Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar begrijp men niet waar het schuim voor dient.

Zingen van de band? Rij je met je Tesla even over de belijning van de vluchtstrook. Dat is het enige zingen wat ik ooit bij een band heb gehoord en heeeeeeeel af en toe als de strepen van een wegdek zijn gefreesd bij wegwerkzaamheden en ik heb niet het idee dat de banden op m'n Tesla hier veel effect op hebben.

Het foam zal vast wel iets dempen maar mijn punt is dus dat al het omgevingsgeluid deze minimale reductie die ook nog eens enkel in heel specifieke scenarios optreed amper waarneembaar is.

Ik reed laatst met een BMW 640 en wist niet wat ik hoorde op de A15 bij Gorcum bij het viaduct.

Ben niet bekend met de situatie daar maar lag dat niet gewoon meer aan de auto? :)
 
Zingen van de band? Rij je met je Tesla even over de belijning van de vluchtstrook. Dat is het enige zingen wat ik ooit bij een band heb gehoord en heeeeeeeel af en toe als de strepen van een wegdek zijn gefreesd bij wegwerkzaamheden en ik heb niet het idee dat de banden op m'n Tesla hier veel effect op hebben.

Het foam zal vast wel iets dempen maar mijn punt is dus dat al het omgevingsgeluid deze minimale reductie die ook nog eens enkel in heel specifieke scenarios optreed amper waarneembaar is.



Ben niet bekend met de situatie daar maar lag dat niet gewoon meer aan de auto? :)
Neem maar van mij aan dat het zo is. Ik stoorde me er ook altijd aan als ik onder mijn Audi’s A en S8 nieuwe banden kreeg. Het afrolgeluid is dan laag maar de non-acoustic ook goed hoorbaar.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik heb de nieuwe banden er onder liggen. Ik vermoed dat ik de non-acoustic versie heb gekregen, want er staat geen TO op en ik zie ook nergens iets van acoustic staan. De prijs was ook aanmerkelijk lager dan verwacht. In totaal €840 (incl. BTW en montage) en dat is wel erg voordelig voor de acoustic versie. Volgens de bandenboer kun je het aan de buitenkant niet zien, maar je maakt mij niet wijs dat ze dat er niet op zetten. Het maakt me niet heel veel uit, want het scheelt ook €200 en die besteden we dan maar aan een jaartje premium connectivity ;)

Als iemand de acoustic Pilot Sport 4 er onder heeft zitten, dan zou ik wel graag even willen weten of daar wat op staat.
 
Ik heb de nieuwe banden er onder liggen. Ik vermoed dat ik de non-acoustic versie heb gekregen, want er staat geen TO op en ik zie ook nergens iets van acoustic staan. De prijs was ook aanmerkelijk lager dan verwacht. In totaal €840 (incl. BTW en montage) en dat is wel erg voordelig voor de acoustic versie. Volgens de bandenboer kun je het aan de buitenkant niet zien, maar je maakt mij niet wijs dat ze dat er niet op zetten. Het maakt me niet heel veel uit, want het scheelt ook €200 en die besteden we dan maar aan een jaartje premium connectivity ;)

Als iemand de acoustic Pilot Sport 4 er onder heeft zitten, dan zou ik wel graag even willen weten of daar wat op staat.
Dan heb je dus geen Acoustic in je banden zitten. Het hoort er sowieso op te staan.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Juist.
Ook bij mij is het snelle cuppen de reden dat ik ze niet meer neem.

Geldt voor mij ook. Volgens de bandenman hebben de Michelins grotere noppen waardoor ze sneller cuppen. Na 30kkm nog voldoende profiel, dus weggooien is overdreven.
Ik heb ze nu, bij wijze van experiment, links en rechts laten omwisselen. Ze hebben een "buitenkant" dus je kunt ze helaas niet echt omdraaien. Ben benieuwd of het cuppen nu minder wordt.
 
Als dat geen goed idee is, waarom doet Tesla dat dan bij een beurt? Ik heb met de OEM Michelins ook enorme cupping gehad, na de beurt was het over: ze hadden kruislings gerouleerd.

Je kunt toch niet elke band kruislings rouleren ivm voorgeschreven draairichting (pijl) van de band? :rolleyes:
Ik verwacht dat er bij bepaalde banden geen optimale afvoer van water meer is waardoor kans op aquaplanning toeneemt.

Nb: ik heb overigens ook mijn dure Michelin Winterbanden binnen een paar duizend km aan gort gereden door hooguit 10 keer hard op te trekken. Ze maken nu veel herrie (correctie -> nu ze in de opslag liggen niet meer ;))
Er is nog maar 1,3 mm. profiel vanaf dus elke tip waarmee de banden weer een normaal geluid produceren is welkom :)
 
Als dat geen goed idee is, waarom doet Tesla dat dan bij een beurt? Ik heb met de OEM Michelins ook enorme cupping gehad, na de beurt was het over: ze hadden kruislings gerouleerd.
Naar mijn idee is dat hele gedoe van banden rouleren een lapmiddeltje dat is overgewaaid uit de VS. Heeft niets met fatsoenlijk onderhoud te maken en is slechts bedoeld om de gevolgen van slechte bandenkwaliteit, uitlijning en wielbalans te minimaliseren. En bij auto’s met afwijkende velgmaat voor/achter (soms zelfs i.c.m. verschillend aanzicht links/rechts) ook maar beperkt mogelijk. Banden met vaste draairichting zouden opnieuw op de velgen gemonteerd en gebalanceerd moeten worden om naar links c.q. rechts verplaatst te kunnen worden. Totale waanzin, dus.

Waarom Tesla het toch doet?
  • Omdat iedereen (In de VS) het doet?
  • Om toch nog iets te doen, buiten visuele inspecties en wat kleine dingetjes, voor de buitensporig hoge kosten van beurten?
  • Om MBO-personeel tegen ruim € 150 per uur in rekening te kunnen brengen?
  • Omdat klanten (in de VS) het nu eenmaal verwachten?
 
Links en rechts omdraaien van banden is een heel slecht experiment. De structuur van de banden (staalgordels) gaat zich vormen naar de draairichting van de band. Omdraaien is geen goed idee

Klopt, dat is ook wat mijn bandenman eerst zei, maar als je er goed over nadenkt zit er geen enkele logica in. Er wordt altijd in twee richtingen kracht op uitgeoefend en die staalgordels bewegen echt niet in het rubber. Leek ons dus een praatje dat wellicht in vroegere tijden een probleem kon vormen. Wat het effect op het cuppen is kan ik nog niet beoordelen.
 
Naar mijn idee is dat hele gedoe van banden rouleren een lapmiddeltje dat is overgewaaid uit de VS. Heeft niets met fatsoenlijk onderhoud te maken en is slechts bedoeld om de gevolgen van slechte bandenkwaliteit, uitlijning en wielbalans te minimaliseren. En bij auto’s met afwijkende velgmaat voor/achter (soms zelfs i.c.m. verschillend aanzicht links/rechts) ook maar beperkt mogelijk. Banden met vaste draairichting zouden opnieuw op de velgen gemonteerd en gebalanceerd moeten worden om naar links c.q. rechts verplaatst te kunnen worden. Totale waanzin, dus.

Waarom Tesla het toch doet?
  • Omdat iedereen (In de VS) het doet?
  • Om toch nog iets te doen, buiten visuele inspecties en wat kleine dingetjes, voor de buitensporig hoge kosten van beurten?
  • Om MBO-personeel tegen ruim € 150 per uur in rekening te kunnen brengen?
  • Omdat klanten (in de VS) het nu eenmaal verwachten?

Tegen het cuppen kan het wel zin hebben omdat dat vooral op de achterbanden gebeurt bij een Tesla en dan meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant.
Alleen kan je bij een X voor en achter niet verwisselen vanwege de breedtemaat.
Wat wel mogelijk is hangt ook van het type band af, die hebben een voorgeschreven draairichting OF een voorgeschreven buitenkant. Bij de draairichting variant kan het dus wel zin hebben om links en rechts te verwisselen.
 
...die hebben een voorgeschreven draairichting OF een voorgeschreven buitenkant. Bij de draairichting variant kan het dus wel zin hebben om links en rechts te verwisselen.
Leg eens uit hoe het komt dat je dat denkt. Je moet dan namelijk de band demonteren en andersom op de velg leggen en de wielen weer opnieuw balanceren. Mijl op zeven; het cuppen gaat gewoon door, alleen nu op andere posities op de banden.

In plaats van het symptoom (cuppen) bestrijden, kun je beter de oorzaak wegnemen. Goede banden en velgen kopen, auto correct uitlijnen en wielen perfect balanceren.
 
images


Aangezien de banden asymmetrisch zijn kun je enkel dus voor naar achter en andersom leggen. NEVER NOOIT de draairichting veranderen want het profiel in combinatie met water en het draai momentum zorgt voor een bepaalde afvoer van water die er dan niet is.

Kruisen kan, maar dan blijft de draairichting hetzelfde maar ook hier ENKEL bij symmetrische banden. Symmetrie zien hem niet in de draairichting maar het feit dat de het profiel bij spiegeling identiek is in de verticale as.

Hier met ik 21" Staggered... dus totaal niet wisselen :)
 
images


Aangezien de banden asymmetrisch zijn kun je enkel dus voor naar achter en andersom leggen. NEVER NOOIT de draairichting veranderen want het profiel in combinatie met water en het draai momentum zorgt voor een bepaalde afvoer van water die er dan niet is.

Kruisen kan, maar dan blijft de draairichting hetzelfde maar ook hier ENKEL bij symmetrische banden. Symmetrie zien hem niet in de draairichting maar het feit dat de het profiel bij spiegeling identiek is in de verticale as.

Hier met ik 21" Staggered... dus totaal niet wisselen :)


zoals ik aangaf: sommige banen hebben een voorgeschreven draairichting, dan geldt jouw plaatje. Andere banden, zoals de Michelin set die standaard op mijn X zat, hebben een voorgeschreven buitenzijde en kun je dus wel van draairichting wisselen.
 
Leg eens uit hoe het komt dat je dat denkt. Je moet dan namelijk de band demonteren en andersom op de velg leggen en de wielen weer opnieuw balanceren. Mijl op zeven; het cuppen gaat gewoon door, alleen nu op andere posities op de banden.

In plaats van het symptoom (cuppen) bestrijden, kun je beter de oorzaak wegnemen. Goede banden en velgen kopen, auto correct uitlijnen en wielen perfect balanceren.

klopt natuurlijk. Ik wissel zomer- en winterbanden op dezelfde velg dus dan is het geen extra handeling.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
zoals ik aangaf: sommige banen hebben een voorgeschreven draairichting, dan geldt jouw plaatje. Andere banden, zoals de Michelin set die standaard op mijn X zat, hebben een voorgeschreven buitenzijde en kun je dus wel van draairichting wisselen.

Zou je dan je exacte type band willen delen? Ik kan me niet voorstellen dat de X standaard komt met zomerbanden die niet met asymmetrische banden en specifieke draairichting worden geleverd.


Geldt voor mij ook. Volgens de bandenman hebben de Michelins grotere noppen waardoor ze sneller cuppen. Na 30kkm nog voldoende profiel, dus weggooien is overdreven.
Ik heb ze nu, bij wijze van experiment, links en rechts laten omwisselen. Ze hebben een "buitenkant" dus je kunt ze helaas niet echt omdraaien. Ben benieuwd of het cuppen nu minder wordt.

Je geeft aan dat je een voorgeschreven buitenzijde hebt en dat suggereert dus asymmetrische banden. Als je deze van links naar rechts brengt dan "flip" je ze en dan wijzigt de draairichting en dan los er dus geen cupping probleem mee op.....

Tenzij je dus je band niet flipt, dan wordt wat eerst de binnenkant was nu de buitenkant maar dat kan dus enkel met symmetrische banden.

Ik heb even gekeken maar de Continental CrossContact LX Sport lijkt de "standaard" 20" band te zijn op de Model X. Deze is dus asymmetrisch en moet je *zeker* niet kruizen.
 
Last edited:
Zou je dan je exacte type band willen delen? Ik kan me niet voorstellen dat de X standaard komt met zomerbanden die niet met asynchrone banden en specifieke draairichting worden geleverd.




Je geeft aan dat je een voorgeschreven buitenzijde hebt en dat suggereert dus asynchrone banden. Als je deze van links naar rechts brengt dan "flip" je ze en dan wijzigt de draairichting en dan los er dus geen cupping probleem mee op.....

Tenzij je dus je band niet flipt, dan wordt wat eerst de binnenkant was nu de buitenkant maar dat kan dus enkel met synchrone banden.

Ik heb even gekeken maar de Continental CrossContact LX Sport lijkt de "standaard" 20" band te zijn op de Model X. Deze is dus asynchroon en moet je *zeker* niet kruizen.

Het zijn deze banden: Michelin Latitude SP 3 XL ACOUS TESLA. (ook 20")
Ik verwacht dat het wisselen van de draairichting het cuppen wel iets kan verminderen omdat het juist om het hoogteverschil tussen voor en achterkant van de noppen gaat. Het zal in ieder geval niet erger worden maar de tijd zal het leren...