Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Zelf heb ik de michelin als zomerbanden (bijna 40.000 km) en de Hankook (iets meer dan 30.000 km) als winterbanden. De Hankook zijn duidelijk meer slijtvast en wil ik de volgende keer uitproberen als zomerbanden.
De Bridgestone T005 (aangeraden door bandenbedrijf op dit forum) omdat deze wat meer stootrand heeft.

Zelf heb ik zonder foam in de band en dat wil ik ook niet, omdat bij het repareren van de band in eerste instantie aangegeven is dat het niet kan vanwege het foam.
Mijn bandenzaak (Van der Meij in Enschede) heeft daar een oplossing voor. Vooral interessant als je banden nog een tijdje mee kunnen. Die halen de band van de velg, Halen het foam los en repareren dan de band. Daarna plakken ze het foam weer met de juiste lijm. Wel wat arbeidsintensief natuurlijk, maar goedkoper dan vervangen.

Overigens heb ik volgens mij banden zonder foam (staat er niet op en waren ook goedkoper dan met foam). Ik vind het verschil eigenlijk best wel meevallen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Mijn bandenzaak (Van der Meij in Enschede) heeft daar een oplossing voor. Vooral interessant als je banden nog een tijdje mee kunnen. Die halen de band van de velg, Halen het foam los en repareren dan de band. Daarna plakken ze het foam weer met de juiste lijm. Wel wat arbeidsintensief natuurlijk, maar goedkoper dan vervangen.

Overigens heb ik volgens mij banden zonder foam (staat er niet op en waren ook goedkoper dan met foam). Ik vind het verschil eigenlijk best wel meevallen.
Goed om te weten!
 
Ik moet er nu echt aan gaan geloven. Het signaal nokje is vlak met de band :)


LA.jpg
S
LV.jpg
RA.jpg
RV.jpg


Staggered 21" PS3 is het volgens mij wat eronder zit. Banden slijtage is wel aardig uniform. Voorbanden zijn meer verstelen dan achter.

Zitten er nog geen 30k onder en ik rij echt als een opa. Odometer staat nu op 33754 waarvan 4k winterbanden vanaf moet.

Dat vind ik persoonlijk echt heel weinig. Ik rij weinig snelweg.

In het volgende filmpje komt de Vredestein Ultrac Vorti+ naar voren als meest slijtvast. Iemand ervaringen met die band?

 
Heb net een prijsopgave opgevraagd voor de volgende banden:
- Voor: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 255/45 R20 105W XL SUV
- Achter: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 275/45 R20 110Y XL SUV

Ik heb bewust niet gekozen voor de versie met het foam. Afgaande op autobandenmarkt.nl waren die totaal ruim 400 EUR duurder. Ook de opmerking eerder in deze thread over de extra complexiteit om een prop/paraplu te schieten bij een lekke band met foam weerhield me daarvan.

Bovendien rijd ik nu ook niet op foam en hoewel ik wel eens een geluid waarneem wat lijkt op een hard opgeblazen stuiterende bal, stoor ik me er verder niet aan, in ieder geval niet zoveel dat ik er ruim 400 EUR extra voor over heb en extra ongemak bij een lekke band.
 
Ik moet er nu echt aan gaan geloven. Het signaal nokje is vlak met de band :)


View attachment 685863SView attachment 685864View attachment 685865View attachment 685866

Staggered 21" PS3 is het volgens mij wat eronder zit. Banden slijtage is wel aardig uniform. Voorbanden zijn meer verstelen dan achter.

Zitten er nog geen 30k onder en ik rij echt als een opa. Odometer staat nu op 33754 waarvan 4k winterbanden vanaf moet.

Dat vind ik persoonlijk echt heel weinig. Ik rij weinig snelweg.

In het volgende filmpje komt de Vredestein Ultrac Vorti+ naar voren als meest slijtvast. Iemand ervaringen met die band?


Als een "opa" rijden op de snelweg -> banden zouden dan toch wel >50k mee moeten gaan.
Waarschijnlijk dus relatief veel stadsverkeer / rotondes / parkeren / etc? Dan is 30k niet uitzonderlijk slecht voor een MS?

Voorbanden meer versleten heeft wellicht ook te maken met relatief veel sturen???

Ik heb bij M3 bij iedere bandenwissel (zomer/winter) de profieldiepte gemeten en zie achter meer slijtage dan voor. Daarbij opgemerkt dat ik soms wel eens hard optrek (= relatief veel slijtage achter bij AWD?) en zeer veel op de rijksweg rij. Harder remmen dan "regenereren-remmen" komt bij mij niet veel voor. Ik gebruik de rem eigenlijk alleen om de auto wakker te maken :).
 
Ik moet er nu echt aan gaan geloven. Het signaal nokje is vlak met de band :)


View attachment 685863SView attachment 685864View attachment 685865View attachment 685866

Staggered 21" PS3 is het volgens mij wat eronder zit. Banden slijtage is wel aardig uniform. Voorbanden zijn meer verstelen dan achter.

Zitten er nog geen 30k onder en ik rij echt als een opa. Odometer staat nu op 33754 waarvan 4k winterbanden vanaf moet.

Dat vind ik persoonlijk echt heel weinig. Ik rij weinig snelweg.

In het volgende filmpje komt de Vredestein Ultrac Vorti+ naar voren als meest slijtvast. Iemand ervaringen met die band?

Heb de Vredestein Ultrac Vorti 245/35 20 ca 70000 km onder mijn M3 gehad. Slijtvast zijn ze zeker en ze slijten mooi gelijk af. Ben best tevreden over die band. Heb nu de Pirelli PZERO Seal inside in dezelfde maat en die moeten dan wat stiller zijn, hoop ik.
 
Als een "opa" rijden op de snelweg -> banden zouden dan toch wel >50k mee moeten gaan.

Destijds bij 12k profiel gemeten en toen hoopte ik 35k aan te tikken maar het is dus nog minder. Hier ook zelden remmen. Ik vind het ook typisch dat de voorbanden meer zijn versleten. Vooral ook omdat ik dacht dat de S100D 2018 de achteraandrijving gebruikt op de snelweg.


Heb de Vredestein Ultrac Vorti 245/35 20 ca 70000 km onder mijn M3 gehad. Slijtvast zijn ze zeker en ze slijten mooi gelijk af. Ben best tevreden over die band.

Ik hoop met dat setje gewoon minstends 40k te halen. Ik vind dat een setje rubber met rustig rijgedrag ongeacht het weg type moet kunnen halen. Dat ze iets meer herrie maken maakt mij niet zoveel uit omdat het voornamelijk <100km/u is.
 
Op de Michelin PS3 verwacht ik zo'n 50k te halen. Ze zitten nu net over de 40k (veel snelweg).
De Hankook Winterbanden i*cept evo2 Winterbanden hebben nu circa 30k verwerkt maar zijn wel slijtvaster.

Wat betreft geluid vind ik de Hankook iets beter.

De volgende set wordt dan ook Hankook of de Vredestein Ultrac Vorti, nadat ik het filmpje heb gezien. Dank daarvoor.
 
Ik doe tussen de 50k en 60k kms met mijn banden, wel altijd in Chill mode en voornamelijk snelweg. Ik rij nu nog op de winterbanden om ze op te rijden, die dadelijk ook 60.000 km aantikken. Zomerbanden Michelins PS4 20”, winterbanden Nokian WR op de originele 19”.
Overigens verbaas ik me over het lage tot superlage verbruik op de 19” winterset nu in de zomer. Nog iets van 2-3 mm profiel en iets meer herrie maar met gemak onder de 180 W/km terwijl met de 20” ik zelden onder de 220 kom.
 
Ik heb in 3 jaar tijd nu 80.000km gereden met mijn af fabriek setje PS3 en ca 15.000km op de winterbanden.
Dus laten we het op 65.000km houden.

Ik rij niet als een opa maar gum ook niet in alle bochten. Sprintjes eigenlijk alleen als er concurrentie is.

Ze hadden er afgelopen zaterdag per ongeluk Primacy onder gegooid ipv de Pilot Sport en dat was geen succes dus donderdag gaan er alsnog weer PS3's onder. De Primacy rollen veel meer over de wangen en voelen weinig precies aan.
 
Nadeel is wel dat bij veel regen ze wat glibberend aanvoelen. Maar met kurkdroog weer is het geweldig.

Dit soort comments vind ik altijd bijzonder. Dat soort eigenschappen merk ik echt enkel "when I drive it like I stole it". Dat is misschien 4x per jaar dat ik de banden op de limiet rijd en dan in artikel 5 omstandigheden. De rest rij ik als een opa :).

Zo'n logge zware bak is ook helemaal niet zo leuk om mee te boenderen....
 
Dit soort comments vind ik altijd bijzonder. Dat soort eigenschappen merk ik echt enkel "when I drive it like I stole it". Dat is misschien 4x per jaar dat ik de banden op de limiet rijd en dan in artikel 5 omstandigheden. De rest rij ik als een opa :).

Zo'n logge zware bak is ook helemaal niet zo leuk om mee te boenderen....
Mwa, ze hadden bij mij per ongeluk de Primacy eronder gezet ipv de standaard Pilot Sport.
Dat is ook al een wereld van verschil, ook op droog. Ik voelde het gelijk nadat ze gewisseld waren ook al rij je als een opa op dat moment.

Ja, ook met de Primacy zou ik eenvoud nog art. 5 fratsen kunnen uithalen maar toch een week later weer de Pilot Sport die ik besteld had eronder laten zetten.
Voor een model S is denk de Pilot Sport wel de juiste band.

Voor een M3P zou ik mij echter kunnen voorstellen dat je Super Sport helemaal geweldig gaat vinden. Niet persé om het te gebruiken maar je voelt ook binnen de limieten dat je er veel ruimer binnen zit en dat voelt ook gewoon erg goed. Ik heb een M3P gereden en die leent zich veel meer om te gummen dan een MS.
Niet dat het moet maar het zijn echt andere auto's.
 
  • Like
Reactions: ramonneke