fraude wordt gepleegd met het "tanken".
 
  • Informative
Reactions: Remog
Ik heb het inmiddels nagevraagd en de leasemaatschappij geeft aan dat er niets op afstand wordt uitgelezen. De kilometerstand in de app wordt gebaseerd op onderhoudsafspraken en daartussen (bijvoorbeeld van levering tot eerste onderhoud) gevuld op basis van het jaarkilometrage gedeeld door het aantal inzetdagen.

Neem aan dat dit waar is, maar ik houd het nog wel even in de gaten.
 
  • Informative
Reactions: Cely