In dit topic der ongeduldigen een verslag van de overstap van het heiligdom van de Classics naar het nieuwe walhalla van de Autopilot. Na mijn eerste Tesla te hebben besteld in april 2011, deze na een wachttijd van 2,5 jaar, ja newbies op dit forum kunnen zich deze eeuwigheid niet indenken, op 25-11-2013 mogen afhalen. Op dat moment nog geen meter in een Tesla gereden, de eerste rit was de thuisreis na het afhalen. Na twee jaar en 40.000 heerlijke kilometers zou ik mijn tweede nieuwe drivetrain krijgen. Mijn Model S wordt opgehaald door een jonge Tesla medewerker en ... crasht op een stilstaande file. De opnamen op de Blackvue dashcam zijn veelzeggend. Tesla doet er ruim een maand over om mijn auto te repareren. Als ik de MS ophaal en rond de auto loop zie ik tot mijn schrik dat beide velgen vóór licht zijn beschadigd, ook dat nog.
Tesla lost alle problemen en zorgen zeer ruimhartig op. Waar Tesla niks aan kan doen, is dat een kentekenplaat tijdens de botsing is verdwenen. Betekent een '1-tje' op de beide nieuwe kentekenplaten. Vanaf dat moment heb ik een 'schadeauto'. Dat zit tussen de oren en is een almaar zeurend pijntje.
Vanaf dat moment raak ik overgevoelig voor de hoge prijzen die voor auto's van vóór december 2013 kunnen worden gevraagd en blijkbaar ook betaald. Ook de verlokkingen van de Autopilot sneer ik niet langer, zoals te doen gebruikelijk, weg.
Als ik niet langer met die zeurende knaagkever in mijn hoofd wil leven, komt guru AnalisyZ John in beeld. Hij weet de knaagkever te lijf te gaan met een identiek uitgevoerde Model S, 1 jaar jonger en met Autopilot. De auto is van René Z., van 28-2-2015 en dus voorzien van Autopilot. René heeft zich als erkend autogek verwend door in de snoepwinkel van Tesla uitbundig rond te grabbelen.
De Model S gaat in de verkoop met een pittige vraagprijs. Geen zorgen, René krijgt zijn nieuwe per eind januari van dit jaar. Ik heb dus twee maanden de tijd om een koper te vinden via leasebijtellingvrij.nl. En dan gaat het fout, nou ja, niet echt, maar toch. Mijn Model S is binnen een week verkocht en moet ook binnen een week geleverd worden. En dan gaat er opnieuw iets zaniken tussen de oren, hoe kom ik die tijd door. Ik breng de auto in top showroom conditie en breng met een bezwaard gemoed de MS naar Almere. Met een short-lease Ford Focus ga ik huiswaarts.
Dan begin ik iets te doen dat ik de eerste keer dat ik een Model S kreeg helemaal niet deed. Ik ga kijken wanneer René zijn nieuwe auto krijgt. Ik probeer, net als alle onduldigen hier in koor doen, te achterhalen wanneer de nieuwe auto gereed is, op de boot gaat en wordt afgeleverd. Het wordt veel erger dan de vroeger soms voorkomende kwellende 'periodieke onthouding'.
De nieuwe Model S van René loopt uitstel na uitstel op. Ik doe voor de buitenwacht alsof rijden met de Ford Focus geen kwelling is. Op het moment dat ik dat zeg verandert de zeurende pijn tussen de oren in steeds hinderlijker pijnscheuten. Hoewel ik me groot tracht te houden ziet ook René dat ik inmiddels diepe dalen in mijn dopamine spiegel moet ervaren. Zonder dat hij zelf een afleverdatum heeft voor zijn nieuwe auto maken we een afspraak de auto over te dragen.
Op 26 februari rijdt René met zijn vrouw Karin de nieuweling voor de deur op ons eiland. De auto staat er strak en zonder schade bij. Een maand geleden heeft ie wel een nieuwe Q versie drivetrain gekregen en is nu dan ook muisstil. Na een zeer geanimeerd gesprek en een korte rondleiding door onze stolp, schrijven we de auto over en breng ik René en Karin terug naar Noordwijk. Als aardigheidje heeft René een eenvoudig modelletje van de Model S mee. 20 cm lang en gemaakt door Tesla van restmateriaal. Heel leuk.
De terugreis alleen doe ik rustig aan en probeer natuurlijk als eerste de wondere wereld van de Autopilot. Wow wat gaat dat meteen goed en ontspannen. De auto staat op de standaard 19" velgen en Goodyear RSA banden met 68 dBa. Die combinatie blijkt extreem stil te rijden, een groot verschil met de Classic. Verder voelt alles solider aan en zien de vele detailverbeteringen er vertrouwenwekkend uit.
Nu de auto nog verder op smaak brengen met vier grijze 21" turbinevelgen, Michelin Pilot Super Sport banden en het zwarte piano voorzien van carbon. Als laatste nog een BlackVue dashcam en de auto is weer helemaal naar wens.
René hoeft geen 3 maanden te wachten, hij mag zijn nieuwe kind komende dinsdag 1 maart al afhalen. René, veel plezier met je nieuwe troetelkind.
Tenslotte een woord van dank aan René Z. en AnalisyZ John.
Eind goed, al goed.