Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
1) Leaf opladen op een normale stekker lijkt me niet op 3,7 kW gaan (16A). Lijkt me niet heel veilig. Is het niet zo dat een normale wandcontactdoos max 10A levert? Dat is dus 2,3 kW, waarlijk nog trager ;).

2) Die 3,7 kW is anders gewoon wel even 16A op één fase. Daar kun je echt geen Tesla bij hebben want dan zit je al op 32A op 1 fase, ver boven de 25A aansluitwaarde. Kon je die Leaf over 3 fasen verdelen was het inderdaad geen probleem geweest.
Nu zul je iets met smart charging moeten doen om het zorgeloos te laten verlopen.

Gaat me idd niet om het thuisladen (al vind ik dat nog steeds wel een issue omdat je 1 fase inlevert) maar om het laden op de bestemming.

3) Feitelijk zeg je daarmee dat Destination Charging van Tesla ook prima op 3,7 kW zou kunnen. ;)

4) Mijn vrouw heeft regelmatig afspraken van 1-2 uur op nog eens een extra afstand van haar werk. Een Zoe aan een standaard 11 kW laadpaal is dan gewoon weer vol. In de praktijk zul je zo zelden een snellader nodig hebben. Zo biedt 3 fase AC laden toch echt veel extra vrijheid.

5) Nee, voor Europa moet Nissan gewoon een Type 2 aansluiting gaan leveren op de Leaf met 3-fase AC. IMHO.


Wist ik niet, tx :). Dacht dat je tegenwoordig overal wel 3x25A zag.

1) Er staat 16 A op de stekker maar het kan best zijn dat hij feitelijk iets minder afneemt. Maar dan nog, het werkt al 2,5 jaar op deze manier en het is nog nooit voorgekomen dat de tijd thuis te kort was.

2) Ik moet er iets bij zeggen. Op onze lokatie (vrijstaand) was al een 3 x 35A dus tekort speelt niet. Wel dus minimale kosten en geen laadpaal.

3) Om de dooie dood niet. Die Tesla Chargers moeten minimaal 11Kw, liefst 17Kw i.v.m. toekomstige laders afgeven. De huidige Leaf zal daar nooit kunnen of mogen laden.

4) Ja, dat kan, maar dat is bij ons niet. Daar hebben we de Tesla voor.

5) Voor de huidige Leaf met maar 24 of 30 Kw maakt het niet uit. Als er straks (echt) een Leaf met een range van zeg 350 km komt dan moet hij natuurlijk type 2 hebben en als ze slim zijn een lader van 11 of 17 Kw en een SuC aansluiting. Ik zal wel voor gek verklaard worden maar ben ervan overtuigd dat dat straks gaat gebeuren. Maar dat is een andere discussie.
 
Vandaag met mijn moeder ter ondersteuning naar de Renault dealer geweest om een proefrit te maken in een Zoe. Ze rijdt nu in een diesel hybride, maar omdat ze haar werkzaamheden op een wat lager pitje heeft staan, hoeft ze ook geen grote auto waar ze veel kilometers in moet maken. Het grootste deel van haar ritten zijn onder de 60km enkele reis, dus een kleine elektrische auto zou moeten passen. Via de actie van natuur en milieu een afspraak gemaakt bij de Renault dealer. 10:30 daar, ontvangen door een jonge pittige dame op hakjes en decollete(tje). Eerst even een rondje rijden en dan even bespreken hoe en wat. Rondje gereden, compact autootje, iets hogere zit, vlot genoeg. Mijn moeder vond het eigenlijk best wel okay. Tot zover prima. Vervolgens met een kopje koffie beetje de ins en auto's besproken.

Eerst het laden, ze hebben twee versie. 1 met een snellader en 1 zonder. Mijn vraag hoeveel vermogen er opgenomen worden wist ze niet precies, maar de kabel van de niet snellader variant was niet erg dik, en dus langzamer. Hoeveel dan? Toch maar even het boekje er bij, zoeken in een voetnoot 11Kw. Okay, niet super veel maar prima voor thuis. En de andere? Ja daar kan je bij Fastned in 30 min 80 % laden, met de versie zonder snellader kun je niet bij Fastned terecht. Ik dacht bij mezelf vreemd verhaal, mag ik even in het boekje kijken? Tuutlijk even zoeken, 22Kw zonder fast charger en 43 Kw met. Ow okay. Mevr, verkoop al Zoe sinds 2013 en rijdt er zelf ook 1 van de zaak. Hoe kan het dat deze basis vragen niet beantwoord kan? Zo ging het verder.

Na 5 min ben ik de verkoopster maar een handje gaan helpen en aan de hand van de brochure mijn moeder het 1 en ander uitgelegd. Hoeveel zijn er verkocht in totaal in Nederland? 4000! Dat is best veel dacht ik nog, thuis even nagekeken kleine 1100 sinds maart 2013...
Wat zijn de problemen met de auto? Daar gaf ze wel een duidelijk antwoord op. Heel gevoelig voor hoe geladen wordt. Dat lijkt te stroken met bevindingen die andere ook hebben met deze auto.

Importeurs moeten hun personeel echt veel beter gaan trainen, zo komt het echt niet goed! Echt jammer. Mijn moeder gaat er in ieder geval overdenken. Ik hoop dat ze overstap.
 
  • Like
Reactions: HWS
Vandaag met mijn moeder ter ondersteuning naar de Renault dealer geweest om een proefrit te maken in een Zoe. Ze rijdt nu in een diesel hybride, maar omdat ze haar werkzaamheden op een wat lager pitje heeft staan, hoeft ze ook geen grote auto waar ze veel kilometers in moet maken. Het grootste deel van haar ritten zijn onder de 60km enkele reis, dus een kleine elektrische auto zou moeten passen. Via de actie van natuur en milieu een afspraak gemaakt bij de Renault dealer. 10:30 daar, ontvangen door een jonge pittige dame op hakjes en decollete(tje). Eerst even een rondje rijden en dan even bespreken hoe en wat. Rondje gereden, compact autootje, iets hogere zit, vlot genoeg. Mijn moeder vond het eigenlijk best wel okay. Tot zover prima. Vervolgens met een kopje koffie beetje de ins en auto's besproken.

Eerst het laden, ze hebben twee versie. 1 met een snellader en 1 zonder. Mijn vraag hoeveel vermogen er opgenomen worden wist ze niet precies, maar de kabel van de niet snellader variant was niet erg dik, en dus langzamer. Hoeveel dan? Toch maar even het boekje er bij, zoeken in een voetnoot 11Kw. Okay, niet super veel maar prima voor thuis. En de andere? Ja daar kan je bij Fastned in 30 min 80 % laden, met de versie zonder snellader kun je niet bij Fastned terecht. Ik dacht bij mezelf vreemd verhaal, mag ik even in het boekje kijken? Tuutlijk even zoeken, 22Kw zonder fast charger en 43 Kw met. Ow okay. Mevr, verkoop al Zoe sinds 2013 en rijdt er zelf ook 1 van de zaak. Hoe kan het dat deze basis vragen niet beantwoord kan? Zo ging het verder.

Na 5 min ben ik de verkoopster maar een handje gaan helpen en aan de hand van de brochure mijn moeder het 1 en ander uitgelegd. Hoeveel zijn er verkocht in totaal in Nederland? 4000! Dat is best veel dacht ik nog, thuis even nagekeken kleine 1100 sinds maart 2013...
Wat zijn de problemen met de auto? Daar gaf ze wel een duidelijk antwoord op. Heel gevoelig voor hoe geladen wordt. Dat lijkt te stroken met bevindingen die andere ook hebben met deze auto.

Importeurs moeten hun personeel echt veel beter gaan trainen, zo komt het echt niet goed! Echt jammer. Mijn moeder gaat er in ieder geval overdenken. Ik hoop dat ze overstap.

volgens Heijmans/nuon zorgt de Zoe by far voor de meeste laadproblemen aan de Amsterdamse openbare laadpalen. En dan zijn het er nog maar 4.
 
Importeurs moeten hun personeel echt veel beter gaan trainen, zo komt het echt niet goed! Echt jammer. Mijn moeder gaat er in ieder geval overdenken. Ik hoop dat ze overstap.
Het interesseert ze (importeur en dealer) gewoon niks.
De dealer waar ik 'm vorig jaar kocht, keek ook nogal ongelukkig en glazig toen ik begon over type 1, 2, 3, 4 / Mode 1, 2, 3 ,4 / AC, DC / kW, kWh. kWh/km, schuko / mennekes / CHAdeMO / combo.
Deze auto's worden niet dankzij, maar ondanks hen verkocht.
En alleen maar omdat wij het zo graag willen, en wel weten hoe het zit.
Ze verkopen ze zelfs liever niet (ik heb het Renault-mensen letterlijk horen zeggen).
Zonder inmenging van de franse overheid bestond dat hele ZE-programma wellicht niet eens.

En je ziet, uiteindelijk ben je het zelf die een EV aan de man/vrouw probeert te brengen.
Zonder ons, vertrekt de "onwetende" consument na een dealer-bezoekje met alleen maar meer onduidelijkheid.
En wordt het weer een ice.

(en voor je moeder: een Zoe Zonder Problemen is zeker een heel leuk karretje)
 
Heb me al meer dan een week voorgenomen om eens een ervaringsverslag over de eerste 2000km met een B-Klasse ED hier neer te pennen. Maar het komt er gewoon niet van.
Als er mensen zijn die liever eens een uurtje langskomen om de gebruikerservaringen te horen en een ritje te doen. PM me
 
Misschien wat interessanter voor dit draadje. De BMW i3 krijgt zo'n 50% groter elektrisch bereik per juli dit jaar: Confirmed: 2017 BMW i3 Gets 50% Range Increase, Arrives In July

Is alweer een stukje beter maar jammer genoeg, net als de Leaf, nog steeds geen reisauto. En die 50% is ook weer omgeven met voorbehouden. En het laden wordt niet verbeterd. Zal wel weer tot teleurstellingen leiden als men een stuk snelweg met 130 km/uur wil rijden. Dan werkt het ontwerp erg tegen wat luchtweerstand betreft.
 
Bijzonder leuk om te zien waar andere fabrikanten zoals Mercedes-Benz aan werken! Ben benieuwd wanneer Tesla met een soortgelijk voertuig komt.

Laten we hopen van niet. Dit is ongeveer wat men zich voorstelde bij een autonoom rijdende auto voor en rond de eeuwwisseling. Ik denk dat de AP 2.0 wat meer met de benen op de grond zal staan. En laten we wel wezen, Tesla kan op een afgesloten terrein een autonoom voertuig nu ook al een salto laten maken.
Neen, dan is het idee van de autonome 3, S en X met optie van ride sharing veel praktischer. En ik ben ervan overtuigd dat het technisch over twee jaar al min of meer klaar zal zijn en dat de grootste struikelblokken de regelgeving zal zijn waarbij we ook een flinke lobby van de anderen kunnen verwachten om de inzet van deze auto's te frustreren.
Leuke presentatie maar niet meer dan dat. Klinkt negatief maar ik ben bang dat ik gelijk heb.
 
Goed werk van MB, hopelijk zien we dit snel terug in toekomstige auto's... Ik vind het goed dat er nagedacht wordt over communicatie tussen auto en omstanders. Het lijkt nu wel een beetje overdreven, maar het is wel een reëel probleem.
Mooi studiemodel ook trouwens... Waarom worden auto's gaandeweg het productierijp maken altijd zoveel lelijker...?
 
Vandaag een ritje gemaakt in een Zoe en een Leaf.

Zoe is leuk en fris met sterke laadtechniek. Erg geinig karretje.
Maar op het gebied van bouwkwaliteit, comfort, luxe en ruimte vonden we de Leaf toch echt beter scoren. Gewoon een klasse méér auto (is ook zo gepositioneerd). En de mogelijkheid om accu te kopen i.p.v. verplichte huur.

Al met al heeft de Leaf toch echt meer indruk gemaakt. Op papier had ik verwacht eerder voor de Zoe te vallen.
Zo zie je maar weer dat testrijden wel belangrijk is ;).