Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
...asynchrone banden...
Even voor duidelijkheid.
Er zijn drie soorten banden:
- met het opschrift OUTSIDE resp. INSIDE -> het opschrift OUTSIDE moet aan de buitenkant (aanzichtzijde van de velg) gemonteerd worden
- OF met een pijl ROTATION -> die pijl geeft aan hoe de band moet wentelen wanneer de auto vooruit rijdt
- OF zonder één van bovenstaande opschriften
 
Zou je dan je exacte type band willen delen? Ik kan me niet voorstellen dat de X standaard komt met zomerbanden die niet met asynchrone banden en specifieke draairichting worden geleverd.




Je geeft aan dat je een voorgeschreven buitenzijde hebt en dat suggereert dus asynchrone banden. Als je deze van links naar rechts brengt dan "flip" je ze en dan wijzigt de draairichting en dan los er dus geen cupping probleem mee op.....

Tenzij je dus je band niet flipt, dan wordt wat eerst de binnenkant was nu de buitenkant maar dat kan dus enkel met synchrone banden.

Ik heb even gekeken maar de Continental CrossContact LX Sport lijkt de "standaard" 20" band te zijn op de Model X. Deze is dus asynchroon en moet je *zeker* niet kruizen.
Asynchrone banden! Draaien dus om de velg heen? Mooie innovatie!
 
Het zijn deze banden: Michelin Latitude SP 3 XL ACOUS TESLA. (ook 20")


s-l1600.jpg



Dat lijkt op een symmetrische band. Die zou je dus kunnen kruizen.


Ik verwacht dat het wisselen van de draairichting het cuppen wel iets kan verminderen omdat het juist om het hoogteverschil tussen voor en achterkant van de noppen gaat. Het zal in ieder geval niet erger worden maar de tijd zal het leren...

Je wiel van links naar rechts zetten en dan de draairichting (dus flippen) veranderen wijzigt niks.

Je zult dus:

- Band van links naar rechts moeten doen en de draairichting behouden. De oude buitenkant wordt dan de nieuwe binnenkant aan de andere zijde van de auto.

- De band links op links houden maar van draairichting veranderen. De oude buitenkant wordt dan de nieuwe binnenkant aan dezelfde zijde van de auto.


Heel knap als de noppen bij jou zichtbaar als een zaag lopen :)
 
Ik heb voor pirelli p zero 255/35 20 inch. Hier zit een foam laag in dus een silent versie. Band is trouwens in opdracht van jaguar ontwikkeld.

Achter 285/30 20 inch en dan de normale versie. Er was geen silent versie.

Rij met een model 3 performance. Zit de 10 centimeter achter en 4 voor wel terug in me verbruik. Zat eerst op 160 kw nu op 180 kw
 
I
Ik heb net 4x Michelin Pilot Sport 4 245/45 R19 102Y XL, AO, MFS, Acoustic binnen. Gaan er binnenkort onder. Nu af-fabriek Pilot Sport 3. Geen idee hoe ik de ‘upgrade’ naar de 4 zal ervaren.
Interessant, ben ook eens benieuwd. Ik veronderstel dat je dit met andere velgen gaat combineren dan diegene vermeld in je footer? Laat ons alleszins weten hoe ze bevallen, vooral qua geluid en verbruik.
 
Het zijn deze banden: Michelin Latitude SP 3 XL ACOUS TESLA. (ook 20")
Ik verwacht dat het wisselen van de draairichting het cuppen wel iets kan verminderen omdat het juist om het hoogteverschil tussen voor en achterkant van de noppen gaat. Het zal in ieder geval niet erger worden maar de tijd zal het leren...

Update mbt het links/rechte wisselen:
Het geluid is al na een paar duizend kilometer sterk verminderd en de cups zijn nog nauwelijks zicht- en voelbaar. Nu gaat het proces natuurlijk weer de andere kant op werken, maar dat duurt even.
Voorlopige conclusie is dus dat het wel degelijk zin heeft gehad.
 
Hier gaan we weer, binnenkort toe aan nieuwe zomerbanden… ik heb op de X met 20 inch nu vóór Michelin Pilot Sport 4 SUV en achter Michelin Latitude Sport 3 liggen. Best prima ervaring met de (beperkte) slijtage maar de banden maken volgens mij nog wel wat lawaai, hoewel ik geen ander referentiekader heb.

Belangrijk vind ik slijtvastheid, comfort (stil) en goede rijeigenschappen in de zomer (korte remweg en goede efficiency). Is Michelin weer de beste keus (ditmaal dan wel met het foam en TO, dat heb ik nu niet), of zijn Pirelli, Goodyear of misschien wel Hankook ook reeële opties om te overwegen?
 
Zelf heb ik de michelin als zomerbanden (bijna 40.000 km) en de Hankook (iets meer dan 30.000 km) als winterbanden. De Hankook zijn duidelijk meer slijtvast en wil ik de volgende keer uitproberen als zomerbanden.
De Bridgestone T005 (aangeraden door bandenbedrijf op dit forum) omdat deze wat meer stootrand heeft.

Zelf heb ik zonder foam in de band en dat wil ik ook niet, omdat bij het repareren van de band in eerste instantie aangegeven is dat het niet kan vanwege het foam.
 
De in post #172 vermelde Michelin CrossClimate 2 All-Weather tires lijken mij wel wat, maar die zijn niet uitsluitend voor de zomer. De nieuwe '2' versie zou in de loop van dit jaar in de EU worden geintroduceerd. Geen idee of ze al beschikbaar zijn.
 
Ik heb nu sinds 5 K de Michelins nu Minerva's onder de S.
Vier nieuwe Minerva's gemonteerd voor €. 495.- i.p.v. vier Michelins voor € 995.-.
De Minerva's zijn qua afrolgeluid op het zelfde niveau als de Michelins met foam.
Qua wegligging ietsje minder,, maar een gemiddelde chauffeur zal het niet merken.
Nu afwachten of de Minerva's ook de 40 K gaan halen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb nu sinds 5 K de Michelins nu Minerva's onder de S.
Vier nieuwe Minerva's gemonteerd voor €. 495.- i.p.v. vier Michelins voor € 995.-.
De Minerva's zijn qua afrolgeluid op het zelfde niveau als de Michelins met foam.
Qua wegligging ietsje minder,, maar een gemiddelde chauffeur zal het niet merken.
Nu afwachten of de Minerva's ook de 40 K gaan halen?
Momenteel 40k met de Michelins gemaakt. 50 moeten ze denk ik wel redden.
Minerva ken ik niet. Hoe ben je op die banden gekomen?

TeslaBjorn had het over Nexen banden. Iemand daar ervaring mee?
 
Ik ben wel benieuwd. Tesla heeft ze nog niet gecertificeerd en adviseert nog steeds de 3 als zijnde de beste optie voor een model S
Ze bevallen me meer dan prima. Onder de Model 3 liggen af-fabriek ook PS4. Ik ben er zeer content mee qua grip in droog en nat, wegligging, etc. Slijtage moet je me niet naar vragen maar zal +/- hetzelfde zijn als de PS3. Ik heb na 75k km nieuwe blokken rondom en schijven voor moeten plaatsen op de 100D :cool:
 
  • Like
Reactions: RobsEV