Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Op dit moment toch op zoek naar een 2e elektrische auto tot de model 3 geleverd kan worden maar deze zal daarna blijven.

Gebruik bijna dagelijks max 75-150 km per dag. De verschillende types zijn nogal lastig te vergelijken..

Opties voor gebruikte modellen ( ik zoek er een van ongeveer 3 jaar oud )
  • BMW i3
  • Mercedes B
  • VW Golf
  • VW Up
Aangezien mijn vrouw niet alle modellen mooi vind en de Fiat500 te klein is blijft er niet heel veel over.
Het is lastig om de echte range te vinden zonder overal op de specifieke fora's te registreren en alles door te nemen.
Ik heb serieus gekeken naar een gebruikte S maar die lijkt toch te groot te zijn volgens mijn vrouw :)
Ook is handig dat de auto kan snelladen indien nodig.

Ik lees graag jullie suggesties!
 
Op dit moment toch op zoek naar een 2e elektrische auto tot de model 3 geleverd kan worden maar deze zal daarna blijven.

Gebruik bijna dagelijks max 75-150 km per dag. De verschillende types zijn nogal lastig te vergelijken..

Opties voor gebruikte modellen ( ik zoek er een van ongeveer 3 jaar oud )
  • BMW i3
  • Mercedes B
  • VW Golf
  • VW Up
Aangezien mijn vrouw niet alle modellen mooi vind en de Fiat500 te klein is blijft er niet heel veel over.
Het is lastig om de echte range te vinden zonder overal op de specifieke fora's te registreren en alles door te nemen.
Ik heb serieus gekeken naar een gebruikte S maar die lijkt toch te groot te zijn volgens mijn vrouw :)
Ook is handig dat de auto kan snelladen indien nodig.

Ik lees graag jullie suggesties!
Je kunt ook nog naar een Zoe of een Leaf zoeken. Of kijk of je een Hyundai ioniq kunt vinden. Officiële range 280km realistisch zeker 200. Beschikt over een snellaad mogelijkheid itt de Mercedes B. Echt mooi is ie misschien niet maar het is een heel complete volwassen auto. Een compagnon van mij rijdt er sinds 7 maanden mee. Hij veranderd de afgelopen jaren 2x/jaar van auto. Ook nu wil ie weer wat anders:confused:. Ik vind t zonde en ga kijken of ik m anders binnen onze organisatie in kan zetten. Zo niet dan komt deze beschikbaar.
 
  • Informative
Reactions: Riestad
De nieuwe Nissan Leaf schijnt wel een mooi ding te zijn. Iets moderner qua look. Alleen 1 keuze accu, nl. 40kWh , zou in de praktijk 200km range moeten hebben.
 
Je kunt ook nog naar een Zoe of een Leaf zoeken. Of kijk of je een Hyundai ioniq kunt vinden. Officiële range 280km realistisch zeker 200. Beschikt over een snellaad mogelijkheid itt de Mercedes B. Echt mooi is ie misschien niet maar het is een heel complete volwassen auto. Een compagnon van mij rijdt er sinds 7 maanden mee. Hij veranderd de afgelopen jaren 2x/jaar van auto. Ook nu wil ie weer wat anders:confused:. Ik vind t zonde en ga kijken of ik m anders binnen onze organisatie in kan zetten. Zo niet dan komt deze beschikbaar.
Is er nog een groot verschil tussen het leaf model van nu of van 2 jaar geleden ?
Ik ben geen voorstander van accu huur, zijn alle modellen met huur ?
 
De Leaf is gestart met een koopaccu en is dan enige tijd ook met huuraccu verkrijgbaar geweest, maar voor de nieuwe enkel koop (denk ik). Hij heeft een vorm van AP en CHAdeMO (50kW). Enkelfasige lader met alle beperkingen van dien. Een publieke laadpaal 3x16A of 11 kW zoals heel wat in de Benelux laten maar laden aan 1f16A toe, hetgeen toch erg traag is.

Ioniq heeft CCS (tot 70kW maar er zijn nog maar enkele laadpalen die dat aanbieden), heeft ook een (iets beperktere) vorm van AP, maar is erg zuinig in verbruik en heeft daardoor ondanks de kleine batterij toch een behoorlijke real life range. Ook enkelfasige lader.

De Zoe heeft in op papier de grootste range door onder meer: zeer sterke regeneratie (tot 43 kW voor een motor van 70 kW) en de warmtepomp. De nieuwe heeft een voorverwarming van de batterij waardoor die range vooral in de winter flink is toegenomen in vergelijking met de vorige versie. Maar dat is toch een kleinere auto dan de rest: zeker geen reiswagen. Groot voordeel is de lader. Dankzij de driefasige lader kan je hem ook thuis snel laden. 11kW tot 22 kW, ook aan de publieke laadpalen. Hij heeft geen echte snellader. Zelfs de Q90 die in de specificaties een laadsnelheid van 43 kW aangeeft, haalt die laadsnelheid maar in een klein gebied SOC-temperatuur, waardoor een gemiddeld snellaadvermogen onder de 30 kW zal duiken.

Mercedes B is volgens mijn informatie niet meer te verkrijgen.

De VW e-golf is dan weer aanzienlijk duurder. Ook enkelfasige lader en lange optielijst. Wil je die uitrusten zoals de leaf of de ioniq, dan ben je veel geld kwijt. Snellader is bijvoorbeeld een betalende optie.
 
Last edited:
Betreffende de Zoe: bij de nieuwe Fastned stations met 150kW (of hoger) laders wordt geen AC laadmogelijkheid meer geplaatst.
En ook bij andere ultraladers die ik in September op de EVS zag was geen AC aansluiting meer aanwezig.
Ik denk dat het aantal plaatsen waar je de Zoe met 43kW/AC kan opladen niet echt meer zal toenemen.
 
  • Informative
Reactions: Riestad
Ik verwacht ook dat de volgende Zoe of andere Renault EV minstens ook een DC-snellaadmogelijkheid zal hebben.
De nieuwe snellaadpalen die er in België en Frankrijk bij komen, bieden wel allemaal de AC-mogelijkheid aan.
Ik begrijp trouwens niet dat de AC wordt weggelaten, want de kostprijs ervan is marginaal in vergelijking met de DC-lader en de Zoe blijft toch de best verkochte EV in Europa.
 
  • Like
Reactions: nervus
Ik begrijp trouwens niet dat de AC wordt weggelaten, want de kostprijs ervan is marginaal in vergelijking met de DC-lader en de Zoe blijft toch de best verkochte EV in Europa

Dit zei Fastned daar laatst zelf over:
  1. DC snelladen wordt steeds sneller.
    Fastned heeft zichzelf tot doel gesteld om een netwerk van laadstations te ontwikkelen met de snelste laders. Bij de nieuwste generatie snelladers die Fastned inmiddels uitrolt kan geladen worden tot 175 kW of zelfs 350 kW. Gezien de opbouw van deze laders is het niet mogelijk om een AC stekker toe te voegen. Fastned zou daarom losse langzame laders moeten neerzetten speciaal voor AC laden en dat is een te kostbare optie.

  2. AC stekkers worden steeds minder gebruikt. Het aandeel van via de AC aansluiting geladen kWh's bij Fastned ligt momenteel rond de 6% en is dalende. De Renault ZOE is namelijk de enige auto waarmee optioneel tot maximaal 43 kW geladen kan worden via de AC stekker. Renault zal naar verwachting rond 2019 de ZOE ook met CCS stekker (DC snellaadstandaard) aanbieden om snel te kunnen laden (zie dit artikel). Op basis van deze ontwikkelingen is het voor Fastned helaas niet haalbaar om verder te investeren in AC voorzieningen.

  3. 43 kW AC laden geeft problemen op een middenspanningsaansluiting. Om voldoende netcapaciteit beschikbaar te hebben voor de nieuwste generatie snelladers is een aansluiting op het middenspanningsnet vereist (ipv laagspanningsnet). De omvormer van oudere Renault ZOE’s heeft daar vaak problemen mee en als gevolg. Dat zorgt niet voor een goede klantervaring. Dit is een algemeen probleem op alle middenspanningslocaties voor alle aanbieders.

    Toekomst van AC snelladen
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Ik zat voor een collega te twijfelen tussen de Ioniq (zie er best aardig uit) en de 2018 leaf (ziet er al een stuk beter uit dan de vorige Leaf). Die Ioniq is echter al bijna 1,5 jaar (?) op de markt en is niet te benaderen via een app. De nieuwe Leaf wel, en heeft een flink grotere accu dan de Ioniq. Dus ben maar gegaan voor het introductiemodel van de 2018 Leaf, de zogenaamde Leaf 2.0. Wordt als het goed is eind feb. geleverd. Hier en daar zijn er nog wat dealers in NL te vinden die er nog 1 of 2 'over' hebben. Prijs is dan 35K. Deze heeft bijna alle opties, incl. 'Pro Pilot'

Als je er een ná het introductiemodel gaat bestellen ben je al gauw 38K kwijt voor eenzelfde configuratie (maar kun je wel kiezen uit meer dan 2 kleuren zoals bij het introductiemodel :)

Je kunt ook nog naar een Zoe of een Leaf zoeken. Of kijk of je een Hyundai ioniq kunt vinden. Officiële range 280km realistisch zeker 200. Beschikt over een snellaad mogelijkheid itt de Mercedes B. Echt mooi is ie misschien niet maar het is een heel complete volwassen auto. Een compagnon van mij rijdt er sinds 7 maanden mee. Hij veranderd de afgelopen jaren 2x/jaar van auto. Ook nu wil ie weer wat anders:confused:. Ik vind t zonde en ga kijken of ik m anders binnen onze organisatie in kan zetten. Zo niet dan komt deze beschikbaar.
 
Ik zat voor een collega te twijfelen tussen de Ioniq (zie er best aardig uit) en de 2018 leaf (ziet er al een stuk beter uit dan de vorige Leaf). Die Ioniq is echter al bijna 1,5 jaar (?) op de markt en is niet te benaderen via een app. De nieuwe Leaf wel, en heeft een flink grotere accu dan de Ioniq. Dus ben maar gegaan voor het introductiemodel van de 2018 Leaf, de zogenaamde Leaf 2.0. Wordt als het goed is eind feb. geleverd. Hier en daar zijn er nog wat dealers in NL te vinden die er nog 1 of 2 'over' hebben. Prijs is dan 35K. Deze heeft bijna alle opties, incl. 'Pro Pilot'

Als je er een ná het introductiemodel gaat bestellen ben je al gauw 38K kwijt voor eenzelfde configuratie (maar kun je wel kiezen uit meer dan 2 kleuren zoals bij het introductiemodel :)

ik heb de nieuwe leaf gezien op het salon een afknapper voor mij is het mono phase laden max 32A, zo veel chademo's zijn er onderweg nu ook niet te vinden
 
Valt wel mee
Er is het laatste jaar in België enorm veel laadinfrastructuur bij gekomen. Dat valt voor Teslarijders allicht minder op omdat zij zich bedienen van de SUCs.
Er zijn bijvoorbeeld ook enorm veel 11 kW laadpalen bij gekomen op enkele maanden tijd. Allego heeft de aanbesteding blijkbaar binnen gehaald. Om ze te vinden.
Alleen jammer dat ze geen 22 kW bieden indien je alleen laadt. Je krijgt 3f-19A of 13 kW. Toch bruikbaar voor laden op bestemming. Kostprijs 0,35€/kWh, geen tijdstarief dus geschikt voor overnachts laden.
 
Op dit moment toch op zoek naar een 2e elektrische auto tot de model 3 geleverd kan worden maar deze zal daarna blijven.

Gebruik bijna dagelijks max 75-150 km per dag. De verschillende types zijn nogal lastig te vergelijken..

Opties voor gebruikte modellen ( ik zoek er een van ongeveer 3 jaar oud )
  • BMW i3
  • Mercedes B
  • VW Golf
  • VW Up
Aangezien mijn vrouw niet alle modellen mooi vind en de Fiat500 te klein is blijft er niet heel veel over.
Het is lastig om de echte range te vinden zonder overal op de specifieke fora's te registreren en alles door te nemen.
Ik heb serieus gekeken naar een gebruikte S maar die lijkt toch te groot te zijn volgens mijn vrouw :)
Ook is handig dat de auto kan snelladen indien nodig.

Ik lees graag jullie suggesties!
Vanaf 1 febr aanstaande rijden wij een I3 ipv huidige Smart electric. Wij zullen ivm Amsterdam de enorm handige Smart wel missen, soms niet helemaal legaal mogelijkheden, dwars op een parkeerplaat of naast een boom, gekozen voor een I3. Reden: groter bereik; meer zitplaatsen, en ook modern geproduceerd en nagedacht over totale energie incl benodigde energie bij productie auto. Dus leveranciers in de buurt fabriek, recycle baarheid, energie zuinig etc. Ook 2e hands goed verkrijgbaar. Succes!