Hans Noordsij
Well-Known Member
1) Leaf opladen op een normale stekker lijkt me niet op 3,7 kW gaan (16A). Lijkt me niet heel veilig. Is het niet zo dat een normale wandcontactdoos max 10A levert? Dat is dus 2,3 kW, waarlijk nog trager.
2) Die 3,7 kW is anders gewoon wel even 16A op één fase. Daar kun je echt geen Tesla bij hebben want dan zit je al op 32A op 1 fase, ver boven de 25A aansluitwaarde. Kon je die Leaf over 3 fasen verdelen was het inderdaad geen probleem geweest.
Nu zul je iets met smart charging moeten doen om het zorgeloos te laten verlopen.
Gaat me idd niet om het thuisladen (al vind ik dat nog steeds wel een issue omdat je 1 fase inlevert) maar om het laden op de bestemming.
3) Feitelijk zeg je daarmee dat Destination Charging van Tesla ook prima op 3,7 kW zou kunnen.
4) Mijn vrouw heeft regelmatig afspraken van 1-2 uur op nog eens een extra afstand van haar werk. Een Zoe aan een standaard 11 kW laadpaal is dan gewoon weer vol. In de praktijk zul je zo zelden een snellader nodig hebben. Zo biedt 3 fase AC laden toch echt veel extra vrijheid.
5) Nee, voor Europa moet Nissan gewoon een Type 2 aansluiting gaan leveren op de Leaf met 3-fase AC. IMHO.
Wist ik niet, tx. Dacht dat je tegenwoordig overal wel 3x25A zag.
1) Er staat 16 A op de stekker maar het kan best zijn dat hij feitelijk iets minder afneemt. Maar dan nog, het werkt al 2,5 jaar op deze manier en het is nog nooit voorgekomen dat de tijd thuis te kort was.
2) Ik moet er iets bij zeggen. Op onze lokatie (vrijstaand) was al een 3 x 35A dus tekort speelt niet. Wel dus minimale kosten en geen laadpaal.
3) Om de dooie dood niet. Die Tesla Chargers moeten minimaal 11Kw, liefst 17Kw i.v.m. toekomstige laders afgeven. De huidige Leaf zal daar nooit kunnen of mogen laden.
4) Ja, dat kan, maar dat is bij ons niet. Daar hebben we de Tesla voor.
5) Voor de huidige Leaf met maar 24 of 30 Kw maakt het niet uit. Als er straks (echt) een Leaf met een range van zeg 350 km komt dan moet hij natuurlijk type 2 hebben en als ze slim zijn een lader van 11 of 17 Kw en een SuC aansluiting. Ik zal wel voor gek verklaard worden maar ben ervan overtuigd dat dat straks gaat gebeuren. Maar dat is een andere discussie.