Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Si amigo! ;)

De Leaf is ook interessant, maar qua formaat net een tikkie te groot. Dus even kijken naar een maatje kleiner met ongeveer dezelfde accucapaciteit.
 
150 km in de stad vind ik dan wel wat tegenvallen voor zo'n lichte kleine auto. Dat ga je ook halen met een Model 3/Opel Ampera-e/Nissan Leaf/Renault Zoe. Maar die kosten wat meer.

Mijn net-niet-nieuwe MB electric drive (1800 km) kostte niet heel veel meer, biedt plaats aan 5 personen, en heeft 8 jaar garantie op de (Tesla) drive-unit en (Tesla) batterij. Hij kan zelf inparkeren en alle hendels en zijdeurknopjes zijn exact gelijk aan mijn Model S. Beslist geen unsinn.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and HWS
Mijn net-niet-nieuwe MB electric drive (1800 km) kostte niet heel veel meer, biedt plaats aan 5 personen, en heeft 8 jaar garantie op de (Tesla) drive-unit en (Tesla) batterij. Hij kan zelf inparkeren en alle hendels en zijdeurknopjes zijn exact gelijk aan mijn Model S. Beslist geen unsinn.
4 en een half jaar Smart E gereden. Top. Cabrio. Zelfde bereik 145 km voorspeld, zomers 120 realistisch. Handig in de stad, lijkt ook op e.go. Heel leuk allemaal over E.go maar Smart doet hetzelfde. Al jaren.
 
Smart doet hetzelfde. Al jaren.

En net als de B electric ook uitgerust met Tesla drivetrain. In de biografie van Vance over Musk staat een mooi stukje over de Smart EV: dat Daimler verkennend kwam praten over Tesla als mogelijke leverancier. Eenmaal in Californie bleek dat Tesla al een rijdend prototype in elkaar had geknutseld. Waarop Daimler een minderheidsbelang nam in het bedrijf.
 
Mijn net-niet-nieuwe MB electric drive (1800 km) kostte niet heel veel meer, biedt plaats aan 5 personen, en heeft 8 jaar garantie op de (Tesla) drive-unit en (Tesla) batterij. Hij kan zelf inparkeren en alle hendels en zijdeurknopjes zijn exact gelijk aan mijn Model S. Beslist geen unsinn.
Sinds 2 weken weer iets ontdenkt van Mercedes... Auto is nu 3 jaar oud en geeft data die nodig is voor de app (pre-heating, laadstatus, openen/sluiten, bandendruk, ruitenwisservloeistof, gps-locatie, ...) niet meer gratis door. :mad:
Elk "onderdeel" (laden, controls, hvac, gps-locatie) kost vanaf nu 39,99€/jr. :eek:

Onder de slogan "Das beste oder nichts".
Nichts dan maar
 
Sinds 2 weken weer iets ontdenkt van Mercedes... Auto is nu 3 jaar oud en geeft data die nodig is voor de app (pre-heating, laadstatus, openen/sluiten, bandendruk, ruitenwisservloeistof, gps-locatie, ...) niet meer gratis door. :mad:
Elk "onderdeel" (laden, controls, hvac, gps-locatie) kost vanaf nu 39,99€/jr. :eek:

Onder de slogan "Das beste oder nichts".
Nichts dan maar
WTF ?
Ik weet nog dat we ons zorgen maakten over het gratis ‘always connected’ zijn van onze Tesla's. Dat zou naar verluid beperkt zijn tot de eerste vier jaar, maar die limiet is gelukkig niet geëffectueerd. Fleet Learning blijft dankzij dergelijke acties van Daimler een Tesla USP.
 
Last edited:
WTF ?
Ik weet nog dat we ons zorgen maakten over het gratis ‘always connected’ zijn van onze Tesla's. Dat zou naar verluid beperkt zijn tot de eerste vier jaar, maar die limiet is gelukkig niet geffectueerd. Fleet Learning blijft dankzij dergelijke acties van Daimler een Tesla USP.
Dat is het verschil tussen een disruptor en een fossiel... Zolang het vrouwke maar tevreden is van haar auto.
 
Sinds 2 weken weer iets ontdenkt van Mercedes... Auto is nu 3 jaar oud en geeft data die nodig is voor de app (pre-heating, laadstatus, openen/sluiten, bandendruk, ruitenwisservloeistof, gps-locatie, ...) niet meer gratis door. :mad:
Elk "onderdeel" (laden, controls, hvac, gps-locatie) kost vanaf nu 39,99€/jr. :eek:

Onder de slogan "Das beste oder nichts".
Nichts dan maar

Tsssss... Pennywise - poundfoolish van Daimler.

Ik heb de app niet gedownload. Ik heb al ruzie genoeg met de software in de auto zelf. De taalinstelling is bijvoorbeeld nog altijd Deutsch. Ng niet gevonden hoe ik dat kan wijzigen.

Ook druk ik regelmatig op het scherm, om daarna te bedenken dat het geen touch screen is. En ik vergeet regelmatig dat ik de sleutel uit het contact moet halen.

Ook heb ik vaak ruzie met de richtingaanwijzer en cruise control, want die zitten in mijn S classic net andersom.

Verder een fijn stuk witgoed op wielen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dit zei Fastned daar laatst zelf over:
  1. //**//
  2. 43 kW AC laden geeft problemen op een middenspanningsaansluiting. Om voldoende netcapaciteit beschikbaar te hebben voor de nieuwste generatie snelladers is een aansluiting op het middenspanningsnet vereist (ipv laagspanningsnet). De omvormer van oudere Renault ZOE’s heeft daar vaak problemen mee en als gevolg. Dat zorgt niet voor een goede klantervaring. Dit is een algemeen probleem op alle middenspanningslocaties voor alle aanbieders.

    Toekomst van AC snelladen

Que ?
ieder laagspanning-net wordt gevoed door middenspanning.
Als ik het goed is, is op het standaard laagspanningsnet een tolerantie van +/- 10% toegelaten, met een afwijking zelfs tot 15% gedurende korte periode.
Zeker met de stijgende decentrale productie zal dit meer voorkomen dan vroeger.
Schijnbaar kunnen de AC-laders in de Zoe's en andere EV daar mee overweg.

Onvoorstelbaar dat Fastned dat niet zou kunnen. Lijkt mij eerder een gevalletje 'niet willen', lees : knip op de portefeuille.


(Overigens heb ikzelf thuis een 43kVA aansluiting, op laagspanning - zo exotisch is dat allemaal niet. Fastned zou het desgevallend zo dus ook kunnen.)
 
..
(Overigens heb ikzelf thuis een 43kVA aansluiting, op laagspanning - zo exotisch is dat allemaal niet. Fastned zou het desgevallend zo dus ook kunnen.)
Je gaat toch niet helemaal 'Breaking Bad’, D.?
D331BE53-E6A8-41AF-BA77-1C6533BECA26.jpeg
 
Mijn net-niet-nieuwe MB electric drive (1800 km) kostte niet heel veel meer, biedt plaats aan 5 personen, en heeft 8 jaar garantie op de (Tesla) drive-unit en (Tesla) batterij. Hij kan zelf inparkeren en alle hendels en zijdeurknopjes zijn exact gelijk aan mijn Model S. Beslist geen unsinn.

Mercedes is vorig jaar gestopt met de productie van de B electric. MIA krijg je bij demo's tot 6 maanden oud, en die zijn nu dus niet meer te krijgen. Het wordt dan wachten op het merk EQ van Mercedes, en dat zal voor een vergelijkbaar model als jouw B-electric nog wel 2-3 jaar duren.

Professor Schuh ligt met z'n e.Go life ruim voor op de grote Duitse fabrikanten. Die zijn simpelweg te laat, net als met een evenknie voor Tesla Model 3. Voorlopig hebben ze niks!
 
Que ?
ieder laagspanning-net wordt gevoed door middenspanning.
Als ik het goed is, is op het standaard laagspanningsnet een tolerantie van +/- 10% toegelaten, met een afwijking zelfs tot 15% gedurende korte periode.
Zeker met de stijgende decentrale productie zal dit meer voorkomen dan vroeger.
Schijnbaar kunnen de AC-laders in de Zoe's en andere EV daar mee overweg.

Onvoorstelbaar dat Fastned dat niet zou kunnen. Lijkt mij eerder een gevalletje 'niet willen', lees : knip op de portefeuille.


(Overigens heb ikzelf thuis een 43kVA aansluiting, op laagspanning - zo exotisch is dat allemaal niet. Fastned zou het desgevallend zo dus ook kunnen.)
Die Chameleon-lader van de Zoë is een kieskeurig ding. Er gebeurtiets met harmonischen wat het laadprocedure verstoort. Een van de mogelijke oplossingen is tegelijk een Tesla laden aan de DC kant van dezelfde lader dan gaat het wel goed. Maar dat is zelden praktisch. Ik heb het wel eens zo opgelost toen mijn vrouw aan de A7 gestrand dreigde te raken.
 
4 en een half jaar Smart E gereden. Top. Cabrio. Zelfde bereik 145 km voorspeld, zomers 120 realistisch. Handig in de stad, lijkt ook op e.go. Heel leuk allemaal over E.go maar Smart doet hetzelfde. Al jaren.

Moeders komen in een Smart Fortwo zitplaatsen tekort voor hun kids. De 2018 productie van e.Go was vorig jaar al uitverkocht. De Smart electric drive is minstens 50% duurder, da's heel veel geld voor heel veel moeders...
 
Mercedes is vorig jaar gestopt met de productie van de B electric. MIA krijg je bij demo's tot 6 maanden oud, en die zijn nu dus niet meer te krijgen.

Klopt, maar een demo die minder dan 6.000 km heeft gereden komt ook in aanmerking voor MIA. Vandaag staan er daarvan 31 te koop in Duitsland. Geen Duitser die erover peinst zo’n ding te kopen. Dat maakt het prettig onderhandelen. Wel je eigen range extender meenemen...
 

Attachments

  • F2E4E8D9-2F27-4B95-8863-D85AFA82AF1D.png
    F2E4E8D9-2F27-4B95-8863-D85AFA82AF1D.png
    1.2 MB · Views: 34
  • Informative
Reactions: CL600
Dat is het verschil tussen een disruptor en een fossiel.

Even wat boekjes bij de B electric doorgelezen. Blijkt dat de 8 jaar Tesla batterijgarantie vervalt wanneer je de auto gebruikt als Powerwall. Terwijl load-balancing met BEV’s juist zo interessant is. Ook heel fossiel van Daimler. Hoe zit dat eigenlijk met de Model S?

Ondertussen blijf ik de B stiekem toch als Powerwall zien: over 5 jaar, wanneer de saldering wordt gewijzigd, is de boekwaarde gelijk aan een nieuwe Powerwall 2. Maar dan met 2x zoveel kWh, vier wielen en ruitenwissers. Zodat je ook gewoon boodschappen kunt doen met je Powerwall.
 
  • Like
Reactions: HWS
Even wat boekjes bij de B electric doorgelezen. Blijkt dat de 8 jaar Tesla batterijgarantie vervalt wanneer je de auto gebruikt als Powerwall. Terwijl load-balancing met BEV’s juist zo interessant is. Ook heel fossiel van Daimler. Hoe zit dat eigenlijk met de Model S?

Ondertussen blijf ik de B stiekem toch als Powerwall zien: over 5 jaar, wanneer de saldering wordt gewijzigd, is de boekwaarde gelijk aan een nieuwe Powerwall 2. Maar dan met 2x zoveel kWh, vier wielen en ruitenwissers. Zodat je ook gewoon boodschappen kunt doen met je Powerwall.
Tesla is mordicus tegen het gebruik van V2G (vehicle to grid). Tesla vindt het technisch bezwaarlijk voor de levensduur van de accu. Tevens zal wel een rol spelen dat er dan lieden zijn die gaan laden bij de SuC en thuis gaan ontladen voor gebruik in huis.
 
  • Informative
Reactions: CL600