TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Welke spraakcommando's gebruiken jullie?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hayden, Oct 12, 2019.

1. Hayden

Hayden Active Member

Ik vraag mij af welke spraakcommando's allemaal mogelijk zijn in de Model 3.
    Zelf gebruik ik;
    "Report ...."
    "Zoek naar ...."
    "Navigeer naar ...."
    "Bel ...."

2. JoostG

JoostG Member

Ho ho ho (eigenlijk zijn het de kinderen die hem gebruiken)

• Like x 1
    • Funny x 1
  3. DutchTM3

DutchTM3 Active Member

"Rijd eens een beetje door"
    "Laat nou niet steeds zo'n gat vallen"
    "Ga eens gewoon rechts rijden"
    "Het is groen hoor. We mogen weer."
    "Je mag hier 80 hoor"

Helaas wordt er door de man of vrouw voor mij bijna nooit naar geluisterd :D

• Funny x 9
  4. dutchchili

dutchchili Member

:)
    Is dat waarom we straks de toeter geluiden kunnen veranderen?

5. Hayden

Hayden Active Member

Zeker dat het je wederhelft naast je niet is die dit tegen jou zegt:D

• Funny x 1
  6. DutchTM3

DutchTM3 Active Member

Die derde en vierde zeker wel. Bij die vijfde voeg te ze altijd nog het woordje "maar" tussen. Denk dat het daarom niet werkt.

• Funny x 1
  7. prettig

prettig Member

Wel benieuwd naar, wat werkt goed in Nederlands of gewoon maar Engels doen ? Wat werkt voor geen meter ?
    Waar vindt je een overzicht van de commando's ?
    Had daar gisteren even naar gezocht, maar kon nou niet 1-2-3 goede praktische info vinden (met name NL).

8. arne-nl

arne-nl Member

"Rij naar"

Bekt wat makkelijker dan "Navigeer naar"

9. MoManTai

MoManTai Member

Ik gebruik geen spraak commando’s. Ook niet op m’n laptop of telefoon. Ik gruw van het idee dat die apparaten de hele tijd meeluisteren. Helaas kan ik de microfoons niet echt uitzetten want dat wil ik wel gezien de gang van zaken bij de Googles en FB’s van deze wereld.
    Maar dat zal wel erg ouderwets geredeneerd zijn....

10. Robbaman

Robbaman Member

In de Model 3 moet je eerst een knopje indrukken voordat hij naar spraakcommandos luistert.

11. MoManTai

MoManTai Member

Ja en op je iPhone moet je ook Siri aanzetten. Alleen ben ik een beetje wantrouwig en deze “knopjes” zijn software, geen harde elektrische onderbrekers. Er is weinig garantie dat de software ook werkelijk niet “meeluistert”. Zolang de bedrijven achter de software meer geld kunnen verdienen met meeluisteren dan zonder.....

12. Theo Oberstadt

Sinds de Nederlandse commando,s goed werken, gebruik ik vaak ''navigeer naar'' en bel ''naar''
    Ik vind het verrassend goed werken.
    Je kan echt zien dat alle straat namen en bedrijfsnamen bekend zijn.
    hij spelt de namen direct goed.

• Like x 2
  13. MaSansky

MaSansky Member

Normaalgesproken staan alle interfaces van apparatuur bij mij op Engels, dus ook de Tesla. Maar dan lukt het niet om met spraakcommandos te bellen of te navigeren. Hij begrijpt domweg de uitspraak niet (begrijpelijk).

Speciaal voor spraakcommandos de interface van de Tesla nu op Nederlands gezet en ik heb er geen spijt van. Bel ... en Rij naar ... werken uitstekend.

Heb ook wel eens gezocht naar andere commando’s maar niets zinvols gevonden. Ik zou graag apps willen open en sluiten met spraak, maar dat werkt niet.

• Like x 1
  14. Robbaman

Robbaman Member

Nee, maar ik reageerde op je opmerking dat je het niet gebruikt omdat je het niet vertrouwt. Als je zelfs denkt dat ze meeluisteren zonder het knopje in te drukken maakt het ook niet uit of je het gebruikt of niet.

• Like x 2
    • Helpful x 1
  15. MoManTai

MoManTai Member

Daar heb je een punt. :)

16. Hbrink

Hbrink Lazy, but dangerous when active :)

Helemaal juist. Probleem is dat met 'stealth sms' op afstand jouw telefoon en de camera op je telefoon ook, zonder dat jij dat merkt, aangezet kunnen worden. Dan moet je consequent zijn en deze ook niet meer meenemen/gebruiken. Je camera kan je nog afplakken (zijn mooie schuifjes voor te koop), maar je microfoon afplakken maakt je telefoon wat zinloos. Idem voor PC/Laptop en Tablet...

<grin>

17. MoManTai

MoManTai Member

Ja, het leven is niet makkelijk als je niet afgeluisterd wil (kunnen) worden !
    Inderdaad accepteer ik compromissen, maar bij mij in huis geen ‘slimme’ spraakgestuurde apparaten zoals luidsprekers en CV controllers.
    Een Tesla valt waarschijnlijk wel mee, maar veel van die goedkope ‘slimme’ spullen zijn wat mij betreft niet te vertrouwen. Al was het maar vanwege hun belabberde beveiliging.
    Je moet de kat niet op het spek binden....

18. To3ornotto3?

To3ornotto3? Member

Hebben jullie een oplossing om bijvoorbeeld het verschil tussen een C en een K duidelijk te maken aan de auto?
    Mijn vrouw heet Catherine, als ik het spraakcommando: bellen naar Catherine geef komt er in het scherm te staan: bellen naar Katrien.
    Omdat er geen Katrien in mijn contacten staat werkt het bellen via spraakcommando dan helaas niet of de verkeerde persoon zou gebeld worden.

19. MoManTai

MoManTai Member

Zet een Katrien in je telefoonlijst met het nummer van je vrouw ?
    Of spreek haar naam op z’n Engels uit.

• Like x 1
  20. Theo Oberstadt

Wanneer je dan ''call catherine'' gebruikt lukt het wel. jje kan ''bel'' en ''call'' door elkaar gebruiken. De een voor nederlandse en de ander voor engelse opdrachten

• Informative x 2

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC